Skupiny létají s Honzou

Rušení letenek kvůli koronaviru

10.3.2020 15:39 595 komentářů
Nabídka již není aktuální

CC0 Pixabay

Na základě vyhlášení italské karantény ruší letecké společnosti svoje linky do Itálie.
 

 
Aktuálně platí úplný zákaz vycestovat do zahraničí (mimo služební cesty, neodkladné cesty za rodinou nebo na úřad). Pokud se vrátíte do 24 hodin, nemusíte do karantény, v opačném případě je potřeba počítat se 14-denní karanténou.
 
Od 14.3.2020 mají vládou občané ČR zákaz vycestovat do 13 zemí jako je: Čína, Irán, Jižní Korea, Itálie, Španělsko, Francie, UK, Dánsko, Švédsko, Nizozemsko, Norsko a další, seznam zemí se bude postupně doplňovat. Nárok na vrácení peněz za letenky není, jediný případ bude, pokud bude linka zrušena.
 
Pro informaci jsem dal dokupy přehled největších provozovatelů linek do Itálie z ČR a okolí.
 
ČSA
ČSA zrušily svoje linky už minulý týden po vyhlášení zákazu letů mezi Itálii a ČR. Za všechny lety v období do začátku dubna tak bude vracet peníze. Nově je zrušená i linka do Tel Avivu.
 
Ryanair
Ryanair nejprve zrušil lety do Bergama, Trevisa a Boloni (obousměrně) na základě nařízení vlády ČR. Vzhledem k nízké poptávce ale dochází v období až do konce dubna 2020 k rušení některých rotací také na dalších letech z ČR (Barcelona, Zadar, ..). Od 13.3.2020 ruší Ryanair všechny lety z/do Itálie včetně těch z/do ČR až do 8.4.2020, opět je tak nárok na vrácení peněz.
 
easyJet
Aerolinka zatím neupravila nijak provoz letenek do Neapole. U Milána a Benátek byla nucena na základě nařízení vlády ČR nevozit cestující při letu do ČR. V opačném směru ale stále létá i prodává letenky. Zásadní problém je tak při nákupu třeba pouze jednoho směru, kdy aerolinka peníze nevrací, protože let provozuje. Vzhledem k ostatní aerolinkám je ale asi otázkou času, kdy k rušení přistoupí.
Aktualizace: easyJet od 11.3.2020 zrušil všechny lety do Itálie až do konce zimního letového řádu (28.3.2020).
 
Wizz Air
Ruší lety do Itálie od 10.3.2020 do 3.4.2020. Rovněž ruší lety od 12.3.2020 do 23.3.2020 do Izraele (hodí se hlavně u linek do Tel Avivu a Eilatu z okolních letišť). U všech zmíněných linek je tak nárok na vrácení peněz. Rovněž letový řád Wizz Airu až do konce dubna prořídl.
 
Vueling, Alitalia
Aerolinky zatím létají a rušení letů mimo menší redukce neoznámily, k zastavení ale dojde v nejbližších dnech asi také. Otázkou je jestli u Alitalie doje poté vůbec k obnovení… :/
Aktualizace: Vueling zrušil od 13.3.2020 rovněž svoji linku do Florencie.
 
Lety do USA
Od 14.3.2020 jsou na 30 dní rovněž zakázány lety z Evropy do USA (mimo letů z Velké Británie).
 

Základní pravidla vracení letenek

Pokud je váš let v některém z výše uvedených rozmezí tak vyčkejte na email o rušení od aerolinky, nemá cenu psát předem, nic vám stejně neřeknou a navíc se s největší pravděpodobností ani nedostanete na online chat či na řadu na telefonu. Pokud máte koupenou na jedné rezervaci letenku tam i zpět, tak máte právo zrušit obě cesty, i když byla oficiálně zrušena zatím jen jedna. Pokud máte letenku na jiné lince, která zrušena nebyla, kvůli koronaviru letenku u výše uvedených společností rušit nemůžete, jednoduše propadne a nic nemusíte nikde hlásit.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Profilový obrázek
    Karel Klusák napsal(a):

    Dobrý den,
    měl jsem objednané letenky na 10. 5. 2020 z Prahy do Říma a zpět na 12. 5. 2020, kdy jsem 15. 4. 2020 obdržel email, že lety byly zrušeny. Následně jsem od prodejce Student Agency obdržel email, kde mi nabízení za nevyužité letenky operované ČSA, z důvodu zákazu vycestování aktuálně nabízí buď změnu data nebo zmrazení letenky a pozdější využití její hodnoty.
    Současně se odkazují na tvrzení, že navrácení peněz ve spojení se zákazem vycestování společnost ČSA neumožňuje a navrhují změnu letenky nebo je tzv. Keep Your Ticket policy – letenky zůstanou zmrazeny a nejpozději do 1 roku od zakoupení se dá využít jejich hodnota k částečné úhradě nové letenky na stejné jméno. Pokud ale zapomenu a letenku nevyužiji nejpozději 1 rok od data zakoupení, její hodnota propadne.

    Bohužel ani jedna varianta není akcetovatelná protože letenky byly koupeny pro konkrétní osoby na konkrétní účel, který již nebude v následujícím období aktuální a není zcela možné sdělit, že tyto osoby by případně využili Vámi nabízenou variantu pro jiný důvod cesty.

    Je tento postup správný, mohu požadovat vrácení peněz? Děkuji za odpověď.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, aktuálně se dá jen těžko říct na co má a nemá aerolinka v tomhle případě právo, každopádně určitě se nenechat odbít a určitě pokud nemůžete akceptovat voucher žádat o refund.

  • Profilový obrázek
    Jitka napsal(a):

    Dobrý den, měli jsme 11 a 13 ledna 2020 zakoupené letenky Vídeň Keflavik pro 3 osoby cca za 20000 czk. Let měl být 24 až 31. března. 4 hod. před letem Wizzair zrušil z jejich strany-čekali jsme, abychom nerušili za 60eur na osobu toto my. Vyplnila jsem links a čekala – žádná odpověd. Žádám plné navrácení peněz na bankovní účet rozhodně ne na Wizzaccount a musím říct, poslali před týdnem email, vyloženě vyhledávájí problémy, aby nic nemuseli vracet. Nevím už co dělat, poslala jsem znova vše emailem ale mám obavu, že nám dají kredit na 90 dní což je stejné jako hodit prachy do koše. Syn měl pojištění na zpožděný let 10 eur příplatek na každou cestu. Oni mu poslali 200 eur na wizz kredit na 90 dnů. Jsem opravdu hodně naštvaná a nevím kam se obrátit. Naše vláda nepomáhá nic neřeší. Někomu vrátili ale jsou to Madaři nebo aspon měli letenku z Madarska či do Madarska.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Wizz Air to aktuálně dělá tak, že vrátí vše do kreditu a následně je potřeba žádat, že kredit nechcete ale chcete cash…

  • Profilový obrázek
    Stanislav Ondráček napsal(a):

    Dobrý den,
    od Ryanair nám přišel email s voucherem v hodnotě ceny zrušeného letu, který můžeme využít po dobu následujících 12-ti měsíců.
    Ve zprávě je také uvedeno, že pokud voucher nechceme akceptovat a chceme vrátit peníze, je třeba kontaktovat společnost přes uvedený odkaz, který ovšem nefunguje. Resp. funguje, ale dostanu se přes něj pouze na stránky společnosti a není mi nabídnuta žádná možnost ohledně vrácení peněz.
    Klasický formulář pro žádost o vrácení peněz v důsledku zrušeného letu jsme již vyplnili.
    Jak prosím postupovat, když nechceme voucher využít a chceme vrátit peníze?
    Předem děkuji za odpověď.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Není ten odkaz špatně zalomený v emailu? Zatím jinak tedy počkat, případně kontaktovat přímo online chat.

  • Profilový obrázek
    Iveta napsal(a):

    Dobrý den, mám na začátku července koupenou letenku na Dominiku. Z Prahy do Frankfurtu a z Frankfurtu do New Yorku a pak Dominika. Přišlo mi potvrzení letu z New Yorku na Dominiku. Což je fajn ale jak se tam dostanu? Když nemohu vycestovat a z Prahy nic nelétá? Máme to s Lufthansou. Volali jsme na pelikána paní nic neví a neporadí? Moc prosím o radu jsme 4 lidí čeká rodina a letenky nebyly zrovna levné. Děkuji Iveta

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, nikdo neví jak to v červenci bude, takže zatím počkat, určitě ještě přijde nějaké info emailem.

  • Profilový obrázek
    Lukáš napsal(a):

    Dobré ráno, prosím, jak mám dostat zpět peníze z účtu u Wizzair? Kredit je tam kvůli námi stornovaným letům (nebyly zrušeny Wiizairem). Zkoušeli jsme se dovolat na jejich zákaznickou linku, avšak nikdy nás to nepropojilo až k operátorovi. Děkuji za odpověď.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, předpokládám, že ten kredit bude nevratný, případně hodně nevýhodně, spíše bych ho tak v budoucnu využil.

  • Profilový obrázek
    Lucie napsal(a):

    Dobrý den, mám koupené letenky na Madeiru s ČSA přes Pelikan.cz. Měli jsme letět 20.4. 2 týdny zpátky mi přišla infromace, že lety byly zrušeny. Pelikan po 2 týdnech odpověděl, že z letenek mohu vidět cca 50 Kč/ os., v případě že budu žádat refundaci. V dalších příspěvcích, co jste tady napsal píšete, že ČSA přes formulář vrací peníze, i když oficiálně dávají jen vocher, který se musí uplatnit do konce roku.
    Můžete mi poradit zda mám šanci uplatnit vrácení peněz rovnou u ČSA? Nebo jak a kde se obrátit pro radu? Děkuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ne, tam to funguje přes GDS přes Pelikána, takže žádat přímo u něj, určitě dají možnost plné částky do voucheru, což je dnes asi jediná možná varianta. Aerolinky na začátku propláceli, postupně ale dávají vouchery prakticky všechny.

  • Profilový obrázek
    Terka napsal(a):

    Dobrý den,

    přes Invii jsem si zakoupila dvě letenky do Amsterdamu na květen, lety byly zrušeny ale Invia mi nabídla pouze voucher na letenky s roční platností. Nevíte co můžu udělat pro to, aby mi vrátili peníze? Protože nikdo neví, kdy se hranice opět otevřou a jaká bude cena letenek po krizi. Momentálně to vidím tak, že to akorát propadne. Předem moc děkuji za odpověď

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano praxe taková dnes je, dokud v tom nějaký vyšší orgán neudělá pořádek tak s tím asi nikdo nic moc nezmůže, asi bych to nechal chvíli ještě být, jak se to vyvine, pokud by se ten voucher nešel použít, určitě by ho prodloužili…

  • Profilový obrázek
    Vala Zdeněk napsal(a):

    Dobrý den,u Student Agency jsem v říjnu koupil letenky z Ber do Cun a zpáteční z SJC do Ber za 12,100,- . Za zrušené lety mi nabídli náhradu 2,100,- zdá se mi to velmi málo,mám jiné možnosti?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, vždy se musí refundovat celá částka ať už klidně jako voucher..

  • Profilový obrázek
    Petra napsal(a):

    Dobrý den, firma Pelikan mi sdělila informace, které níže přikládám. Mají nárok na to, aby mi nevrátili plnou cenu letenek? Jedná se o zpáteční letenku do Vancouveru. Připlatila jsem i storno pojištění. Děkuji za odpověď Petra Cit. Letecká spoločnosť však ani v prípade zrušeného letu z ich strany neposkytuje plnú refundáciu a vrátenie peňazí. Poskytuje možnosť prebookovania na iné dátumy za zvýhodnených podmienok alebo možnosť vystavenia voucheru v hodnote letenky, ktorý môžete neskôr využiť na kúpu nových leteniek.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano praxe taková dnes je, dokud v tom nějaký vyšší orgán neudělá pořádek tak s tím asi nikdo nic moc nezmůže ani Pelikán, kterému ty peníze jednoduše aerolinka nepošle.

  • Profilový obrázek
    Patrik napsal(a):

    Dobry den, koupena zpatecni letenka od Letuska.cz. 10.3.20 prisel email, ze planovany let v dubnu byl zrusen a nabidka nahradnich dnu. Zazadal jsem o refundaci. Do dnesniho dne jsem zadne panize neobdrzel. Jednam pouze s Letuskou a pirad pisi dokola, ze cekaji na potvrzeni dopravce, ze souhlasi s refundaci. Docetl jsem se, ze podle narizeni EP musi refundovst do 7 dnu id zadosti. Po kom mam chtit vratit penize? Po letuscce se kterou jsem uzavrel smlouvu azaplatil ji nebo po dopravci, ktery me ani nekontaktoval? Dekuji za odpoved

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, určitě po Letušce, lhůty dneska prakticky neplatí kvůli pandemii, nouzovému stavu atd. atd., takže nezbývá než čekat. Pokud do konce dubna nic tak zase urgovat…

  • Profilový obrázek
    Rdek Dvořáček napsal(a):

    Zdravim a prosim o radu,
    Prišel mi email od RyanAir ( objednáno přes LaudaMotion), že došlo ke změně letu do Soluně z Vidně a zpět. Změna je v posunu letu tam o 2h dříve a zpět o 3h dříve s tím, že zpáteční let je o hodinu delší než byl původně. Píší, že mám buď akceptovat změnu nebo požádat o refund. Přílohou je zkrácený výpis directivy 261. Rád bych refund (letenky pro velmi rizikové rodiče). Mám na něj právo a dostanu jej?
    Děkuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano pokud je to o 3h na kratší vzdálenosti tak můžete žádat o refund, vyplnit form na odkazu, zaškrtnout za všechny lety a cestující, výplata reálně tak do 40-60 dní.

  • Profilový obrázek
    Michal napsal(a):

    Dobrý den,
    měli jsme 2.5.2020 odlétat do USA (Praha – Londýn skrz Lufthansa a Londýn – LA skrz Air New Zealand, zakoupeno jako balík u Gotogate). Bohužel absolutně nemám žádnou zkušenost, jak celou situaci nyní řešit ohledně Covid 19 atd …. mohl by prosím někdo poradit? Děkuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, určitě přímo přes Gotogate, tam jiná šance není, komunikace s nima bude peklo, ale určitě se nenechte odradit..

  • Profilový obrázek
    Pavluša napsal(a):

    Dobrý den, měla jsem letět od Letušky do Říma s ČSA 16.3. Začátkem března mi přišel email, zda chci jiný termín nebo vrácení plné částky. Chtěla jsem vrátit plnou částku a nato mi přišel email s dobropisem se splatností 5.4. Do dnešního dne mi nepřišly ani peníze ani mi neodepisují na emaily. Co mám dál dělat? Má někdo podobnou zkušenost ? Děkuji za odpověď.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Počkal bych do konce dubna, také mi to u některých rezrevací trvalo mnohem déle..

  • Profilový obrázek
    Katarina napsal(a):

    Dobry den, máte niaku skúsenost s vratenim peňazí od Smartwings? Zatiaľ stale trvaju na zmene termínu alebo vystavení vouchera. Vymieňame si s nimi naprosto zbytečné emaily, komunikace strašná… Nenašla som tu v komentároch nikoho, kto by pisal o smartwings.
    Ja by som si kľudne vzala aj voucher, alebo rovno zmenila termín, ale smartwings neuvěřitelně zvýšil ceny. Letenka do Malagy, za ktorú som zaplatila cca 5000 czk sa teraz neda kúpiť za menej ako 10 000 czk. A to ani na budúci rok v zimnom období!!! Pride mi to od Smartwings totalne nefer, že spiatočne letenky, ktoré sa predavali este pred par mesiacmi za cenu 3000 czk su teraz takto predražené. Máte podpbnu skusenost s navyšováním cien aj u iných spoločností?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den. Všechny aerolinky aktuálně prakticky „vypnuli“ akce. Proto ty ceny vyletěly. Předvídat, jak to s cenami letenek bude samozřejmě aktuálně moc nejde, ale tipl bych si že se naopak bude možná spíše zlevňovat takže bych se toho zásadně nebál.

  • Profilový obrázek
    Silvie napsal(a):

    Dobrý den, mám zakoupeny letenky do New Yorku s odletem 21.4. a zpáteční letenkou 30.4. Dnes mi zaslali e-mail, kde se mám rozhodnout, zda chci náhradní termín letu, a nebo vrátit peníze. Samozřejmě ze bych chtěla vrátit penize, ale prý je vrací jen ve formě voucheru. V e-mailu je link, ve kterém ale musím potvrdit souhlas stim, ze budu souhlasit s kompenzaci jakou oni zvolí. Je možné dostat peníze zpátky nebo je opravdu jen možnost dostat voucher?
    Děkuji za odpověď

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, obvykle ta možnost není nabízena automaticky, takže zkusit infolinku a tam se dohodnout.

  • Profilový obrázek
    Petr napsal(a):

    Dobrý den, mám rezervaci u KLM na let Praha-Ženeva-Praha, přišel mi email, že jeden sektor letu zrušili, na stránkách KLM lze žádat pouze o voucher, chci ale vrátit peníze. Nevíte prosím jak postupovat? děkuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, volat do KLM tam jiná možnost není ale zatím to vždy proplácely.

  • Profilový obrázek
    Klára napsal(a):

    Dobrý den, u Czech Airlines jsem zakoupila letenky do Říma na květen, dnes přišel email o zrušení letu, kde CA nabízí zdarma změnu termínu letu nebo refundaci ve formě elektronického voucheru, který má platnost 1 rok. Já bych ale chtěla zpět peníze… Mám nárok na vrácení peněz? Děkuji.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, na webu v kontaktních formulářích najdete form na refund za zrušený let, tak ten vyplnit, zatím to vypláceli, i když oficiálně nabízeli jen voucher nebo rebook.

  • Profilový obrázek
    Dana napsal(a):

    GOtogate nam zrusil oba lety, pozadali jsme o vraceni penez, veskera konverzace v Anglictine, prisel email, ze muzeme zadat bud o prebukovani nebo vraceni penez s tim, ze budou aplikovany blize nespecifikovane poplatky….ma s tim nekdo zkusenost? Prece neodkliknu neco s tim, ze mi nevrati skoro zadne % z ceny letenky – muzou si tohle dovolit? Jake mate zkusenosti vy???

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Bohužel s Gotogate jsou zkušenosti spíše špatné, nemohou po vás chtít nic jiného než co mají přímo v podmínkách, takže ideálně nastudovat ty. Ale v principu by to nemělo být více než nějaké stovky za poplatek.

  • Profilový obrázek
    Sára napsal(a):

    Dobry den, mela u Ryanair jsem zakoupeny tri zpatecni letenky z Phy do Rima 12/03/20 – 18/03/20, lety byly zruseny z vsem znameho duvodu, Ryanair zaslali sami email zhruba 3 dny pred letem, kde sami uvadeli moznost.. refundace/zmena data letu.. pro refundaci byl v mailu specialni odkaz/link na jejich web, kde se mel klient prihlasit do sveho uctu, nicmene server po kazdem prihlaseni spadl – trvalo to takto nekolik dni az doposud. Proste neni tento link funkcni – napsala spolenosti jiz asi 20.email – zatim stale bez reakce – jiz mesic cekam na vyjadreni, zatim prisly pouze automaticke odpovedi robota. Co se situaci dal? Mela bych vytrvat a pockat na jednani, ci reakci Ryanairu, nebo se obratit na nejakou pravni pomoc? Dekuji mnohokrat za Vase rady:))

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ono to zřejmě funguje tak, že jakmile připojíte další email s vaším referenčním číslem a jeden už jste poslala, zařadíte se na konec fronty zpracování, takže vyplnit oficiální formulář, pokud už byl vyplněn tak vás to znova nepustí a čekat, nic jiného teď nezbývá..

  • Profilový obrázek
    Božena Trousilova napsal(a):

    Mám zakoupené a zaplacene obousměrne letenky od DELTA z Prahy do N.Y. na 21.5., jaké mám možnosti, mohu posunout termín, nebo mám nárok na vrácení kompletní ceny letenek? Jedná se o letenky pro 7 osob. Děkuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Vyčkat na email od Delta, v květnu se určitě nepoletí, takže jakmile to zruší, požádat o refund.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *