Skupiny létají s Honzou

Rušení letenek kvůli koronaviru

10.3.2020 15:39 595 komentářů
Nabídka již není aktuální

CC0 Pixabay

Na základě vyhlášení italské karantény ruší letecké společnosti svoje linky do Itálie.
 

 
Aktuálně platí úplný zákaz vycestovat do zahraničí (mimo služební cesty, neodkladné cesty za rodinou nebo na úřad). Pokud se vrátíte do 24 hodin, nemusíte do karantény, v opačném případě je potřeba počítat se 14-denní karanténou.
 
Od 14.3.2020 mají vládou občané ČR zákaz vycestovat do 13 zemí jako je: Čína, Irán, Jižní Korea, Itálie, Španělsko, Francie, UK, Dánsko, Švédsko, Nizozemsko, Norsko a další, seznam zemí se bude postupně doplňovat. Nárok na vrácení peněz za letenky není, jediný případ bude, pokud bude linka zrušena.
 
Pro informaci jsem dal dokupy přehled největších provozovatelů linek do Itálie z ČR a okolí.
 
ČSA
ČSA zrušily svoje linky už minulý týden po vyhlášení zákazu letů mezi Itálii a ČR. Za všechny lety v období do začátku dubna tak bude vracet peníze. Nově je zrušená i linka do Tel Avivu.
 
Ryanair
Ryanair nejprve zrušil lety do Bergama, Trevisa a Boloni (obousměrně) na základě nařízení vlády ČR. Vzhledem k nízké poptávce ale dochází v období až do konce dubna 2020 k rušení některých rotací také na dalších letech z ČR (Barcelona, Zadar, ..). Od 13.3.2020 ruší Ryanair všechny lety z/do Itálie včetně těch z/do ČR až do 8.4.2020, opět je tak nárok na vrácení peněz.
 
easyJet
Aerolinka zatím neupravila nijak provoz letenek do Neapole. U Milána a Benátek byla nucena na základě nařízení vlády ČR nevozit cestující při letu do ČR. V opačném směru ale stále létá i prodává letenky. Zásadní problém je tak při nákupu třeba pouze jednoho směru, kdy aerolinka peníze nevrací, protože let provozuje. Vzhledem k ostatní aerolinkám je ale asi otázkou času, kdy k rušení přistoupí.
Aktualizace: easyJet od 11.3.2020 zrušil všechny lety do Itálie až do konce zimního letového řádu (28.3.2020).
 
Wizz Air
Ruší lety do Itálie od 10.3.2020 do 3.4.2020. Rovněž ruší lety od 12.3.2020 do 23.3.2020 do Izraele (hodí se hlavně u linek do Tel Avivu a Eilatu z okolních letišť). U všech zmíněných linek je tak nárok na vrácení peněz. Rovněž letový řád Wizz Airu až do konce dubna prořídl.
 
Vueling, Alitalia
Aerolinky zatím létají a rušení letů mimo menší redukce neoznámily, k zastavení ale dojde v nejbližších dnech asi také. Otázkou je jestli u Alitalie doje poté vůbec k obnovení… :/
Aktualizace: Vueling zrušil od 13.3.2020 rovněž svoji linku do Florencie.
 
Lety do USA
Od 14.3.2020 jsou na 30 dní rovněž zakázány lety z Evropy do USA (mimo letů z Velké Británie).
 

Základní pravidla vracení letenek

Pokud je váš let v některém z výše uvedených rozmezí tak vyčkejte na email o rušení od aerolinky, nemá cenu psát předem, nic vám stejně neřeknou a navíc se s největší pravděpodobností ani nedostanete na online chat či na řadu na telefonu. Pokud máte koupenou na jedné rezervaci letenku tam i zpět, tak máte právo zrušit obě cesty, i když byla oficiálně zrušena zatím jen jedna. Pokud máte letenku na jiné lince, která zrušena nebyla, kvůli koronaviru letenku u výše uvedených společností rušit nemůžete, jednoduše propadne a nic nemusíte nikde hlásit.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Profilový obrázek
    Tereza napsal(a):

    Dobrý den,
    V polovině května máme letět z Prahy do Barcelony. Letenky jsem kupovala přímo od společnosti Vueling. Jelikož je momentální situace taková, že Španělsko je na seznamu rizikových zemí, kam je zákaz vycestovat, mám nějaké právo na vrácení peněz? A je vysoká pravděpodobnost, že let zruší úplně a peníze sami vrátí? Nevím, zda mám už teď let zrušit nebo vyčkat a doufat, že mi vrátí peníze. Děkuji za odpověď

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, určitě počkat na email, kde v odkazu zaškrtnete oba lety a refund, zatím mi peníze od Vuelingu chodily..

  • Profilový obrázek
    Nik napsal(a):

    Dobrý den,

    8.5. máme letět Aeroflotem z Vídně do Havany (stopover v Moskvě), na airline se nedá dovolat a na maily neodpovídají. Vše bylo koupeno přes agenta gotogate – poradíte, prosím, jaké máme možnosti?
    Předpokládáme, že let bude zrušen.
    Děkuji.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, jelikož to bude přes GDS tak je vždy potřeba to řešit přes Gotogate, Aeroflot se s vámi bavit nebude…

  • Profilový obrázek
    Lucka napsal(a):

    Dobrý den, mohu se také zeptat? Koupili jsme letenky přes kiwi.com, ti nám řekli, že si tuto situaci můžeme řešit přímo s dopravcem, cestou z Prahy do Barcelony jsme měli cestovat společností Vueling, zpět s Raynair (to už máme vyřešené), ale nevím, kde a jak žádat o vrácení od Vueling. Děkuji mockrát za odpověď.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud vám dají přímo rezervační kódy tak u Vueling zatím po přihlášení do správy rezervace jde stále standardně žádat o refund, to samé Ryanair.

  • Profilový obrázek
    Michal napsal(a):

    Dobrý den,
    přes Lutuška.cz jsem koupil zpáteční letenky Vídeň-Neapol od dopravce EasyJet, od kterého mně dnes přišla informace o zrušení letu. Nabízí voucher nebo změnu termínů letů gratis. Vzhledem k situaci požaduji refundaci, ale na jejich stránkách jsem nenalezl žádný formulář a zákaznický servis nefunguje. Dovolat se na uvedené číslo pro ostatní země na Call centrumu je nemožné. Máte prosím nějakou radu/zkušenost jako v této věci s EasyJet postupovat?
    Předem děkuji a pěkný den

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, easyJet přestal vyplácet úplně, jak to bude dál asi ukáže teprve čas, vždy je ale nárok žádat i zpětně do 3 měsíců..

  • Profilový obrázek
    Nikola napsal(a):

    Hezký den,

    mám letenky z Vídně na Mallorcu (19.-24.4.) od společnosti LEVEL. Přišel mi e-mail, kde se psalo, že minimálně 1 let byl zrušen, a že buďto můžu zažádat o přebookování letu, nebo získat refund. Mělo by to jít na jejich stránkách, nicméně se o to snažím už minimálně týden a vždy se mi při načítání objeví ,,a problem has occured“. Chápu, že stránky mohou být přetížené, nicméně datum odletu se blíží a já vlastně nemůžu ani zjistit, jaký let byl zrušen a jakým způsobem mám reagovat. Nemáte prosím zkušenosti, jakým způsobem postupovat, popř. na co mám nárok a kde se ho domůžu?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, určitě počkat, na refund máte 3 měsíce, aerolinky i trochu ladí pravidla a klidně to chodí až týden dva po odletu.

  • Profilový obrázek
    Eva Michlíková napsal(a):

    Dobrý den, měli jsme u společnosti Pelikan zakoupené zpáteční letenky do Kathmandú s Oman Air, odlet 29.2., návrat měl být 23.3. Dne 14.3. nám přišla zpráva o zrušení části zpátečního letu Frankfurt – Praha, který operovala společnost Lufthansa. Okamžitě jsme požadovali řešení, na což společnost Pelikan nereagovala. 21.3. ve večerních hodinách nám společnost Pelikan odeslala zprávu, že se ruší také let Kathmandú – Muscat. Ač jsme žádali urgentní řešení, odpověď přišla až 23.3. s informací, že se Oman Air nemohou dovolat, další o 2 h později, že budou s Oman Air řešit částečnou refundaci. Další zpráva 25.5. nám oznamovala, že Oman Air nabízí nikoli finanční kompenzaci, ale voucher v hodnotě částečné refundace. V tomto duchu se odehrává komunikace do dnešního dne. Z Kathmandú se nám podařilo odletět až 28.3. Vznikly nám náklady na další letenky, ubytování, atd. Můžete nám prosím poradit, jak postupovat? Na co můžeme uplatňovat nárok – vrácení peněz za letenky, kompenzace (i částečná – např. let Frankfurt – Praha), uhrazení dalších nákladů? Děkuji. Eva M.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, asi bych počkal ještě třeba týden dva než se situace trochu uklidní a pak požadovat plný refund všech letenek, na kompenzace za další služby v tomto případě zřejmě nebude…

  • Profilový obrázek
    Kateřina napsal(a):

    Dobrý den. V květnu jsem měla letět do Milána jednalo se o datum 8.5-14.5.20. Nevím jak je to teď s nařízenim, ale Raynar mi poslal řešeni na přeobjednani letu. Oni už ví, že se v květnu bude lítat? Je nějak´a možnost vráceni peněz? Děkuji Kateřina

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, počkat na email se zrušením letu, v něm je pak odkaz na žádost o refund..

  • Profilový obrázek
    Dominil napsal(a):

    Dobrý den.
    Také by jsem se rád zeptal. Ptám se možná s předstihem, ale v termínu 16.5.2020 letíme se společností ČSA na Island, návrat také s ČSA v datumu 26.5.2020. Letenky jsme rezervovali přes GOTOGATE. Let není prozatím zrušen.
    Otázka je, zda se mám obratit na portal GOTOGATE nebo rovnou na ČSA?
    V případě zrušení letu, mam šanci na vrácení peněz?

    Předem děkuji za odpověď.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud let zruší a budou vracet peníze tak určitě vrátí peníze Gotogate, jednoduše tam odkud je dostali, takže řešit jedině přes ně…

  • Profilový obrázek
    Eliška napsal(a):

    Dobrý den, měla bych dotaz má někdo zkušenosti v této těžké situaci s letuška.cz?
    Koupila jsem přes ní letenky od ČSA do Finska. Zpáteční, na 12. a 29. března, tam jsme odletěla zpáteční let mi zrušili. Teď mi chtějí vrátit peníze ve formě voucheru a navíc to není ani polovina, ale asi jen čtvrtina ceny letenky. Odolávají se na vyšší moc a navíc mi do této ceny nezahrnuli ani příplatek za zavazadlo, s tím že je to služba, kterou si budu moc vybrat až u koupi nové letenky. Já už jsem však zpět v ČR, takže je mi voucher k ničemu a v době kdy se mi hodil mi nikdo nebyl schopný odepsat a musela jsem tak koupit několikanásobně dražší letenku.
    Dá se udělat něco pro to aby mi vrátí peníze na účet?
    Děkuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, jak moc se dá na vyšší moc odvolat dneska nikdo neví a dokud nepadne vyloženě nějaké rozhodnutí soudu, které určitě nebude dřív než za pár měsíců, tak nelze nic moc jiného než čekat, případně přistoupit na voucher.

  • Profilový obrázek
    Hana Mlejnská napsal(a):

    Dobrý den,
    měla jsem koupenou zpáteční letenku do Vietnamu s Quatar Airways (od CK), 3 ze 4 letů byly zrušené. Ze strany CK přišla nabídka na voucher 2 dny před odletem, který jsem vzhledem k platnosti jeden rok odmítla. Alternativa nebyl nabídnuta, nakonec se mi podařilo kontaktovat prodejce, který byl uvedený na letence (u něj moje CK letenku zařitovala) s tím, Quatar na svém webu nabízí refundaci jako jednu z možností, Nejprve mi to potvrdili a pak přeposlali komunikaci s Quatar, že plná refundace není možná a vracejí částku = cca 50 % celkové ceny. Tuto částku pak prodejce slíbil vrátit CK. je takovýto postup oprávněný? Bohužel přímá komunikace s Quatar možná není. Vyžádala jsem si ještě zdůvodnění, ale zatím nic.
    Předem děkuji.
    Hanka

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, vhledem k aktuálně projednávanému zákonu bude zřejmě toto chování CK vpořádku.

  • Profilový obrázek
    Tereza napsal(a):

    Ahoj,
    take bych se chtěla zeptat na MyTrip. Teď v pátek jsme měli letět na Filipíny. Minulý týden nám zavolala přímo China Airlines že let ruší a ať kontaktujeme firmu přes, kterou jsme to zakoupili. Psali jsme volali do MyTrip ale zatím žádný úspěch nemáme..
    V případě že se nedovoláme do „odjezdu“ je možnost řešit vrácení peněž/voucher zpětně? Klidně zaplatíme poplatek za vyřízení apod. jen se nám nechce přijít o 33000kč. Děkuji za radu.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, ano určitě to jde i zpětně, minimálně 3 měsíce, ale vzhledem k situaci by to mělo být i více, bohužel komunikace s Mytrip je vždy problém..

  • Profilový obrázek
    Hanka napsal(a):

    Zdravím, mám stejný problém jako pan Vladimír viz komentář níže. Vypsala jsem refundační formulář na Ryanairu a na stránkách Laudy. Ryanair stále žádná odezva a od Laudy jsem dostala stejnou odpověď jako pan Vladimír. Pokud máte někdo s tímto zkušenosti, případně poradíte, jak to lze řešit (jestli vůbec), budu ráda za rady.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Zřejmě vyplněn také formulář na kompenzace, viz odpověď níže…

  • Profilový obrázek
    Vladimír Veselý napsal(a):

    Ahoj!
    Nám Ryanair zrušil lety do Rigy (26.3.) a zpět (31.3.). Přišlo postupně několik emailů s výzvou, co s tím chceme udělat. Vyplnili jsme postupně asi 3 různé formuláře. Dnes přišla od nich zpráva:

    Odkazujeme na vaši korespondenci ze dne 27/03/2020.
    Omlouváme se za zrušení vašeho letu FR8256 z Prahy – PRG do Rigy – RIX dne 26/03/2020, který byl způsoben současnou celosvětovou krizí COVID 19.
    Podle interpretačních pokynů k právům cestujících v EU, která byla oznámena Komisí EU o zrušení způsobeném v důsledku COVID 19, je toto nyní klasifikováno jako mimořádná okolnost a v rámci EU261 / 2004 se odškodnění nevztahuje.
    Doufáme, že výše uvedené skutečnosti tuto záležitost objasňují a nyní jsme váš nárok uzavřeli.

    Nahoře jsem si přečetl u reakce z 3.4. k poznámce z 2.4., že Ryan/Lauda peníze vrátil.
    Co tedy tato odpověď z Ryanu znamená a jak se nyní domoci vrácení peněz?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, jeden z těch formulářů, co jste vyplnili byl asi žádost o kompenzace na základě EU261, nikoliv o vrácení peněz za zrušený let a ta kompenzace tak byla logicky zamítnutá. Teď nezbývá než čekat na vyřízení žádosti o refund, dle vyjádření podpory teď cca 60 dní…

  • Profilový obrázek
    Vendula napsal(a):

    Dobrý den,
    na 8.5.-10.5. máme koupeny letenky do Říma přímo od společnosti Ryanair, při přihlášení není uvedena žádná změna, stále uvedeno, že let je naplánován a je možné udělat odbavení. Budou nám vráceny peníze i v tomto případě, když jsou uzavřeny hranice a zákaz letů do této destinace ? Zatím se nikdo neozval a žádný email nepřišel o zrušení. Děkuji za radu.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, tam záleží jak to dopadne, jestli se to rozvolní na tolik, aby lety mohly být provozovány tak nebudete mít nárok na vrácení, pokud ne tak se let zruší a následně přijde email, kde požádáte o refund.

  • Profilový obrázek
    Tomas napsal(a):

    Paní Gabrielo, i my jsme měli zaplacené letenky s Vueling koncem dubna do Barcelony, ale zatím nám nic nepřišlo. Vás kontaktovali přes email nebo telefonicky? Prosím dejte mi vědět na 608 606 464. S přáním hezkého dne Tomáš

  • Profilový obrázek
    Gabriela napsal(a):

    Dobrý den. Společnost Vueling nám sama zrušila letenky do Barcelony (2x zpáteční let koncem dubna). Měla jsem na výběr, jestli přerezervovat na jiný termín, anebo požádat o „full refund“. Tak jsem samozřejmě zažádala o vrácení peněz. K mému nemilému překvapení, mi nevrátili celou sumu zpátky na účet, ale poslali mi dva vouchery platné jen do konce roku. Jakou cestou z nich „mám dostat“ svoje peníze a ne voucher? Nevíte mi poradit kde a jak to vyřešit a jestli je to vůbec možné? Mnohokrát děkuji.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, od poloviny dubna by podle vyjádření Vuelingu měla být dostupná možnost tyto vouchery online refundovat na peníze, takže nezbývá než čekat.

  • Profilový obrázek
    Markéta napsal(a):

    Dobrý den
    Letim společně s manželem do Barcelony 10.5. se společností Vueling. Mám vyčkat na e-mail ohledně zrušení letu a následně až řešit vracení peněz

    Děkuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano do té doby, dokud nebude let oficiálně zrušen se zatím nedá nic moc co dělat…

  • Profilový obrázek
    Sarka napsal(a):

    Dobrý den,
    chtěla bych se zeptat. Přes Wizzair jsme měli letenky, let byl zrušen a mají nám vrátit peníze buď na účet nebo na kredit 120%.
    Za letenky jsme zaplatili 143 Euro a nyni nám napsali, že nám pošlou 64,-Euro. Vycházi to na tuhle částku v případě, že odečtu částku za zavazadlo a administrativní poplatek. Nerozumím tomu, proč by nám nevrátili celkovou sumu. Ani nevím kam napsat, můžu se na jejich stránkách jen přihlásit, email není nikde uveden.
    Děkuji za odpověď
    Šárka

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, měly by vrátit určitě celou částku, nikdy jsem neviděl, že by vrátili jen část, takže počkat jak to celé dopadne a pak případně reklamovat.

  • Profilový obrázek
    Iveta napsal(a):

    Dobrý den,
    na 6.5. máme koupené letenky Praha – Edinburgh se společností Ryanair, zpět potom na 10.5. s návratem do Vídně (Laudamotion). Je nějaká šance, že alespoň peníze za letenku tam dostaneme zpět? Případně mám počkat na email o zrušení letu nebo to řešit už teď sama?
    Děkuji
    Iveta

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano počkat až přijde email a rovnou ve formuláři požádat, do 28 dnů by pak mělo být vyřešeno, zatím mi u všech rezervací Ryanair/Lauda peníze vyplatil.

  • Profilový obrázek
    Ferda Mravenec napsal(a):

    KIWI.com opravdu již nikdy nevyužiju. Tohle je fakt na hromadnou žalobu. Chápu, že díky koronaviru je to pro ně špatné, ale to pro všechny.

    Pokud prodávají letenky, musí s něčím takovým počítat.

    Letecká společnost (ČSA) mi oznámila, že se semnou nebude vůbec bavit, protože to musím řešit s prodejcem.
    Prodejce – kiwi.com – mi oznámil, že musím zaplatit 20 Eur za to, že to za mne s leteckou společností vyřídí.

    Jak jako za mne? Vždyť já tedy nemám možnost to sám řešit. Kde je něco jako záruka za zakoupený produkt?

    Je nádhera vyhledat si články o kiwi.com…honosné titulky jako „Nejúspěšnější český startup!!!“ ….jak je vidět, solidní firma se pozná až ve špatných časech. A zde je vidět, že kiwi.com rozhodně solidní firma není.

    Kde má napsanou informaci, když si letenku kupujete, že pokud nepoletíte, budou chtít výpalné 20Eur, za které vám ale ještě vůbec nic negarantují…..jenom že to „za vás budou řešit“.

    Asi se kiwi.com těch 20 Eur vyplatí….co na tom, že pošramocenou pověst už nikdy neočistí….hlavní jsou prachy, co jsou doma.

    Radši si příště připlatím a koupím letenky přímo u letecké společnosti….
    Ferda

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Na Kiwi jsem nikdy nekupoval, vždycky jsem je měl jako takové ty těsně na hraně. Ok u Pelikána, Královny nebo Letušky, za hranou mytrip, skyscanner, opodo, apod. tímto tam spadlo kiwi taky..

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *