Skupiny létají s Honzou

Rušení letenek kvůli koronaviru

10.3.2020 15:39 650 komentářů
Nabídka již není aktuální

CC0 Pixabay

Na základě vyhlášení italské karantény ruší letecké společnosti svoje linky do Itálie.
 

 
Aktuálně platí úplný zákaz vycestovat do zahraničí (mimo služební cesty, neodkladné cesty za rodinou nebo na úřad). Pokud se vrátíte do 24 hodin, nemusíte do karantény, v opačném případě je potřeba počítat se 14-denní karanténou.
 
Od 14.3.2020 mají vládou občané ČR zákaz vycestovat do 13 zemí jako je: Čína, Irán, Jižní Korea, Itálie, Španělsko, Francie, UK, Dánsko, Švédsko, Nizozemsko, Norsko a další, seznam zemí se bude postupně doplňovat. Nárok na vrácení peněz za letenky není, jediný případ bude, pokud bude linka zrušena.
 
Pro informaci jsem dal dokupy přehled největších provozovatelů linek do Itálie z ČR a okolí.
 
ČSA
ČSA zrušily svoje linky už minulý týden po vyhlášení zákazu letů mezi Itálii a ČR. Za všechny lety v období do začátku dubna tak bude vracet peníze. Nově je zrušená i linka do Tel Avivu.
 
Ryanair
Ryanair nejprve zrušil lety do Bergama, Trevisa a Boloni (obousměrně) na základě nařízení vlády ČR. Vzhledem k nízké poptávce ale dochází v období až do konce dubna 2020 k rušení některých rotací také na dalších letech z ČR (Barcelona, Zadar, ..). Od 13.3.2020 ruší Ryanair všechny lety z/do Itálie včetně těch z/do ČR až do 8.4.2020, opět je tak nárok na vrácení peněz.
 
easyJet
Aerolinka zatím neupravila nijak provoz letenek do Neapole. U Milána a Benátek byla nucena na základě nařízení vlády ČR nevozit cestující při letu do ČR. V opačném směru ale stále létá i prodává letenky. Zásadní problém je tak při nákupu třeba pouze jednoho směru, kdy aerolinka peníze nevrací, protože let provozuje. Vzhledem k ostatní aerolinkám je ale asi otázkou času, kdy k rušení přistoupí.
Aktualizace: easyJet od 11.3.2020 zrušil všechny lety do Itálie až do konce zimního letového řádu (28.3.2020).
 
Wizz Air
Ruší lety do Itálie od 10.3.2020 do 3.4.2020. Rovněž ruší lety od 12.3.2020 do 23.3.2020 do Izraele (hodí se hlavně u linek do Tel Avivu a Eilatu z okolních letišť). U všech zmíněných linek je tak nárok na vrácení peněz. Rovněž letový řád Wizz Airu až do konce dubna prořídl.
 
Vueling, Alitalia
Aerolinky zatím létají a rušení letů mimo menší redukce neoznámily, k zastavení ale dojde v nejbližších dnech asi také. Otázkou je jestli u Alitalie doje poté vůbec k obnovení… :/
Aktualizace: Vueling zrušil od 13.3.2020 rovněž svoji linku do Florencie.
 
Lety do USA
Od 14.3.2020 jsou na 30 dní rovněž zakázány lety z Evropy do USA (mimo letů z Velké Británie).
 

Základní pravidla vracení letenek

Pokud je váš let v některém z výše uvedených rozmezí tak vyčkejte na email o rušení od aerolinky, nemá cenu psát předem, nic vám stejně neřeknou a navíc se s největší pravděpodobností ani nedostanete na online chat či na řadu na telefonu. Pokud máte koupenou na jedné rezervaci letenku tam i zpět, tak máte právo zrušit obě cesty, i když byla oficiálně zrušena zatím jen jedna. Pokud máte letenku na jiné lince, která zrušena nebyla, kvůli koronaviru letenku u výše uvedených společností rušit nemůžete, jednoduše propadne a nic nemusíte nikde hlásit.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Jiří napsal(a):

    Dobrý den,

    měli jsme letět jednosměrně z Lisabonu do Prahy 26.4. s TAP Air Portugal. Koupeno přes AirTrip (nejspíš Řecko). Let byl oficiálně zrušel. Air Trip napsal, že se máme obrátit na TAP a změnit buď datum nebo požádat o voucher na dva roky s navýšením 20%. Ani o jedno nemáme zájem, let navazoval na cestu z USA. Po vyplnění žádost o vrácení peněz na webu TAP na konci napíšou, že cash bude vrácen jako voucher a nutí odkliknout podmínky, kdy se vzdáváme nároku na proplacení. To podepsal nechceme. Znovu jsme tedy kontaktovali AirTrip, že nemáme zájem o voucher a žádáme o vrácení peněz, které jsme jim zaplatili. Od té doby nekomunikují. Jak postupovat, prosím?

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, určitě stále komunikovat hlavně přes prodejce, protože pokud by došlo k vracení peněz tak to bude vždy přes ně..

  • Eva napsal(a):

    Dobrý den, pro Ryanair jsme cca 25.3. vyplnili žádost o vrácení peněz za zrušeny let v dubnu. Poté pár mailú ať vydržíme, tak jsme čekali. Dnes opět mail s nabídkou voucheru na nižší částku než jsme platili při koupi, bez vysvětlení podrobností. Voucher pro nás již není možný, zahraniční akce se už opakovat nebude, a jinak nelétáme.
    Pak malý odkaz v textu, když chceme vrátit peníze, tak jsme klikli a ono nás to hodilo na celý rozsáhlý web v angličtiné, nevíme co máme dělat? Žádný srozumitelný požadavek tam není a anglicky moc neumíme, používáme překladač.
    Žádali jsme řádné vrácení již v březnu. Poradíte nám prosím někdo co dál ? Děkujeme

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, aktuálně je potřeba přes online chat požádat o odmítnutí voucheru. Po skončení pandemie slibuje Ryanair proplacení voucheru.

  • sarka napsal(a):

    Dobrý den, začátkem července mám koupené letenky na Sardinii od CSA, volala jsem na linku a bylo mi řečeno, že nepatřím ještě do skupiny, která je v řešení. Nemá někdo stejnou zkušenost z CSA? samozřejmě voucher nechci.Byla někomu vrácená finanční částka? děkuji za informaci Sarka

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano je potřeba ještě počkat, nikdo neví, jak to bude v květnu, natož pak v červenci…

  • Bára napsal(a):

    Dobrý den,
    měli jsme dne 28.4. odletet do Lisabonu přes Londýn se společností Ryanair a zpět z Porta přes Mancehster se společností Ryanair a Easyjet. Letenky jsme kupovali přes portál kiwi.com. Všechny lety nám byly zrušeny a kiwi.com nabízí refundaci ve formě kiwi kreditů na částku 2700 CZK, což je při cenách letenek cca 25 000 CZK opravdu nízká částka. Při otevření účtu na kiwi.com je zde možnost refundace přímo přes dopravce, tedy Ryanair. Když se přihlásím přímo na stránky Ryanairu, chce to po mně číslo rezervace, které ale nemám jelikož jsme dělali booking přes kiwi. Kiwi mi toto číslo neposkytlo a tudíž nejsem schopná požadovat refundaci přímo u dopravce.

    Je nějaká možnost, jak toto vyřešit? Je kiwi povinno nabídnout mi přesunutí letu nebo voucher ve stejné hodnotě letenek? Je povinno sdělit mi rezervační číslo, abych mohla refunaci žádat přímo přes dopravce?

    Děkuji a hezký den

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, vše záleží na podmínkách kiwi. Povinen dát vám rezervační kód není, ale určitě je povinen vám nabídnout to, co mu nabídne aerolinka což v tomhle případě je určitě rebooking nebo voucher.

  • Honza napsal(a):

    Dobrý den, zrušili mi kvůli COVID let na začátku dubna. Zažádal jsem o vrácení peněz a nyní mi přišlo, že mi jako náhradu posílají cestovní voucher. Co dělat, když chci zpět penize a ne voucher? Na stránkách Ryanair není možné nic dohledat a někam se proklikat. Bohužel anglicky neumím na úrovni, abych vysvětloval požadavek po telefonu a nenašel jsem žádnou mailovou adresu, kam bych se mohl obrátit. Prosím o radu co dělat…

    Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Napsat na online chat, dnes ráno se mi připojil agent na druhé straně do 10 minut, zadají do systému že voucher nechcete, jakmile pandemie poleví a zase se to rozlétá plánují proplácet, do té doby je platný uvedený voucher.

  • Petra napsal(a):

    PETRA: Děkuji Vám za Vaši odpověď, to znamená, že bohatí mohou beztrestně krást, zatímco chudý, když neplní, co má, tak je uvržen do chudoby. Cit. Dobrý den, ano praxe taková dnes je, dokud v tom nějaký vyšší orgán neudělá pořádek tak s tím asi nikdo nic moc nezmůže ani Pelikán, kterému ty peníze jednoduše aerolinka nepošle.

  • Simona napsal(a):

    Dobrý den. Mám rezervaci na let Praha-Barcelona a zpět od 10.4.-13.4. u společnosti Vueling. 17.3. jsem využila možnost zažádat po emailu od Vuelingu o vrácení peněz. Od té doby je rezervace stále ve stavu – čeká na vrácení peněz. Nevíte kdy asi peníze vrátí? Je to už měsíc a stále nic. Poraďte prosím jak případně postupovat. Děkuji Simona

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, zatím bych to neviděl černě, můžou to být klidně 2 měsíce, pokud byla žádost o refund odeslána tak nezbývá než čekat.

  • Karel Klusák napsal(a):

    Dobrý den,
    měl jsem objednané letenky na 10. 5. 2020 z Prahy do Říma a zpět na 12. 5. 2020, kdy jsem 15. 4. 2020 obdržel email, že lety byly zrušeny. Následně jsem od prodejce Student Agency obdržel email, kde mi nabízení za nevyužité letenky operované ČSA, z důvodu zákazu vycestování aktuálně nabízí buď změnu data nebo zmrazení letenky a pozdější využití její hodnoty.
    Současně se odkazují na tvrzení, že navrácení peněz ve spojení se zákazem vycestování společnost ČSA neumožňuje a navrhují změnu letenky nebo je tzv. Keep Your Ticket policy – letenky zůstanou zmrazeny a nejpozději do 1 roku od zakoupení se dá využít jejich hodnota k částečné úhradě nové letenky na stejné jméno. Pokud ale zapomenu a letenku nevyužiji nejpozději 1 rok od data zakoupení, její hodnota propadne.

    Bohužel ani jedna varianta není akcetovatelná protože letenky byly koupeny pro konkrétní osoby na konkrétní účel, který již nebude v následujícím období aktuální a není zcela možné sdělit, že tyto osoby by případně využili Vámi nabízenou variantu pro jiný důvod cesty.

    Je tento postup správný, mohu požadovat vrácení peněz? Děkuji za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, aktuálně se dá jen těžko říct na co má a nemá aerolinka v tomhle případě právo, každopádně určitě se nenechat odbít a určitě pokud nemůžete akceptovat voucher žádat o refund.

  • Jitka napsal(a):

    Dobrý den, měli jsme 11 a 13 ledna 2020 zakoupené letenky Vídeň Keflavik pro 3 osoby cca za 20000 czk. Let měl být 24 až 31. března. 4 hod. před letem Wizzair zrušil z jejich strany-čekali jsme, abychom nerušili za 60eur na osobu toto my. Vyplnila jsem links a čekala – žádná odpověd. Žádám plné navrácení peněz na bankovní účet rozhodně ne na Wizzaccount a musím říct, poslali před týdnem email, vyloženě vyhledávájí problémy, aby nic nemuseli vracet. Nevím už co dělat, poslala jsem znova vše emailem ale mám obavu, že nám dají kredit na 90 dní což je stejné jako hodit prachy do koše. Syn měl pojištění na zpožděný let 10 eur příplatek na každou cestu. Oni mu poslali 200 eur na wizz kredit na 90 dnů. Jsem opravdu hodně naštvaná a nevím kam se obrátit. Naše vláda nepomáhá nic neřeší. Někomu vrátili ale jsou to Madaři nebo aspon měli letenku z Madarska či do Madarska.

    • Honza napsal(a):

      Wizz Air to aktuálně dělá tak, že vrátí vše do kreditu a následně je potřeba žádat, že kredit nechcete ale chcete cash…

  • Stanislav Ondráček napsal(a):

    Dobrý den,
    od Ryanair nám přišel email s voucherem v hodnotě ceny zrušeného letu, který můžeme využít po dobu následujících 12-ti měsíců.
    Ve zprávě je také uvedeno, že pokud voucher nechceme akceptovat a chceme vrátit peníze, je třeba kontaktovat společnost přes uvedený odkaz, který ovšem nefunguje. Resp. funguje, ale dostanu se přes něj pouze na stránky společnosti a není mi nabídnuta žádná možnost ohledně vrácení peněz.
    Klasický formulář pro žádost o vrácení peněz v důsledku zrušeného letu jsme již vyplnili.
    Jak prosím postupovat, když nechceme voucher využít a chceme vrátit peníze?
    Předem děkuji za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Není ten odkaz špatně zalomený v emailu? Zatím jinak tedy počkat, případně kontaktovat přímo online chat.

  • Iveta napsal(a):

    Dobrý den, mám na začátku července koupenou letenku na Dominiku. Z Prahy do Frankfurtu a z Frankfurtu do New Yorku a pak Dominika. Přišlo mi potvrzení letu z New Yorku na Dominiku. Což je fajn ale jak se tam dostanu? Když nemohu vycestovat a z Prahy nic nelétá? Máme to s Lufthansou. Volali jsme na pelikána paní nic neví a neporadí? Moc prosím o radu jsme 4 lidí čeká rodina a letenky nebyly zrovna levné. Děkuji Iveta

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, nikdo neví jak to v červenci bude, takže zatím počkat, určitě ještě přijde nějaké info emailem.

  • Lukáš napsal(a):

    Dobré ráno, prosím, jak mám dostat zpět peníze z účtu u Wizzair? Kredit je tam kvůli námi stornovaným letům (nebyly zrušeny Wiizairem). Zkoušeli jsme se dovolat na jejich zákaznickou linku, avšak nikdy nás to nepropojilo až k operátorovi. Děkuji za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, předpokládám, že ten kredit bude nevratný, případně hodně nevýhodně, spíše bych ho tak v budoucnu využil.

  • Lucie napsal(a):

    Dobrý den, mám koupené letenky na Madeiru s ČSA přes Pelikan.cz. Měli jsme letět 20.4. 2 týdny zpátky mi přišla infromace, že lety byly zrušeny. Pelikan po 2 týdnech odpověděl, že z letenek mohu vidět cca 50 Kč/ os., v případě že budu žádat refundaci. V dalších příspěvcích, co jste tady napsal píšete, že ČSA přes formulář vrací peníze, i když oficiálně dávají jen vocher, který se musí uplatnit do konce roku.
    Můžete mi poradit zda mám šanci uplatnit vrácení peněz rovnou u ČSA? Nebo jak a kde se obrátit pro radu? Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ne, tam to funguje přes GDS přes Pelikána, takže žádat přímo u něj, určitě dají možnost plné částky do voucheru, což je dnes asi jediná možná varianta. Aerolinky na začátku propláceli, postupně ale dávají vouchery prakticky všechny.

  • Terka napsal(a):

    Dobrý den,

    přes Invii jsem si zakoupila dvě letenky do Amsterdamu na květen, lety byly zrušeny ale Invia mi nabídla pouze voucher na letenky s roční platností. Nevíte co můžu udělat pro to, aby mi vrátili peníze? Protože nikdo neví, kdy se hranice opět otevřou a jaká bude cena letenek po krizi. Momentálně to vidím tak, že to akorát propadne. Předem moc děkuji za odpověď

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano praxe taková dnes je, dokud v tom nějaký vyšší orgán neudělá pořádek tak s tím asi nikdo nic moc nezmůže, asi bych to nechal chvíli ještě být, jak se to vyvine, pokud by se ten voucher nešel použít, určitě by ho prodloužili…

  • Vala Zdeněk napsal(a):

    Dobrý den,u Student Agency jsem v říjnu koupil letenky z Ber do Cun a zpáteční z SJC do Ber za 12,100,- . Za zrušené lety mi nabídli náhradu 2,100,- zdá se mi to velmi málo,mám jiné možnosti?

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, vždy se musí refundovat celá částka ať už klidně jako voucher..

  • Petra napsal(a):

    Dobrý den, firma Pelikan mi sdělila informace, které níže přikládám. Mají nárok na to, aby mi nevrátili plnou cenu letenek? Jedná se o zpáteční letenku do Vancouveru. Připlatila jsem i storno pojištění. Děkuji za odpověď Petra Cit. Letecká spoločnosť však ani v prípade zrušeného letu z ich strany neposkytuje plnú refundáciu a vrátenie peňazí. Poskytuje možnosť prebookovania na iné dátumy za zvýhodnených podmienok alebo možnosť vystavenia voucheru v hodnote letenky, ktorý môžete neskôr využiť na kúpu nových leteniek.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano praxe taková dnes je, dokud v tom nějaký vyšší orgán neudělá pořádek tak s tím asi nikdo nic moc nezmůže ani Pelikán, kterému ty peníze jednoduše aerolinka nepošle.

  • Patrik napsal(a):

    Dobry den, koupena zpatecni letenka od Letuska.cz. 10.3.20 prisel email, ze planovany let v dubnu byl zrusen a nabidka nahradnich dnu. Zazadal jsem o refundaci. Do dnesniho dne jsem zadne panize neobdrzel. Jednam pouze s Letuskou a pirad pisi dokola, ze cekaji na potvrzeni dopravce, ze souhlasi s refundaci. Docetl jsem se, ze podle narizeni EP musi refundovst do 7 dnu id zadosti. Po kom mam chtit vratit penize? Po letuscce se kterou jsem uzavrel smlouvu azaplatil ji nebo po dopravci, ktery me ani nekontaktoval? Dekuji za odpoved

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, určitě po Letušce, lhůty dneska prakticky neplatí kvůli pandemii, nouzovému stavu atd. atd., takže nezbývá než čekat. Pokud do konce dubna nic tak zase urgovat…

  • Rdek Dvořáček napsal(a):

    Zdravim a prosim o radu,
    Prišel mi email od RyanAir ( objednáno přes LaudaMotion), že došlo ke změně letu do Soluně z Vidně a zpět. Změna je v posunu letu tam o 2h dříve a zpět o 3h dříve s tím, že zpáteční let je o hodinu delší než byl původně. Píší, že mám buď akceptovat změnu nebo požádat o refund. Přílohou je zkrácený výpis directivy 261. Rád bych refund (letenky pro velmi rizikové rodiče). Mám na něj právo a dostanu jej?
    Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano pokud je to o 3h na kratší vzdálenosti tak můžete žádat o refund, vyplnit form na odkazu, zaškrtnout za všechny lety a cestující, výplata reálně tak do 40-60 dní.

  • Michal napsal(a):

    Dobrý den,
    měli jsme 2.5.2020 odlétat do USA (Praha – Londýn skrz Lufthansa a Londýn – LA skrz Air New Zealand, zakoupeno jako balík u Gotogate). Bohužel absolutně nemám žádnou zkušenost, jak celou situaci nyní řešit ohledně Covid 19 atd …. mohl by prosím někdo poradit? Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, určitě přímo přes Gotogate, tam jiná šance není, komunikace s nima bude peklo, ale určitě se nenechte odradit..

  • Pavluša napsal(a):

    Dobrý den, měla jsem letět od Letušky do Říma s ČSA 16.3. Začátkem března mi přišel email, zda chci jiný termín nebo vrácení plné částky. Chtěla jsem vrátit plnou částku a nato mi přišel email s dobropisem se splatností 5.4. Do dnešního dne mi nepřišly ani peníze ani mi neodepisují na emaily. Co mám dál dělat? Má někdo podobnou zkušenost ? Děkuji za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Počkal bych do konce dubna, také mi to u některých rezrevací trvalo mnohem déle..

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *