Skupiny létají s Honzou

Rušení letenek kvůli koronaviru

10.3.2020 15:39 637 komentářů
Nabídka již není aktuální

CC0 Pixabay

Na základě vyhlášení italské karantény ruší letecké společnosti svoje linky do Itálie.
 

 
Aktuálně platí úplný zákaz vycestovat do zahraničí (mimo služební cesty, neodkladné cesty za rodinou nebo na úřad). Pokud se vrátíte do 24 hodin, nemusíte do karantény, v opačném případě je potřeba počítat se 14-denní karanténou.
 
Od 14.3.2020 mají vládou občané ČR zákaz vycestovat do 13 zemí jako je: Čína, Irán, Jižní Korea, Itálie, Španělsko, Francie, UK, Dánsko, Švédsko, Nizozemsko, Norsko a další, seznam zemí se bude postupně doplňovat. Nárok na vrácení peněz za letenky není, jediný případ bude, pokud bude linka zrušena.
 
Pro informaci jsem dal dokupy přehled největších provozovatelů linek do Itálie z ČR a okolí.
 
ČSA
ČSA zrušily svoje linky už minulý týden po vyhlášení zákazu letů mezi Itálii a ČR. Za všechny lety v období do začátku dubna tak bude vracet peníze. Nově je zrušená i linka do Tel Avivu.
 
Ryanair
Ryanair nejprve zrušil lety do Bergama, Trevisa a Boloni (obousměrně) na základě nařízení vlády ČR. Vzhledem k nízké poptávce ale dochází v období až do konce dubna 2020 k rušení některých rotací také na dalších letech z ČR (Barcelona, Zadar, ..). Od 13.3.2020 ruší Ryanair všechny lety z/do Itálie včetně těch z/do ČR až do 8.4.2020, opět je tak nárok na vrácení peněz.
 
easyJet
Aerolinka zatím neupravila nijak provoz letenek do Neapole. U Milána a Benátek byla nucena na základě nařízení vlády ČR nevozit cestující při letu do ČR. V opačném směru ale stále létá i prodává letenky. Zásadní problém je tak při nákupu třeba pouze jednoho směru, kdy aerolinka peníze nevrací, protože let provozuje. Vzhledem k ostatní aerolinkám je ale asi otázkou času, kdy k rušení přistoupí.
Aktualizace: easyJet od 11.3.2020 zrušil všechny lety do Itálie až do konce zimního letového řádu (28.3.2020).
 
Wizz Air
Ruší lety do Itálie od 10.3.2020 do 3.4.2020. Rovněž ruší lety od 12.3.2020 do 23.3.2020 do Izraele (hodí se hlavně u linek do Tel Avivu a Eilatu z okolních letišť). U všech zmíněných linek je tak nárok na vrácení peněz. Rovněž letový řád Wizz Airu až do konce dubna prořídl.
 
Vueling, Alitalia
Aerolinky zatím létají a rušení letů mimo menší redukce neoznámily, k zastavení ale dojde v nejbližších dnech asi také. Otázkou je jestli u Alitalie doje poté vůbec k obnovení… :/
Aktualizace: Vueling zrušil od 13.3.2020 rovněž svoji linku do Florencie.
 
Lety do USA
Od 14.3.2020 jsou na 30 dní rovněž zakázány lety z Evropy do USA (mimo letů z Velké Británie).
 

Základní pravidla vracení letenek

Pokud je váš let v některém z výše uvedených rozmezí tak vyčkejte na email o rušení od aerolinky, nemá cenu psát předem, nic vám stejně neřeknou a navíc se s největší pravděpodobností ani nedostanete na online chat či na řadu na telefonu. Pokud máte koupenou na jedné rezervaci letenku tam i zpět, tak máte právo zrušit obě cesty, i když byla oficiálně zrušena zatím jen jedna. Pokud máte letenku na jiné lince, která zrušena nebyla, kvůli koronaviru letenku u výše uvedených společností rušit nemůžete, jednoduše propadne a nic nemusíte nikde hlásit.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Profilový obrázek
    Linda napsal(a):

    Dobrý večer, existuje tedy vůbec nějaké řešení? Děkuji JL

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Nic moc jiného než neustále otravovat Pelikána nebo aerolinku bohužel dělat nejde.

  • Profilový obrázek
    Linda napsal(a):

    Dobrý den, psala jsem dnes dotaz ohledně Pelikana. Co je to prosím GDS? A myslíte, že by mělo smysl v tomto případě zkusit chargeback? Děkuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, GDS je globální distribuční systém, místo, kam aerolinky nahrávají letenky a tarify a odkud si prodejci tahají info, kde se rezrevuje a probíhá výměna peněz. U Pelikána jako prodejce si myslím, že chargeback jen tak neprojde…

  • Profilový obrázek
    Linda napsal(a):

    Dobrý večer, byl nám zrušen let od Pelikán.sk do Miami a zpět z 28.6.2020 letecké společnosti Portugal. Od Pelikana nám byl zaslán začátkem srpna formulář o vrácení peněz, který jsme vyplnili a odeslali. Občas zavoláme, ale pokaždé řeknou, že letecka společnost ještě refundaci neschvalila. Máme strach že peníze už neuvidíme. Je to 65 tisic. Co dělat? Děkuji JL

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, v tomhle případě bude určitě brzda TAP, ten se brání výplatám co to jde, pokud to máte přes Pelikána tak je to přes GDS, kde jsou celkem jiná pravidla a moc pák tady bohužel nebude, TAP teď dostaly poměrně tučnou dotaci, tak by snad konečně mohli vyplácet jako to bylo po dotaci třeba u KLM.

  • Profilový obrázek
    Pavla Svatošová napsal(a):

    Dobrý den v loňském roce 2020 jsme si koupili letenky do Itálie někdy Březen, Duben. Na email mi přišla zpráva od Ryaniar, že se let ruší z důvodu covidu a zároveň instrukce k vyplnění žádosti o navrácení peněz. Vše jsem vyplnila odeslala a do dnešního dne ( březen 2021) peníze nedorazily. Je normální, že to trvá už skoro rok??
    Předem moc děkuji za odpověd a případný typ kam se obrátit.
    S pozdravem

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, není, někde se to zaseklo, napište nám do formu sem a koukneme na to.

  • Profilový obrázek
    Milan Zajíček napsal(a):

    Dobrý den, zakoupili jsme letenky do USA u Delty. Let byl zrušen (Covid) a dostali jsme eCredits. Můžeme teď žádat o proplacení letenek?
    Děkuji.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano nárok je i pokud dostanete kredity, bohužel u Delty je to obvykle na dlouho.

  • Profilový obrázek
    Radka napsal(a):

    Dobry den,
    O Vanocich 2019 (jeste por ed Koronou) jsme byli v Thajsku.
    Jeden mistni prelet byl zrusen leteckou spolecnosti. Zruseni komunikovali primo mne a jelikoz nebyl vhodny nahradni let, zvolili jsme vraceni penez (celkem asi 6tis Kc). Po urgenci Thajska spolecnost potvrdila, ze penize jiz vratila prodejci (Kiwi).
    Reklamaci jsme tedy podali taky u Kiwi, ale mezicasem prisla Koronakrize. Kiwi nejdriv odpovedelo, ze musi proverit, ze cestu jsme opravdu neproleteli (dolozila jsem zruseni samotnou leteckou spolecnosti i jejich potvrzeni o vraceni penez). Od te doby jsem reklamaci nekolik krat urgovala, ale u Kiwi se nikdo nehlasi a neni mozne nikam zavolat. Od neuskutecneneho letu je to jiz 15 mesicu, od platby jeste vice, od reklamace u Kiwi pres rok.
    Banku jsem mezicasem menila cili ani kartu jiz nemam.
    Je vubec nejaka sance nebo lepsi na to zapomenout? Da sa na Kiwi vubec nekam dovolat??
    Diky,
    Radka

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den i když jste změnila banku tak je možné u té staré reklamaci provést, jednoduše pak následně vrátí peníze na nový účet. Tohle je rozhodně na chargeback, všechno doložit a neměl by být problém.

  • Profilový obrázek
    Lukáš napsal(a):

    Dobrý den, chci se zeptat, jestli máte informace, jak to bude s vrácením peněz z kreditů (voucher) u společnosti ČSA. Na začátku února 2021 mi podruhé prodloužili voucher s odůvodněním, že zatím peníze nevrací. Jelikož jsem měl v plánu cestu stejně podniknout, prodloužení jsem přijal. Avšak teď vyšla zpráva, že společnost má končit, přičemž po telefonátu s nimi jsem se nedozvěděl nic, jen že si mám zavolat další měsíc. Bude vůbec komu se dovolat ještě? Budou se peníze vracet? Děkuji za odpověď

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud proběhla platba kartou tak podat přímo chargeback u banky. Jiná cesta teď není, maximálně přihlásit pohledávku do insolvenčního řízení, výsledek se dá ale dost dobře předpovědět..

  • Profilový obrázek
    lucie Skácelová napsal(a):

    Dobrý den,
    koupili jsme si letenky od letecké společnosti TAP Air Portugal. na Madeiru. Ta lety zrušila 3 dny před odletem a nabídli nám vouchery, které však nechceme a chceme vrátit peníze, což jsme jim už 4x sdělili, ale už nereagují a telefony nikdo nezvedá. Máme nějakou šanci se peněz domoci nebo můžeme být rádi za vouchery platné do konce roku 2021? Letět jsme měli 27/11/2020 – 06/12/2020. Letenky byly koupené v únoru 2020. Děkuji předem za odpověď.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, u TAPu nefunguje nic jiného než chargeback, takže bych se asi rovnou obrátil na banku.

  • Profilový obrázek
    Jiří Beneš napsal(a):

    Dobrý den,

    nejspíše jdu pozdě, ale prosím o radu, jestli je ještě možné žádat o chargeback, když jsem platil v lednu 2020 letenky do Řecka na červen. Kupoval jsem přes Kiwi, kde jsem po zrušení zažádal o vrácení, ale do dnešního dne jsem dostal zpět pouze 1 voucher z 5ti letenek. U zbývajících čtyř ( stejný let) se stále čeká na dopravce.

    Předem děkuji a jsem s pozdravem

    Jiří

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano nárok na refund stále je.

    • Profilový obrázek
      Lucie napsal(a):

      Dobrý den, v květnu 2020 jsme měli koupené letenky z Vídně do Madridu u Wizzair přes Kiwi. Peníze za zrušený let se mi vrátily ve formě kreditů na účet Wizzair, ke kterému mi Kiwi poskytla přihlašovací údaje, ale jelikož, na tom Wizzair účtu bylo číslo bankovního účtu od někoho z Kiwi a ne moje, tak jsem nemohla zažádat o vrácení peněz zpět na účet a ani to číslo účtu nešlo nijak změnit. No, ale jedná se mi o to, že mi ty kredity z účtu zmizly (píše tam, že byly vybrány), i když mi nic nepřišlo. Psala jsem na kiwi už několik zpráv, tak dva měsíce zpátky, ale nikdo neodpovídá. Myslíte, že je možné ty peníze dostat nějak zpátky? Děkuji za odpověď.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, i když byl ten účet cizí, tak by to mělo jít vyplatit, například konkurenční Ryanair to řeší šekem. Pokud to bylo vybráno, tak je potřeba to nárokovat přímo na kiwi.

  • Profilový obrázek
    Barbora Načeva napsal(a):

    Dobrý den,

    měli jsme letět v dubnu 2020 do Denpasaru přes gotogate. Bohužel od dubna téměř bez reakce. Obdrželi jsme 1x email, jestli chceme voucher nebo peníze. Po dohodě s manželem, jsme si zažádali o voucher a od té doby nic. Je nějaká možnost jak peníze nebo voucher dostat zpět? Jednalo se o svatební cestu, za letenky jsme dali 40.tisic a už z principu se mi jim to nechce nechávat. Prosím o nějakou Vaši radu nebo zkušenost.
    Děkuji Bára

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud to bylo placeno kartou tak doporučuju reklamaci přes karetní společnost, respektive banku, budou chtít doložit komunikaci s gotogate, jinak jiná cesta než neustále naléhat na gotogate není.

  • Profilový obrázek
    jirik napsal(a):

    Dobrý den,
    kupoval jsem letenku přes u Ryanair přes Kiwi (chyba, už vím) do Viden – Lisabon. Let byl zrušen. Zažádal jsem o vrácení a kdy se nic nedělo, požádal jsem banku o pomoc (placeno kreditkou). Přišlo vyjádření, že dopravce neuznává reklamaci z důvodu vyšší moci. Banka i Kiwi to s tímto uzavřeli.
    Je to pasé?

    Díky

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ne, dá se to obejít přes Ryanair, klidně napište sem a kolega na to koukne.

  • Profilový obrázek
    Michal napsal(a):

    Dobrý den,
    Poradíte mi někdo,jak dostat zpět své peníze za letenky od Trip air.Letět jsem měl se společností
    Qatar airlines.Žádal jsem o redundanci u společnosti Tripair a vždy stejná odpověď.Vyčkejte je pandemie a vracení peněz bude trvat až 3 měsíce.Volal jsem na Qatar a tam nám řekli,že naše peníze už má zpět firma Tripair.Letenky už jsou zrušené,tak nemohu žádat ani o voycher.
    Vše se vleče už půl roku a Trip air nekomunikuje.Když tam chcete zavolat,tak mají na lince automat,který hlásí,že v době pandemie je call centrum zrušené!!!

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel je to problém těchto pseudoprodejců, neustále otravovat, případně pak pohrozit žalobou a pak jedině opravdu nějakou předžalobní výzvu a podobně zaslat.

  • Profilový obrázek
    Irena Jakešová napsal(a):

    Od Gotogate mam voucher s platnosti do 5.6.2021. Kdyz voucher nevyuziji, mam narok na vraceni penez? Dekuji za odpoved.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Je to voucher od travel agenta, tam to bude vyloženě na podmínkách toho prodejce, takže ideálně vyhledat přímo u nich.

  • Profilový obrázek
    Sylva napsal(a):

    Dobry den, nevite jak to vypada s lety AirArabia z Prahy nebo Vidne? Na jejich strankach jsem nic nenasla a na unor mi to zadne lety nenachazi. Dekuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, zatím je obnovení linek v nedohlednu.

  • Profilový obrázek
    Marie napsal(a):

    Dobrý den, 15.12.2020 jsme měli letět na Srílanku. Bohužel kvůli covidu byl let zrušen., tak jsem chtěli vrátit peníze. Letenky máme přes Tripair. Telefoní číslo jim nefunguje a na e-mail neodpovídají. Nevíte kam se máme obrátit ?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Určitě bombardovat, pokud vám poskytli kompletní údaje k rezervaci tak přímo na aerolinku.

  • Profilový obrázek
    Pepa napsal(a):

    GoToGate nereaguje, čekám na peníze od března. Jak to vyřešit ? Na ČOI mi řekli že ČSA je v úpadku takže od nich nelze nic zístat, ČSA mi říká že musím za prodejcem (tj GotoGate). A od GTG mi chodí pravidelný email že to řeší .., ale emaily nereagují.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Bohužel standardní začarovanej kruh. Jediná cesta je v tomto případě chargeback…

  • Profilový obrázek
    Viktoria Yarish napsal(a):

    Ahoj, nemáte prosím někdo zkušenosti s letovým kreditem u Vuelingu? Respektive se jedná o to, že nám byl v červenci zrušen let do Barcelony kvůli Covidu.. Vueling poslal mail ve španělštině s nějakým odkazem. Bez toho, aniž bychom to překládali (podotýkám, že to bylo celý ve španělštině) jsme na ten odkaz klikli a čekali, že se objeví ještě nějaké potvrzení nebo přesměrování na stránky, ale nic takového a rovnou se ukázalo, že jsme dostali letový kredit za zrušený let s platností na 18 měsíců. Vzhledem k současné situaci si nejsem jistá, že bychom využili letový kredit.. nepodařilo se Vám někomu z nich dostat peníze místo letového kreditu? Je lepší volat než psát maily? Moc díky za jakoukoliv odpověď.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, zatím jedinou zkušenost s Vuelingem a vyplacením mám přes chargeback, kontaktovat je možné je jen telefonicky, dost často jen ve španělštině, takže komunikace špatná.

  • Profilový obrázek
    Bohumil Janeček napsal(a):

    Dobrý den,
    máme zakoupeny letenky na 27.1.2021 Warsawa – Colombo a zpět 11.2.2021 od společnosti LOT, letenka byla zakoupena všetně rezervace míst a pojištění Extra včetně Covid-19 rizik. Je možné letenku stornovat, vrátit? Jde o to že Srí Lanka je uzavřená a vzhledem k vývoji situace nevěřím tomu že v daném termínu bude otevřená. Raději než storno bych využil možnosti přebukovat na jiný termín (výrazně pozdější). Děkuji moc za odpověď

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, záleží jaké máte podmínky toho pojištění, co vše zahrnuje… to bohužel netuším…

  • Profilový obrázek
    Šárka napsal(a):

    Dobrý den,
    od začátku února mám letenky od TAP Portugal na prosinec na Madeiru přes Lisabon. Včera mi napsali změnu odletu – o den dříve. Asi bych to akceptovala, ale co se stane, když Madeira zakáže vstup občanům ČR nebo naopak naše úřady zakáží vycestovat? Je nějaká šance na vrácení peněz? Od letecké společnosti asi ne, ale od vládní instituce, která uzavření hranic nařídila?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, obecně to není důvod pro aerolinku peníze vracet. U TAP je navíc problém, že peníze z nich dostat je celkem problém…

  • Profilový obrázek
    Jakub napsal(a):

    Dobrý den,

    Mám zakoupené letenky u Qatar Airways (Vídeň-Qatar-Bangkok a zpět). Z Qataru mi přišla zpráva, že mi zrušili letenky Qatar-Bangkok, za které mohu dostat zpět peníze nebo voucher, ale letenky Vídeň-Qatar zůstaly dál platné. Za ty mi peníze vrátit nechtějí. Je možné, aby mi zrušili jen část cesty, když jsem si kupoval kupoval cestu Vídeň-BKK?

    Díky moc

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud je to na jedné letence tak to možné není, koupil jste si prakticky letenku Vídeň-Bangkok, takže rozhodně není možné ponechat jen některý ze segmentů.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *