Skupiny létají s Honzou

Rušení letenek kvůli koronaviru

10.3.2020 15:39 595 komentářů
Nabídka již není aktuální

CC0 Pixabay

Na základě vyhlášení italské karantény ruší letecké společnosti svoje linky do Itálie.
 

 
Aktuálně platí úplný zákaz vycestovat do zahraničí (mimo služební cesty, neodkladné cesty za rodinou nebo na úřad). Pokud se vrátíte do 24 hodin, nemusíte do karantény, v opačném případě je potřeba počítat se 14-denní karanténou.
 
Od 14.3.2020 mají vládou občané ČR zákaz vycestovat do 13 zemí jako je: Čína, Irán, Jižní Korea, Itálie, Španělsko, Francie, UK, Dánsko, Švédsko, Nizozemsko, Norsko a další, seznam zemí se bude postupně doplňovat. Nárok na vrácení peněz za letenky není, jediný případ bude, pokud bude linka zrušena.
 
Pro informaci jsem dal dokupy přehled největších provozovatelů linek do Itálie z ČR a okolí.
 
ČSA
ČSA zrušily svoje linky už minulý týden po vyhlášení zákazu letů mezi Itálii a ČR. Za všechny lety v období do začátku dubna tak bude vracet peníze. Nově je zrušená i linka do Tel Avivu.
 
Ryanair
Ryanair nejprve zrušil lety do Bergama, Trevisa a Boloni (obousměrně) na základě nařízení vlády ČR. Vzhledem k nízké poptávce ale dochází v období až do konce dubna 2020 k rušení některých rotací také na dalších letech z ČR (Barcelona, Zadar, ..). Od 13.3.2020 ruší Ryanair všechny lety z/do Itálie včetně těch z/do ČR až do 8.4.2020, opět je tak nárok na vrácení peněz.
 
easyJet
Aerolinka zatím neupravila nijak provoz letenek do Neapole. U Milána a Benátek byla nucena na základě nařízení vlády ČR nevozit cestující při letu do ČR. V opačném směru ale stále létá i prodává letenky. Zásadní problém je tak při nákupu třeba pouze jednoho směru, kdy aerolinka peníze nevrací, protože let provozuje. Vzhledem k ostatní aerolinkám je ale asi otázkou času, kdy k rušení přistoupí.
Aktualizace: easyJet od 11.3.2020 zrušil všechny lety do Itálie až do konce zimního letového řádu (28.3.2020).
 
Wizz Air
Ruší lety do Itálie od 10.3.2020 do 3.4.2020. Rovněž ruší lety od 12.3.2020 do 23.3.2020 do Izraele (hodí se hlavně u linek do Tel Avivu a Eilatu z okolních letišť). U všech zmíněných linek je tak nárok na vrácení peněz. Rovněž letový řád Wizz Airu až do konce dubna prořídl.
 
Vueling, Alitalia
Aerolinky zatím létají a rušení letů mimo menší redukce neoznámily, k zastavení ale dojde v nejbližších dnech asi také. Otázkou je jestli u Alitalie doje poté vůbec k obnovení… :/
Aktualizace: Vueling zrušil od 13.3.2020 rovněž svoji linku do Florencie.
 
Lety do USA
Od 14.3.2020 jsou na 30 dní rovněž zakázány lety z Evropy do USA (mimo letů z Velké Británie).
 

Základní pravidla vracení letenek

Pokud je váš let v některém z výše uvedených rozmezí tak vyčkejte na email o rušení od aerolinky, nemá cenu psát předem, nic vám stejně neřeknou a navíc se s největší pravděpodobností ani nedostanete na online chat či na řadu na telefonu. Pokud máte koupenou na jedné rezervaci letenku tam i zpět, tak máte právo zrušit obě cesty, i když byla oficiálně zrušena zatím jen jedna. Pokud máte letenku na jiné lince, která zrušena nebyla, kvůli koronaviru letenku u výše uvedených společností rušit nemůžete, jednoduše propadne a nic nemusíte nikde hlásit.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Profilový obrázek
    Danča napsal(a):

    Dobrý den, koupila jsem letenky ( dopravce ČSA)do Budapešti přes prodejce Gotogate. Bylo mi oznámeno, že lety byly zrušeny. Později přišel e-mail o možné přerezervaci letenek.Přijala jsem tuto možnost a vyplnila náhradní termín zpáteční cesty. Za několik dni mi přišel e-mail s informací od Gotogate o doplatku ( docela vysokém doplatku)na nový let a link přes, který to mám přímo uhradit. Jelikož nás mělo cestovat pět osob, tak jsme se dohodli, ze částku doplatíme. Podotýkám, že v e-mailu bylo zmíněno, že tuto transakci nemohu provést přes telefon. Nebyla tam ani zmínka, jak dlouho je link na zaplacení platný. Jen vynechané místo, asi tam zapomněli napsat platnost ( nevím, jestli schválně). Když jsem se dostala k PC a chtěla zaplatit cca po 5 hod., tak link byl již neplatný. Měla jsem požádat o nový link na zaplacení doplatku. Nový link mi opět za několik dní dorazil a tentokrát tam již byla zmíněna platnost linku, ale částka opět navýšena o 490 Kč za administrativu. Podotýkám, že ten link platil pouze 1 hodinu, takže kdo by si nevšiml příchozího e-mailu má opět smůlu. Přesto jsme se rozhodli zaplatit s tím, že poplatek za administrativu budu reklamovat. Po přijetí mé platby mi přišlo potvrzení o zaplacení, ale bez nových letenek, v rezervacích i v potvrzeném e-mailu mám pořád ty staré letenky. Vše jsem již urgovala, ale nikdo nekomunikuje. Nemáme ani peníze a ani nové letenky na říjen 2020.Můžete mi prosím poradit, jak teď nejlépe postupovat? Chtěla jsem to tunu zmínit, aby si lidé na Gotogate dávali větší pozor. Nemají profesionální a férové jednání se zákazníkem.Děkuji. Daniela

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, upřímně je to normální svinstvo, o tom, že mytrip, gotogate, opodo, kiwi a další jsou vykukové se ví dlouho, ale po asi tisící zprávě kterou jsem takto dostal se nikdy nepřestanu divit. Reálná šance na žalobu je ale z mého pohledu nulová, řekl bych že teď čekají, jakmile budou mít potvrzený přesun nebo voucher od aerolinky (standardně dnes i 30-60 dní) a následně vám to snad přebooknou…

  • Profilový obrázek
    Tadeáš napsal(a):

    Ahoj, já mám problém s Air Canadou odmítají mi vrátit peníze, pouze mi nabízejí, že vrátí za nějaký poplatky směšnou částku 0-150kc
    Nevíš prosím tě co s tím? Jestli toto můžou?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, pokud byl let zrušen tak musí vrátit, pokud ne tak počkat až bude zrušen…

  • Profilový obrázek
    Anna napsal(a):

    Dobrý den, mám koupené letenky s ČSA na Island v termínu 20. až 31.5. Letenky jsou v nejlevnějším tarifu „lite“, který není refundovatelný. V často kladených dotazech na stránkách ČSA se píše:

    Letenky zakoupené v cenových balíčcích LITE, PLUS a BUSINESS LITE jsou nerefundovatelné včetně poplatků za doplňkové služby zakoupené k letence. V takovém případě vám vrátíme pouze nevyužité letištní poplatky.

    O pár odstavců níž ale toto:

    Zrušený let

    V případě zrušeného letu vám vrátíme formou kreditu celou částku, kterou jste za letenku a doplňkové služby zaplatili, pokud nevyužijete naši nabídku na změnu rezervace na jiný termín letu nebo na přepravu jiným způsobem.

    Chtěla bych se zeptat, jak tyto odpovědi chápete? Pokud bude zrušen nerefundovatelný let, vrátí se mi celá částka formou kreditů nebo pouze letištní poplatky?

    Předem moc díky za odpověď!

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud let zrušila aerolinka tak je jedno, o jaký jde tarif. Je to vždy plně refundovatelné.

  • Profilový obrázek
    Tonda napsal(a):

    Dobrý den, mám zakoupené letenky (SmartWings) přes Kiwi.com v hodnotě 14 tis. a let byl zrušen. Kiwi nabízí vrátit pouze částku 2700,-Kč ve formě kreditu, nebo tzv. asistované vrácení pěněz s tím, že co jim pošle dopravce to údajně pošlou mě (samozřejmě cenu, za kterou to koupilo Kiwi, ne já). Ale je prý možné, že nepošlou vůbec nic a raději mám využít alepoň ten kredit. Další inzerovaná možnost by mělo být předání kódů pro kontaktování aerolinek, kde bychom při nejhorším dostali alespoň voucher. Ale u tohoto letu to prý není možné. Ještě jsem nekontaktoval právní kancelář, ale jsem přesvědčen, že postup Kiwi.com je nezákonný. Asi nás bude ve stejné situaci v tomto období více a stálo by podat hromadnou žalobu. Neorganizuje již někdo něco? Nemáte kontakty? Nebo vyřešil to někdo ke spokojenosti?

  • Profilový obrázek
    Mirek napsal(a):

    Dobrý den, máme na 8.5. a 11.5. zpáteční letenky s ČSA do Bruselu. Oba lety byly zrušeny. Bohužel letenky jsou zakoupené přes Gotogate. ČSA odmítá vrátit peníze i vydat voucher na další let, protože prý nemůže zasahovat do rezervací udělaných přes agenturu. Agentura umožňuje pouze přebookovat let na jiné fixní datum a prý nemůže vypsat voucher protože je jen agentura. Můžeme se v této situaci nějak domoci vrácení peněz nebo alespoň toho otevřeného voucheru? Děkuji moc.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano určitě tlačit na agenturu, tam moc jiná varianta nepůjde, případně si vybrat nějaký termín opravdu daleko.

  • Profilový obrázek
    Soňa napsal(a):

    Dobrý den,měla jsem koupenou zpáteční letenku přes kiwi u Ryanair dne 12.4.2020.do Británie.Let byl zrušen a kiwi mi dali možnost žádat o vrácení peněz přímo u Ryanair.Vse jsem začala ale dosud mi nikdo nedal ani vědět jestli se žádost zpracovává.Poradite mi prosím,jak a kde mám Ryanair kontaktovat?Děkuji Soňa

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, jediná možnost je přímo přes online chat.

  • Profilový obrázek
    Jana napsal(a):

    29’5 až 26’5 2020 Máme koupené letenky i z páteční Mnichov_/Vancouver od spol. LUFTHANSA . MYSLÍME ŽE NÁM LET ZRUŠÍ A VOUCHER NEMŮŽEME AKCEPTOVAT PROSIM O RADU JAK POSTUPOVAT O NÁHRADU ZA LETENKY .DĚKUJI

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Pokud je to na konci května tak je reálné že už budou platit i trochu jiná pravidla, takže bych počkal co bude, teď se nedá odhadnout vcelku nic.

  • Profilový obrázek
    Marta Krátká napsal(a):

    Zdravím, tak jsem zkusila dle Vaší rady chat u ryanair. Ani po 5h se žádný agent nepřipojil. Opravdu není jiná možnost jak nepřijmout ten jejich voucher? Děkuji .

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Oficiálně ho nepřijímáte i tak, to byste musela v mailu odkliknout že voucher akceptujete, takže si myslím, že i tak budete mít nárok na refund, ale stačí počkat až trochu opadne tenhle nával.

  • Profilový obrázek
    Eva napsal(a):

    Ja ziji v Kanade a planovala jsem cestu do Europy – mam zakoupene letenky od Ceskych aerolinii z Prahy do Split Croatia. Lety byly zruseny kvouli Covid-19. Protoze letenky boli zakoupene cez Expedia.ca, Ceske aerolinie mi napsali abych kontaktovala misto koupy. Expedia.ca kontaktovaly CA ale jim napsali ze penize vracet neni mozne, jedine muzou poskytnout voucher na dalsi led do Brezna 2021. Jak jsem spominala ja ziji v Kanade a moje cesta byla dlouho planovana a nemuzu si jen tak odskocit do Europy a neviem kdy budu moci cestovat….Expedia.ca nechce dale postupovat, ja jsem napsala CA a dostala jsem stejnou odpoved. Co delat dale? Myslim ze nemaji narok drzet penize kdyz je takova situace. Prosim o radu.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Bohužel to dělat oficiálně nemohou ale jelikož to dělají všichni, tak asi žádný další postup jen tak nebude, vyplatí se počkat jak to dopadne.

  • Profilový obrázek
    Hana Procházková napsal(a):

    Honzo, zdravím,
    příští týden 30.4.jsem měla letět s vnučkou do Londýna s Easy jet, ale letenka byla zakoupena přes eSky. Zatím mi nepřišla žádná zpráva. Můžete mi poradit, zda mám čekat na jejich výzvu, jak někomu radíte, nebo přes e formulář zažádat o vrácení peněz? Děkuji za odpověď Hanka

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Bohužel jak to chodí u eSky nevím, tam bych asi rovnou žádal o nějaké info….

  • Profilový obrázek
    Marcela napsal(a):

    Dobrý den,
    máme letět 7.5. z Vídně do Athén s Wizzair, let zatím zrušen není. Co máme dělat, když stejně nemůžeme vycestovat? Čekat, jestli společnost zruší let?
    Zpět jsme měli letět s Ryanair, ti let posunuli o více jak 3 hod., nabídli možnost let zrušit s právem na vrácení peněz, čehož jsme využili. Ale zatím se nic neděje.
    Nechápu stejně, že lety nejsou zrušeny, protože státy mají uzavřené hranice.
    Děkuji.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano počkat dokud let nezruší, ruší to postupně, aby nebyl na infolinkách takový nával…

  • Profilový obrázek
    Dana R. napsal(a):

    Honzo děkuji za minulou odpověd, Gotogate je fakt banda podvodniku. Sami nas upozornili emailem, ze oba lety s CSA byly zruseny. Zaslali jsem jim zadost o refundaci za zruseny let, na kterou nereagovali. provolali jsme se po 1,5h na zakaznickou linku, kde potvrdili, ze lety byly zruseny, ale protoze pry nemaji – authorizing remark – nejaka poznamka u zruseneho letu od CSA, tak pry nic delat nebudou.

    CSA se s nami samozrejme nechce bavit, protoze smluvni partner je GOtogate…… co vlastne muzeme v tuhle chvili delat? neresil nekdo podobny pripad??? Na drate je nejaka tupa Indka, ktera mele jak kafemlejnek, na emaily nidko nereaguje……bohuzel to kupovala babicka, a ta si nezkontrolovala, co je to za smejdy 🙁

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Asi bych počkal až se to trochu uklidní a zkoušel to dát, pokud by se nic nezměnilo tak už nic moc jiného než nějaké hromadné žaloby jako varianta nebude.

  • Profilový obrázek
    Libuse chrobokova napsal(a):

    Dobry den na zrusene let CSA PRG CDG jsme dostali voucher bez data platnosti..do kdy plati?

    Dekuji

    L.Chribokova

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Měl by rok.

  • Profilový obrázek
    Jiří napsal(a):

    Dobrý den,

    měli jsme letět jednosměrně z Lisabonu do Prahy 26.4. s TAP Air Portugal. Koupeno přes AirTrip (nejspíš Řecko). Let byl oficiálně zrušel. Air Trip napsal, že se máme obrátit na TAP a změnit buď datum nebo požádat o voucher na dva roky s navýšením 20%. Ani o jedno nemáme zájem, let navazoval na cestu z USA. Po vyplnění žádost o vrácení peněz na webu TAP na konci napíšou, že cash bude vrácen jako voucher a nutí odkliknout podmínky, kdy se vzdáváme nároku na proplacení. To podepsal nechceme. Znovu jsme tedy kontaktovali AirTrip, že nemáme zájem o voucher a žádáme o vrácení peněz, které jsme jim zaplatili. Od té doby nekomunikují. Jak postupovat, prosím?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, určitě stále komunikovat hlavně přes prodejce, protože pokud by došlo k vracení peněz tak to bude vždy přes ně..

  • Profilový obrázek
    Eva napsal(a):

    Dobrý den, pro Ryanair jsme cca 25.3. vyplnili žádost o vrácení peněz za zrušeny let v dubnu. Poté pár mailú ať vydržíme, tak jsme čekali. Dnes opět mail s nabídkou voucheru na nižší částku než jsme platili při koupi, bez vysvětlení podrobností. Voucher pro nás již není možný, zahraniční akce se už opakovat nebude, a jinak nelétáme.
    Pak malý odkaz v textu, když chceme vrátit peníze, tak jsme klikli a ono nás to hodilo na celý rozsáhlý web v angličtiné, nevíme co máme dělat? Žádný srozumitelný požadavek tam není a anglicky moc neumíme, používáme překladač.
    Žádali jsme řádné vrácení již v březnu. Poradíte nám prosím někdo co dál ? Děkujeme

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, aktuálně je potřeba přes online chat požádat o odmítnutí voucheru. Po skončení pandemie slibuje Ryanair proplacení voucheru.

  • Profilový obrázek
    sarka napsal(a):

    Dobrý den, začátkem července mám koupené letenky na Sardinii od CSA, volala jsem na linku a bylo mi řečeno, že nepatřím ještě do skupiny, která je v řešení. Nemá někdo stejnou zkušenost z CSA? samozřejmě voucher nechci.Byla někomu vrácená finanční částka? děkuji za informaci Sarka

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano je potřeba ještě počkat, nikdo neví, jak to bude v květnu, natož pak v červenci…

  • Profilový obrázek
    Bára napsal(a):

    Dobrý den,
    měli jsme dne 28.4. odletet do Lisabonu přes Londýn se společností Ryanair a zpět z Porta přes Mancehster se společností Ryanair a Easyjet. Letenky jsme kupovali přes portál kiwi.com. Všechny lety nám byly zrušeny a kiwi.com nabízí refundaci ve formě kiwi kreditů na částku 2700 CZK, což je při cenách letenek cca 25 000 CZK opravdu nízká částka. Při otevření účtu na kiwi.com je zde možnost refundace přímo přes dopravce, tedy Ryanair. Když se přihlásím přímo na stránky Ryanairu, chce to po mně číslo rezervace, které ale nemám jelikož jsme dělali booking přes kiwi. Kiwi mi toto číslo neposkytlo a tudíž nejsem schopná požadovat refundaci přímo u dopravce.

    Je nějaká možnost, jak toto vyřešit? Je kiwi povinno nabídnout mi přesunutí letu nebo voucher ve stejné hodnotě letenek? Je povinno sdělit mi rezervační číslo, abych mohla refunaci žádat přímo přes dopravce?

    Děkuji a hezký den

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, vše záleží na podmínkách kiwi. Povinen dát vám rezervační kód není, ale určitě je povinen vám nabídnout to, co mu nabídne aerolinka což v tomhle případě je určitě rebooking nebo voucher.

  • Profilový obrázek
    Honza napsal(a):

    Dobrý den, zrušili mi kvůli COVID let na začátku dubna. Zažádal jsem o vrácení peněz a nyní mi přišlo, že mi jako náhradu posílají cestovní voucher. Co dělat, když chci zpět penize a ne voucher? Na stránkách Ryanair není možné nic dohledat a někam se proklikat. Bohužel anglicky neumím na úrovni, abych vysvětloval požadavek po telefonu a nenašel jsem žádnou mailovou adresu, kam bych se mohl obrátit. Prosím o radu co dělat…

    Děkuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Napsat na online chat, dnes ráno se mi připojil agent na druhé straně do 10 minut, zadají do systému že voucher nechcete, jakmile pandemie poleví a zase se to rozlétá plánují proplácet, do té doby je platný uvedený voucher.

  • Profilový obrázek
    Petra napsal(a):

    PETRA: Děkuji Vám za Vaši odpověď, to znamená, že bohatí mohou beztrestně krást, zatímco chudý, když neplní, co má, tak je uvržen do chudoby. Cit. Dobrý den, ano praxe taková dnes je, dokud v tom nějaký vyšší orgán neudělá pořádek tak s tím asi nikdo nic moc nezmůže ani Pelikán, kterému ty peníze jednoduše aerolinka nepošle.

  • Profilový obrázek
    Simona napsal(a):

    Dobrý den. Mám rezervaci na let Praha-Barcelona a zpět od 10.4.-13.4. u společnosti Vueling. 17.3. jsem využila možnost zažádat po emailu od Vuelingu o vrácení peněz. Od té doby je rezervace stále ve stavu – čeká na vrácení peněz. Nevíte kdy asi peníze vrátí? Je to už měsíc a stále nic. Poraďte prosím jak případně postupovat. Děkuji Simona

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, zatím bych to neviděl černě, můžou to být klidně 2 měsíce, pokud byla žádost o refund odeslána tak nezbývá než čekat.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *