Rušení letenek kvůli koronaviru - Honzovy letenky
Skupiny létají s Honzou

Rušení letenek kvůli koronaviru

10.3.2020 15:39 183 komentářů
Nabídka již není aktuální

CC0 Pixabay

Na základě vyhlášení italské karantény ruší letecké společnosti svoje linky do Itálie.
 

 
Od 14.3.2020 mají vládou občané ČR zákaz vycestovat do 13 zemí jako je: Čína, Irán, Jižní Korea, Itálie, Španělsko, Francie, UK, Dánsko, Švédsko, Nizozemsko, Norsko a další, seznam zemí se bude postupně doplňovat. Nárok na vrácení peněz za letenky není, jediný případ bude, pokud bude linka zrušena.
 
Pro informaci jsem dal dokupy přehled největších provozovatelů linek do Itálie z ČR a okolí.
 
ČSA
ČSA zrušily svoje linky už minulý týden po vyhlášení zákazu letů mezi Itálii a ČR. Za všechny lety v období do začátku dubna tak bude vracet peníze. Nově je zrušená i linka do Tel Avivu.
 
Ryanair
Ryanair nejprve zrušil lety do Bergama, Trevisa a Boloni (obousměrně) na základě nařízení vlády ČR. Vzhledem k nízké poptávce ale dochází v období až do konce dubna 2020 k rušení některých rotací také na dalších letech z ČR (Barcelona, Zadar, ..). Od 13.3.2020 ruší Ryanair všechny lety z/do Itálie včetně těch z/do ČR až do 8.4.2020, opět je tak nárok na vrácení peněz.
 
easyJet
Aerolinka zatím neupravila nijak provoz letenek do Neapole. U Milána a Benátek byla nucena na základě nařízení vlády ČR nevozit cestující při letu do ČR. V opačném směru ale stále létá i prodává letenky. Zásadní problém je tak při nákupu třeba pouze jednoho směru, kdy aerolinka peníze nevrací, protože let provozuje. Vzhledem k ostatní aerolinkám je ale asi otázkou času, kdy k rušení přistoupí.
Aktualizace: easyJet od 11.3.2020 zrušil všechny lety do Itálie až do konce zimního letového řádu (28.3.2020).
 
Wizz Air
Ruší lety do Itálie od 10.3.2020 do 3.4.2020. Rovněž ruší lety od 12.3.2020 do 23.3.2020 do Izraele (hodí se hlavně u linek do Tel Avivu a Eilatu z okolních letišť). U všech zmíněných linek je tak nárok na vrácení peněz. Rovněž letový řád Wizz Airu až do konce dubna prořídl.
 
Vueling, Alitalia
Aerolinky zatím létají a rušení letů mimo menší redukce neoznámily, k zastavení ale dojde v nejbližších dnech asi také. Otázkou je jestli u Alitalie doje poté vůbec k obnovení… :/
Aktualizace: Vueling zrušil od 13.3.2020 rovněž svoji linku do Florencie.
 
Lety do USA
Od 14.3.2020 jsou na 30 dní rovněž zakázány lety z Evropy do USA (mimo letů z Velké Británie).
 

Základní pravidla vracení letenek

Pokud je váš let v některém z výše uvedených rozmezí tak vyčkejte na email o rušení od aerolinky, nemá cenu psát předem, nic vám stejně neřeknou a navíc se s největší pravděpodobností ani nedostanete na online chat či na řadu na telefonu. Pokud máte koupenou na jedné rezervaci letenku tam i zpět, tak máte právo zrušit obě cesty, i když byla oficiálně zrušena zatím jen jedna. Pokud máte letenku na jiné lince, která zrušena nebyla, kvůli koronaviru letenku u výše uvedených společností rušit nemůžete, jednoduše propadne a nic nemusíte nikde hlásit.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Profilový obrázek
    BarboraJ napsal(a):

    Dobrý den,
    chtěla bych se zeptat mám koupené letenky přes skyscanner do Barcelony se společností Ryanair termín je 16-19.5 vzhledem k situaci jaká je teďka u nás v CR a ve španělsku je mi jasné že odcestovat nebude možné kdy případně a jak se mám obrátit na vráceni peněz?

    Dekuji moc

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, kontaktovat prodejce, pokud dal přístup do Ryanair tak třeba i přímo Ryanair, případně počkat na email. Určitě ale pozor na to, abyste si nevyjednala vrácení peněz a ty pak nepřišly jen skyscanneru.

  • Profilový obrázek
    Lucie napsal(a):

    Dobrý den, kupovala jsem letenky přes Letušku do Portugalska (Tap Portugal). Let byl na konci dubna a už je zrušený. Z Letušky mi nyní napsali, ze si mám vybrat z možnosti letecké společnosti ( voucher platný rok, změna termínu atd). Vzhledem k nejisté situaci do budoucna bych ale chtěla vrátit peníze? Mám na vracení peněz nárok nebo si opravdu smím vybrat jen z těch nabízených možností? Děkuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, oficiálně nárok máte, ale záleží jak se k tomu postaví aerolinka. Poslední dobou i z jednotlivých vlád přicházejí informace o budoucí nutnosti vouchery využívat.

  • Profilový obrázek
    Petr napsal(a):

    Zdravim, uvízli jsme s manželkou na Bali, měli jsme dnes letět zpět se Singapore Airlines, ale ty nám to v pondělí kompletně zrušili. Letenky jsme kupovali přes mytrip.com, psal jsem jim už už 2x a žádné info neposlali. Nevíte jak to bude s refundaci, když sem nás přivezli a zpáteční už nevyšla? Máme možnost letět buď s qatarem a nebo si zařídit let přes ambasádu, aby se pak ale neozvali když už budeme doma, ze pro nás mají náhradní let.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Pokud vám ho zrušili tak vás do náhradního letu tlačit nemohou, buď voucher nebo peníze zpět.

  • Profilový obrázek
    Hana Kuňakova napsal(a):

    Dobrý večer kde se mám obrátit na vrácení peněz za letenku od společnosti Rayner? Děkuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, jakmile přijde email tak vyplnit formulář v odkazu, je to nejrychlejší.

  • Profilový obrázek
    Veronika napsal(a):

    Ahoj,

    včera 26. 3. přišel mail s informací o zrušených letech s ČSA na Madeiru tam 10. 4. a zpátky 17. 4. Zakoupeno přes Cestujlevně (Student Agency). Student Agency mi včera poslalo email s možností přebookovat let nebo voucher. Dožadovala jsem se vrácení peněz na základě Nařízení 261/2004, které to upravuje + jejich přepravních podmínek. Dostala jsem odpověď viz níže. Takže dávají od toho ruce pryč a odkazují mě na ČSA. Pokud voucher nebudu akceptovat do doby plánovaného odletu, tedy 10. 4., může se stát, že nakonec nedostanu ani peníze, ani voucher? Doporučujete ještě počkat, nebo to zkoušet napřímo s ČSA? Nebo případně stížnost na Úřad pro civilní letectví? Díky.

    Dobrý den,

    je pravdou, že podle aktuálně platné evropské legislativy má cestující v případě zrušení letu právo na některou z těchto variant:

    „nárok na náhradu pořizovací ceny letenky do 7 dní, nárok na zpáteční let do původního místa odletu při nejbližší příležitosti, přesměrování za srovnatelných podmínek při nejbližší příležitosti na cílové místo určení; pokud se jedná o let z EU, Švýcarska, Norska, Islandu, Velké Británie nebo o let ze třetí země na území EU, Švýcarska, Norska, Islandu, Velké Británie (ve druhém případě navíc dopravce je dopravcem některé z těchto zemí).“

    Dopravci však nyní – s odůvodněním překonání obtížné situace a v zájmu zachování budoucího fungování – poskytují místo finanční náhrady možnost odložení cesty na neurčito (obvykle 1 rok). Za tímto účelem je cestujícímu poskytnut „voucher“ na budoucí let na jméno cestujícího v hodnotě nevyužité letenky. Cestující takto o vynaložené prostředky nepřijde, využije je v době, kdy to bude možné. Dnešní situace ve světě je mimořádná.

    Evropští dopravci nyní usilují o úpravu legislativy v tom smyslu, aby poskytnutí voucheru bylo platnou náhradou za zrušený let z důvodu COVID-19.

    Pokud cestující s poskytnutím voucheru nesouhlasí, je v současné době možné řešit formou reklamace směrem k danému dopravci.
    (Lhůta u těchto reklamací není přesně definována).

    My jako zprostředkovatel nemáme možnost rozhodnutí dopravce ovlivnit.

    Pokud se rozhodnete pro voucher, prosím potvrďte mi to do emailu.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, ve své podstatě mají pravdu a ten voucher už je ve spoustě zemí také zavaden, aktuálně probíhají jednání a řekl bych že bude zavaden i v ČR takže se buď rychle domluvit nebo se smířit s voucherem.

  • Profilový obrázek
    Jirka napsal(a):

    Pokračování s kiwi…
    Začínám se klonit k variantě, že zaplatím dalších 20E, aby za mě požádali o vrácení celé částky. Mám ale trochu obavu, jestli to má smysl… Za prvé se asi těžko budu domáhat a zjišťovat, jestli pro refundaci od leteckých společností udělali maximum… Nic je k tomu nemotivuje, provizi mají, mých dalších 20E taky. Dále z toho pro ně koukají už jen problémy a náklady. Letecké společnosti se samozřejmě budou v rámci svých možností bránit. Navíc jsem v mém případě zaregistroval, že ČSA už na stránkách nemá hned v úvodu, že vrátí peníze…. Jen nabízí v rámci „koronaviru“ první přebookování zdarma… Někde hlouběji na stránkách pak je uvedeno, že za zrušený let vracejí peníze, jak je to ale v této situaci, těžko říct. Třeba fakt nic nevrátí a případný voucher apod. dostane kiwi, protože ty letenky kupují na sebe, na svůj účet… (aspoň takový to na mě dělá dojem). Podobné je to s druhou letenkou… Na zákaznícké lince kiwi říkají, že „na mě kašlou“, protože řeší lidi, kteří odlétají za méně než 3 dny. Tak asi počkám, až spadnu do této kategorie a zkusím se doluvit z živým člověkem. Už se mi to jednou asi před týdnem podařilo… Prý také připravují nějaký self service, aby si každý mohl u letecké společnosti zažádat sám o vrácení letenky, ale kdy to bude a jak to bude probíhat…?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      ČSA zatím peníze vrací, zrovna dnes mi za jednu rezervaci přišly. Pokud máte odlet déle než za pár dní tak se aktuálně opravdu vyplatí spíše počkat…

  • Profilový obrázek
    Mirka napsal(a):

    Dobrý den Jirko,

    mám rovněž koupené letenky od KIWI.COM, a řeším stejný problém jako vy, a rovněž i další lidi tady, co koupili letenky přes kiwi.
    Mám letenky za 10.000,- všechny lety byly zrušené, refundace před týdnem v kreditech 5 100,- a nyní 2050,-CZK. V případě placené asistence nemáme ani jistotu, že nám ty peníze vrátí. Nevím, co má kiwi.com v plánu, ale před pár dny byl rozhovor s šéfem a majitelem kiwi a kladli mu otázku, jak bude řešit refundace, že jsou na něj stížnosti- psal něco jako“ že toho mají moc, a že problém řeší a vyřeší“ …Tak bych asi počkala, s čím přijde, popřípadě doufám, že nás bude opravdu hodně a budem muset vymyslet nějaký hromadný útok. Těch stížností je opravdu hrozně moc, jak na webu tak i na fb.

  • Profilový obrázek
    Iveta napsal(a):

    Dobrý den chci se jenom zeptat zda nemáte zkušenosti s Mytrip, kde jsme kupovali letenky do Thajska od Tai airways. Jelikož let, který je zitra, nebyl zrušen, tak airways nám poslala, že změnili let místo z Vídně z Frankfurtu. Zrušili jsme samozřejmě rezervaci, ale nikdo nám nic nepotvrdil jen automatická odpověď. A to ani nevím jestli vůbec letenky budou refundovat. Děkuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel komunikace s podobnými servery byla problémová i před touto krizí, takže o to více to bude problémové i teď. Jiná šance než přímo přes mytrip tam ale není.

  • Profilový obrázek
    Lenka napsal(a):

    Hezký den, jen pro informaci. Právě přišly všechny peníze od easyjet, i přes jejich nesmyslné e-maily! Děkuji za rady a držím všem palce.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Super 🙂

  • Profilový obrázek
    Lenka napsal(a):

    Jinak moc děkuji za rychlou odpověď pane Honzo :)- Uvidíme, počkáme. Na e-maily neodpovídají a na tel se dovolat nedá. Chat jim pro jistotu nefunguje :D.

  • Profilový obrázek
    Lenka napsal(a):

    Lenka napsal(a):
    25.3.2020 (14:28) – EASYJET!

    Dobrý den,
    my také stále čekáme na platbu u EasyJet, nikdo ještě nic nevrátil. Mě to nejdříve refund nabídlo a přišlo potvrzení, že se peníze vrátí, ale za pár dní přišlo potvrzení jen na jednu osobu u letu tam, ale kde nic tu nic a dovolat se nedá :-(. Takže taky vyčkáváme. Pan Honza psal, že mu většinou vše vrací, tak, snad budeme mít štěstí. Už se totiž nedostanu ani do té mé rezervace…

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ze začátku to bylo celkem rychlé s vrácením, teď se to táhne, ale to je tak aktuálně u všech cestovních služeb…

  • Profilový obrázek
    Lenka napsal(a):

    Dobrý den,

    ráda bych se zeptala ohledně rezervace u easyjet, máme zpáteční letenky do Londýna, přišel mi email ohledně zrušeného letu, ale v rezervaci není možnost zažádat o peníze zpátky, jen přebookovat na jiné datum. Zákazník by měl kontaktovat infolinku, ale tam se nedá dovolat, stále přetížena. Četla jsem v komentáři pod, že peníze easyjet vrátil, mám tedy čekat a je možné, že easyjet peníze vrátí automaticky anebo mám podnikat nějaké kroky? Děkuji moc.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, mají ještě online chat takže tam bych se snažil dostat a domluvit se.

  • Profilový obrázek
    Stefan napsal(a):

    Dobry den,
    Mam zakoupeny let s CSA pres Letusku na 8.4.
    Let byl zrusen a snazim se ziskat refundaci.
    CSA me odkazuje na prodejce – Letusku.
    Jiz tyden se je snazim marne kontaktovat – neodpovidaji na email, kontaktni formulat ani zpravu pres facebook. Dovolat se je nemozne.
    Jaky postup by jste mi doporucili abych neztratil pravo na refundaci? V pripade ze by prodejce upadl do konkurzu muzu pozadovat nahradu po letecke spolecnosti i kdyz jsem letenku kupoval pres prodejce ?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, v každém případě je potřeba to řešit přes prodejce. Pokud krachne tak pojištěný být nemusí, tam pak záleží jak se k tomu postaví IATA a další organizace… ale asi bych to nějak zvlášť nečekal…

  • Profilový obrázek
    Jana napsal(a):

    Doplneni- jedna se o spolecnost CSA 🙂

    • Honza
      Honza napsal(a):

      aha, v tom případě požádat o refund přímo na stránkách ve formuláři a uvidíte, jak to dopadne..

  • Profilový obrázek
    Jana napsal(a):

    Dobry den, prisel mi email nekdy 13.3. Ze mi rusi let 10.4. A v nejblizsi dobe mi budou kontaktovat ohledne refundace atd… poslala jsem jim dotaz, zda se to tyka i zpatecniho letu. 20.3. Mi prisla odpoved, ze ano i zpatecni, ale ze od 20. 3. Jiz nevraci penize pouze poskytnou Vaucher… zatim mi tedy neprisel ani ten, ale ja o nej vzhledem k situaci nestojim a rada bych vraceni penez. Muzou se takto zachovat, nebo mam jeste nejakou moznost vybojovat penize zpet?

    Dekuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, prakticky všechny aerolinky začaly aktuálně dávat vouchery, obecně je to proti základním podmínkám, vzhledem k odkazu na vyšší moc jim to asi ale bude procházet… Určitě ale čekat na výzvu ke zrušení, včera mi přišel email na let 8.4.

  • Profilový obrázek
    Jirka napsal(a):

    Další info ke komentáři z 22.3.2020 (14:31)
    Kiwi „vylepšilo“ nabídku, už nabízí místo 14.000,- jen 2770,- a to ještě ve formě nějakého kreditu….
    To jsou ale filutové… (hodně mírně řečeno)
    Studoval jste někdo detailněji (nejlépe i z právního pohledu) jejich ochodní podmínky? Můžou vůbec takto postupovat?
    Díky.

  • Profilový obrázek
    Dana Nováková napsal(a):

    Dobrý den,
    chci se zeptat na situaci,kdy jsme si zakoupili letenku jako extra příplatek k autobusovému zájezdu do Holandska s odletem 27.6.Chceme zájezd stornovat,storno poplatky jsou do 90 dnů malé,ale cestovka nám tvrdí,že letenku stornovat nelze,že ji musíme zaplatit celou.Obvykle létají s KLM,low cost class.Jsou nějaká pravidla pro storno letenky nad 90 dnů odletu?
    Děkuji za odpověd.Dana

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, tam záleží jaký produkt byl vlastně koupen – jednotlivé služby, spojené služby nebo zájezd atd… podle toho se pak liší i řešení situace…

  • Profilový obrázek
    Hana napsal(a):

    Dobrý den, objednala jsem letenky přes kiwi, já vím, chyba. V případě zrušení letu mě bude kontaktovat aerolinka nebo se to dozvím ze strany kiwi? Vrácení peněz je samozřejmě přes kiwi nedosažitelný cíl, dala by se v tomto případě kontaktovat přímo aerolinka a vymáhat peníze po nich? nebo jsou ty peníze v podstatě uloženy u kiwi? Děkuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, přímo přes aerolinku to nepůjde. Pouze pokud byste měla přímo rezervační kód k aerolince…

  • Profilový obrázek
    Zdenka napsal(a):

    Zakoupila jsem letenku Řím – Praha na 12.03. prostřednictvím OPODO; spoj zajišťují ČSA prostřednictvím SW. Let zrušen. Požádala jsem o refundaci letenky ČSA a dodala jim všechny doklady včetně faktury, na níž je uvedena částka přeúčtovaná agentem přepravci. V době podání žádosti o refundaci byl na stránkách ČSA výrazný banner, že za lety zrušené z důvodu koronaviru bude poskytnuta refundace – onen banner lze považovat za veřejný příslib. Jinak kolem toho ČSA „tančí“ ve smyslu, že jsem své finanční prostředky poskytla třetímu subjektu … Dle General Condition OPODO se nákup uskutečnil mým jménem a na můj účet. Jaká je naděje ( vím, že umírá poslední! ).

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Peníze vyplatí ČSA zpět na kartu kterou bylo hrazeno a to byla karta opodo, případně pokud jedou přes GDS tak se to řeší tam, takže je určitě potřeba jednat s opodo…

  • Profilový obrázek
    Martin napsal(a):

    Dobrý den,
    tak mám nové info ke svému příspěvku (viz níže). Měl jsem let s BA, který mi zrušili a nabízeli voucher nebo přebookování, nicméně po zavolání k nim jsem se bez problémů domluvil na vrácení peněz na účet (do 5-7 pracovních dnů), takže u BA Vám peníze zatím vrátí (pokud byl let zrušen!). (P.S. na začátku hovoru sice automat mluví o tom že pokud neodlétáte do 72 hodin, nemáte jim volat, ale neměli s tím žádný problém, takže se tím nenechte zaskočit. Samotné dovolání „k živému člověku“ trvalo tak maximálně 5 minut.)

    Mějte hezký den

    __________________________________
    Martin napsal(a):
    21.3.2020 (7:54)
    Dobry den, včera mi zrusili let s British Airways a …..

    • Honza
      Honza napsal(a):

      díky za tip!

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *