Skupiny létají s Honzou

Rušení letenek kvůli koronaviru

10.3.2020 15:39 650 komentářů
Nabídka již není aktuální

CC0 Pixabay

Na základě vyhlášení italské karantény ruší letecké společnosti svoje linky do Itálie.
 

 
Aktuálně platí úplný zákaz vycestovat do zahraničí (mimo služební cesty, neodkladné cesty za rodinou nebo na úřad). Pokud se vrátíte do 24 hodin, nemusíte do karantény, v opačném případě je potřeba počítat se 14-denní karanténou.
 
Od 14.3.2020 mají vládou občané ČR zákaz vycestovat do 13 zemí jako je: Čína, Irán, Jižní Korea, Itálie, Španělsko, Francie, UK, Dánsko, Švédsko, Nizozemsko, Norsko a další, seznam zemí se bude postupně doplňovat. Nárok na vrácení peněz za letenky není, jediný případ bude, pokud bude linka zrušena.
 
Pro informaci jsem dal dokupy přehled největších provozovatelů linek do Itálie z ČR a okolí.
 
ČSA
ČSA zrušily svoje linky už minulý týden po vyhlášení zákazu letů mezi Itálii a ČR. Za všechny lety v období do začátku dubna tak bude vracet peníze. Nově je zrušená i linka do Tel Avivu.
 
Ryanair
Ryanair nejprve zrušil lety do Bergama, Trevisa a Boloni (obousměrně) na základě nařízení vlády ČR. Vzhledem k nízké poptávce ale dochází v období až do konce dubna 2020 k rušení některých rotací také na dalších letech z ČR (Barcelona, Zadar, ..). Od 13.3.2020 ruší Ryanair všechny lety z/do Itálie včetně těch z/do ČR až do 8.4.2020, opět je tak nárok na vrácení peněz.
 
easyJet
Aerolinka zatím neupravila nijak provoz letenek do Neapole. U Milána a Benátek byla nucena na základě nařízení vlády ČR nevozit cestující při letu do ČR. V opačném směru ale stále létá i prodává letenky. Zásadní problém je tak při nákupu třeba pouze jednoho směru, kdy aerolinka peníze nevrací, protože let provozuje. Vzhledem k ostatní aerolinkám je ale asi otázkou času, kdy k rušení přistoupí.
Aktualizace: easyJet od 11.3.2020 zrušil všechny lety do Itálie až do konce zimního letového řádu (28.3.2020).
 
Wizz Air
Ruší lety do Itálie od 10.3.2020 do 3.4.2020. Rovněž ruší lety od 12.3.2020 do 23.3.2020 do Izraele (hodí se hlavně u linek do Tel Avivu a Eilatu z okolních letišť). U všech zmíněných linek je tak nárok na vrácení peněz. Rovněž letový řád Wizz Airu až do konce dubna prořídl.
 
Vueling, Alitalia
Aerolinky zatím létají a rušení letů mimo menší redukce neoznámily, k zastavení ale dojde v nejbližších dnech asi také. Otázkou je jestli u Alitalie doje poté vůbec k obnovení… :/
Aktualizace: Vueling zrušil od 13.3.2020 rovněž svoji linku do Florencie.
 
Lety do USA
Od 14.3.2020 jsou na 30 dní rovněž zakázány lety z Evropy do USA (mimo letů z Velké Británie).
 

Základní pravidla vracení letenek

Pokud je váš let v některém z výše uvedených rozmezí tak vyčkejte na email o rušení od aerolinky, nemá cenu psát předem, nic vám stejně neřeknou a navíc se s největší pravděpodobností ani nedostanete na online chat či na řadu na telefonu. Pokud máte koupenou na jedné rezervaci letenku tam i zpět, tak máte právo zrušit obě cesty, i když byla oficiálně zrušena zatím jen jedna. Pokud máte letenku na jiné lince, která zrušena nebyla, kvůli koronaviru letenku u výše uvedených společností rušit nemůžete, jednoduše propadne a nic nemusíte nikde hlásit.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Veronika napsal(a):

    Dobrý den, v roce 2019 jsem zakoupila letenky na Maltu přes Airmalta. Let měl být uskutečněn 2020, ale kvůli koronaviru byl zrušen. Klasicky nabídli tři možnosti, jak vrátit peníze, přičemž jsem si zvolila variantu, že počkám 12 měsíců s voucherem a poslední měsíc můžu zažádat o vrácení peněz. Vše jsem dodržovala a 2021 jsem zažádala o vrácení částky. Z Airmalty mi napsali, že je vše splněno a do 60 dní mi vrátí peníze. Uběhlo 60 dní a po dalším kontaktu se jen omluvili, že mají hodně refundů a mám vyčkat.. Jenže uběhlo od schválení už 4 měsíce a peníze pořád nepřišly. Nemáte s tím zkušenosti? Jak donutit Airmaltu, aby skutečně vrátila peníze bez jakéhokoliv vymáhání třetí stranou? Děkuji za případnou odpověď

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, obrátit se na maltský letecký úřad (nebo možná jestli nespadají pod Italský), to by mělo zabrat a pak se většinou ledy hnou.

  • Pav napsal(a):

    Recenze na Kiwi.com

    Ano, mam velmi podobnou negativni zkusenost.
    Velmi neprofesionalni pristup od Kiwi.com. Delají maximum, aby nemuseli reklamace resit a penize vracet. Po kontaktovani aerolinky naprimo jsem se dozvedel, ze Kiwi.com po 9 mesicich od meho pozadavku na vraceni penez za zruseny let jeste ani nekontaktovalo aerolinky a nepozadalo o vraceni penez. Posledi transakci resim temer rok – predano pravnikum.
    Nedoporucuji kvuli uspore nekolika korun riskovat a kupovat letenky pres Kiwi.com!!! Radeji objednavam naprimo pres aerolinky pripadne pres jine spolehlive prodejce.

    Na Kiwi.com plati jen pravnici pripadne pres chargeback ziskat penize zpet primo pres banku.

  • Jirina napsal(a):

    Dobrý den, prosím uvažuji o koupi letenek do Barcelony v únoru 2022, poradíte mi prosím společnost, která v případě nějakého budoucího zákazu Covid poskytne alespoň voucher? Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, žádná nevrací voucher, Ryanair, Vueling i easyJet ale nabízí rebooking.

  • Jarka napsal(a):

    Dobrý den,
    v loňském roce 2020 jsme si koupili na červen/červenec zpáteční letenky od Ryaniar do Valencie.
    Na e-mail nám přišla zpráva od Ryaniar, že se let ruší z důvodu covidu a instrukce k vyplnění žádosti o navrácení peněz. Vše jsme vyplnili, odeslali a do dnešního dne peníze nedorazily.
    Je normální, že to trvá více než rok??
    Předem moc děkuji za odpověď a případně radu, kam se obrátit.
    S pozdravem

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ne, ideální je napsat na online chat a zeptat se jak to vypadá, obvykle se to na nějaké maličkosti zasekne.

  • Zdeněk napsal(a):

    Dobrý den, mám potíže s refundací u Kiwi, refundoval zrušený let z PRG-BCN, ale odmítá refundovat navazující let, který byl z BCN do konečné destinace z důvodu že „let proběhl – je proto nerefundovatelný“. Lze se proti tomuto argumentu odůvodněle ohradit? Nedává mi moc logiku nedostat refund za let, na který nebylo možné nastoupit. Lety byly součástí jedné rezervace. Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, to je bohužel kiwi, prodává jednosměrné letenky jako přestupní a takhle to většinou končí, nic moc se s tím dělat nedá.

  • Michaela Zegzulková napsal(a):

    Dobrý den,

    chci se zeptat, mám jednu rezervaci letenek přes Vueling pro dvě osoby. Potřebuji zrušit pouze jednu letenku pro jednu osobu. Lze rezervaci nějak rozdělit a zrušit tak pouze let pro jednoho nebo musím rušit celou rezervaci a následně hned udělat novou pro jednu osobu?

    Děkuji za odpověď, Michaela.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, jde to ale jen přes zákaznický servis, online to nejde.

  • Markéta napsal(a):

    Dobrý den,
    poradili byste mi prosím, jak získat refundaci od LOT Polish Airlines? Loni v květnu byl náš let Praha – Varšava – Jerevan (4 osoby) zrušen. Žádosti o refundaci jsem vyplnila, potvrzení dostala, ale od té doby nic. Zkouším různé e-maily, ale také nic. Děkuji za případnou radu.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ideálně dokola urgovat, pokud to nepomůže tak nám to pošlete zde.

  • Linda napsal(a):

    Dobrý večer, existuje tedy vůbec nějaké řešení? Děkuji JL

    • Honza napsal(a):

      Nic moc jiného než neustále otravovat Pelikána nebo aerolinku bohužel dělat nejde.

  • Linda napsal(a):

    Dobrý den, psala jsem dnes dotaz ohledně Pelikana. Co je to prosím GDS? A myslíte, že by mělo smysl v tomto případě zkusit chargeback? Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, GDS je globální distribuční systém, místo, kam aerolinky nahrávají letenky a tarify a odkud si prodejci tahají info, kde se rezrevuje a probíhá výměna peněz. U Pelikána jako prodejce si myslím, že chargeback jen tak neprojde…

  • Linda napsal(a):

    Dobrý večer, byl nám zrušen let od Pelikán.sk do Miami a zpět z 28.6.2020 letecké společnosti Portugal. Od Pelikana nám byl zaslán začátkem srpna formulář o vrácení peněz, který jsme vyplnili a odeslali. Občas zavoláme, ale pokaždé řeknou, že letecka společnost ještě refundaci neschvalila. Máme strach že peníze už neuvidíme. Je to 65 tisic. Co dělat? Děkuji JL

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, v tomhle případě bude určitě brzda TAP, ten se brání výplatám co to jde, pokud to máte přes Pelikána tak je to přes GDS, kde jsou celkem jiná pravidla a moc pák tady bohužel nebude, TAP teď dostaly poměrně tučnou dotaci, tak by snad konečně mohli vyplácet jako to bylo po dotaci třeba u KLM.

  • Pavla Svatošová napsal(a):

    Dobrý den v loňském roce 2020 jsme si koupili letenky do Itálie někdy Březen, Duben. Na email mi přišla zpráva od Ryaniar, že se let ruší z důvodu covidu a zároveň instrukce k vyplnění žádosti o navrácení peněz. Vše jsem vyplnila odeslala a do dnešního dne ( březen 2021) peníze nedorazily. Je normální, že to trvá už skoro rok??
    Předem moc děkuji za odpověd a případný typ kam se obrátit.
    S pozdravem

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, není, někde se to zaseklo, napište nám do formu sem a koukneme na to.

  • Milan Zajíček napsal(a):

    Dobrý den, zakoupili jsme letenky do USA u Delty. Let byl zrušen (Covid) a dostali jsme eCredits. Můžeme teď žádat o proplacení letenek?
    Děkuji.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano nárok je i pokud dostanete kredity, bohužel u Delty je to obvykle na dlouho.

  • Radka napsal(a):

    Dobry den,
    O Vanocich 2019 (jeste por ed Koronou) jsme byli v Thajsku.
    Jeden mistni prelet byl zrusen leteckou spolecnosti. Zruseni komunikovali primo mne a jelikoz nebyl vhodny nahradni let, zvolili jsme vraceni penez (celkem asi 6tis Kc). Po urgenci Thajska spolecnost potvrdila, ze penize jiz vratila prodejci (Kiwi).
    Reklamaci jsme tedy podali taky u Kiwi, ale mezicasem prisla Koronakrize. Kiwi nejdriv odpovedelo, ze musi proverit, ze cestu jsme opravdu neproleteli (dolozila jsem zruseni samotnou leteckou spolecnosti i jejich potvrzeni o vraceni penez). Od te doby jsem reklamaci nekolik krat urgovala, ale u Kiwi se nikdo nehlasi a neni mozne nikam zavolat. Od neuskutecneneho letu je to jiz 15 mesicu, od platby jeste vice, od reklamace u Kiwi pres rok.
    Banku jsem mezicasem menila cili ani kartu jiz nemam.
    Je vubec nejaka sance nebo lepsi na to zapomenout? Da sa na Kiwi vubec nekam dovolat??
    Diky,
    Radka

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den i když jste změnila banku tak je možné u té staré reklamaci provést, jednoduše pak následně vrátí peníze na nový účet. Tohle je rozhodně na chargeback, všechno doložit a neměl by být problém.

  • Lukáš napsal(a):

    Dobrý den, chci se zeptat, jestli máte informace, jak to bude s vrácením peněz z kreditů (voucher) u společnosti ČSA. Na začátku února 2021 mi podruhé prodloužili voucher s odůvodněním, že zatím peníze nevrací. Jelikož jsem měl v plánu cestu stejně podniknout, prodloužení jsem přijal. Avšak teď vyšla zpráva, že společnost má končit, přičemž po telefonátu s nimi jsem se nedozvěděl nic, jen že si mám zavolat další měsíc. Bude vůbec komu se dovolat ještě? Budou se peníze vracet? Děkuji za odpověď

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud proběhla platba kartou tak podat přímo chargeback u banky. Jiná cesta teď není, maximálně přihlásit pohledávku do insolvenčního řízení, výsledek se dá ale dost dobře předpovědět..

  • lucie Skácelová napsal(a):

    Dobrý den,
    koupili jsme si letenky od letecké společnosti TAP Air Portugal. na Madeiru. Ta lety zrušila 3 dny před odletem a nabídli nám vouchery, které však nechceme a chceme vrátit peníze, což jsme jim už 4x sdělili, ale už nereagují a telefony nikdo nezvedá. Máme nějakou šanci se peněz domoci nebo můžeme být rádi za vouchery platné do konce roku 2021? Letět jsme měli 27/11/2020 – 06/12/2020. Letenky byly koupené v únoru 2020. Děkuji předem za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, u TAPu nefunguje nic jiného než chargeback, takže bych se asi rovnou obrátil na banku.

  • Jiří Beneš napsal(a):

    Dobrý den,

    nejspíše jdu pozdě, ale prosím o radu, jestli je ještě možné žádat o chargeback, když jsem platil v lednu 2020 letenky do Řecka na červen. Kupoval jsem přes Kiwi, kde jsem po zrušení zažádal o vrácení, ale do dnešního dne jsem dostal zpět pouze 1 voucher z 5ti letenek. U zbývajících čtyř ( stejný let) se stále čeká na dopravce.

    Předem děkuji a jsem s pozdravem

    Jiří

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano nárok na refund stále je.

    • Lucie napsal(a):

      Dobrý den, v květnu 2020 jsme měli koupené letenky z Vídně do Madridu u Wizzair přes Kiwi. Peníze za zrušený let se mi vrátily ve formě kreditů na účet Wizzair, ke kterému mi Kiwi poskytla přihlašovací údaje, ale jelikož, na tom Wizzair účtu bylo číslo bankovního účtu od někoho z Kiwi a ne moje, tak jsem nemohla zažádat o vrácení peněz zpět na účet a ani to číslo účtu nešlo nijak změnit. No, ale jedná se mi o to, že mi ty kredity z účtu zmizly (píše tam, že byly vybrány), i když mi nic nepřišlo. Psala jsem na kiwi už několik zpráv, tak dva měsíce zpátky, ale nikdo neodpovídá. Myslíte, že je možné ty peníze dostat nějak zpátky? Děkuji za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, i když byl ten účet cizí, tak by to mělo jít vyplatit, například konkurenční Ryanair to řeší šekem. Pokud to bylo vybráno, tak je potřeba to nárokovat přímo na kiwi.

  • Barbora Načeva napsal(a):

    Dobrý den,

    měli jsme letět v dubnu 2020 do Denpasaru přes gotogate. Bohužel od dubna téměř bez reakce. Obdrželi jsme 1x email, jestli chceme voucher nebo peníze. Po dohodě s manželem, jsme si zažádali o voucher a od té doby nic. Je nějaká možnost jak peníze nebo voucher dostat zpět? Jednalo se o svatební cestu, za letenky jsme dali 40.tisic a už z principu se mi jim to nechce nechávat. Prosím o nějakou Vaši radu nebo zkušenost.
    Děkuji Bára

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud to bylo placeno kartou tak doporučuju reklamaci přes karetní společnost, respektive banku, budou chtít doložit komunikaci s gotogate, jinak jiná cesta než neustále naléhat na gotogate není.

  • jirik napsal(a):

    Dobrý den,
    kupoval jsem letenku přes u Ryanair přes Kiwi (chyba, už vím) do Viden – Lisabon. Let byl zrušen. Zažádal jsem o vrácení a kdy se nic nedělo, požádal jsem banku o pomoc (placeno kreditkou). Přišlo vyjádření, že dopravce neuznává reklamaci z důvodu vyšší moci. Banka i Kiwi to s tímto uzavřeli.
    Je to pasé?

    Díky

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ne, dá se to obejít přes Ryanair, klidně napište sem a kolega na to koukne.

  • Michal napsal(a):

    Dobrý den,
    Poradíte mi někdo,jak dostat zpět své peníze za letenky od Trip air.Letět jsem měl se společností
    Qatar airlines.Žádal jsem o redundanci u společnosti Tripair a vždy stejná odpověď.Vyčkejte je pandemie a vracení peněz bude trvat až 3 měsíce.Volal jsem na Qatar a tam nám řekli,že naše peníze už má zpět firma Tripair.Letenky už jsou zrušené,tak nemohu žádat ani o voycher.
    Vše se vleče už půl roku a Trip air nekomunikuje.Když tam chcete zavolat,tak mají na lince automat,který hlásí,že v době pandemie je call centrum zrušené!!!

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel je to problém těchto pseudoprodejců, neustále otravovat, případně pak pohrozit žalobou a pak jedině opravdu nějakou předžalobní výzvu a podobně zaslat.

  • Irena Jakešová napsal(a):

    Od Gotogate mam voucher s platnosti do 5.6.2021. Kdyz voucher nevyuziji, mam narok na vraceni penez? Dekuji za odpoved.

    • Honza napsal(a):

      Je to voucher od travel agenta, tam to bude vyloženě na podmínkách toho prodejce, takže ideálně vyhledat přímo u nich.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *