Skupiny létají s Honzou

Rušení letenek kvůli koronaviru

10.3.2020 15:39 580 komentářů
Nabídka již není aktuální

CC0 Pixabay

Na základě vyhlášení italské karantény ruší letecké společnosti svoje linky do Itálie.
 

 
Aktuálně platí úplný zákaz vycestovat do zahraničí (mimo služební cesty, neodkladné cesty za rodinou nebo na úřad). Pokud se vrátíte do 24 hodin, nemusíte do karantény, v opačném případě je potřeba počítat se 14-denní karanténou.
 
Od 14.3.2020 mají vládou občané ČR zákaz vycestovat do 13 zemí jako je: Čína, Irán, Jižní Korea, Itálie, Španělsko, Francie, UK, Dánsko, Švédsko, Nizozemsko, Norsko a další, seznam zemí se bude postupně doplňovat. Nárok na vrácení peněz za letenky není, jediný případ bude, pokud bude linka zrušena.
 
Pro informaci jsem dal dokupy přehled největších provozovatelů linek do Itálie z ČR a okolí.
 
ČSA
ČSA zrušily svoje linky už minulý týden po vyhlášení zákazu letů mezi Itálii a ČR. Za všechny lety v období do začátku dubna tak bude vracet peníze. Nově je zrušená i linka do Tel Avivu.
 
Ryanair
Ryanair nejprve zrušil lety do Bergama, Trevisa a Boloni (obousměrně) na základě nařízení vlády ČR. Vzhledem k nízké poptávce ale dochází v období až do konce dubna 2020 k rušení některých rotací také na dalších letech z ČR (Barcelona, Zadar, ..). Od 13.3.2020 ruší Ryanair všechny lety z/do Itálie včetně těch z/do ČR až do 8.4.2020, opět je tak nárok na vrácení peněz.
 
easyJet
Aerolinka zatím neupravila nijak provoz letenek do Neapole. U Milána a Benátek byla nucena na základě nařízení vlády ČR nevozit cestující při letu do ČR. V opačném směru ale stále létá i prodává letenky. Zásadní problém je tak při nákupu třeba pouze jednoho směru, kdy aerolinka peníze nevrací, protože let provozuje. Vzhledem k ostatní aerolinkám je ale asi otázkou času, kdy k rušení přistoupí.
Aktualizace: easyJet od 11.3.2020 zrušil všechny lety do Itálie až do konce zimního letového řádu (28.3.2020).
 
Wizz Air
Ruší lety do Itálie od 10.3.2020 do 3.4.2020. Rovněž ruší lety od 12.3.2020 do 23.3.2020 do Izraele (hodí se hlavně u linek do Tel Avivu a Eilatu z okolních letišť). U všech zmíněných linek je tak nárok na vrácení peněz. Rovněž letový řád Wizz Airu až do konce dubna prořídl.
 
Vueling, Alitalia
Aerolinky zatím létají a rušení letů mimo menší redukce neoznámily, k zastavení ale dojde v nejbližších dnech asi také. Otázkou je jestli u Alitalie doje poté vůbec k obnovení… :/
Aktualizace: Vueling zrušil od 13.3.2020 rovněž svoji linku do Florencie.
 
Lety do USA
Od 14.3.2020 jsou na 30 dní rovněž zakázány lety z Evropy do USA (mimo letů z Velké Británie).
 

Základní pravidla vracení letenek

Pokud je váš let v některém z výše uvedených rozmezí tak vyčkejte na email o rušení od aerolinky, nemá cenu psát předem, nic vám stejně neřeknou a navíc se s největší pravděpodobností ani nedostanete na online chat či na řadu na telefonu. Pokud máte koupenou na jedné rezervaci letenku tam i zpět, tak máte právo zrušit obě cesty, i když byla oficiálně zrušena zatím jen jedna. Pokud máte letenku na jiné lince, která zrušena nebyla, kvůli koronaviru letenku u výše uvedených společností rušit nemůžete, jednoduše propadne a nic nemusíte nikde hlásit.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Profilový obrázek
    Andrea Zimčíková napsal(a):

    Dobrý den Honzo, máme od od února koupené letenky u eSKy z Prahy do Chánie 8.7. a zpět 5.8., lety byly zrušeny.
    Žádali jsme o přebukování Praha – Heraklion a zpět v původních termínech. Napsali nám, že tyto lety existují, přitom je sami nabízí na stránkách a přestali s námi komunikovat. Prosím o radu jak postupovat dál. Máme si sami koupit letenky a žádat o vrácení peněz? A jakým způsobem, když s námi eSky nekomunikuje. Děkuji předem. Andrea

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel jiná možnost než přímo žádat u eSky není, určitě bych se to snažil přes ten voucher, protože je otázkou za jak dlouho by vám případné peníze vyplatili..

  • Profilový obrázek
    Michal napsal(a):

    Zdravím, potřeboval bych poradit. Chceme letět 27.1.2021 z Prahy do Bangkoku a 19.2.2021 zpět. Chci se zeptat jak funguje storno letenky? Jestli se to vztahuje i na to kdyby náhodou zase propukla nějaká Coronavirus krize a zavřeli se hranice atd., letenky chceme kupovat tento týden.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, je to podle podmínek pojištění ale většina pojišťoven to bude mít určitě ve výluce.

  • Profilový obrázek
    Lenka napsal(a):

    Ahoj Honzo, potřebujeme letět Praha- Larnaka a zpět 14.-27.7.2020. Poradíte mi, s kterou společností je to OK? Měla jsem letenky přes Cyprus airways, ale ti mi let zrušili. Mám na výběr Austrien airlines a zpět Air Serbia nebo Wizz air/LOT. LOT ale v komentářích vidím, že také ruší lety. Alternativu mám s ČSA Kos atd .. Ale raději bych Kypr. Děkuji.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, bohužel to vypadá že ten Cyprus tu linku úplně odpískali. Takže já bych asi volil dojet do Vídně a vybrat si od Wizz Air nebo Ryanair. Z Prahy ty přestupy nic moc…

  • Profilový obrázek
    Michaela napsal(a):

    Dobrý den Honzo, prosím moc o radu 🙏🏼 20.7. mame letet do Norska se spolecnosti Norwegian a stale se resi, zda mohou turisti pred Norske hranice ci nikoliv. Zaslechla jsem, ze Norsko bude turisty poustet az od 20.8…. Spolecnost tvrdi, ze let zrusen nebude. Kdyby tak tomu bylo, jaka mame prava? Prece kdyz tam nemuzeme, tak nam jen tak nepropadne 8000,- 🥺 Dekuji moc za radu a preji hezky den. Michaela

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, no já bych ještě počkal. Dánsko otevírá 27.6. a má s Norskem otevřené hranice, takže se dá čekat, že otevře Norsko rovněž…. Jinak pokud by to opravdu tak dopadlo tak tam nárok na refund není.

  • Profilový obrázek
    Misa napsal(a):

    Dobry den, LOT mi zrusil let z dovodu pandemie covid. Let byl planovan 2.7.-13.7.2020. Na strankach aerolinek maji refound formular, ale bez napsani cisla ticketu nelze odeslat. LOT vsak zadne cisla letenek v zadnem emailu neposlal, ani po prihlaseni na jejich webu nelze v rezervacich cisla najit. Jak tedy mam zazadat o refound. Placeno kartou banky airbank, je mozne ze banka muze pomoct s vyzadanim penez zpet? Pripadne jak postupovat a zazadat o refound kdyz LOT neodpovida a dovolat se neni mozne. Navic duvod zruseni letu je lzivy, protoze na stejne ceste i dny prodavaji letenky pouze jina doba odletu a jina cena. Dekuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, číslo letenky (jen čísla) by mělo být standardně v rezervaci. Pokud se vám nepodaří u LOTu reklamovat, vždy je možnost podat chargeback u banky.

  • Profilový obrázek
    Veronika Šibůrková napsal(a):

    Dobrý den,
    máme zakoupeno 6 zpátečních letenek do Lisabonu u Wizzair (Vídeň – Lisabon, 10. – 17. 7. 2020). Kvůli nejisté situaci jsme již změnili termín ubytování, takže v daném termínu nechceme letět. Dívala jsem se na možnosti změny / zrušení letenek. Poplatek za zrušení je skoro stejný jako cena letenky. A když jsem dala změnu termínu, tak jsou letenky dost nad cenou. Je nějaká další cesta, jak situaci vyřešit? Není například nějaká jiná možnost, když je Portugalsko stále v ohroženém pásmu?

    Moc předem děkuji za každou radu.
    Veronika Šibůrková

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel není, jediná šance je, že vám letenky zruší, jediná rozumná varianta k ceně poplatků je tak poté případně koupit letenky nové.

  • Profilový obrázek
    Alena napsal(a):

    Dobrý den Honzo,
    prosím o radu.. Mám zakoupené letenky z Vídně do Řecka na srpen 2020, lety zatím zrušeny nebyly, jen u jednoho letu byl upraven čas avšak bez toho, aby to narušilo ostatní lety. Moje otázka je ale následující, poslední 2 roky žiji v Australii a situace mě zastihla na dovolené na NZ, kde jsem se rozhodla „přečkat“ a odkud prvně potřebuji zpět do AUS. Aktuální situace nenahrává tomu, abych se na lety z Vídně dostala včas, jak v takovém případě řešit nejlépe vrácení peněz i přes to, že lety zatím nebyly zrušeny ze strany společnosti? Omlouvám se zdali jsem přehlédla nějaké podobné komentáře, je zde spousta informací. Předem děkuji za váš čas.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, lety už asi moc rušeny nebudou, pokud ten let aerolinka nezruší, tak bohužel nárok na refund není.

  • Profilový obrázek
    Radka napsal(a):

    Dobrý den, mám zakoupeny letenky na červenec: Vídeň – Montreal a zpáteční Toronto-Vídeň, přes Pelikána. Dnes mi sdělili, že let Vídeň-Montreal byl zrušen a že mi mohou nabídnout kredit. O zpátečním letu se nezmínili. Mohu nárokovat vrácení peněz za obě cesty, i když Pelikán tvrdí, že letecká společnost refundaci neumožňuje? Děkuji za odpověď.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud je to na jedné rezrevaci, tak je vždy nárok na refund letu tam i zpět.

  • Profilový obrázek
    Helena napsal(a):

    Dobrý den, Honzo,
    prosím Vás ještě o informaci. Na stránkách Delty airlines jsem si založila účet, vyplnila informace a zaplatila 2x zpáteční letenku bez přestupu do New Yorku. Pro svou spolucestující kamarádku jsem tam také vyplnila údaje, ale do systému přihlášená není (jen jméno a datum narození). Pokud budu žádat o náhradu peněz za zrušený let, vrátí mi automaticky peníze za obě dvě letenky, které jsem platila já ze své karty nebo musí tu druhou letenku zrušit má kamarádka extra za sebe, i když v systému přihlášená není? Nerada bych, aby mi v případě vrátili jen polovinu ceny.
    Děkuji, Helena

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud je máte na jedné rezrevaci tak můžete žádat o obě naráz, pokud ne tak zvlášť.

  • Profilový obrázek
    Jarmila Ruskova napsal(a):

    Dobry den,Honzo,zrusila jsem letenky na cervencovy let s TAP PORTUGAL,jsme rizikova skupina.Poslali mi voucher na pouhych 20% z puvodni veny,mam narok na vyssi castku?Na jejich strankach jsem o tom informace nenasla.Dekuji J.R.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud jste rušila let, který ještě nebyl zrušen ze strany TAP, tak tam nárok být nemusí, ideálně se domluvit na infolince…

  • Profilový obrázek
    Helena napsal(a):

    Dobrý den, Honzo,

    moc Vám děkuji za tyto stránky, máte můj obdiv. Dne 21. 2. 2020 jsem si objednala dvě letenky s Deltou airlines do New Yorku ve výši cca 32 000,- Kč. 27. 5. 2020 mi napsali email, že let byl zrušený a peníze mi nahrají jako ecredit do systému. Do dneška tam ecredit nahraný nemám, nikde jsem nenašla email, kam bych se na ně mohla obrátit, na fb stránce mi odepisuje automat. Našla jsem pouze jejich záložku se stížnostmi.

    Spoléhám na to, že let mi byl zrušený a můžu přes jejich web žádat o refund, ovšem nevím, jestli v plné výši. Kamarádka, co se mnou měla letět, je do září na mateřské dovolené a snížil se jí i jakýkoliv příjem.

    Má otázka zní: Je možné žádat o plnou výši, i když mi zatím nenačetli ecredit a s odůvodněním kamarádky na mateřské? Není možné, že kdyby vyhověli a souhlasili s vyplacením peněz, tak že by poslali jen jejich část? Chtěly jsme letět toto léto, příští rok už ona plánuje rozšířit rodinu a já ji zakládat. Děkuji moc za odpověď.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, nárok je určitě na plnou částku, i kdybyste původně akceptovala kredit, vždy musí následně proplatit.

  • Profilový obrázek
    Gabriela napsal(a):

    Dobrý den Honzo,

    stejně jako většina tady, jsem si zakoupila letenku, která mi byla zrušena kvůli koronaviru. Kiwi mi oznámilo, že není možný mi dát kód, abych si to s Air Transat a CA vyřešila sama, a tak jsem byla nucena zvolit jejich bezplatnou asistenci s žádostí o refund s vyřízením do 3 měsíců – I wish). Jelikož ale potřebuju letět už na začátku července a nemůžu čekat do 23.7., kdy lítat začnou a ani nepředpokládám, že by mi do tý doby credit nebo refund poslali. Myslíš, že je zkrátka nejsnazší teď koupit letenky u Air Canada a pak se dál hašteřit a vyžadovat výplatu peněz? Nebo vyčkat jestli mi do začátku července něco nezašlou? Díky

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, vzhledem k tomu že se ani moc neví, jak to od července bude tak bych ještě počkal… Asi nic lepšího teď dělat nejde.

  • Profilový obrázek
    Romča napsal(a):

    Dobrý den, prosím o Váš názor / zkušenost. 16.06.2020 jsme měli naplánovaný let se společností Air Malta. Let byl zrušen. Obdržela jsem od letecké společnosti email se 3 možnostmi náhrady za neuskutečněný let. Odkaz v emailu https://www.airmalta.com/information/keep-your-trip-for-the-future mě přesměroval na stránky společnosti a zde jsem vyplnila vše potřebné. Učinila jsem tak již před týdnem a dodnes nemám žádnou zprávu od společnosti. Ani žádné potvrzení na email mi nedorazilo, že přijali můj požadavek na refundaci za zrušený let (jak bývá zvykem). Nemám tedy v ruce žádné potvrzení. Máte prosím někdo podobné zkušenosti? Ozval se vám někdo ze společnosti? …případně po jak dlouhé době?
    Děkuji. Romča

    Děk

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel je to běžné i u dalších aerolinek, trvá to i týdny…

    • Profilový obrázek
      Olga napsal(a):

      Zdravím , Romčo,
      Taky jsem koupila letenky a taky obdržela mail, vybrala jsem si variantu nového letu a taky čekám. Už 14 dní.
      Už se Vám ozvali?

  • Profilový obrázek
    Lara napsal(a):

    Zdravím, chtěla jsem zeptat, koupila jsem letenku, která mě osobně vyhovovala, bohužel mi přišel email, že z důvodu koronaviru se změnil čas přestupu ( místo 2h je to 10),coz s malým dítětem je šílenost, chtěla jsem se zeptat, je možnost nějaké kompenzace? Musela jsem všechno přebukovat, změnili mi stejný let na jiné datum s tím, že se to může stát zas, je to od stejné společnosti akorát ta stará letenka bez změny s jiným datumem ( o týden pozdějš)
    Díky.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, vždy je nárok i na refund. Obvykle to co nabídnou automaticky vybírá robot a může se jednat o dost krkolomné lety. Ideálně tak kontaktovat přímo aerolinku.

  • Profilový obrázek
    Lukáš napsal(a):

    Dobrý den, prosím o radu. Dne 19.3 jsme měli letět do Bankoku přes Moskvu s Aeroflotem ( zakoupeno přes GOTOGATE), těsně před odletem byly uzavřeny hranice a my tak nemohli odletět. Lety však zrušeny nebyly a nikdo nám tak neposkytl žádný voucher nebo kompenzaci. Pojišťovna nám storno zamítla, že zavření hranic není v pojistných podmínkách. Je možné se někde domoci náhrady prostředků za letenky? Díky Lukáš

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud byly lety operovány, tak tam nárok bohužel žádný není.

  • Profilový obrázek
    Kristýna napsal(a):

    Dobrý den Honzo,

    máme hromadně (v rámci jedné rezervace) koupených 5 letenek do USA na srpen přes portál kiwi. Aktuálně nám byl jeden přelet zrušen. Chtěli jsme stornovat tedy celou rezervaci (za cca 100 000 Kč), ale kiwi.cz nám nechce vrátit žádné peníze, protože se jedná o zásah vyšší moci.

    Máte zkušenosti, abychom mohli dostat alespoň část peněz zpět. Ňákou radu, zákon o který se opřít nebo i právníka, který v tom umí chodit a pomohl by nám?

    Moc děkuju

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud byl alespoň jeden let zrušen je nárok na refund celé letenky. Záleží ale jestli to kiwi neprodával jako více jednosměrných apod.

  • Profilový obrázek
    Jakub napsal(a):

    Ahoj Honzo,

    koupil jsem letenky do Thajska ještě před koronou u společnosti Flugladen.at od Emirates. Těsně před odletem 13.3. vláda uzavřela hranice ČR a odletět jsme měli 16.3. Myslím, že let zrušen nebyl, ale my jsme odletět nemohli. Nevím , jestli teď mám nárok na vrácení peněz nebo na voucher. Flugladen nekomunikovalo, ale Emirates mi letenky zmrazilo po dobu jednoho roku. Co můžu dělat?? Díky Jakub

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, obecně pokud let byl provozován tak je pak na aerolince jestli nabídne náhradní variantu. Vzhledem k tomu, že to bylo koupeno přes prodejce tak je vždy to potřeba řešit s ním.

  • Profilový obrázek
    Gabriela napsal(a):

    Dobrý den, máme koupené letenky do Chorvatska přes go to gate, ale chtěli by jsme je zrušit, jsme riziková skupina a nechceme nic riskovat, myslíte že nám vrátí peníze když rezervaci zrušíme? Děkuji za odpověď.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, záleží na tom, jestli let poletí, pokud ano, tak nárok na refund není.

  • Profilový obrázek
    Jitka napsal(a):

    Ahoj,
    máme také zrušený zpáteční let, LOT z Varšavy do Jerevanu, koupeno přes Pelikán . Poslali jen automaticky generovaný mail, na který jsme odpověděli dle pokynů s žádostí o potvrzení změny a refund. Dovolat se samozřejmě nelze, má smysl bombardovat Pelikán maily? máte nějakou zkušenost , jak přistupuje k vracení peněz právě LOT? Díky

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, LOT vydava vouchery jako ostatní, Pelikán absolutně nezvládá odpovídat, bohužel je potřeba čekat, dovolat by se dát mělo.

  • Profilový obrázek
    Denisa napsal(a):

    Zdravím 🙂 Mám letenky přes Kiwi od EasyJet, Vídeň – Edinburgh 23.6. a 27.6. zpátky. Dneska došel mail od Kiwi, že let tam byl zrušen, u letu zpátky je zatím jen Affected flight. Kupovala jsem v rámci jedné rezervace. Můžu žádat vrácení peněz na oba lety nebo mám počkat, až zruší i ten zpět do Vídně? Kiwi mi nabízí možnost dopravy FlixBusem do Maďarska a pak s WizzAir z Budapeště za +77 liber ke stávající ceně letenky. Druhá možnost je právě žádost o vrácení peněz. Nerada bych ale přišla o peníze za letenku zpátky. Mám čekat nebo můžu žádat už teď?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, zrušen bude s největší pravděpodobností taky, takže žádat o refund, bude to ale s kiwi na dlouho…

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *