Skupiny létají s Honzou

Rušení letenek kvůli koronaviru

10.3.2020 15:39 580 komentářů
Nabídka již není aktuální

CC0 Pixabay

Na základě vyhlášení italské karantény ruší letecké společnosti svoje linky do Itálie.
 

 
Aktuálně platí úplný zákaz vycestovat do zahraničí (mimo služební cesty, neodkladné cesty za rodinou nebo na úřad). Pokud se vrátíte do 24 hodin, nemusíte do karantény, v opačném případě je potřeba počítat se 14-denní karanténou.
 
Od 14.3.2020 mají vládou občané ČR zákaz vycestovat do 13 zemí jako je: Čína, Irán, Jižní Korea, Itálie, Španělsko, Francie, UK, Dánsko, Švédsko, Nizozemsko, Norsko a další, seznam zemí se bude postupně doplňovat. Nárok na vrácení peněz za letenky není, jediný případ bude, pokud bude linka zrušena.
 
Pro informaci jsem dal dokupy přehled největších provozovatelů linek do Itálie z ČR a okolí.
 
ČSA
ČSA zrušily svoje linky už minulý týden po vyhlášení zákazu letů mezi Itálii a ČR. Za všechny lety v období do začátku dubna tak bude vracet peníze. Nově je zrušená i linka do Tel Avivu.
 
Ryanair
Ryanair nejprve zrušil lety do Bergama, Trevisa a Boloni (obousměrně) na základě nařízení vlády ČR. Vzhledem k nízké poptávce ale dochází v období až do konce dubna 2020 k rušení některých rotací také na dalších letech z ČR (Barcelona, Zadar, ..). Od 13.3.2020 ruší Ryanair všechny lety z/do Itálie včetně těch z/do ČR až do 8.4.2020, opět je tak nárok na vrácení peněz.
 
easyJet
Aerolinka zatím neupravila nijak provoz letenek do Neapole. U Milána a Benátek byla nucena na základě nařízení vlády ČR nevozit cestující při letu do ČR. V opačném směru ale stále létá i prodává letenky. Zásadní problém je tak při nákupu třeba pouze jednoho směru, kdy aerolinka peníze nevrací, protože let provozuje. Vzhledem k ostatní aerolinkám je ale asi otázkou času, kdy k rušení přistoupí.
Aktualizace: easyJet od 11.3.2020 zrušil všechny lety do Itálie až do konce zimního letového řádu (28.3.2020).
 
Wizz Air
Ruší lety do Itálie od 10.3.2020 do 3.4.2020. Rovněž ruší lety od 12.3.2020 do 23.3.2020 do Izraele (hodí se hlavně u linek do Tel Avivu a Eilatu z okolních letišť). U všech zmíněných linek je tak nárok na vrácení peněz. Rovněž letový řád Wizz Airu až do konce dubna prořídl.
 
Vueling, Alitalia
Aerolinky zatím létají a rušení letů mimo menší redukce neoznámily, k zastavení ale dojde v nejbližších dnech asi také. Otázkou je jestli u Alitalie doje poté vůbec k obnovení… :/
Aktualizace: Vueling zrušil od 13.3.2020 rovněž svoji linku do Florencie.
 
Lety do USA
Od 14.3.2020 jsou na 30 dní rovněž zakázány lety z Evropy do USA (mimo letů z Velké Británie).
 

Základní pravidla vracení letenek

Pokud je váš let v některém z výše uvedených rozmezí tak vyčkejte na email o rušení od aerolinky, nemá cenu psát předem, nic vám stejně neřeknou a navíc se s největší pravděpodobností ani nedostanete na online chat či na řadu na telefonu. Pokud máte koupenou na jedné rezervaci letenku tam i zpět, tak máte právo zrušit obě cesty, i když byla oficiálně zrušena zatím jen jedna. Pokud máte letenku na jiné lince, která zrušena nebyla, kvůli koronaviru letenku u výše uvedených společností rušit nemůžete, jednoduše propadne a nic nemusíte nikde hlásit.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Profilový obrázek
    Dagmar Janíková napsal(a):

    Dobrý den, nemám žádný dotaz, jen jsem chtěla napsat komentář, pro další lidi, kteří měli koupenou letenku u Ryanair a stále, jako já, nemají peníze. Měli jsme letenky přes Ryanair, na Velikonoce do Itálie, let byl samozřejmě zrušen, tak dali na výběr vrácení peněz, nebo výměna letu-voucher, vybrala jsem si, že chci vrátit peníze. Peníze jsem nedostala, ale nabídli mi znovu voucher, ten samozřejmě nechci. Zkoušela jsem Ryanair Bot, který odpovídá jenom automaticky, ale dá se přez něj dostat pak k operátorovi, na toho jsem čekala „jenom“ cca 30 minut.
    Operátorka mi pak napsala, že si označí, že voucher nechci a že žádám vrácení peněz, ale že většina lidí teď pracuje z domu a nemá všechny informace o zákaznících, takže až se situace uklidní a oni začnou pracovat z kanceláří a naplno, tak peníze postupně pošlou. Tak vydržme:-)

  • Profilový obrázek
    Varačka napsal(a):

    Zapomněla jsem dodat, že letenku mám přes firmu Pelikan.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Tam bude trochu složitější komunikace ale ideálně donutit Pelikána aby za vás jednal tímto směrem, případně můžete i sama, ale finální potvrzení budou podle mě chtít stejně od Pelikána.

  • Profilový obrázek
    Varačka napsal(a):

    Dobrý den, letenku do Kanady mi odložili o den (mám letět za měsíc). Letím z Mnichova. Dostanu se přes zavřené hranice do Německa? Bude potřeba test na koronavirus? Můžu let, který byl přeložený o den a je oproti původnímu přestupní, neakceptovat a chtít nepřestupní? Mohu žádat přeložení letu kvůli celosvětové situaci s koronavirem o rok později? Děkuji za odpovědi

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano pokud byl let posunut tak můžete žádat o refund, jak moc vám aerolinka povolí změnu je jen na ni a taky na zakoupeném tarifu. Jinak do měsíce by snad měly být hranice otevřeny, jinak odlet z letiště by snad i dnes měl být akceptován Němci jako důvod cesty do Německa. Kontroly stejně probíhají jen namátkově – určitě ale předem ověřit na zastupitelském úřadě, mění se to ze dne na den.

  • Profilový obrázek
    Petra napsal(a):

    Ahoj Honzo, co jsi prosím myslel větou: „Nově podle EU k tomu asi budou mít i důvod?“ EU už něco uzákonila, že letecké společnosti nemusí nabízet refundaci? Díky za odpověď.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, nakonec to neprošlo do zákona ale jen jako doporučení, i tak se ale budou na toto doporučení určitě aerolinky odvolávat.

  • Profilový obrázek
    Zdenek napsal(a):

    Dobry den, zruseny let 8.5. s csa do Madridua zpet a nyni se s gotogate vubec neda spojit.piseme se maily a ja pozaduji vraceni penez vzhledem k tomu ze mam „smlouvu“ s nimi a ne leteckou spolecnosti a objednanou jsem zaplatil a nedostal.oni nabizi voucher nebo rebook ale ja vubec nevim jaka bude treba v 9/10 – 2020 situace. Maji pravo zadrzovat penize?Neni to prehazovani jejich problemu na klienta?da se to nejak pravne resit? dekuji za reakci,

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, asi s nima máte jen zprostředkovatelskou smlouvu, takže ve výsledku to je mezi váma a leteckou společností, určitě ale peníze nevyplatí, aktuálně bych u gotogate viděl jako úspěch i voucher.

  • Profilový obrázek
    Daniela napsal(a):

    Dobrý den, také se vůbec nemůžeme spojit a dořešit letenky s čsa a easyjetem, měli jsme letět o velikonocích. Zatím nic a jen přes desítky mailů a pořád to stejné. Nevíte prosím zda je nějaká možnost už vše v blízké době vyřešit…nebo nějaká zkušenost s těmito linkami. Děkuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, obě hrají na rebook nebo voucher, výplatu teď od nikoho čekat bohužel nelze.

  • Profilový obrázek
    Vendula napsal(a):

    Ahoj, je mi jasné, že aerolinky nezažívají nejlepší rok svého života, přesto mě zajímá: je normální čekat na návrat peněz za letenky dva měsíce, pozítří už 9 týdnů? Už jsem tam 3x volala (Austrian Airlines, zrušeno v březnu z jejich strany, let měl proběhnout v dubnu), paní na zákaznické lince mi pokaždé řekne, že moje žádost ještě nebyla zprocesovaná – už to slovo začínám nesnášet. Vím, že nejsem sama, ale to opravdu nemají zákonnou lhůtu na vrácení peněz?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, tak nějak shodně začaly dávat spíše vouchery, případně platby pozdrželi. Nově podle EU k tomu asi budou mít i důvod.

  • Profilový obrázek
    Helena napsal(a):

    Dobrý den,

    chtěla bych se zeptat, mám koupenou zpáteční letenku s Wizzairem z Vídně do Lisabonu na 15.5. Čekala jsem, že nám let zruší, ale stále se nikdo neozval, tak jsem si říkala, že už je na čase začít to řešit. Na webu Wizz Air jsem našla tyto informace (dole pod textem) a popravdě nevím jak tomu mám rozumět. Budeme muset platit ještě nějaké poplatky za zrušení letu? Nebo prostě jen stačí ten let neabsolvovat a pouze nám propadne letenka a nic navíc platit nebudeme muset. Letíme tři a rezervaci místa jsme neměli.
    Děkuji za info, Helena

    BĚHEM 2 TÝDNŮ
    2 250 KČ POPLATEK+SLUŽBY
    Pokud zrušení provedete během 14 dnů před odletem, budete muset zaplatit vyšší poplatek a nebudete mít nárok na vrácení poplatků uhrazených za zakoupené služby.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, je to bohužel linka, kterou se rozhodl Wizz Air létat, takže ji asi nezruší, pokud letenka propadne nic hradit nemusíte.

  • Profilový obrázek
    Jirka napsal(a):

    Ahoj,jsem od 8.brezna v usa se zpatecni letenkou 15.5. 2020 od AA. Pred cca tydnem mi puvodni letenku zmenili,resp.presmerovali,ale se stejnym terminem. Vcera,tedy 9 dnu pred zpatecni cestou mi pres St.Agency oznamili,ze tyto lety jsou zruseny a mohu pozadovat 1,vraceni penez,coz je blbost, nebo 2,zmenu terminu. Co mohu v soucasne Covid situaci delat? Pokud me nechaji v usa napr. o tyden dele, na co mam narok? Mam trvat na datumu,treba od jine spolecnosti? Mam akceptovat let,ktery mi nabidnou a bude trvat treba 3 dny ? Pokud zustanu tady o par fnu dele,nevadi mi to, mam zde bydleni,coz jsem ale zatim nikde neavizoval. Zatim vubec nevim na cem jsem,nikdo nereaguje,St.Agency mozna hleda varianty,nevim….Dik za radu,Jirka

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, určitě bych se snažil vyjednat nějaký rozumný návrat zpět, bohužel se denně ruší lety, takže nejde říct jestli se to poletí, ale nárok na náhradní let je, refund by v žádném případě nepokryl letenku zpět.

  • Profilový obrázek
    Pavel Mareček napsal(a):

    Dobrý den. 8.5.2020 jsme měli odletět do Ženevy. Bohužel nám kiwi.com nabízí pouze vrácení směšné částky, nebo za poplatek 600Kč že za nás vyjednají maximální možné vrácení. Nevíte jak postupovat? Je nějaká šance, že se peníze vrátí zpět? Děkuji Pavel.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, je to prasárna od kiwi, bohužel mají napsané podmínky tak že jsou jen zprostředkovatel a smlouva se uzavírá mezi vámi a aerolinkou, takže se nenechat odbít, těch 600 Kč je minimálně nemorální, ostatní prodejci to dělají zdarma, případně by vám měli dát kód a vyjednat si to sám…

  • Profilový obrázek
    Jiří napsal(a):

    Dobrý den,
    koncem března 30.3 jsem měl letět s Emirates z Kolomba do Prahy přes Dubai. Bohužel jsem dostal informaci od kamaráda co pracuje v Praze na letišti, že od 24.3 přestávají EK létat do Prahy. Tuto informaci jsem dostal 19.3. Oficiálně let nabyl zrušen naopak přesunut o den déle tedy na 31.3. Po telefonátu se zaměstnancem Emirates mi bylo potvrzeno, že můj let bude opravdu zrušen, ale oficiální email o zrušení letu jsem nedostal. Na zákaznické lince mi byli nabídnuty dvě možnosti:
    1) Přebookovat let a letět dříve (22.3.) a něco doplatit, pokud bude místo.
    2) Zakoupit novou do první třídy za 120K
    Naštěstí mi vyšla první varianta s tím, že jsem doplácel 17K. Bylo mi vysvětleno na zákaznické lince že 17K je rozdíl mezi akční a normální cenou letu (původní letenky jsem zakoupil tři měsíce dopředu). Poté jsem emailově kontaktoval Emirates s tím, že bych tuto částku rád dostal zpět. V emailu my paní popsala že částka, která byla placena navíc (17K) je opravdu za rozdíl jízdného a letištní daně. Tvrdí mi, že na mnou požadovanou částku nemám nárok, protože se jednalo o mimořádnou situaci zcela mimo kontrolu Emirates. Ti by mne nechali na Srí Lance a ještě by mi ani nedali vědět, že let ruší. Mám nárok na vrácení této doplácené extra částky?
    Děkuji moc

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud byl let zrušen tak má dopravce povinnost vás přebookovat na nejbližší možný termín. že to Emirates nabízely na termín, o kterém věděli že už se nepoletí jim ale asi zajistí případné krytí, takhle vás přebookovali jen v rámci zakoupeného tarifu…

  • Profilový obrázek
    Jan napsal(a):

    Dobrý den,
    nemáte náhodou zkušenosti s OmanAir, konkrétněji ohledně refundace letenky? Letecká společnost zrušila mé lety 5 dnů před odletem (25.3.) a nikterak se mnou nekomunikovala. Místo ní se mi ozval zprostředkovatel Pelikán. Ten mi vysvětlil, že letecká společnost si ponechala mou rezervaci aktivní a mohu ji tak využít jako kredit/voucher pro jiné lety v rámci leteckých tras této společnosti po dobu jednoho roku. Já ovšem už ale neplánuji nikam letět tak daleko a navíc OmanAir nenabízí ve svém portfoliu lety z Prahy. Takže nevidím žádné využití a obracím se na Vás s otázkou jak dostat své peníze zpět. Pelikan mi peníze nevrátí dokud jim je nezašle OmanAir. Nějak se mi to nezdá, letecká společnost si přeci nemůže jen tak nechávat peníze od svých klientů pokud jim není schopná poskytnout svoje služby (které jsou dokonce z její strany stornovány) v období, kdy si je klient objednal. Prosím nevěděl byste jak při této problematice postupovat dál, na koho se obrátit? Děkuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel to je dnešní praxe, voucher nebo nic, případně peníze později. Předpokládám, že zanedlouho se tomu dá nějaký právní rámec, zatím toho s tím moc dělat nejde..

  • Profilový obrázek
    Blažena Slavikova napsal(a):

    Mám dotaz. V minulém roce zaplatila moji kamaradka mojí i svoji zpáteční letenku na termín 20.6.2020. Já mám svoji letenku, kterou jsem kamarádce proplatila. Letenky jsme u cestovní kanceláře zrušily. Letenky CK zakoupila u Smart Wings. Já jsem starší 65 let a s ohledem, že mám starého nemocného manžela a postiženého syna, nebudu riskovat cestu do země, kde corin19 má stoupající tendenci.
    CK se mnou odmítá komunikovat, když letenky platila moje kamarádka.
    Já v každém případě trvám na vrácení peněz, nikoliv na bezplatném voucherů jet do Petrohradu do konce roku.
    Prosím o radu, jak mám postupovat. Děkuji
    slavikova@seznam.cz. tel. 723764309

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, v tomhle případě je CK jen přeprodejce a bude se to řídít tím, co nabídne SmartWings, ti dávají aktuálně vouchery, jak to bude dál s proplacením bohužel nikdo neví.

  • Profilový obrázek
    Danča napsal(a):

    Dobrý den, koupila jsem letenky ( dopravce ČSA)do Budapešti přes prodejce Gotogate. Bylo mi oznámeno, že lety byly zrušeny. Později přišel e-mail o možné přerezervaci letenek.Přijala jsem tuto možnost a vyplnila náhradní termín zpáteční cesty. Za několik dni mi přišel e-mail s informací od Gotogate o doplatku ( docela vysokém doplatku)na nový let a link přes, který to mám přímo uhradit. Jelikož nás mělo cestovat pět osob, tak jsme se dohodli, ze částku doplatíme. Podotýkám, že v e-mailu bylo zmíněno, že tuto transakci nemohu provést přes telefon. Nebyla tam ani zmínka, jak dlouho je link na zaplacení platný. Jen vynechané místo, asi tam zapomněli napsat platnost ( nevím, jestli schválně). Když jsem se dostala k PC a chtěla zaplatit cca po 5 hod., tak link byl již neplatný. Měla jsem požádat o nový link na zaplacení doplatku. Nový link mi opět za několik dní dorazil a tentokrát tam již byla zmíněna platnost linku, ale částka opět navýšena o 490 Kč za administrativu. Podotýkám, že ten link platil pouze 1 hodinu, takže kdo by si nevšiml příchozího e-mailu má opět smůlu. Přesto jsme se rozhodli zaplatit s tím, že poplatek za administrativu budu reklamovat. Po přijetí mé platby mi přišlo potvrzení o zaplacení, ale bez nových letenek, v rezervacích i v potvrzeném e-mailu mám pořád ty staré letenky. Vše jsem již urgovala, ale nikdo nekomunikuje. Nemáme ani peníze a ani nové letenky na říjen 2020.Můžete mi prosím poradit, jak teď nejlépe postupovat? Chtěla jsem to tunu zmínit, aby si lidé na Gotogate dávali větší pozor. Nemají profesionální a férové jednání se zákazníkem.Děkuji. Daniela

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, upřímně je to normální svinstvo, o tom, že mytrip, gotogate, opodo, kiwi a další jsou vykukové se ví dlouho, ale po asi tisící zprávě kterou jsem takto dostal se nikdy nepřestanu divit. Reálná šance na žalobu je ale z mého pohledu nulová, řekl bych že teď čekají, jakmile budou mít potvrzený přesun nebo voucher od aerolinky (standardně dnes i 30-60 dní) a následně vám to snad přebooknou…

  • Profilový obrázek
    Tadeáš napsal(a):

    Ahoj, já mám problém s Air Canadou odmítají mi vrátit peníze, pouze mi nabízejí, že vrátí za nějaký poplatky směšnou částku 0-150kc
    Nevíš prosím tě co s tím? Jestli toto můžou?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, pokud byl let zrušen tak musí vrátit, pokud ne tak počkat až bude zrušen…

  • Profilový obrázek
    Anna napsal(a):

    Dobrý den, mám koupené letenky s ČSA na Island v termínu 20. až 31.5. Letenky jsou v nejlevnějším tarifu „lite“, který není refundovatelný. V často kladených dotazech na stránkách ČSA se píše:

    Letenky zakoupené v cenových balíčcích LITE, PLUS a BUSINESS LITE jsou nerefundovatelné včetně poplatků za doplňkové služby zakoupené k letence. V takovém případě vám vrátíme pouze nevyužité letištní poplatky.

    O pár odstavců níž ale toto:

    Zrušený let

    V případě zrušeného letu vám vrátíme formou kreditu celou částku, kterou jste za letenku a doplňkové služby zaplatili, pokud nevyužijete naši nabídku na změnu rezervace na jiný termín letu nebo na přepravu jiným způsobem.

    Chtěla bych se zeptat, jak tyto odpovědi chápete? Pokud bude zrušen nerefundovatelný let, vrátí se mi celá částka formou kreditů nebo pouze letištní poplatky?

    Předem moc díky za odpověď!

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud let zrušila aerolinka tak je jedno, o jaký jde tarif. Je to vždy plně refundovatelné.

  • Profilový obrázek
    Tonda napsal(a):

    Dobrý den, mám zakoupené letenky (SmartWings) přes Kiwi.com v hodnotě 14 tis. a let byl zrušen. Kiwi nabízí vrátit pouze částku 2700,-Kč ve formě kreditu, nebo tzv. asistované vrácení pěněz s tím, že co jim pošle dopravce to údajně pošlou mě (samozřejmě cenu, za kterou to koupilo Kiwi, ne já). Ale je prý možné, že nepošlou vůbec nic a raději mám využít alepoň ten kredit. Další inzerovaná možnost by mělo být předání kódů pro kontaktování aerolinek, kde bychom při nejhorším dostali alespoň voucher. Ale u tohoto letu to prý není možné. Ještě jsem nekontaktoval právní kancelář, ale jsem přesvědčen, že postup Kiwi.com je nezákonný. Asi nás bude ve stejné situaci v tomto období více a stálo by podat hromadnou žalobu. Neorganizuje již někdo něco? Nemáte kontakty? Nebo vyřešil to někdo ke spokojenosti?

  • Profilový obrázek
    Mirek napsal(a):

    Dobrý den, máme na 8.5. a 11.5. zpáteční letenky s ČSA do Bruselu. Oba lety byly zrušeny. Bohužel letenky jsou zakoupené přes Gotogate. ČSA odmítá vrátit peníze i vydat voucher na další let, protože prý nemůže zasahovat do rezervací udělaných přes agenturu. Agentura umožňuje pouze přebookovat let na jiné fixní datum a prý nemůže vypsat voucher protože je jen agentura. Můžeme se v této situaci nějak domoci vrácení peněz nebo alespoň toho otevřeného voucheru? Děkuji moc.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano určitě tlačit na agenturu, tam moc jiná varianta nepůjde, případně si vybrat nějaký termín opravdu daleko.

  • Profilový obrázek
    Soňa napsal(a):

    Dobrý den,měla jsem koupenou zpáteční letenku přes kiwi u Ryanair dne 12.4.2020.do Británie.Let byl zrušen a kiwi mi dali možnost žádat o vrácení peněz přímo u Ryanair.Vse jsem začala ale dosud mi nikdo nedal ani vědět jestli se žádost zpracovává.Poradite mi prosím,jak a kde mám Ryanair kontaktovat?Děkuji Soňa

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, jediná možnost je přímo přes online chat.

  • Profilový obrázek
    Jana napsal(a):

    29’5 až 26’5 2020 Máme koupené letenky i z páteční Mnichov_/Vancouver od spol. LUFTHANSA . MYSLÍME ŽE NÁM LET ZRUŠÍ A VOUCHER NEMŮŽEME AKCEPTOVAT PROSIM O RADU JAK POSTUPOVAT O NÁHRADU ZA LETENKY .DĚKUJI

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Pokud je to na konci května tak je reálné že už budou platit i trochu jiná pravidla, takže bych počkal co bude, teď se nedá odhadnout vcelku nic.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *