Skupiny létají s Honzou

Rušení letenek kvůli koronaviru

10.3.2020 15:39 637 komentářů
Nabídka již není aktuální

CC0 Pixabay

Na základě vyhlášení italské karantény ruší letecké společnosti svoje linky do Itálie.
 

 
Aktuálně platí úplný zákaz vycestovat do zahraničí (mimo služební cesty, neodkladné cesty za rodinou nebo na úřad). Pokud se vrátíte do 24 hodin, nemusíte do karantény, v opačném případě je potřeba počítat se 14-denní karanténou.
 
Od 14.3.2020 mají vládou občané ČR zákaz vycestovat do 13 zemí jako je: Čína, Irán, Jižní Korea, Itálie, Španělsko, Francie, UK, Dánsko, Švédsko, Nizozemsko, Norsko a další, seznam zemí se bude postupně doplňovat. Nárok na vrácení peněz za letenky není, jediný případ bude, pokud bude linka zrušena.
 
Pro informaci jsem dal dokupy přehled největších provozovatelů linek do Itálie z ČR a okolí.
 
ČSA
ČSA zrušily svoje linky už minulý týden po vyhlášení zákazu letů mezi Itálii a ČR. Za všechny lety v období do začátku dubna tak bude vracet peníze. Nově je zrušená i linka do Tel Avivu.
 
Ryanair
Ryanair nejprve zrušil lety do Bergama, Trevisa a Boloni (obousměrně) na základě nařízení vlády ČR. Vzhledem k nízké poptávce ale dochází v období až do konce dubna 2020 k rušení některých rotací také na dalších letech z ČR (Barcelona, Zadar, ..). Od 13.3.2020 ruší Ryanair všechny lety z/do Itálie včetně těch z/do ČR až do 8.4.2020, opět je tak nárok na vrácení peněz.
 
easyJet
Aerolinka zatím neupravila nijak provoz letenek do Neapole. U Milána a Benátek byla nucena na základě nařízení vlády ČR nevozit cestující při letu do ČR. V opačném směru ale stále létá i prodává letenky. Zásadní problém je tak při nákupu třeba pouze jednoho směru, kdy aerolinka peníze nevrací, protože let provozuje. Vzhledem k ostatní aerolinkám je ale asi otázkou času, kdy k rušení přistoupí.
Aktualizace: easyJet od 11.3.2020 zrušil všechny lety do Itálie až do konce zimního letového řádu (28.3.2020).
 
Wizz Air
Ruší lety do Itálie od 10.3.2020 do 3.4.2020. Rovněž ruší lety od 12.3.2020 do 23.3.2020 do Izraele (hodí se hlavně u linek do Tel Avivu a Eilatu z okolních letišť). U všech zmíněných linek je tak nárok na vrácení peněz. Rovněž letový řád Wizz Airu až do konce dubna prořídl.
 
Vueling, Alitalia
Aerolinky zatím létají a rušení letů mimo menší redukce neoznámily, k zastavení ale dojde v nejbližších dnech asi také. Otázkou je jestli u Alitalie doje poté vůbec k obnovení… :/
Aktualizace: Vueling zrušil od 13.3.2020 rovněž svoji linku do Florencie.
 
Lety do USA
Od 14.3.2020 jsou na 30 dní rovněž zakázány lety z Evropy do USA (mimo letů z Velké Británie).
 

Základní pravidla vracení letenek

Pokud je váš let v některém z výše uvedených rozmezí tak vyčkejte na email o rušení od aerolinky, nemá cenu psát předem, nic vám stejně neřeknou a navíc se s největší pravděpodobností ani nedostanete na online chat či na řadu na telefonu. Pokud máte koupenou na jedné rezervaci letenku tam i zpět, tak máte právo zrušit obě cesty, i když byla oficiálně zrušena zatím jen jedna. Pokud máte letenku na jiné lince, která zrušena nebyla, kvůli koronaviru letenku u výše uvedených společností rušit nemůžete, jednoduše propadne a nic nemusíte nikde hlásit.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Profilový obrázek
    Lara napsal(a):

    Zdravím, chtěla jsem zeptat, koupila jsem letenku, která mě osobně vyhovovala, bohužel mi přišel email, že z důvodu koronaviru se změnil čas přestupu ( místo 2h je to 10),coz s malým dítětem je šílenost, chtěla jsem se zeptat, je možnost nějaké kompenzace? Musela jsem všechno přebukovat, změnili mi stejný let na jiné datum s tím, že se to může stát zas, je to od stejné společnosti akorát ta stará letenka bez změny s jiným datumem ( o týden pozdějš)
    Díky.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, vždy je nárok i na refund. Obvykle to co nabídnou automaticky vybírá robot a může se jednat o dost krkolomné lety. Ideálně tak kontaktovat přímo aerolinku.

  • Profilový obrázek
    Lukáš napsal(a):

    Dobrý den, prosím o radu. Dne 19.3 jsme měli letět do Bankoku přes Moskvu s Aeroflotem ( zakoupeno přes GOTOGATE), těsně před odletem byly uzavřeny hranice a my tak nemohli odletět. Lety však zrušeny nebyly a nikdo nám tak neposkytl žádný voucher nebo kompenzaci. Pojišťovna nám storno zamítla, že zavření hranic není v pojistných podmínkách. Je možné se někde domoci náhrady prostředků za letenky? Díky Lukáš

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud byly lety operovány, tak tam nárok bohužel žádný není.

  • Profilový obrázek
    Kristýna napsal(a):

    Dobrý den Honzo,

    máme hromadně (v rámci jedné rezervace) koupených 5 letenek do USA na srpen přes portál kiwi. Aktuálně nám byl jeden přelet zrušen. Chtěli jsme stornovat tedy celou rezervaci (za cca 100 000 Kč), ale kiwi.cz nám nechce vrátit žádné peníze, protože se jedná o zásah vyšší moci.

    Máte zkušenosti, abychom mohli dostat alespoň část peněz zpět. Ňákou radu, zákon o který se opřít nebo i právníka, který v tom umí chodit a pomohl by nám?

    Moc děkuju

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud byl alespoň jeden let zrušen je nárok na refund celé letenky. Záleží ale jestli to kiwi neprodával jako více jednosměrných apod.

  • Profilový obrázek
    Jakub napsal(a):

    Ahoj Honzo,

    koupil jsem letenky do Thajska ještě před koronou u společnosti Flugladen.at od Emirates. Těsně před odletem 13.3. vláda uzavřela hranice ČR a odletět jsme měli 16.3. Myslím, že let zrušen nebyl, ale my jsme odletět nemohli. Nevím , jestli teď mám nárok na vrácení peněz nebo na voucher. Flugladen nekomunikovalo, ale Emirates mi letenky zmrazilo po dobu jednoho roku. Co můžu dělat?? Díky Jakub

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, obecně pokud let byl provozován tak je pak na aerolince jestli nabídne náhradní variantu. Vzhledem k tomu, že to bylo koupeno přes prodejce tak je vždy to potřeba řešit s ním.

  • Profilový obrázek
    Gabriela napsal(a):

    Dobrý den, máme koupené letenky do Chorvatska přes go to gate, ale chtěli by jsme je zrušit, jsme riziková skupina a nechceme nic riskovat, myslíte že nám vrátí peníze když rezervaci zrušíme? Děkuji za odpověď.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, záleží na tom, jestli let poletí, pokud ano, tak nárok na refund není.

  • Profilový obrázek
    Jitka napsal(a):

    Ahoj,
    máme také zrušený zpáteční let, LOT z Varšavy do Jerevanu, koupeno přes Pelikán . Poslali jen automaticky generovaný mail, na který jsme odpověděli dle pokynů s žádostí o potvrzení změny a refund. Dovolat se samozřejmě nelze, má smysl bombardovat Pelikán maily? máte nějakou zkušenost , jak přistupuje k vracení peněz právě LOT? Díky

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, LOT vydava vouchery jako ostatní, Pelikán absolutně nezvládá odpovídat, bohužel je potřeba čekat, dovolat by se dát mělo.

  • Profilový obrázek
    Denisa napsal(a):

    Zdravím 🙂 Mám letenky přes Kiwi od EasyJet, Vídeň – Edinburgh 23.6. a 27.6. zpátky. Dneska došel mail od Kiwi, že let tam byl zrušen, u letu zpátky je zatím jen Affected flight. Kupovala jsem v rámci jedné rezervace. Můžu žádat vrácení peněz na oba lety nebo mám počkat, až zruší i ten zpět do Vídně? Kiwi mi nabízí možnost dopravy FlixBusem do Maďarska a pak s WizzAir z Budapeště za +77 liber ke stávající ceně letenky. Druhá možnost je právě žádost o vrácení peněz. Nerada bych ale přišla o peníze za letenku zpátky. Mám čekat nebo můžu žádat už teď?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, zrušen bude s největší pravděpodobností taky, takže žádat o refund, bude to ale s kiwi na dlouho…

  • Profilový obrázek
    Lucie Mervardová napsal(a):

    Dobrý den, Honzo, mám koupené letenky přes Vuelling, na 29.4., ze Santiaga de Compestela do Prahy. Jednosměrná, dvě osoby. Poslali mi e-mail o zrušení letu a přes jejich stránky jsem požádal o refundaci. Bohužel mě doteď nikdo nekontaktoval, peníze nedošly. Můžete mi prosím poradit jak postupovat? Někde jsem četla, že to lze jedině telefonicky, ale když jsem volala na číslo pro „další“ než uvedené státy, číslo neexistuje.

    Je to zatím moje první zkušenost a dál nevím jak postupovat.

    Letenku jsme si kupovali na vlastní pěst, ne přes cestovní agenturu. Děkuji za případnou radu. Lucie

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel u Vuelingu to mám u všech rezervací stejně, psali stále o voucheru, ten pak nijak nefunguje a komunikace na nule. Pár věcí jsem zkoušel, pokud by mi něco vyšlo tak napíšu tip…

  • Profilový obrázek
    ola napsal(a):

    Gotogate prodává letenky na dny kdy nic neletí, podvodníci. Již jsem zaplatil

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Bohužel je to u těchto prodejců aktuálně dost časté.

  • Profilový obrázek
    Hof napsal(a):

    Zdravím,

    mám od Pelikána zakoupenou obousměrnou letenku od Aer Lingus Vídeň – Chicago, s přestupem v Dublinu. Odlet 18. 6. a přílet 11. 9. Dnes ráno ( 13 dní před odletem) mi z Pelikána přišel mail, že let Vídeň – Dublin byl zrušen a nahrazen jiným, jenže můj nový přílet do Dublinu je o hodinu později oproti odletu Dublin – Chicago.

    Po 41 (!) minutách čekání na zákaznické lince se mě slečna zeptala, jestli chci voucher nebo refund, zvolil jsem druhou variantu s tím, že dostanu následně feedback a kontakt na nějakou kompetentní osobu. Jde mi o to, že slečna začala něco o tom, že musí prozkoumat na jakou výši refundu mám nárok. Nicméně není moje chyba, že mi aerolinka nabídne naprosto nesmyslnou náhradní variantu. Když jsem se díval přímo na Aer Lingus, tak nejbližší náhradní odlet Dublin – Chicago nabízí v půlce července.

    Moje výprava do USA je pasé už jen z důvodu omezení obyvatel Schengenu + měl jsem jet na sezonní práci, ale celý program pod tíhou covidu padl. Chtěl bych se tak zeptat, jestli je v tomto případě a okolnostech nějaký postup, který by mi vynesl co nejvyšší, nejlépe celý refund.

    Díky!

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Pokud vám to změnili tak, že nemůžete stihnout přestup tak je tam pak samozřejmé nárok na plný refund, je to bohužel běh na dlouho trať ale ten nárok na výplatu od aerolinky tam samozřejmě je.

  • Profilový obrázek
    Kristýna napsal(a):

    Dobrý den,
    měla jsem zakoupené letenky do Boreaux na konec března. Měli jsme letět se společností Laudamotion, letenky byly koupeny přes Pelikána, let byl také zrušen. Po prvotním telefonátu s pelikánem, mi bylo slíbeno vrácení peněz, které může trvat 4-8 týdnů. Bohužel už je to 3 měsíce a peníze nikde. Na telefony ani emaily nereagují. Nevíte co dělat?
    Děkuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, je to o čekání, Ryanair teď vyplácí s více než 2 měsíčním zpožděním, ve výsledku by ale k výplatě dojít mělo.

  • Profilový obrázek
    Petr napsal(a):

    Dobrý den,

    společnost Ryanair nám zrušila let do Belgie, má nám tedy vrátit peníze, které samozřejmě doposud nepřišly, ale horší je to, že je chce je vrátit na kartu, z které to bylo placeno, ale já už kartu zrušil a oni mi nechtějí provést změnu čísla karty, co mám dělat?

    Děkuji moc.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, kontaktovat banku, pro refundy by měla ta karta ještě nějaký čas existovat, takže to vyřešit takhle s bankou.

  • Profilový obrázek
    Kristýna napsal(a):

    Dobrý den Honzo,
    20.února jsme si u společnosti Condor zakoupili letenky na Maui, USA. Odlet je plánovaný na 9.7.2020 (přes Německo a Kanadu). Myslíte, že je možné let zrušit a získat peníze zpět (popřípadě vouchery)? Letět se nám za této situace nechce. Děkuji za odpověď.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud by se to opravdu letělo tak je to jen na aerolince, jestli vám free rebook nabídne nebo ne, zatím se ještě čeká, jak co dopadne.

  • Profilový obrázek
    Romana napsal(a):

    Dobrý den,
    měla jsem zakoupenou zpáteční letenku na Mallorcu přes Pelikán na začátek května, let byl pochopitelně zrušen. Provozovatel letu byl Ryanair. Společnost Pelikán zaslala nabídku na voucher, kterou jsem akceptovala, ten ale do dnešního dne nedorazil. Na jejich zákaznickou linku se nedá dovolat, na emaily nereagují.
    Máte nějakou prosím radu jak v tomto případě postupovat ?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ty vouchery celkem trvají, teď mi přišel také teprve za nějaký začátek května, takže je potřeba počkat.

  • Profilový obrázek
    Zuzana Richtermocová napsal(a):

    Dobrý den,
    komunikuji s GoToGate o změně letenky, nejdřív jsem se tam marně snažila dovolat, pak mi přišel e-mail s nabídkou změnit nebo zrušit. Vyplnila jsem formulář pro změnu, ale zajímalo by mě, jak dlouho to může trvat (jestli pak ještě letenky budou k dispozici nebo nebudou drahé, váže se mi na to půjčení auta a ubytování, takže nemohu čekat do poslední chvíle). Jde o letenky na Island s ČSA, které byly zrušeny. Původní odlet byl 30.6, změnu bych chtěla na 15.7. Na stránkách GoToGate píší, že podle nějaké evropské směrnice je aerolinka povinna tyto záležitosti s cestujícími řešit, i když si letenky koupili přes někoho jiného, ČSA nás samozřejmě odkazuje na GoToGate (ti si za „pomoc“ se změnou účtují 30euro). Díky za odpověď.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den,
      je to bohužel problém těchto „prodejců“ z principu si nesmí účtovat nic nebo vám dát plný přístup do rezervace, takže s tímto na ně tlačit, snaží se na tom jen vydělat.

  • Profilový obrázek
    Slavka napsal(a):

    Dobrý den.
    Na 3.7.2020 máme zakoupené letenky do New Yorku.Vzhledem k nepřiznivé situaci ,že v New Yorku je vysoké procento nakažených lidí COVIDEM-19 a situace kolem vírusu se zatím nelepší, můžeme žádat o zrušení letenek? Děkuji.
    D

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ne není to obecně důvod, na základě kterého byste měli nárok na refund, ale obecně všechny aerolinky přes oceán nabízejí aktuálně možnost alespoň rebooku.

  • Profilový obrázek
    Denisa Racakova napsal(a):

    Dobrý den, mám koupenou letenku přes GoToGate z Katowic do Splitu 3.7. (Jednosměrná), pokud nebudeme moci jet přes hranice do Polska, tak jak to zatím je, mám nárok na vracení peněz?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud let poletí tak nárok není, do té doby by se ale snad hranice měly otevřít.

  • Profilový obrázek
    Jana napsal(a):

    Dobrý den,

    již 2,5 měsíce řešíme vrácení peněz za zpáteční letenky do Amstru. Kupovali jsme je přes portál Pelikán a letět jsme měli s ČSA. Samozřejmě požadujeme vrácení peněz, nicméně furt nám omílají, že vrácení peněz není možné, jen voucher (na který se bude samozřejmě i doplácet). Co máme dělat dál, stále tlačit a trvat na vrácení peněz?

    Moc díky,
    Jana

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano nic jiného dělat nechce, Ryanair, Wizz nebo easyJet už třeba pomalu vyplácejí a i prohlašují že plánují vše vyplatit. ČSA se drží zarytě voucherů.

  • Profilový obrázek
    Zdeněk Č. napsal(a):

    Dobrý den, narazil jsem na Vaše stránky a poprosím Vás také o radu. Již od ledna mám koupené letenky na Bali přes prostředníka GOTOGATE (přes skyscanner). Letenky jsou s Emirates, ale pro emirates tam figurují v jednom letu také FlyDubai a JetStar. Let je s dvěma přestupy v Dubaji a Singapuru. Podařilo se mi dovolat do Emirates v Praze a tam mi řekli, že ten let SING-Bali je už od Jetstaru zrušený, takže vlastně už nemůžeme nastoupit ani v Praze. Pro zpáteční letenku je let Jetstaru taky zrušený. Takže vlastně letenky jsou nekompletní. Snažil jsem se komunikovat s GOTOGATE. Dovolat se tam nelze, ale na email mi 2x odpověděli s tím, že pokud si přeji zrušit rezervaci, tak že to vyřídí. Což ovšem já nechci, je mi jasné, že bych z peněz viděl velmi málo. Tak tedy čekám a odpovědi, aby mi řekli nebo se vyjádřili k té zrušené části, jsem se nedočkal ani po opakované urgenci. Můj let je „až“ 17. července. Vím, že se může vše xkrát změnit. Můžete mi poradit, jak se nejlépe zachovat nebo co lze očekávat. Předem velice děkuji.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, je to ještě dost daleko, takže asi moc neví co bude nebo nebude, proto moc nereagují, pokud se zruší jeden segment a nenahradí se jiným relevantním, tak je nárok na rebook nebo refund.

  • Profilový obrázek
    Veronika napsal(a):

    Zdravím, moc prosím o radu. Mám koupené zpáteční letenky na 4.6 do Kanady. Kanada nepřijímá turisty. S cestou už jsem tak jako tak nepočítala a nemůžu i z jiných důvodů. Každopádně společnost Opodo mi tvrdí, že to není důvod k refundovanému zrušení ani na změnu termínu. Klidně bych si změnu zaplatila ale komunikace s nimi je nic moc. Jaký pádný argument bych mohla použít? Odložila bych ten let o rok ideálně. Děkuji. Veronika

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Pokud ten let poletí tak je to opravdu jen na aerolince co povolí a tam je pak zase na opodu co vše řeknou vám, jinak než požadovat od nich spolupráci to bohužel nejde.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *