Skupiny létají s Honzou

Rušení letenek kvůli koronaviru

10.3.2020 15:39 580 komentářů
Nabídka již není aktuální

CC0 Pixabay

Na základě vyhlášení italské karantény ruší letecké společnosti svoje linky do Itálie.
 

 
Aktuálně platí úplný zákaz vycestovat do zahraničí (mimo služební cesty, neodkladné cesty za rodinou nebo na úřad). Pokud se vrátíte do 24 hodin, nemusíte do karantény, v opačném případě je potřeba počítat se 14-denní karanténou.
 
Od 14.3.2020 mají vládou občané ČR zákaz vycestovat do 13 zemí jako je: Čína, Irán, Jižní Korea, Itálie, Španělsko, Francie, UK, Dánsko, Švédsko, Nizozemsko, Norsko a další, seznam zemí se bude postupně doplňovat. Nárok na vrácení peněz za letenky není, jediný případ bude, pokud bude linka zrušena.
 
Pro informaci jsem dal dokupy přehled největších provozovatelů linek do Itálie z ČR a okolí.
 
ČSA
ČSA zrušily svoje linky už minulý týden po vyhlášení zákazu letů mezi Itálii a ČR. Za všechny lety v období do začátku dubna tak bude vracet peníze. Nově je zrušená i linka do Tel Avivu.
 
Ryanair
Ryanair nejprve zrušil lety do Bergama, Trevisa a Boloni (obousměrně) na základě nařízení vlády ČR. Vzhledem k nízké poptávce ale dochází v období až do konce dubna 2020 k rušení některých rotací také na dalších letech z ČR (Barcelona, Zadar, ..). Od 13.3.2020 ruší Ryanair všechny lety z/do Itálie včetně těch z/do ČR až do 8.4.2020, opět je tak nárok na vrácení peněz.
 
easyJet
Aerolinka zatím neupravila nijak provoz letenek do Neapole. U Milána a Benátek byla nucena na základě nařízení vlády ČR nevozit cestující při letu do ČR. V opačném směru ale stále létá i prodává letenky. Zásadní problém je tak při nákupu třeba pouze jednoho směru, kdy aerolinka peníze nevrací, protože let provozuje. Vzhledem k ostatní aerolinkám je ale asi otázkou času, kdy k rušení přistoupí.
Aktualizace: easyJet od 11.3.2020 zrušil všechny lety do Itálie až do konce zimního letového řádu (28.3.2020).
 
Wizz Air
Ruší lety do Itálie od 10.3.2020 do 3.4.2020. Rovněž ruší lety od 12.3.2020 do 23.3.2020 do Izraele (hodí se hlavně u linek do Tel Avivu a Eilatu z okolních letišť). U všech zmíněných linek je tak nárok na vrácení peněz. Rovněž letový řád Wizz Airu až do konce dubna prořídl.
 
Vueling, Alitalia
Aerolinky zatím létají a rušení letů mimo menší redukce neoznámily, k zastavení ale dojde v nejbližších dnech asi také. Otázkou je jestli u Alitalie doje poté vůbec k obnovení… :/
Aktualizace: Vueling zrušil od 13.3.2020 rovněž svoji linku do Florencie.
 
Lety do USA
Od 14.3.2020 jsou na 30 dní rovněž zakázány lety z Evropy do USA (mimo letů z Velké Británie).
 

Základní pravidla vracení letenek

Pokud je váš let v některém z výše uvedených rozmezí tak vyčkejte na email o rušení od aerolinky, nemá cenu psát předem, nic vám stejně neřeknou a navíc se s největší pravděpodobností ani nedostanete na online chat či na řadu na telefonu. Pokud máte koupenou na jedné rezervaci letenku tam i zpět, tak máte právo zrušit obě cesty, i když byla oficiálně zrušena zatím jen jedna. Pokud máte letenku na jiné lince, která zrušena nebyla, kvůli koronaviru letenku u výše uvedených společností rušit nemůžete, jednoduše propadne a nic nemusíte nikde hlásit.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Profilový obrázek
    Michal napsal(a):

    Ahoj Honzo,

    zakoupili jsme letenky od společnosti WIZZAIR, přímo u WIZZAIR. Kvůli koronaviru byl let zrušen (VÍDEŇ-MALAGA zpáteční let) a žádali jsme o kompenzaci (vrácení peněz). Je to už 3 měsíce od termínu odletu a peníze pořád nikde. Dá se něco dělat více nebo pouze čekat a doufat?

    Děkuji moc za informaci.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, u Wizzu se automaticky vrací peníze do kreditu +20%, následně pokud kredit nechcete použít, tak je potřeba požádat o refund, obecně to ale u Wizzu netrvá obvykle více než měsíc, takže to bud spíše někde zaseklé, ideálně kontaktovat wizz.

  • Profilový obrázek
    Petr napsal(a):

    Zdravím Honzo,
    měl bych dotaz ohledně AirMalta nebo jestli máte sám podobnou zkušenost.
    Na začátku Května jsem měl odlétat na Maltu, ale oba lety byly zrušeny. Na začátku dubna jsem dostal email kde mi bylo nabídnuto více možností jak s tímto naložit. Zvolil jsem si plnou refundaci a teď k jádru věci. Letenky jsem hradil z účtu, který již neexistuje. Hned jak jsem si to uvědomil, že letenky jsem platil ze starého účtu, tak jsem na AirMalta psal a obdržel pouze informaci, že peníze budou vráceny na účet, který byl použit pro rezervaci. Ihned jsem reagoval, ale úplně bez zpětné vazby. Už je to měsíc co jsem naposledy dostal feedback z AM a její call centrum je nefunkční. Zaslal jsem jim můj aktuální účet, tak doufám, že si aktualizují v systému. Mate podobnou zkušenost o změně účtu v návaznosti na refundaci?
    Děkuji moc Petr

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, bankovní převod by přímo přes Air Malta jít neměl, pokud to bylo kartou tak vyjednat s bankou, pokud to bylo placeno u nějakého prodejce tak s ním…

  • Profilový obrázek
    Jana napsal(a):

    Ahoj Honzo,

    mohla bych Vás (jako všichni) poprosit o radu? Měla jsem letět v září Praha – Mnichov – Singapore – Christchurch, všechno se Singapore Airlines a letenka koupena přes Student Agency. Dovolat se mi tam samozřejmě nedaří a mám následující problém – linka Praha – Mnichov byla zrušena dopravcem, tím pádem mně odpadá kus letenky. Druhý den mi přišel e-mail od Student Agency, že mi nabízí změnu prvního letu. To, co mi nabízí, mi ovšem nevyhovuje, chtěla bych tedy letenky zrušit – vzhledem k tomu, že je část zrušena dopravcem – budu muset platit storno poplatky dopravci či agentuře? V obchodních podmínkách jsem to bohužel nenašla a na informační lince Studenta mi to samozřejmě nikdo nebere.

    Děkuji moc za radu.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, tam záleží jak moc se to posunulo, pokud nad rámec daných termínů, tak je nárok na full refund.

  • Profilový obrázek
    Kateřina napsal(a):

    Ahoj Honzo,
    ráda bych tě požádala o názor – 5.2.2020 jsem kupovala 4 letenky z Prahy na Bali (přestup v Amstru a pak v Číně) u Pelíkána na prosinec 2020. Bohužel 2 z těch letenek byli pro rodiče, kteří nám před měsícem oznámili, že se rozvádí, tedy nikam neletí. Pelikán nám sdělil, že nám při storno může nabídnout max. 10% hodnoty letenky, je to možné? Byli bychom nakloněni i woucheru, ale jsou nekompromisní.
    Samozřejmě ještě může dojít k tomu, že se na Bali létat v tomto termínu nebude moci, ale spíše počítáme s tím, že ano.
    Předem děkuji, Katka.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, bohužel to bude koupeno v nezrušitelném tarifu, kde to storno možné není… Tady asi jedině vzít třeba jen jednoho a tu jednu letenku nechat propadnou, žádné lepší řešení nejspíše nebude.

  • Profilový obrázek
    Jaroslava napsal(a):

    Dobrý den, prosím Vás o radu. Koupila jsem letenky přes Pelikána i s pojištěním storna letu. Měly jsme letět z Brna na Tenerife, ale let byl zrušen a my jsme si vybraly náhradní let z Prahy. Mohu se zeptat, zda je možné vrátit peníze za zaplacenou pojistku storno, pokud jsme samy nežádaly o zrušení letu a tudíž nebyla využita?
    Děkuji moc za radu a přeji hezký den

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, není to možné, pojistnou smlouvu uzavíráte zvlášť s pojišťovnou a ve své podstatě tak není možné tyto pojistky přesunout…

  • Profilový obrázek
    Jitka napsal(a):

    Dobrý den Honzo, děkuji za odpověď. Přemýšlela jsem o koupi letenek přes Student Agency, takže raději Smartwings. Zpáteční let mi toho 28.8.2020 zruší jistě také, takže poté jen čekat jestli vrátí peníze. Zatím Gotogate moc nekomunikují. Děkuji za odpověď.

  • Profilový obrázek
    Jan napsal(a):

    Dobrý den, měli jsme rezervovány letenky na Gotogate s Emirates. Bohužel let do Dubaje potažmo na Srí Lanku byl zrušen. Řekli pouze ze máme nárok na voucher přitom Emirates peníze vrací. Lze to nějak řešit? Díky

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, měli by vám poskytnout případně přístupy do rezervace a můžete to řešit napřímo s Emirates.

  • Profilový obrázek
    Jitka napsal(a):

    Dobrý den,
    kupovali jsme letenky přes GOTOGATE z Brna do Burgasu a zpět. Odlet byl 13.8.2020 a na stránkách je, že let do Burgasu je zrušen, zatímco zpět do Brna je potvrzený. Psali jsem email ale zatím se nikdo neozval. Vše bylo v jedné rezervaci. Můžete prosím poradit, jak dál postupovat…. zdali si máme koupit nové letenky u jiné společnosti? Děkuji za odpověď.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ideálně vykomunikovat přes gotogate, nové letenky pak nekupovat určitě jinde než přímo na http://www.smartwings.com

    • Profilový obrázek
      Jitka napsal(a):

      Dobrý den Honzo. Ještě se zeptám jestli je možné, že by nám nabídli let z Prahy místo Brna? Nevím jestli mám čekat, nebo raději letenky koupit.? Děkuji.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, možné to určitě je, minulý rok to po uzemnění MAXů dělali…

  • Profilový obrázek
    Irena Hoklova napsal(a):

    Dobry den,v lednu jsem zaplatila letenky u Pelikána do Marseille, kvuli covid jsem v dubnu zrusila píši neustale nekolik emailů a požadují vrátit plnou cenu.nekomunikují. Co mám prosim delat?Diky I.H.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ideálně zavolat, sice to trvá i 30 minut než to spojí ale je to asi nejspolehlivější forma komunikace.

  • Profilový obrázek
    Jan napsal(a):

    Dobry den. Kupovali jsme letenky na Mauritius pres BlueSky s Air France a Air Mauritius. Let je pres Pariz na jednu rezervaci. Vsechny lety byly zruseny a my bychom radi zpet penize. BlueSky se odvolava na to, ze Air Mauritius nabizi jenom voucher nebo prebukovani na jindy. Je mozne pozadovat po BlueSky penize? Diky. Honza

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ne je to jen zprostředkovatel letenky takže pokud toto tvrdí tak jediná možnost je si vyžádat přístupy do rezervace a vyjednat si to sám..

  • Profilový obrázek
    Alenad napsal(a):

    Dobrý den Honzo,
    chci poděkovat za návod jak na Ryanair. Pomohlo, peníze máme po 3 měsících na účtě. Teď ještě vydolovat další od Pelikána. Zde už to řeším přes banku.
    Ještě jednou díky a mějte prima den
    Ala

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Super, ono to jde ale trochu to dře no :).

  • Profilový obrázek
    Jan napsal(a):

    Dobry den, koupil jsem si letenky pres Pelikana, vcetne pojisteni storna letenek čehož jsem následně i vyuzil, storno řádně a vcas uplatnil, Pelikán ho prijal a rekli mi ze mi vrati plnou castku. Castka mela prijit 5-8 tydnu, dneska je to 12 tydnu od přijetí storna a Pelikán nekomunikuje a penize nikde, mohu pozadat o radu? Mockrat diky

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, tam by to měla řešit spíše pojišťovna než Pelikán, od ní by pak měly přijít i peníze…

  • Profilový obrázek
    Erika napsal(a):

    Dobrý den, před korona-pandemií jsme si koupili dvě letenky do Kanady Toronta. Praha-Paříž – přestup na další letadlo přímo z Paříže do Toronta. Praha-Paříž byl tento let zrušen a jiný nám kanceláří KIWI nebyl nabídnutý. Přestupní let Paříž – Toronto byl změněn, ale s navíc přestupem v Ottawě. A tento přestup mi dělá velké potíže, ten jsem si neobjednala. Chtěla jsem jen jeden přestup. Máme odlet 2.7. na 14 dní pobyt. A Kanada nařizuje pobyt 14 dní karanténu. Máme nárok na vrácené celé částky peněz? Platili jsme kartou.
    Děkuji, Erika.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, záleží za jakých podmínek jste letenky u Kiwi koupili. Kombinují různé lety i od aerolinek které s sebou nespolupracují, takže je to čistě o podmínkách Kiwi…

  • Profilový obrázek
    Petra napsal(a):

    Dobry den. Chtela bych Vás moc požádat o radu. Byly nám zrušeny dva lety s Vuelingem. V mailu stojí, ze pokud chci refund peněz, mám volat na infolinku. Když tam volam, chce to po mne na základě čísel vyber dotazu, to udělám a nakonec se to vypne. Nevíte, jak dal? Nechceme kredit na další lety. Moc děkuji za radu.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel jiná možnost jak kontaktovat Vueling není… pak jedině přes banku chargeback.

  • Profilový obrázek
    Honza napsal(a):

    Dobrý den Honzo,

    zakoupil jsem u přímo u Condoru letenky pro pět lidí FRA – LAX, 24.9.2020 tam a 4.10.2020 zpátky. A Condor mi právě napsal, že let směrem do Vegas ruší a blíže nespecifikovaným způsobem ho refunduje, ale let zpátky z Vegas do Frankfurtu zůstává v platnosti. Do rezervace se přihlásit nelze, vyžaduje vyjma čísla reference termín odletu a ten byl zrušen. Máš s takovou situací nějaké zkušenosti? Dovolat Condoru se mi nepodařilo, online chat trvale hlásí nedostatek operátorů. Jak postupovat dál a zrušit i zpáteční let?
    předem děkuji za radu.
    Honza

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud to bylo na jedné rezervaci a ten první segment zrušili, musí zrušit i ten let zpět… Takže ještě počkat, pokud se třeba měsíc nebude nic dít tak se snažit je kontaktovat.

  • Profilový obrázek
    Miroslav Kočvara napsal(a):

    Dobrý den Honzo,
    Prosím, jak funguje voucher ? Zrušili mi let do BKK na červenec s Turkish A..Na GOTOGATE mi dali na vybranou: dohodu mimo ně a nebo využít voucher. Zvolil jsem voucher, pak napsali, že se nemusím dál o nic starat, pouze si uschovat Booking number platnost využití do konce r. 2021 . Tomu všemu rozumím, ale jak dál využiju ten „voucher“ ? Žádný doklad jako voucher nemám, jen booking number, Jak se tedy uplatní a kde při v ýběru nového termínu letu ? Máte nějaké info k tomuto problému ? Chci letět do Bangkoku v srpnu 2020, měl jsem koupenou letenku s Turkish A. na červenec, GOTOGATE ji normálně nabízeli, ale let pak byl zrušen. Děkuji moc za odpovědi. Mirek K. , Praha 3

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel jak to chodí u GOTOGATE netuším, ideálně tak kontaktovat přímo je.

  • Profilový obrázek
    Peťa napsal(a):

    Dobry den, mohu se zeptat? Resim zpatecni letenku cervenec berlin-Olbianu easyjetu. Nikdo se mnou bohuzel nekomunikuje. Let tam mi zrusili, ale zpatecni je az konec cervence a tam uz mam dokonce letenky. Zazadala jsemno refundaci zruseneho letu, ale mam strach, aby nezrusili cely let (celou rezervaci) a my se pak zpet nedostali. Moc dekuju pokud vite jak to bezne chodi.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, obvykle se to ruší celé – tam i zpět… ideálně kontaktovat přímo easyjet.

  • Profilový obrázek
    Lada napsal(a):

    Dobrý den, mám koupené letenky (8 tam a 8 zpět) na červenec do Petrohradu (Czech aerlines, ale kupované u GotoGate). Let byl zrušen. Z GotoGate nám napsali, že nám dají otevřené letenky, které musíme využít do března 2021. Termínově se nám to ale nehodí. Dovolenou dostaneme zase až příští rok v létě. Na koho se máme obrátit? Chceme buď vrátit peníze nebo prodloužit otevřené letenky až od července 2021. Díky, fakt nevím, co s tím.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Přímo na gotogate, bohužel ČSA jsou poměrně striktní a zatím nevyplácí…

  • Profilový obrázek
    Daniel napsal(a):

    Zdravím,
    v dubnu jsem mě letět do asie, letenka zakoupena přes Expedia.ie od splečnosti emirates. Let byl samozřejme zrušen a teď každý měsíc expedia pošle část ohledně kreditu, jeden měsíc je to, že byly vystaveny kredity leteckou společností a mám čekat , další měsíc že byly kreditum přiřazeny jména a mám čekat, teď momentálně na to jakou budou mit kredity platnost. Navíc kredit je vystaven na částku původního letu tj. 2 osoby 1300 euro a i když bych to klidně i rad využil tak letenky na stejný termín v příštím roce a vlastně skoro na všechny, které zadám se pohybuji kolem 1900 euro, přitom Qatar má ty samé letenky za 1000 euro.
    To je můj poznatek a zkušenost, tak kdyby jste k tomu měl něco vy, budu jen rád.
    Děkuji

  • Profilový obrázek
    Erika napsal(a):

    Dobrý den, Honzo,

    zakoupila jsem si s přítelem letenku s Deltou airlines do Států. Letenka ovšem byla non-refundable. Let nám byl aerolinkou zrušen, ecredity zatím nikde na profilu nemám. Na jejich webu je formulář pro žádost o refund, ale mají tam napsáno, že peníze vracejí formou kreditu nebo peněz ale dle svých podmínek a typu letenky. Přesto to byly ale aerolinky, kdo let zrušil, tak by měly mít povinnost vrátit celou částku, ne?
    Nevím, jestli zkoušet právě výplatu refund, aby mi nevrátili jen nějakou menší část, to by vycházelo výhodněji nechat si kredit, které stále nemám. Jejich telefonní linka je samozřejmě furt přetížená a kontaktní email, kde by neodpovídal automat, jsem nenašla.
    Díky Erika

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano typ letenky v tomto případě nehraje roli a máte nárok na refund celé částky.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *