Skupiny létají s Honzou

Rušení letenek kvůli koronaviru

10.3.2020 15:39 650 komentářů
Nabídka již není aktuální

CC0 Pixabay

Na základě vyhlášení italské karantény ruší letecké společnosti svoje linky do Itálie.
 

 
Aktuálně platí úplný zákaz vycestovat do zahraničí (mimo služební cesty, neodkladné cesty za rodinou nebo na úřad). Pokud se vrátíte do 24 hodin, nemusíte do karantény, v opačném případě je potřeba počítat se 14-denní karanténou.
 
Od 14.3.2020 mají vládou občané ČR zákaz vycestovat do 13 zemí jako je: Čína, Irán, Jižní Korea, Itálie, Španělsko, Francie, UK, Dánsko, Švédsko, Nizozemsko, Norsko a další, seznam zemí se bude postupně doplňovat. Nárok na vrácení peněz za letenky není, jediný případ bude, pokud bude linka zrušena.
 
Pro informaci jsem dal dokupy přehled největších provozovatelů linek do Itálie z ČR a okolí.
 
ČSA
ČSA zrušily svoje linky už minulý týden po vyhlášení zákazu letů mezi Itálii a ČR. Za všechny lety v období do začátku dubna tak bude vracet peníze. Nově je zrušená i linka do Tel Avivu.
 
Ryanair
Ryanair nejprve zrušil lety do Bergama, Trevisa a Boloni (obousměrně) na základě nařízení vlády ČR. Vzhledem k nízké poptávce ale dochází v období až do konce dubna 2020 k rušení některých rotací také na dalších letech z ČR (Barcelona, Zadar, ..). Od 13.3.2020 ruší Ryanair všechny lety z/do Itálie včetně těch z/do ČR až do 8.4.2020, opět je tak nárok na vrácení peněz.
 
easyJet
Aerolinka zatím neupravila nijak provoz letenek do Neapole. U Milána a Benátek byla nucena na základě nařízení vlády ČR nevozit cestující při letu do ČR. V opačném směru ale stále létá i prodává letenky. Zásadní problém je tak při nákupu třeba pouze jednoho směru, kdy aerolinka peníze nevrací, protože let provozuje. Vzhledem k ostatní aerolinkám je ale asi otázkou času, kdy k rušení přistoupí.
Aktualizace: easyJet od 11.3.2020 zrušil všechny lety do Itálie až do konce zimního letového řádu (28.3.2020).
 
Wizz Air
Ruší lety do Itálie od 10.3.2020 do 3.4.2020. Rovněž ruší lety od 12.3.2020 do 23.3.2020 do Izraele (hodí se hlavně u linek do Tel Avivu a Eilatu z okolních letišť). U všech zmíněných linek je tak nárok na vrácení peněz. Rovněž letový řád Wizz Airu až do konce dubna prořídl.
 
Vueling, Alitalia
Aerolinky zatím létají a rušení letů mimo menší redukce neoznámily, k zastavení ale dojde v nejbližších dnech asi také. Otázkou je jestli u Alitalie doje poté vůbec k obnovení… :/
Aktualizace: Vueling zrušil od 13.3.2020 rovněž svoji linku do Florencie.
 
Lety do USA
Od 14.3.2020 jsou na 30 dní rovněž zakázány lety z Evropy do USA (mimo letů z Velké Británie).
 

Základní pravidla vracení letenek

Pokud je váš let v některém z výše uvedených rozmezí tak vyčkejte na email o rušení od aerolinky, nemá cenu psát předem, nic vám stejně neřeknou a navíc se s největší pravděpodobností ani nedostanete na online chat či na řadu na telefonu. Pokud máte koupenou na jedné rezervaci letenku tam i zpět, tak máte právo zrušit obě cesty, i když byla oficiálně zrušena zatím jen jedna. Pokud máte letenku na jiné lince, která zrušena nebyla, kvůli koronaviru letenku u výše uvedených společností rušit nemůžete, jednoduše propadne a nic nemusíte nikde hlásit.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Alena napsal(a):

    Dobrý den Honzo,
    prosím o radu.. Mám zakoupené letenky z Vídně do Řecka na srpen 2020, lety zatím zrušeny nebyly, jen u jednoho letu byl upraven čas avšak bez toho, aby to narušilo ostatní lety. Moje otázka je ale následující, poslední 2 roky žiji v Australii a situace mě zastihla na dovolené na NZ, kde jsem se rozhodla „přečkat“ a odkud prvně potřebuji zpět do AUS. Aktuální situace nenahrává tomu, abych se na lety z Vídně dostala včas, jak v takovém případě řešit nejlépe vrácení peněz i přes to, že lety zatím nebyly zrušeny ze strany společnosti? Omlouvám se zdali jsem přehlédla nějaké podobné komentáře, je zde spousta informací. Předem děkuji za váš čas.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, lety už asi moc rušeny nebudou, pokud ten let aerolinka nezruší, tak bohužel nárok na refund není.

  • Radka napsal(a):

    Dobrý den, mám zakoupeny letenky na červenec: Vídeň – Montreal a zpáteční Toronto-Vídeň, přes Pelikána. Dnes mi sdělili, že let Vídeň-Montreal byl zrušen a že mi mohou nabídnout kredit. O zpátečním letu se nezmínili. Mohu nárokovat vrácení peněz za obě cesty, i když Pelikán tvrdí, že letecká společnost refundaci neumožňuje? Děkuji za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud je to na jedné rezrevaci, tak je vždy nárok na refund letu tam i zpět.

  • Helena napsal(a):

    Dobrý den, Honzo,
    prosím Vás ještě o informaci. Na stránkách Delty airlines jsem si založila účet, vyplnila informace a zaplatila 2x zpáteční letenku bez přestupu do New Yorku. Pro svou spolucestující kamarádku jsem tam také vyplnila údaje, ale do systému přihlášená není (jen jméno a datum narození). Pokud budu žádat o náhradu peněz za zrušený let, vrátí mi automaticky peníze za obě dvě letenky, které jsem platila já ze své karty nebo musí tu druhou letenku zrušit má kamarádka extra za sebe, i když v systému přihlášená není? Nerada bych, aby mi v případě vrátili jen polovinu ceny.
    Děkuji, Helena

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud je máte na jedné rezrevaci tak můžete žádat o obě naráz, pokud ne tak zvlášť.

  • Jarmila Ruskova napsal(a):

    Dobry den,Honzo,zrusila jsem letenky na cervencovy let s TAP PORTUGAL,jsme rizikova skupina.Poslali mi voucher na pouhych 20% z puvodni veny,mam narok na vyssi castku?Na jejich strankach jsem o tom informace nenasla.Dekuji J.R.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud jste rušila let, který ještě nebyl zrušen ze strany TAP, tak tam nárok být nemusí, ideálně se domluvit na infolince…

  • Helena napsal(a):

    Dobrý den, Honzo,

    moc Vám děkuji za tyto stránky, máte můj obdiv. Dne 21. 2. 2020 jsem si objednala dvě letenky s Deltou airlines do New Yorku ve výši cca 32 000,- Kč. 27. 5. 2020 mi napsali email, že let byl zrušený a peníze mi nahrají jako ecredit do systému. Do dneška tam ecredit nahraný nemám, nikde jsem nenašla email, kam bych se na ně mohla obrátit, na fb stránce mi odepisuje automat. Našla jsem pouze jejich záložku se stížnostmi.

    Spoléhám na to, že let mi byl zrušený a můžu přes jejich web žádat o refund, ovšem nevím, jestli v plné výši. Kamarádka, co se mnou měla letět, je do září na mateřské dovolené a snížil se jí i jakýkoliv příjem.

    Má otázka zní: Je možné žádat o plnou výši, i když mi zatím nenačetli ecredit a s odůvodněním kamarádky na mateřské? Není možné, že kdyby vyhověli a souhlasili s vyplacením peněz, tak že by poslali jen jejich část? Chtěly jsme letět toto léto, příští rok už ona plánuje rozšířit rodinu a já ji zakládat. Děkuji moc za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, nárok je určitě na plnou částku, i kdybyste původně akceptovala kredit, vždy musí následně proplatit.

  • Gabriela napsal(a):

    Dobrý den Honzo,

    stejně jako většina tady, jsem si zakoupila letenku, která mi byla zrušena kvůli koronaviru. Kiwi mi oznámilo, že není možný mi dát kód, abych si to s Air Transat a CA vyřešila sama, a tak jsem byla nucena zvolit jejich bezplatnou asistenci s žádostí o refund s vyřízením do 3 měsíců – I wish). Jelikož ale potřebuju letět už na začátku července a nemůžu čekat do 23.7., kdy lítat začnou a ani nepředpokládám, že by mi do tý doby credit nebo refund poslali. Myslíš, že je zkrátka nejsnazší teď koupit letenky u Air Canada a pak se dál hašteřit a vyžadovat výplatu peněz? Nebo vyčkat jestli mi do začátku července něco nezašlou? Díky

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, vzhledem k tomu že se ani moc neví, jak to od července bude tak bych ještě počkal… Asi nic lepšího teď dělat nejde.

  • Romča napsal(a):

    Dobrý den, prosím o Váš názor / zkušenost. 16.06.2020 jsme měli naplánovaný let se společností Air Malta. Let byl zrušen. Obdržela jsem od letecké společnosti email se 3 možnostmi náhrady za neuskutečněný let. Odkaz v emailu https://www.airmalta.com/information/keep-your-trip-for-the-future mě přesměroval na stránky společnosti a zde jsem vyplnila vše potřebné. Učinila jsem tak již před týdnem a dodnes nemám žádnou zprávu od společnosti. Ani žádné potvrzení na email mi nedorazilo, že přijali můj požadavek na refundaci za zrušený let (jak bývá zvykem). Nemám tedy v ruce žádné potvrzení. Máte prosím někdo podobné zkušenosti? Ozval se vám někdo ze společnosti? …případně po jak dlouhé době?
    Děkuji. Romča

    Děk

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel je to běžné i u dalších aerolinek, trvá to i týdny…

    • Olga napsal(a):

      Zdravím , Romčo,
      Taky jsem koupila letenky a taky obdržela mail, vybrala jsem si variantu nového letu a taky čekám. Už 14 dní.
      Už se Vám ozvali?

  • Lara napsal(a):

    Zdravím, chtěla jsem zeptat, koupila jsem letenku, která mě osobně vyhovovala, bohužel mi přišel email, že z důvodu koronaviru se změnil čas přestupu ( místo 2h je to 10),coz s malým dítětem je šílenost, chtěla jsem se zeptat, je možnost nějaké kompenzace? Musela jsem všechno přebukovat, změnili mi stejný let na jiné datum s tím, že se to může stát zas, je to od stejné společnosti akorát ta stará letenka bez změny s jiným datumem ( o týden pozdějš)
    Díky.

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, vždy je nárok i na refund. Obvykle to co nabídnou automaticky vybírá robot a může se jednat o dost krkolomné lety. Ideálně tak kontaktovat přímo aerolinku.

  • Lukáš napsal(a):

    Dobrý den, prosím o radu. Dne 19.3 jsme měli letět do Bankoku přes Moskvu s Aeroflotem ( zakoupeno přes GOTOGATE), těsně před odletem byly uzavřeny hranice a my tak nemohli odletět. Lety však zrušeny nebyly a nikdo nám tak neposkytl žádný voucher nebo kompenzaci. Pojišťovna nám storno zamítla, že zavření hranic není v pojistných podmínkách. Je možné se někde domoci náhrady prostředků za letenky? Díky Lukáš

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud byly lety operovány, tak tam nárok bohužel žádný není.

  • Kristýna napsal(a):

    Dobrý den Honzo,

    máme hromadně (v rámci jedné rezervace) koupených 5 letenek do USA na srpen přes portál kiwi. Aktuálně nám byl jeden přelet zrušen. Chtěli jsme stornovat tedy celou rezervaci (za cca 100 000 Kč), ale kiwi.cz nám nechce vrátit žádné peníze, protože se jedná o zásah vyšší moci.

    Máte zkušenosti, abychom mohli dostat alespoň část peněz zpět. Ňákou radu, zákon o který se opřít nebo i právníka, který v tom umí chodit a pomohl by nám?

    Moc děkuju

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud byl alespoň jeden let zrušen je nárok na refund celé letenky. Záleží ale jestli to kiwi neprodával jako více jednosměrných apod.

  • Jakub napsal(a):

    Ahoj Honzo,

    koupil jsem letenky do Thajska ještě před koronou u společnosti Flugladen.at od Emirates. Těsně před odletem 13.3. vláda uzavřela hranice ČR a odletět jsme měli 16.3. Myslím, že let zrušen nebyl, ale my jsme odletět nemohli. Nevím , jestli teď mám nárok na vrácení peněz nebo na voucher. Flugladen nekomunikovalo, ale Emirates mi letenky zmrazilo po dobu jednoho roku. Co můžu dělat?? Díky Jakub

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, obecně pokud let byl provozován tak je pak na aerolince jestli nabídne náhradní variantu. Vzhledem k tomu, že to bylo koupeno přes prodejce tak je vždy to potřeba řešit s ním.

  • Gabriela napsal(a):

    Dobrý den, máme koupené letenky do Chorvatska přes go to gate, ale chtěli by jsme je zrušit, jsme riziková skupina a nechceme nic riskovat, myslíte že nám vrátí peníze když rezervaci zrušíme? Děkuji za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, záleží na tom, jestli let poletí, pokud ano, tak nárok na refund není.

  • Jitka napsal(a):

    Ahoj,
    máme také zrušený zpáteční let, LOT z Varšavy do Jerevanu, koupeno přes Pelikán . Poslali jen automaticky generovaný mail, na který jsme odpověděli dle pokynů s žádostí o potvrzení změny a refund. Dovolat se samozřejmě nelze, má smysl bombardovat Pelikán maily? máte nějakou zkušenost , jak přistupuje k vracení peněz právě LOT? Díky

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, LOT vydava vouchery jako ostatní, Pelikán absolutně nezvládá odpovídat, bohužel je potřeba čekat, dovolat by se dát mělo.

  • Denisa napsal(a):

    Zdravím 🙂 Mám letenky přes Kiwi od EasyJet, Vídeň – Edinburgh 23.6. a 27.6. zpátky. Dneska došel mail od Kiwi, že let tam byl zrušen, u letu zpátky je zatím jen Affected flight. Kupovala jsem v rámci jedné rezervace. Můžu žádat vrácení peněz na oba lety nebo mám počkat, až zruší i ten zpět do Vídně? Kiwi mi nabízí možnost dopravy FlixBusem do Maďarska a pak s WizzAir z Budapeště za +77 liber ke stávající ceně letenky. Druhá možnost je právě žádost o vrácení peněz. Nerada bych ale přišla o peníze za letenku zpátky. Mám čekat nebo můžu žádat už teď?

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, zrušen bude s největší pravděpodobností taky, takže žádat o refund, bude to ale s kiwi na dlouho…

  • Lucie Mervardová napsal(a):

    Dobrý den, Honzo, mám koupené letenky přes Vuelling, na 29.4., ze Santiaga de Compestela do Prahy. Jednosměrná, dvě osoby. Poslali mi e-mail o zrušení letu a přes jejich stránky jsem požádal o refundaci. Bohužel mě doteď nikdo nekontaktoval, peníze nedošly. Můžete mi prosím poradit jak postupovat? Někde jsem četla, že to lze jedině telefonicky, ale když jsem volala na číslo pro „další“ než uvedené státy, číslo neexistuje.

    Je to zatím moje první zkušenost a dál nevím jak postupovat.

    Letenku jsme si kupovali na vlastní pěst, ne přes cestovní agenturu. Děkuji za případnou radu. Lucie

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel u Vuelingu to mám u všech rezervací stejně, psali stále o voucheru, ten pak nijak nefunguje a komunikace na nule. Pár věcí jsem zkoušel, pokud by mi něco vyšlo tak napíšu tip…

  • ola napsal(a):

    Gotogate prodává letenky na dny kdy nic neletí, podvodníci. Již jsem zaplatil

    • Honza napsal(a):

      Bohužel je to u těchto prodejců aktuálně dost časté.

  • Hof napsal(a):

    Zdravím,

    mám od Pelikána zakoupenou obousměrnou letenku od Aer Lingus Vídeň – Chicago, s přestupem v Dublinu. Odlet 18. 6. a přílet 11. 9. Dnes ráno ( 13 dní před odletem) mi z Pelikána přišel mail, že let Vídeň – Dublin byl zrušen a nahrazen jiným, jenže můj nový přílet do Dublinu je o hodinu později oproti odletu Dublin – Chicago.

    Po 41 (!) minutách čekání na zákaznické lince se mě slečna zeptala, jestli chci voucher nebo refund, zvolil jsem druhou variantu s tím, že dostanu následně feedback a kontakt na nějakou kompetentní osobu. Jde mi o to, že slečna začala něco o tom, že musí prozkoumat na jakou výši refundu mám nárok. Nicméně není moje chyba, že mi aerolinka nabídne naprosto nesmyslnou náhradní variantu. Když jsem se díval přímo na Aer Lingus, tak nejbližší náhradní odlet Dublin – Chicago nabízí v půlce července.

    Moje výprava do USA je pasé už jen z důvodu omezení obyvatel Schengenu + měl jsem jet na sezonní práci, ale celý program pod tíhou covidu padl. Chtěl bych se tak zeptat, jestli je v tomto případě a okolnostech nějaký postup, který by mi vynesl co nejvyšší, nejlépe celý refund.

    Díky!

    • Honza napsal(a):

      Pokud vám to změnili tak, že nemůžete stihnout přestup tak je tam pak samozřejmé nárok na plný refund, je to bohužel běh na dlouho trať ale ten nárok na výplatu od aerolinky tam samozřejmě je.

  • Kristýna napsal(a):

    Dobrý den,
    měla jsem zakoupené letenky do Boreaux na konec března. Měli jsme letět se společností Laudamotion, letenky byly koupeny přes Pelikána, let byl také zrušen. Po prvotním telefonátu s pelikánem, mi bylo slíbeno vrácení peněz, které může trvat 4-8 týdnů. Bohužel už je to 3 měsíce a peníze nikde. Na telefony ani emaily nereagují. Nevíte co dělat?
    Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, je to o čekání, Ryanair teď vyplácí s více než 2 měsíčním zpožděním, ve výsledku by ale k výplatě dojít mělo.

  • Petr napsal(a):

    Dobrý den,

    společnost Ryanair nám zrušila let do Belgie, má nám tedy vrátit peníze, které samozřejmě doposud nepřišly, ale horší je to, že je chce je vrátit na kartu, z které to bylo placeno, ale já už kartu zrušil a oni mi nechtějí provést změnu čísla karty, co mám dělat?

    Děkuji moc.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, kontaktovat banku, pro refundy by měla ta karta ještě nějaký čas existovat, takže to vyřešit takhle s bankou.

  • Kristýna napsal(a):

    Dobrý den Honzo,
    20.února jsme si u společnosti Condor zakoupili letenky na Maui, USA. Odlet je plánovaný na 9.7.2020 (přes Německo a Kanadu). Myslíte, že je možné let zrušit a získat peníze zpět (popřípadě vouchery)? Letět se nám za této situace nechce. Děkuji za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud by se to opravdu letělo tak je to jen na aerolince, jestli vám free rebook nabídne nebo ne, zatím se ještě čeká, jak co dopadne.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *