Skupiny létají s Honzou

Rušení letenek kvůli koronaviru

10.3.2020 15:39 650 komentářů
Nabídka již není aktuální

CC0 Pixabay

Na základě vyhlášení italské karantény ruší letecké společnosti svoje linky do Itálie.
 

 
Aktuálně platí úplný zákaz vycestovat do zahraničí (mimo služební cesty, neodkladné cesty za rodinou nebo na úřad). Pokud se vrátíte do 24 hodin, nemusíte do karantény, v opačném případě je potřeba počítat se 14-denní karanténou.
 
Od 14.3.2020 mají vládou občané ČR zákaz vycestovat do 13 zemí jako je: Čína, Irán, Jižní Korea, Itálie, Španělsko, Francie, UK, Dánsko, Švédsko, Nizozemsko, Norsko a další, seznam zemí se bude postupně doplňovat. Nárok na vrácení peněz za letenky není, jediný případ bude, pokud bude linka zrušena.
 
Pro informaci jsem dal dokupy přehled největších provozovatelů linek do Itálie z ČR a okolí.
 
ČSA
ČSA zrušily svoje linky už minulý týden po vyhlášení zákazu letů mezi Itálii a ČR. Za všechny lety v období do začátku dubna tak bude vracet peníze. Nově je zrušená i linka do Tel Avivu.
 
Ryanair
Ryanair nejprve zrušil lety do Bergama, Trevisa a Boloni (obousměrně) na základě nařízení vlády ČR. Vzhledem k nízké poptávce ale dochází v období až do konce dubna 2020 k rušení některých rotací také na dalších letech z ČR (Barcelona, Zadar, ..). Od 13.3.2020 ruší Ryanair všechny lety z/do Itálie včetně těch z/do ČR až do 8.4.2020, opět je tak nárok na vrácení peněz.
 
easyJet
Aerolinka zatím neupravila nijak provoz letenek do Neapole. U Milána a Benátek byla nucena na základě nařízení vlády ČR nevozit cestující při letu do ČR. V opačném směru ale stále létá i prodává letenky. Zásadní problém je tak při nákupu třeba pouze jednoho směru, kdy aerolinka peníze nevrací, protože let provozuje. Vzhledem k ostatní aerolinkám je ale asi otázkou času, kdy k rušení přistoupí.
Aktualizace: easyJet od 11.3.2020 zrušil všechny lety do Itálie až do konce zimního letového řádu (28.3.2020).
 
Wizz Air
Ruší lety do Itálie od 10.3.2020 do 3.4.2020. Rovněž ruší lety od 12.3.2020 do 23.3.2020 do Izraele (hodí se hlavně u linek do Tel Avivu a Eilatu z okolních letišť). U všech zmíněných linek je tak nárok na vrácení peněz. Rovněž letový řád Wizz Airu až do konce dubna prořídl.
 
Vueling, Alitalia
Aerolinky zatím létají a rušení letů mimo menší redukce neoznámily, k zastavení ale dojde v nejbližších dnech asi také. Otázkou je jestli u Alitalie doje poté vůbec k obnovení… :/
Aktualizace: Vueling zrušil od 13.3.2020 rovněž svoji linku do Florencie.
 
Lety do USA
Od 14.3.2020 jsou na 30 dní rovněž zakázány lety z Evropy do USA (mimo letů z Velké Británie).
 

Základní pravidla vracení letenek

Pokud je váš let v některém z výše uvedených rozmezí tak vyčkejte na email o rušení od aerolinky, nemá cenu psát předem, nic vám stejně neřeknou a navíc se s největší pravděpodobností ani nedostanete na online chat či na řadu na telefonu. Pokud máte koupenou na jedné rezervaci letenku tam i zpět, tak máte právo zrušit obě cesty, i když byla oficiálně zrušena zatím jen jedna. Pokud máte letenku na jiné lince, která zrušena nebyla, kvůli koronaviru letenku u výše uvedených společností rušit nemůžete, jednoduše propadne a nic nemusíte nikde hlásit.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Romana napsal(a):

    Dobrý den,
    měla jsem zakoupenou zpáteční letenku na Mallorcu přes Pelikán na začátek května, let byl pochopitelně zrušen. Provozovatel letu byl Ryanair. Společnost Pelikán zaslala nabídku na voucher, kterou jsem akceptovala, ten ale do dnešního dne nedorazil. Na jejich zákaznickou linku se nedá dovolat, na emaily nereagují.
    Máte nějakou prosím radu jak v tomto případě postupovat ?

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ty vouchery celkem trvají, teď mi přišel také teprve za nějaký začátek května, takže je potřeba počkat.

  • Zuzana Richtermocová napsal(a):

    Dobrý den,
    komunikuji s GoToGate o změně letenky, nejdřív jsem se tam marně snažila dovolat, pak mi přišel e-mail s nabídkou změnit nebo zrušit. Vyplnila jsem formulář pro změnu, ale zajímalo by mě, jak dlouho to může trvat (jestli pak ještě letenky budou k dispozici nebo nebudou drahé, váže se mi na to půjčení auta a ubytování, takže nemohu čekat do poslední chvíle). Jde o letenky na Island s ČSA, které byly zrušeny. Původní odlet byl 30.6, změnu bych chtěla na 15.7. Na stránkách GoToGate píší, že podle nějaké evropské směrnice je aerolinka povinna tyto záležitosti s cestujícími řešit, i když si letenky koupili přes někoho jiného, ČSA nás samozřejmě odkazuje na GoToGate (ti si za „pomoc“ se změnou účtují 30euro). Díky za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den,
      je to bohužel problém těchto „prodejců“ z principu si nesmí účtovat nic nebo vám dát plný přístup do rezervace, takže s tímto na ně tlačit, snaží se na tom jen vydělat.

  • Slavka napsal(a):

    Dobrý den.
    Na 3.7.2020 máme zakoupené letenky do New Yorku.Vzhledem k nepřiznivé situaci ,že v New Yorku je vysoké procento nakažených lidí COVIDEM-19 a situace kolem vírusu se zatím nelepší, můžeme žádat o zrušení letenek? Děkuji.
    D

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ne není to obecně důvod, na základě kterého byste měli nárok na refund, ale obecně všechny aerolinky přes oceán nabízejí aktuálně možnost alespoň rebooku.

  • Denisa Racakova napsal(a):

    Dobrý den, mám koupenou letenku přes GoToGate z Katowic do Splitu 3.7. (Jednosměrná), pokud nebudeme moci jet přes hranice do Polska, tak jak to zatím je, mám nárok na vracení peněz?

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud let poletí tak nárok není, do té doby by se ale snad hranice měly otevřít.

  • Jana napsal(a):

    Dobrý den,

    již 2,5 měsíce řešíme vrácení peněz za zpáteční letenky do Amstru. Kupovali jsme je přes portál Pelikán a letět jsme měli s ČSA. Samozřejmě požadujeme vrácení peněz, nicméně furt nám omílají, že vrácení peněz není možné, jen voucher (na který se bude samozřejmě i doplácet). Co máme dělat dál, stále tlačit a trvat na vrácení peněz?

    Moc díky,
    Jana

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano nic jiného dělat nechce, Ryanair, Wizz nebo easyJet už třeba pomalu vyplácejí a i prohlašují že plánují vše vyplatit. ČSA se drží zarytě voucherů.

  • Zdeněk Č. napsal(a):

    Dobrý den, narazil jsem na Vaše stránky a poprosím Vás také o radu. Již od ledna mám koupené letenky na Bali přes prostředníka GOTOGATE (přes skyscanner). Letenky jsou s Emirates, ale pro emirates tam figurují v jednom letu také FlyDubai a JetStar. Let je s dvěma přestupy v Dubaji a Singapuru. Podařilo se mi dovolat do Emirates v Praze a tam mi řekli, že ten let SING-Bali je už od Jetstaru zrušený, takže vlastně už nemůžeme nastoupit ani v Praze. Pro zpáteční letenku je let Jetstaru taky zrušený. Takže vlastně letenky jsou nekompletní. Snažil jsem se komunikovat s GOTOGATE. Dovolat se tam nelze, ale na email mi 2x odpověděli s tím, že pokud si přeji zrušit rezervaci, tak že to vyřídí. Což ovšem já nechci, je mi jasné, že bych z peněz viděl velmi málo. Tak tedy čekám a odpovědi, aby mi řekli nebo se vyjádřili k té zrušené části, jsem se nedočkal ani po opakované urgenci. Můj let je „až“ 17. července. Vím, že se může vše xkrát změnit. Můžete mi poradit, jak se nejlépe zachovat nebo co lze očekávat. Předem velice děkuji.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, je to ještě dost daleko, takže asi moc neví co bude nebo nebude, proto moc nereagují, pokud se zruší jeden segment a nenahradí se jiným relevantním, tak je nárok na rebook nebo refund.

  • Veronika napsal(a):

    Zdravím, moc prosím o radu. Mám koupené zpáteční letenky na 4.6 do Kanady. Kanada nepřijímá turisty. S cestou už jsem tak jako tak nepočítala a nemůžu i z jiných důvodů. Každopádně společnost Opodo mi tvrdí, že to není důvod k refundovanému zrušení ani na změnu termínu. Klidně bych si změnu zaplatila ale komunikace s nimi je nic moc. Jaký pádný argument bych mohla použít? Odložila bych ten let o rok ideálně. Děkuji. Veronika

    • Honza napsal(a):

      Pokud ten let poletí tak je to opravdu jen na aerolince co povolí a tam je pak zase na opodu co vše řeknou vám, jinak než požadovat od nich spolupráci to bohužel nejde.

  • Michael napsal(a):

    Ahoj Honzo,
    přes Student Agency máme zakoupené letenky na Azory na přelom června / července.
    Zatím byl zrušen jeden ze čtyř letů a Student Agency nabízí vrácení ceny letenky, jenže bez transakčního poplatku 490 Kč / osoba.
    Pokud bychom měli zakoupenou jednu zpáteční letenku, asi bychom to neřešili, ale máme celkem čtyři letenky (Praha – Lisabon, Lisabon – Ponta Delgada, a zpět Ponta Delgada – Porto, Porto – Praha).
    Celkem jsme tedy za transakční poplatky zaplatili téměř 4000 Kč.
    Má Student Agency právo tento poplatek nevrátit?
    Moc děkuji za odpověď!
    Michael

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, ano transakční poplatek je za službu, že vám tu letenku rezervují, což provedli a tak u něj nárok na vrácení bohužel není.

  • Veronika napsal(a):

    Ahoj Honzo,
    Prosím o radu. Máme zakoupené leteny Praha – Barcelona, pres GO to gate(letecka spolecnost Vueling) na konec července. Mám nárok na vrácení peňěz za letenky??? Moc se nevyznám v jejich momentálních nabídkách refundace. Děkuji za odpověď a radu.

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, zatím ne, lety se už na červenec plánují, pokud tak letadlo poletí, nárok na vrácení není.

  • Mařka napsal(a):

    Dobrý den, mám problém s vrácením peněz od Easy Jet. Letenky jsme měli 2x zpáteční do Amsterdamu, termín letu byl 11.4.2020 – zrušeno. Komunikace s Easy Jet je velmi zvláštní, nejdříve se komunikovalo skrz email na refundace, následně to změnili a email úplně zrušili. Nyní je nějaký formulář, který jsem řádně vyplnila, ale dva měsíce jsem peněz. Také jsem obdržela email, že na stránky byl nějaký cyberútok a 9 mil. lidem byly ukradnuty osobní údaje. Myslíte, že mám trvat na vrácení peněz nebo jsem bez šance? Předem děkuji za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano trvat, easyJet mi přišel minulý týden za rezervaci z března…

  • Šárka Trauškeová napsal(a):

    Dobrý den, prosím o radu. Měla jsem zakoupené letenky přes eSky do Petrohradu a zpět (termín 1.-7.6.), ale 27.4. přišla od českých aerolinek zpráva, že oba lety jsou zrušené. Přes jejich kontaktní formulář jsem žádala o vrácení peněz, ale odpověděli mi, že pouze najdou jiný termín letu, nebo mi vystaví voucher s platností do konce března 2021 k nákupu jiné letenky. Vzhledem k faktu, že cestu nebudu opakovat ani se v dohlednu nikam nechystám, ráda bych měla kompenzaci v penězích. Jak mám postupovat. Je šance od nich získat peníze zpět? S pozdravem a s díky za odpověď Šárka

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud trváte na penězích je potřeba neuastále odmítat a trvat na výplatě…

  • Jan Dufek napsal(a):

    Ahoj Honzo,

    Prosím o radu. Dnes nám zrušili zpáteční let Praha – Lisabon – Miami a zpět s TAP Portugal. Je to koupený přes letušku a tam mi rovnou jen nabídli přebookovat na jiný termín (avšak rozdíl v ceně bych musel doplatit, což mi nepřijde moc fér, když všechny lety jsou o desítky procent dražší) nebo Voucher. Ale to nic nemění na tom, že bych musel za jiný termín doplácet.
    Nevíš jestli je ještě další možnost, kterou mi ani letuška nabídnou nechce?

    Děkuji 🙂

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, TAP dává jen vouchery, ale dává kredit navíc, takže bych bral asi ten, obecně se předpokládá že v budoucnu budou letenky spíše levnější…

  • Jana napsal(a):

    Ahoj Honzo. Měli jsme letět s Ryanair v červnu na Sardinii. Cca před měsícem a půl mi přišel z Ryanair email, že náš let se posouvá o několik hodin a já má možnost změnu letu buď přijmout nebo letenky zrušit a dostat refund. Klikla jsem, že chci refund a vyplnila oč mě žádali. Peníze ovšem po měsíci a půl pořád nepřišly, zato mi chodí čas od času nesmyslné emaily z Ryanair, zda se chci odbavit nebo změnit rezervaci atd. (když už jsem davno zrušila a ani v sekci „me rezervace“ na webu Ryanair nic už není, vše vymazali) . Zkoušela jsem jim psát, nikdo neodpovídá. Myslíš, že mám vydržet a peníze pošlou? Za jak dlouho? Nebo co dělat, abych měla jistotu, že mi peníze fakt vrati? Díky moc.

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, tady asi nezbývá než čekat, případně dotaz na online chat…

  • Martina napsal(a):

    Ahoj Honzo,
    také se připojuji s prosbou o radu. V 11/2019 jsem zakoupila 2 zpáteční letenky do NY z Prahy (PRG-FR-NY a zpět), na 18.6.2020 přes Airtrip. Letecká jsou Singapur Air. Stále jsme doufali, že by se to mohlo uklidnit a my letět, ale nevypadá to. Tak jsem začala řešit co s letenkami. Psala jsem na TripAir, tam odpověděli, že lety jsou stále platné a že se mám obrátit na Singapur. Tam napsali, že lety jsou zrušeny a že máme nárok na refund (kredity nebo peníze, co si vybereme), ale že to musíme udělat přes Airtrip. Ti nás odkázali po tel.rozhovoru na formulář na webu. Ten jsem tam ale nenašla, takže jsem jim napsala, ať pošlou link, zatím nic. Řeším ale, zda si nechat vrátit peníze nebo vzít kredity. Ráda bych podpořila leteckou společnost tím, že vezmu kredity, ale nevím, zda je pak musím uplatňovat zas přes Airtrip (což by při jejich nekomunikativnosti mohl být problém), nebo přímo a zda se někdy obnoví lety z Prahy. Takže jsem na vážkách co podniknout… Díky předem za radu 😉

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, tam záleží co všechno vyplnil ten AirTrip, případně na čem se dohoneš se Singapure, bohužel je to u každého prodejce a aerolinky úplně jinak.

  • Kristina napsal(a):

    Dobrý den, mám problém se zprostředkovatelem letenek Pelikan.cz a vzhledem k tomu, že už přemýšlím o právním řešení tohoto problému, moc prosím o radu a pohled ještě Vás. Mám přes pelikan.cz koupené letenky s leteckou společností AirCanada pro tři lidi z Frankfurtu do Anchorage a z Vancouveru do Frankfurtu na červenec. Už před několika měsíci, ještě než začala být vyhrocená situace s covidem, mi přišel email, že let z Frankfurtu do Anchorage byl zrušen. Vyjádřila jsem se tedy k situaci tak, že bych chtěla, aby mi byl poskytnut náhradní srovnatelný termín nebo jaké jsou vlastně možnosti. Odepsali mi dost neochotně, že nějaký jiný náhradní termín nabídnout mohou, ale že to bude např. s 24 hodinovým přestupem (oproti přímému letu) a že rozdíl v ceně budu muset doplácet. To mi samozřejmě přišlo jako nesmysl, oni zruší letenky a já ještě budu doplácet že poletím o dva dny déle. Celou dobu se mnou komunikují, jako kdybych já chtěla storno kvůli covidu a ne že mi letenky zrušila letecká společnost. Mám za to, že by mi měli navrhnout jiný termín bez doplatku anebo plnou refundaci dle nařízení EK i podmínek letecké společnosti AirCanada. Ačkoli jsem jim naposílala několik odkazů, kde odkazuji na svá práva, po několika týdnech domáhání se odpovědi mi tedy odepsali, že mi mohou poskytnout jakýsi voucher na 24 měsíců, kdy si letenky přebookuju na jiný termín. Já si ale stále myslím, že mám právo na plnou refundaci letenek, ráda bych, aby mi byly peníze vráceny a já si letenky koupila přímo od letecké společnosti AirCanada a s pelikan.cz už neměla nic společného. Jaký je Váš názor na můj nárok, mám právo na plnou refundaci? Moc děkuji za pomoc, Kristina

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, Pelikán je čistě zprostředkovatel, takže vám musí dát stejné podmínky jako nabídne letecká společnost, v tomto případě je určitě nárok na výplatu peněz, vzhledem k tomu že aerolinky ale dávají jen vouchery tak s tím asi Pelikán jen tak něco neudělá, rozhodně ale trvat na penězích pokud voucher nechcete, jednou vám to zaplatit musí.

  • Anna Kuchařová napsal(a):

    Ahoj Honzo, díky moc za Tvoje cenné rady, které v této době všichni MOC oceňujeme:). Mám dotaz ohledně zrušeného letu SQ 1415 z NY do LA, kdy je nám nabízena alternativa SQ 1255 s odletem v 9:30 z NY, což je cca 90 minut před našim příletem do NY…

    Letenky koupené přes Pelikána, kam se není možné dovolat. Máme se vyjádřit do 72 hodin.

    Je možné v tomto případě požádat o zrušení letenky a zažádat si o refundaci? Nebo se jedná jen o nějaký omyl?

    SQ 2085 V SEP23 PRGFRA HK 06:00 07:10
    SQ 26 V SEP23 FRAJFK HK 08:35 11:10
    SQ 1415 K SEP23 JFKLAX UN 19:20 22:39
    SQ 1255 K SEP23 JFKSFO TK 09:30 13:00
    SQ 1398 K SEP23 SFOLAX TK 14:00 15:36
    SQ 1752 V OCT06 LAXJFK HK 07:05 15:44
    SQ 25 V OCT06 JFKFRA HK 20:55 10:40
    SQ 2084 V OCT07 FRAPRG HK 22:10 23:10

    Vysvětlení:
    HK – potvrzené lety
    UN a HX – Let zrušen leteckou společností
    TK – alternativa navrhována leteckou společností

    Díky za radu, Anna

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, těch 72h tam má Pelikán spíše proto aby popohnal toho cestujícího, takže reagovat, nechat si poslat třeba doručenku a čekat jak to vyřeší.

  • Eva napsal(a):

    Ahoj,

    chtěla bych poradit. Přišel mi email od společnosti Ryanair. Letenky jsem kupovala přímo přes jejich stránky. Nabídli mi tři možnosti a jedna z nich je vrácení peněz (viz email). Chci se ujistit, mám tedy nárok na vrácení v plné výši? Chtěla bych se také zeptat, stačí, když se mi podaří odeslat formulář po kliknutí na odkazu nebo mám letenky i stornovat? Zatím se mi nedaří odeslat formulář – píše to – „Je nám líto, vyskytla se chyba.“ Nějaký tip? Nebo prostě jen zkoušet a doufat, že se to podaří?

    Níže je přeposlaný email.

    Vážený zákazníku,

    upozorňujeme Vás, že došlo ke změně času Vašeho letu/letů se společností Ryanair. Podrobnosti o novém letu jsou uvedeny na konci tohoto e-mailu. Informujte prosím o těchto změnách všechny ostatní cestující, kteří letí s Vámi.

    Důležité: Pokud jste se na let již odbavil/a, vytiskněte si prosím znovu palubní lístky, aby na Vaší letence byl aktualizovaný plánovaný čas odletu/příletu

    Na základě této změny času nabízíme zákazníkům tři možnosti: buď mohou změnu času přijmout, nebo si let zdarma přesunout, nebo si nechat vrátit peníze v plné výši.

    Upozorňujeme, že společnost Ryanair nenese odpovědnost za jakékoli předplacené výdaje související s Vaší rezervací v důsledku této změny času.

    Pokud se výše uvedený odkaz zalomil na další řádek, zkopírujte ho prosím a vložte do adresního řádku prohlížeče.

    Pokud chcete využít bezplatnou možnost přesunutí, obraťte se prosím na náš tým služeb zákazníkům (řídí se provozní dobou).

    Pokud chcete zažádat o vrácení peněz, klikněte prosím na následující odkaz a zadejte požadované podrobnosti.

    Díky za radu.

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, ano vyplnit formulář, zaškrtnout za všechny cestující a lety a pak čekat, nejspíše přijde voucher, ale ten by měl jít v budoucnu odmítnout a proplatit.

  • Eva napsal(a):

    Dobrý den, měli jsme zpáteční letenky do Říma na 6.května 2020, zpět 11.května 2020, zakoupeny byly již v listopadu 2019. Lety byly kvůli koronavirové situaci zrušeny. Jak mám postupovat v žádosti o refund peněz za letenky. Kancelář Alitalia v Praze je trvale uzavřena. Na webu Alitalia jsou telefonní čísla do Itálie, kam volat…ale zkoušela jsem všechna a nedá se tam dovolat (po výběru jakékoliv tónové volby, je hovor automaticky ukončen). Email letecké kanceláře jsem nikde nenašla…. 🙁 Předem děkuji za radu.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud nepřišel email o rušení s nějakým infem tak je to u Alitalie bohužel problém. Tam to půjde jedině telefonicky.

  • Soňa napsal(a):

    Dobrý den, máme koupené letenky na 20.6. do Gruzie, ale na gruzinských stránkách jsme našli, že cizinci mohou do země až od 1.7.
    Na stránkách Wizair ale lety stále nejsou zrušeny. Může společnost do země letět i když nepřijímá cizince? a máme nárok na vrácení peněz? Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel může a nárok na vrácení není, protože nevznikl problém na straně aerolinky. Obecně bych ale čekal že pokud to budou v Gruzii stále takhle držet tak ten start linky i Wizz Air posune.

  • Helena napsal(a):

    Ahoj Honzo, mám letenku na 6.6. od EasyJet, zatím mlčí, žádný email o zrušení neposlali. Let je do Neapole, mohu to nějak zrušit sama? A vrátí mi peníze nebo voucher?
    děkuji

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, ne je potřeba počkat na info od easyJet, chodí to dost pozdě, tam pak zažádat o refund… Aktuálně nabízejí změnu termínu, po proklikání i žádost o refund, zatím je ale do ukončení vládních nařížení v Británii nevyřizují.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *