Skupiny létají s Honzou

Rušení letenek kvůli koronaviru

10.3.2020 15:39 637 komentářů
Nabídka již není aktuální

CC0 Pixabay

Na základě vyhlášení italské karantény ruší letecké společnosti svoje linky do Itálie.
 

 
Aktuálně platí úplný zákaz vycestovat do zahraničí (mimo služební cesty, neodkladné cesty za rodinou nebo na úřad). Pokud se vrátíte do 24 hodin, nemusíte do karantény, v opačném případě je potřeba počítat se 14-denní karanténou.
 
Od 14.3.2020 mají vládou občané ČR zákaz vycestovat do 13 zemí jako je: Čína, Irán, Jižní Korea, Itálie, Španělsko, Francie, UK, Dánsko, Švédsko, Nizozemsko, Norsko a další, seznam zemí se bude postupně doplňovat. Nárok na vrácení peněz za letenky není, jediný případ bude, pokud bude linka zrušena.
 
Pro informaci jsem dal dokupy přehled největších provozovatelů linek do Itálie z ČR a okolí.
 
ČSA
ČSA zrušily svoje linky už minulý týden po vyhlášení zákazu letů mezi Itálii a ČR. Za všechny lety v období do začátku dubna tak bude vracet peníze. Nově je zrušená i linka do Tel Avivu.
 
Ryanair
Ryanair nejprve zrušil lety do Bergama, Trevisa a Boloni (obousměrně) na základě nařízení vlády ČR. Vzhledem k nízké poptávce ale dochází v období až do konce dubna 2020 k rušení některých rotací také na dalších letech z ČR (Barcelona, Zadar, ..). Od 13.3.2020 ruší Ryanair všechny lety z/do Itálie včetně těch z/do ČR až do 8.4.2020, opět je tak nárok na vrácení peněz.
 
easyJet
Aerolinka zatím neupravila nijak provoz letenek do Neapole. U Milána a Benátek byla nucena na základě nařízení vlády ČR nevozit cestující při letu do ČR. V opačném směru ale stále létá i prodává letenky. Zásadní problém je tak při nákupu třeba pouze jednoho směru, kdy aerolinka peníze nevrací, protože let provozuje. Vzhledem k ostatní aerolinkám je ale asi otázkou času, kdy k rušení přistoupí.
Aktualizace: easyJet od 11.3.2020 zrušil všechny lety do Itálie až do konce zimního letového řádu (28.3.2020).
 
Wizz Air
Ruší lety do Itálie od 10.3.2020 do 3.4.2020. Rovněž ruší lety od 12.3.2020 do 23.3.2020 do Izraele (hodí se hlavně u linek do Tel Avivu a Eilatu z okolních letišť). U všech zmíněných linek je tak nárok na vrácení peněz. Rovněž letový řád Wizz Airu až do konce dubna prořídl.
 
Vueling, Alitalia
Aerolinky zatím létají a rušení letů mimo menší redukce neoznámily, k zastavení ale dojde v nejbližších dnech asi také. Otázkou je jestli u Alitalie doje poté vůbec k obnovení… :/
Aktualizace: Vueling zrušil od 13.3.2020 rovněž svoji linku do Florencie.
 
Lety do USA
Od 14.3.2020 jsou na 30 dní rovněž zakázány lety z Evropy do USA (mimo letů z Velké Británie).
 

Základní pravidla vracení letenek

Pokud je váš let v některém z výše uvedených rozmezí tak vyčkejte na email o rušení od aerolinky, nemá cenu psát předem, nic vám stejně neřeknou a navíc se s největší pravděpodobností ani nedostanete na online chat či na řadu na telefonu. Pokud máte koupenou na jedné rezervaci letenku tam i zpět, tak máte právo zrušit obě cesty, i když byla oficiálně zrušena zatím jen jedna. Pokud máte letenku na jiné lince, která zrušena nebyla, kvůli koronaviru letenku u výše uvedených společností rušit nemůžete, jednoduše propadne a nic nemusíte nikde hlásit.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Profilový obrázek
    Honza napsal(a):

    Ahoj,

    asi klasická otázka. Zrušili mi let zakoupený přes Kiwi (let společnosti Laudamotion). Kiwi mi nabízí jejich službu ohledně vrácení peněz nebo voucheru mám se na ně spolehnout? Jaká je jejich úspěšnost a vrací spíš vouchery nebo peníze? Nebo to mám raději zkusit sám?

    Díky za odpověď,

    Honza

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, voucher musí dát každému takže pokud to kiwi zařídí tak asi není problém, pokud to zařídíš sám (jde prakticky jen o vyplnění formuláře), tak ten email s voucherem stejně dorazí kiwi a oni ho musí pak přeposlat takže je to asi jedno.

  • Profilový obrázek
    Varačka napsal(a):

    Žel text nejde upravovat. Letenka do Kanady byla koupena na 14.6.2020.

  • Profilový obrázek
    Varačka napsal(a):

    Jaký význam má to, že jsem si u firmy Pelikan při koupi letenky připlatila STORNO pojištění? Lze to aplikovat na současnou situaci? Děkuji za odpovědi

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ne, bohužel mají prakticky všechny pojišťovny pandemii ve výluce.

  • Profilový obrázek
    Varačka napsal(a):

    Dobrý den, firma Pelikan mi v pátek sdělila, že let do Kanady na 14.05.2020 je zrušen, dále mi sdělila, že byl přeložen na 15.6.2020. Já měla koupenou nepřestupní letenku, oni mi dali přestupní. Psala jsem na velvyslanectví do Ottawy, kde mi sdělili, že do 30.6.2020 je zakázaný vstup cizincům (vyjma výjimek). V pátek mi ráno z firmy Pelikan poslali sms, večer tutéž, dále mi zaslali ráno a večer identický e-mail s tím, že v SMS jsem měla 48 hodiny na reakci a v e-mailu 72, jednak se hodiny rozcházely a jednak jsem to vnímala, jako nátlak. Zarazilo mne, že se jednalo o pátek, tudíž logicky následoval víkend, kdy firma Pelikan nepracuje.. Neodpověděli mi na e-mailové dotazy, jak se dostat do Kanady v době, kdy je tam zákaz vstupu cizincům, zda-li je pro případný vstup nutný test na COVID – 19… Je možné, že nyní let zruší na toho 14.6.2020 a následně nečekaně tento identický let obnoví?Mohou mi bez mého souhlasu vyměnit nepřestupní let za přestupní? Doufám, že potřebují můj souhlas na termín přesunu letu a ne že mi poručí, že je možné využít pouze určitý, jimi navrhovaný, let.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, nemohou, stejně tak je nesmyslný čas na reakci, dokud změnu nepotvrdíte tak není akceptovaná, poslat tak že nesouhlasíte a čekat na jejich odpověď.

  • Profilový obrázek
    Kateřina M. napsal(a):

    Ahoj Honzo,
    chystáme se 2.7. – 10.7. do Norska. Letenky jsme koupili přes Gotogate a operují let Norwegiani. Nemáme je pojištěné. Norsko má Corona stop do 15.6. Rádi bychom přebookovali.
    nikde nemůžu najít formulář, můžeš mi prosím pomoci? existuje jen na storno .. A nebo počkat jestli termín kdy se do Norska nebude moc prodlouží a požádat o Cash point přímo u letecké společnosti ?
    Moc děkuji za odpověď

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, na červenec asi letenky ještě zrušené nebudou a je možné že se už poletí, aktuálně tak nezbývá než čekat, jak se to vyvine, kdybyste rušili teď tak bych si tipl že vám to gotogate zruší celé bez nároků na jakýkoliv refund.

  • Profilový obrázek
    Jitka Kahounová napsal(a):

    Dobrý den. V dubnu mi přišel tento mejl. Myslíte, že mohu doufat v refundaci? Myslím,že jsem let nepojišťovala, Mám něco podnikat? Od tédoby se neozvali. Děkuji Jitka K. Due to the COVID-19 pandemic, the airline has cancelled your flight. We have started the refund process in the airline on your behalf.

    eSky order number C59CVZ (Needed when contacting eSky)

    Details of your flight

    FR8561 from Liverpool to Prague on 24Apr20

    What is refundable?

    The refund for an unused ticket includes the cost of the ticket and airport charges. Other products and, or services purchased with the ticket may not be refundable, in accordance with the Booking Conditions (including cancellation and refund policy), Terms and Conditions accepted during the purchase.

    What does the refund process look like?

    We provide you with information about your flight cancellation and inform you about the commencement of the refund process.

    We contact the airline, to gather the information about refund possibilities.

    We provide you with information on the airlines’ refund possibilities.

    Attention! If your booking is composed of more than one ticket, we will present you with information on refund possibilities in separate emails.

    Due to the current situation, the waiting time depends on the airline response and could be longer than usual due to the increased volume of inquiries and is not dependant on us. Please be patient, and thank you for understanding.
    Thank you for your understanding and stay safe.

    The eSky Team

    • Honza
      Honza napsal(a):

      eSky by vám měl vystavit voucher, respektive přeposlat voucher od Ryanairu, který mu na základě toho letu Ryanair vystavil.

  • Profilový obrázek
    Julia napsal(a):

    Zdravím Honzo,
    let na Zéland, ktorý sa mal konať v mesiaci február nám samozrejme zrušili s tým, že máme nárok na plnú refundáciu. Letenky sme mali cez pelikána. Už je to vyše 10 týždňov a peniaze nikde. Na infolinku sa im nedá dovolať a na mail neodpovedajú. Chcela by som sa opýtať, či nemáš nejakú informáciu o tom, že sa niekomu vrátili peniaze priemo od pelikána. Verím, že majú teraz kopec starostí ale čo si budeme hovoriť, letenky na Zéland neboli úplne lacné.
    Ďakujem za odpoveď.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, ano do některých rezervací vidím a refundy od Pelikána tam byly, takže nezbývá než čekat, je toho opravdu spousta.

  • Profilový obrázek
    Dagmar Janíková napsal(a):

    Dobrý den, nemám žádný dotaz, jen jsem chtěla napsat komentář, pro další lidi, kteří měli koupenou letenku u Ryanair a stále, jako já, nemají peníze. Měli jsme letenky přes Ryanair, na Velikonoce do Itálie, let byl samozřejmě zrušen, tak dali na výběr vrácení peněz, nebo výměna letu-voucher, vybrala jsem si, že chci vrátit peníze. Peníze jsem nedostala, ale nabídli mi znovu voucher, ten samozřejmě nechci. Zkoušela jsem Ryanair Bot, který odpovídá jenom automaticky, ale dá se přez něj dostat pak k operátorovi, na toho jsem čekala „jenom“ cca 30 minut.
    Operátorka mi pak napsala, že si označí, že voucher nechci a že žádám vrácení peněz, ale že většina lidí teď pracuje z domu a nemá všechny informace o zákaznících, takže až se situace uklidní a oni začnou pracovat z kanceláří a naplno, tak peníze postupně pošlou. Tak vydržme:-)

  • Profilový obrázek
    Varačka napsal(a):

    Zapomněla jsem dodat, že letenku mám přes firmu Pelikan.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Tam bude trochu složitější komunikace ale ideálně donutit Pelikána aby za vás jednal tímto směrem, případně můžete i sama, ale finální potvrzení budou podle mě chtít stejně od Pelikána.

  • Profilový obrázek
    Varačka napsal(a):

    Dobrý den, letenku do Kanady mi odložili o den (mám letět za měsíc). Letím z Mnichova. Dostanu se přes zavřené hranice do Německa? Bude potřeba test na koronavirus? Můžu let, který byl přeložený o den a je oproti původnímu přestupní, neakceptovat a chtít nepřestupní? Mohu žádat přeložení letu kvůli celosvětové situaci s koronavirem o rok později? Děkuji za odpovědi

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano pokud byl let posunut tak můžete žádat o refund, jak moc vám aerolinka povolí změnu je jen na ni a taky na zakoupeném tarifu. Jinak do měsíce by snad měly být hranice otevřeny, jinak odlet z letiště by snad i dnes měl být akceptován Němci jako důvod cesty do Německa. Kontroly stejně probíhají jen namátkově – určitě ale předem ověřit na zastupitelském úřadě, mění se to ze dne na den.

  • Profilový obrázek
    Petra napsal(a):

    Ahoj Honzo, co jsi prosím myslel větou: „Nově podle EU k tomu asi budou mít i důvod?“ EU už něco uzákonila, že letecké společnosti nemusí nabízet refundaci? Díky za odpověď.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, nakonec to neprošlo do zákona ale jen jako doporučení, i tak se ale budou na toto doporučení určitě aerolinky odvolávat.

  • Profilový obrázek
    Zdenek napsal(a):

    Dobry den, zruseny let 8.5. s csa do Madridua zpet a nyni se s gotogate vubec neda spojit.piseme se maily a ja pozaduji vraceni penez vzhledem k tomu ze mam „smlouvu“ s nimi a ne leteckou spolecnosti a objednanou jsem zaplatil a nedostal.oni nabizi voucher nebo rebook ale ja vubec nevim jaka bude treba v 9/10 – 2020 situace. Maji pravo zadrzovat penize?Neni to prehazovani jejich problemu na klienta?da se to nejak pravne resit? dekuji za reakci,

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, asi s nima máte jen zprostředkovatelskou smlouvu, takže ve výsledku to je mezi váma a leteckou společností, určitě ale peníze nevyplatí, aktuálně bych u gotogate viděl jako úspěch i voucher.

  • Profilový obrázek
    Daniela napsal(a):

    Dobrý den, také se vůbec nemůžeme spojit a dořešit letenky s čsa a easyjetem, měli jsme letět o velikonocích. Zatím nic a jen přes desítky mailů a pořád to stejné. Nevíte prosím zda je nějaká možnost už vše v blízké době vyřešit…nebo nějaká zkušenost s těmito linkami. Děkuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, obě hrají na rebook nebo voucher, výplatu teď od nikoho čekat bohužel nelze.

  • Profilový obrázek
    Vendula napsal(a):

    Ahoj, je mi jasné, že aerolinky nezažívají nejlepší rok svého života, přesto mě zajímá: je normální čekat na návrat peněz za letenky dva měsíce, pozítří už 9 týdnů? Už jsem tam 3x volala (Austrian Airlines, zrušeno v březnu z jejich strany, let měl proběhnout v dubnu), paní na zákaznické lince mi pokaždé řekne, že moje žádost ještě nebyla zprocesovaná – už to slovo začínám nesnášet. Vím, že nejsem sama, ale to opravdu nemají zákonnou lhůtu na vrácení peněz?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, tak nějak shodně začaly dávat spíše vouchery, případně platby pozdrželi. Nově podle EU k tomu asi budou mít i důvod.

  • Profilový obrázek
    Helena napsal(a):

    Dobrý den,

    chtěla bych se zeptat, mám koupenou zpáteční letenku s Wizzairem z Vídně do Lisabonu na 15.5. Čekala jsem, že nám let zruší, ale stále se nikdo neozval, tak jsem si říkala, že už je na čase začít to řešit. Na webu Wizz Air jsem našla tyto informace (dole pod textem) a popravdě nevím jak tomu mám rozumět. Budeme muset platit ještě nějaké poplatky za zrušení letu? Nebo prostě jen stačí ten let neabsolvovat a pouze nám propadne letenka a nic navíc platit nebudeme muset. Letíme tři a rezervaci místa jsme neměli.
    Děkuji za info, Helena

    BĚHEM 2 TÝDNŮ
    2 250 KČ POPLATEK+SLUŽBY
    Pokud zrušení provedete během 14 dnů před odletem, budete muset zaplatit vyšší poplatek a nebudete mít nárok na vrácení poplatků uhrazených za zakoupené služby.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, je to bohužel linka, kterou se rozhodl Wizz Air létat, takže ji asi nezruší, pokud letenka propadne nic hradit nemusíte.

  • Profilový obrázek
    Jirka napsal(a):

    Ahoj,jsem od 8.brezna v usa se zpatecni letenkou 15.5. 2020 od AA. Pred cca tydnem mi puvodni letenku zmenili,resp.presmerovali,ale se stejnym terminem. Vcera,tedy 9 dnu pred zpatecni cestou mi pres St.Agency oznamili,ze tyto lety jsou zruseny a mohu pozadovat 1,vraceni penez,coz je blbost, nebo 2,zmenu terminu. Co mohu v soucasne Covid situaci delat? Pokud me nechaji v usa napr. o tyden dele, na co mam narok? Mam trvat na datumu,treba od jine spolecnosti? Mam akceptovat let,ktery mi nabidnou a bude trvat treba 3 dny ? Pokud zustanu tady o par fnu dele,nevadi mi to, mam zde bydleni,coz jsem ale zatim nikde neavizoval. Zatim vubec nevim na cem jsem,nikdo nereaguje,St.Agency mozna hleda varianty,nevim….Dik za radu,Jirka

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, určitě bych se snažil vyjednat nějaký rozumný návrat zpět, bohužel se denně ruší lety, takže nejde říct jestli se to poletí, ale nárok na náhradní let je, refund by v žádném případě nepokryl letenku zpět.

  • Profilový obrázek
    Pavel Mareček napsal(a):

    Dobrý den. 8.5.2020 jsme měli odletět do Ženevy. Bohužel nám kiwi.com nabízí pouze vrácení směšné částky, nebo za poplatek 600Kč že za nás vyjednají maximální možné vrácení. Nevíte jak postupovat? Je nějaká šance, že se peníze vrátí zpět? Děkuji Pavel.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, je to prasárna od kiwi, bohužel mají napsané podmínky tak že jsou jen zprostředkovatel a smlouva se uzavírá mezi vámi a aerolinkou, takže se nenechat odbít, těch 600 Kč je minimálně nemorální, ostatní prodejci to dělají zdarma, případně by vám měli dát kód a vyjednat si to sám…

  • Profilový obrázek
    Jiří napsal(a):

    Dobrý den,
    koncem března 30.3 jsem měl letět s Emirates z Kolomba do Prahy přes Dubai. Bohužel jsem dostal informaci od kamaráda co pracuje v Praze na letišti, že od 24.3 přestávají EK létat do Prahy. Tuto informaci jsem dostal 19.3. Oficiálně let nabyl zrušen naopak přesunut o den déle tedy na 31.3. Po telefonátu se zaměstnancem Emirates mi bylo potvrzeno, že můj let bude opravdu zrušen, ale oficiální email o zrušení letu jsem nedostal. Na zákaznické lince mi byli nabídnuty dvě možnosti:
    1) Přebookovat let a letět dříve (22.3.) a něco doplatit, pokud bude místo.
    2) Zakoupit novou do první třídy za 120K
    Naštěstí mi vyšla první varianta s tím, že jsem doplácel 17K. Bylo mi vysvětleno na zákaznické lince že 17K je rozdíl mezi akční a normální cenou letu (původní letenky jsem zakoupil tři měsíce dopředu). Poté jsem emailově kontaktoval Emirates s tím, že bych tuto částku rád dostal zpět. V emailu my paní popsala že částka, která byla placena navíc (17K) je opravdu za rozdíl jízdného a letištní daně. Tvrdí mi, že na mnou požadovanou částku nemám nárok, protože se jednalo o mimořádnou situaci zcela mimo kontrolu Emirates. Ti by mne nechali na Srí Lance a ještě by mi ani nedali vědět, že let ruší. Mám nárok na vrácení této doplácené extra částky?
    Děkuji moc

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud byl let zrušen tak má dopravce povinnost vás přebookovat na nejbližší možný termín. že to Emirates nabízely na termín, o kterém věděli že už se nepoletí jim ale asi zajistí případné krytí, takhle vás přebookovali jen v rámci zakoupeného tarifu…

  • Profilový obrázek
    Jan napsal(a):

    Dobrý den,
    nemáte náhodou zkušenosti s OmanAir, konkrétněji ohledně refundace letenky? Letecká společnost zrušila mé lety 5 dnů před odletem (25.3.) a nikterak se mnou nekomunikovala. Místo ní se mi ozval zprostředkovatel Pelikán. Ten mi vysvětlil, že letecká společnost si ponechala mou rezervaci aktivní a mohu ji tak využít jako kredit/voucher pro jiné lety v rámci leteckých tras této společnosti po dobu jednoho roku. Já ovšem už ale neplánuji nikam letět tak daleko a navíc OmanAir nenabízí ve svém portfoliu lety z Prahy. Takže nevidím žádné využití a obracím se na Vás s otázkou jak dostat své peníze zpět. Pelikan mi peníze nevrátí dokud jim je nezašle OmanAir. Nějak se mi to nezdá, letecká společnost si přeci nemůže jen tak nechávat peníze od svých klientů pokud jim není schopná poskytnout svoje služby (které jsou dokonce z její strany stornovány) v období, kdy si je klient objednal. Prosím nevěděl byste jak při této problematice postupovat dál, na koho se obrátit? Děkuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel to je dnešní praxe, voucher nebo nic, případně peníze později. Předpokládám, že zanedlouho se tomu dá nějaký právní rámec, zatím toho s tím moc dělat nejde..

  • Profilový obrázek
    Blažena Slavikova napsal(a):

    Mám dotaz. V minulém roce zaplatila moji kamaradka mojí i svoji zpáteční letenku na termín 20.6.2020. Já mám svoji letenku, kterou jsem kamarádce proplatila. Letenky jsme u cestovní kanceláře zrušily. Letenky CK zakoupila u Smart Wings. Já jsem starší 65 let a s ohledem, že mám starého nemocného manžela a postiženého syna, nebudu riskovat cestu do země, kde corin19 má stoupající tendenci.
    CK se mnou odmítá komunikovat, když letenky platila moje kamarádka.
    Já v každém případě trvám na vrácení peněz, nikoliv na bezplatném voucherů jet do Petrohradu do konce roku.
    Prosím o radu, jak mám postupovat. Děkuji
    slavikova@seznam.cz. tel. 723764309

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, v tomhle případě je CK jen přeprodejce a bude se to řídít tím, co nabídne SmartWings, ti dávají aktuálně vouchery, jak to bude dál s proplacením bohužel nikdo neví.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *