Skupiny létají s Honzou

Rušení letenek kvůli koronaviru

10.3.2020 15:39 595 komentářů
Nabídka již není aktuální

CC0 Pixabay

Na základě vyhlášení italské karantény ruší letecké společnosti svoje linky do Itálie.
 

 
Aktuálně platí úplný zákaz vycestovat do zahraničí (mimo služební cesty, neodkladné cesty za rodinou nebo na úřad). Pokud se vrátíte do 24 hodin, nemusíte do karantény, v opačném případě je potřeba počítat se 14-denní karanténou.
 
Od 14.3.2020 mají vládou občané ČR zákaz vycestovat do 13 zemí jako je: Čína, Irán, Jižní Korea, Itálie, Španělsko, Francie, UK, Dánsko, Švédsko, Nizozemsko, Norsko a další, seznam zemí se bude postupně doplňovat. Nárok na vrácení peněz za letenky není, jediný případ bude, pokud bude linka zrušena.
 
Pro informaci jsem dal dokupy přehled největších provozovatelů linek do Itálie z ČR a okolí.
 
ČSA
ČSA zrušily svoje linky už minulý týden po vyhlášení zákazu letů mezi Itálii a ČR. Za všechny lety v období do začátku dubna tak bude vracet peníze. Nově je zrušená i linka do Tel Avivu.
 
Ryanair
Ryanair nejprve zrušil lety do Bergama, Trevisa a Boloni (obousměrně) na základě nařízení vlády ČR. Vzhledem k nízké poptávce ale dochází v období až do konce dubna 2020 k rušení některých rotací také na dalších letech z ČR (Barcelona, Zadar, ..). Od 13.3.2020 ruší Ryanair všechny lety z/do Itálie včetně těch z/do ČR až do 8.4.2020, opět je tak nárok na vrácení peněz.
 
easyJet
Aerolinka zatím neupravila nijak provoz letenek do Neapole. U Milána a Benátek byla nucena na základě nařízení vlády ČR nevozit cestující při letu do ČR. V opačném směru ale stále létá i prodává letenky. Zásadní problém je tak při nákupu třeba pouze jednoho směru, kdy aerolinka peníze nevrací, protože let provozuje. Vzhledem k ostatní aerolinkám je ale asi otázkou času, kdy k rušení přistoupí.
Aktualizace: easyJet od 11.3.2020 zrušil všechny lety do Itálie až do konce zimního letového řádu (28.3.2020).
 
Wizz Air
Ruší lety do Itálie od 10.3.2020 do 3.4.2020. Rovněž ruší lety od 12.3.2020 do 23.3.2020 do Izraele (hodí se hlavně u linek do Tel Avivu a Eilatu z okolních letišť). U všech zmíněných linek je tak nárok na vrácení peněz. Rovněž letový řád Wizz Airu až do konce dubna prořídl.
 
Vueling, Alitalia
Aerolinky zatím létají a rušení letů mimo menší redukce neoznámily, k zastavení ale dojde v nejbližších dnech asi také. Otázkou je jestli u Alitalie doje poté vůbec k obnovení… :/
Aktualizace: Vueling zrušil od 13.3.2020 rovněž svoji linku do Florencie.
 
Lety do USA
Od 14.3.2020 jsou na 30 dní rovněž zakázány lety z Evropy do USA (mimo letů z Velké Británie).
 

Základní pravidla vracení letenek

Pokud je váš let v některém z výše uvedených rozmezí tak vyčkejte na email o rušení od aerolinky, nemá cenu psát předem, nic vám stejně neřeknou a navíc se s největší pravděpodobností ani nedostanete na online chat či na řadu na telefonu. Pokud máte koupenou na jedné rezervaci letenku tam i zpět, tak máte právo zrušit obě cesty, i když byla oficiálně zrušena zatím jen jedna. Pokud máte letenku na jiné lince, která zrušena nebyla, kvůli koronaviru letenku u výše uvedených společností rušit nemůžete, jednoduše propadne a nic nemusíte nikde hlásit.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Profilový obrázek
    Stefan napsal(a):

    Dobry den,
    Mam zakoupeny let s CSA pres Letusku na 8.4.
    Let byl zrusen a snazim se ziskat refundaci.
    CSA me odkazuje na prodejce – Letusku.
    Jiz tyden se je snazim marne kontaktovat – neodpovidaji na email, kontaktni formulat ani zpravu pres facebook. Dovolat se je nemozne.
    Jaky postup by jste mi doporucili abych neztratil pravo na refundaci? V pripade ze by prodejce upadl do konkurzu muzu pozadovat nahradu po letecke spolecnosti i kdyz jsem letenku kupoval pres prodejce ?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, v každém případě je potřeba to řešit přes prodejce. Pokud krachne tak pojištěný být nemusí, tam pak záleží jak se k tomu postaví IATA a další organizace… ale asi bych to nějak zvlášť nečekal…

  • Profilový obrázek
    Jana napsal(a):

    Doplneni- jedna se o spolecnost CSA 🙂

    • Honza
      Honza napsal(a):

      aha, v tom případě požádat o refund přímo na stránkách ve formuláři a uvidíte, jak to dopadne..

  • Profilový obrázek
    Jana napsal(a):

    Dobry den, prisel mi email nekdy 13.3. Ze mi rusi let 10.4. A v nejblizsi dobe mi budou kontaktovat ohledne refundace atd… poslala jsem jim dotaz, zda se to tyka i zpatecniho letu. 20.3. Mi prisla odpoved, ze ano i zpatecni, ale ze od 20. 3. Jiz nevraci penize pouze poskytnou Vaucher… zatim mi tedy neprisel ani ten, ale ja o nej vzhledem k situaci nestojim a rada bych vraceni penez. Muzou se takto zachovat, nebo mam jeste nejakou moznost vybojovat penize zpet?

    Dekuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, prakticky všechny aerolinky začaly aktuálně dávat vouchery, obecně je to proti základním podmínkám, vzhledem k odkazu na vyšší moc jim to asi ale bude procházet… Určitě ale čekat na výzvu ke zrušení, včera mi přišel email na let 8.4.

  • Profilový obrázek
    Jirka napsal(a):

    Další info ke komentáři z 22.3.2020 (14:31)
    Kiwi „vylepšilo“ nabídku, už nabízí místo 14.000,- jen 2770,- a to ještě ve formě nějakého kreditu….
    To jsou ale filutové… (hodně mírně řečeno)
    Studoval jste někdo detailněji (nejlépe i z právního pohledu) jejich ochodní podmínky? Můžou vůbec takto postupovat?
    Díky.

  • Profilový obrázek
    Dana Nováková napsal(a):

    Dobrý den,
    chci se zeptat na situaci,kdy jsme si zakoupili letenku jako extra příplatek k autobusovému zájezdu do Holandska s odletem 27.6.Chceme zájezd stornovat,storno poplatky jsou do 90 dnů malé,ale cestovka nám tvrdí,že letenku stornovat nelze,že ji musíme zaplatit celou.Obvykle létají s KLM,low cost class.Jsou nějaká pravidla pro storno letenky nad 90 dnů odletu?
    Děkuji za odpověd.Dana

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, tam záleží jaký produkt byl vlastně koupen – jednotlivé služby, spojené služby nebo zájezd atd… podle toho se pak liší i řešení situace…

  • Profilový obrázek
    Hana napsal(a):

    Dobrý den, objednala jsem letenky přes kiwi, já vím, chyba. V případě zrušení letu mě bude kontaktovat aerolinka nebo se to dozvím ze strany kiwi? Vrácení peněz je samozřejmě přes kiwi nedosažitelný cíl, dala by se v tomto případě kontaktovat přímo aerolinka a vymáhat peníze po nich? nebo jsou ty peníze v podstatě uloženy u kiwi? Děkuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, přímo přes aerolinku to nepůjde. Pouze pokud byste měla přímo rezervační kód k aerolince…

  • Profilový obrázek
    Zdenka napsal(a):

    Zakoupila jsem letenku Řím – Praha na 12.03. prostřednictvím OPODO; spoj zajišťují ČSA prostřednictvím SW. Let zrušen. Požádala jsem o refundaci letenky ČSA a dodala jim všechny doklady včetně faktury, na níž je uvedena částka přeúčtovaná agentem přepravci. V době podání žádosti o refundaci byl na stránkách ČSA výrazný banner, že za lety zrušené z důvodu koronaviru bude poskytnuta refundace – onen banner lze považovat za veřejný příslib. Jinak kolem toho ČSA „tančí“ ve smyslu, že jsem své finanční prostředky poskytla třetímu subjektu … Dle General Condition OPODO se nákup uskutečnil mým jménem a na můj účet. Jaká je naděje ( vím, že umírá poslední! ).

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Peníze vyplatí ČSA zpět na kartu kterou bylo hrazeno a to byla karta opodo, případně pokud jedou přes GDS tak se to řeší tam, takže je určitě potřeba jednat s opodo…

  • Profilový obrázek
    Martin napsal(a):

    Dobrý den,
    tak mám nové info ke svému příspěvku (viz níže). Měl jsem let s BA, který mi zrušili a nabízeli voucher nebo přebookování, nicméně po zavolání k nim jsem se bez problémů domluvil na vrácení peněz na účet (do 5-7 pracovních dnů), takže u BA Vám peníze zatím vrátí (pokud byl let zrušen!). (P.S. na začátku hovoru sice automat mluví o tom že pokud neodlétáte do 72 hodin, nemáte jim volat, ale neměli s tím žádný problém, takže se tím nenechte zaskočit. Samotné dovolání „k živému člověku“ trvalo tak maximálně 5 minut.)

    Mějte hezký den

    __________________________________
    Martin napsal(a):
    21.3.2020 (7:54)
    Dobry den, včera mi zrusili let s British Airways a …..

    • Honza
      Honza napsal(a):

      díky za tip!

  • Profilový obrázek
    Tereza napsal(a):

    Dobrý den, mám koupené letenky do Dubaje přímo ze stránek Emirates. Napsali mi, že můj let byl zrušen a že mám kontaktovat linku. V podmínkách, které mi přišly společně s letenkou je napsáno, že je to letenka “nerefundovatelná”, takže mi nabídli zdarma přebookování na jiné datum či kredit s platností 1 rok. Upřímně vzhledem k aktuální situaci je dost možné, že nebudeme ještě další rok cestovat, zároveň je možné, že do té doby otěhotním a letenka v tu chvíli mi bude k ničemu. Na jiné jméno kredit ani přebookování není možné.
    Mám možnost dostat své peníze zpět v plné výši?
    Děkuji.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, určitě kontaktujte Emirates s žádosti o vrácení peněz, situace s vyšší mocí je aktuálně ale nepřehledná a asi se to bude řešit letenka od letenky.

  • Profilový obrázek
    Lenka napsal(a):

    Dobrý den, mám prosbu. Chtěla jsem se zeptat, jestli se někdo setkal s refundem od Easy Jet za zrušené lety. Oba lety byly let. společností zrušeny. Vybrali jsme refund a čekáme na vrácení částky. Přišel e-mail u obou letů a obou jmen, že se peníze vrací. Dnes přišlo, že k dnešnímu dni vracejí částku, která odpovídá ceně jedné osoby za jeden let tam – Bylo to i v tom potvrzení, uveden první let a jméno jedné osoby a částka odpovídá za jednu osobu při cestě tam. Má někdo zkušenost s tím, že to posílají po jednom? Nějak jsem to nepochopila a dost mě to zaskočilo. Jen doufám, že nevrátí jen tohle. Děkuji moc.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, zatím mi to u easyjet vrátili vždy celé i bez ohledu na to jaké emaily chodily…

  • Profilový obrázek
    Jirka napsal(a):

    Dobrý den. Přidám mou zkušenost s kiwi (ještě neuzavřenou). Máme koupené letenky v rámci jedné rezervace PRG-DUS a DUS-FUE (celkem 14tis Kč). Nejprve byl zrušen PRG-DUS (na to jsem je upozornil já). Nemohl jsem se tam dovolat, vždy to končilo na nějakém anglicky mluvícím automatu…. Po mailové intervenci (bez odpovědi) nabídli v online rezervaci zrušit celou rezervaci a vrátit nám 1500,- a to ještě nátlak – rozhodněte se do 24h, jinak to propadne (byla sobota ráno, takže se není kam dovolat, ověřit). Nechal jsem to „vyhnít“, přišel další mail „… rozhodnout se musíte do 48h..“ V pondělí ráno se mi podařilo dovolat k živému člověkovi, který mě ujistil, že možnost požádat o vrácení peněz je až do data odletu. Mezi tím se tam po dalších asi 2 mailech nebo odeslaných formulářích objevilo vrácení 4500,-. To už by zhruba odpovídalo tomu prvnímu letu. Přišli bychom však o 10tis za druhou letenku. Počkal jsem a nyní je zrušen i druhý let, tedy celá rezervace (zjistil jsem během pátka a napsal jim mail, protože na kiwi o tom nevěděli). V sobotu (dnes) se objevila nabídka kiwi na vrácení 4800,- celkem :-((( nebo zaplatit dalších asi 500,- a čekat, co jim vrátí letecké společnosti (ty uvádějí na stránkách, že vrací vše, samozřejmě…). Mám pocit, že to už je hodně za hranící… Ať už to dopadne jakkoliv, tak kiwi už nikdy více… J.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Bohužel si v téhle situaci děla kiwi co chce, vypadá to ale že to má podchycené v podmínkách..

  • Profilový obrázek
    David napsal(a):

    Měl bych prosbičku,
    v období Velikonoc byl plánovaný let do Amsterdamu se společností KLM. Lety byly zrušeny, nicméně společnost nabízí kompenzanci pouze ve formě voucheru. Neměl bych mít nárok na vrácení peněz v plné výši namísto nabízeného voucheru?
    Děkuji za odpověď.
    S pozdravem
    David

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Měl, aerolinky se budou ale vymlouvat na vyšší moc a v tu chvíli není moc nikdo, kdo by rozsoudil na co je a není nárok, než případné soudy, takže buďto se spokojit s voucherem nebo čekat jak to vše dopadne.

  • Profilový obrázek
    Hana Spáčilová napsal(a):

    ODPOVĚĎ NA:
    Maritn napsal(a):
    21.3.2020 (10:22)
    Zdravim tak Wizzair mi zrusil let 9.4. Katowice -Fuerteventura . Prisla klasicka nabidka mailem 1) vymenit let 2 )vraceni penez na muj ucet 3) vraceni na ucet Wizz + 20% navic…praxe vratili mi kredit a tech 20% navic , ale nikde nevidim moznost vratit na ucet muj …jak to udelat uz to nekdo delal. kde je moznost to prevest nemuzu nic najit . Me nenabidlo nikde. Diky za jakekolv info

    == stejná situace, nakonec přišel e-mail s informací a prolinkem na vyplnění údajů pro refundaci. Přikládám: https://wizzair.com/en-gb/wizz-credit-conversion-request

  • Profilový obrázek
    Soňa napsal(a):

    Dobrý den,
    Pokud byl let zrušen že strany letecké společnosti Qatar, tedy zatím část letu, mám nárok na plný refund? Společnost nabízí možnost voucheru na 12 měsíců, který pravděpodobně do dané destinace nevyužiji, protože Filipíny uvažují o zákazu cestování minimálně na půl roku. Raději bych tedy nárokovala zpět peníze. V jakém zákoně je dané ukotveno?
    Děkuji. Soňa

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, podle legislativy máte nárok na vrácení peněz, po vyhlášení pandemie je to ale dost vachrlaté s vyšší mocí, kde budou asi aerolinky hrát poté o každou letenku…

  • Profilový obrázek
    vaclav napsal(a):

    Kde se dá žádat u ryanairu o vrácení peněz za zrušený let. Měli jsme letět tento pátek ale celý tydwn se nešlo přihlásit k jejim stánkám. Nenašel jsem nikde email kam jde poslat stížnost

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Už by to mělo jít přes formulář, včera i dnes mi to prošlo.

  • Profilový obrázek
    Maritn napsal(a):

    Zdravim tak Wizzair mi zrusil let 9.4. Katowice -Fuerteventura . Prisla klasicka nabidka mailem 1) vymenit let 2 )vraceni penez na muj ucet 3) vraceni na ucet Wizz + 20% navic…praxe vratili mi kredit a tech 20% navic , ale nikde nevidim moznost vratit na ucet muj …jak to udelat uz to nekdo delal. kde je moznost to prevest nemuzu nic najit . Me nenabidlo nikde. Diky za jakekolv info

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Pokud jste požádal o vrácení na účet tak už nemůžete dále vracet na váš účet… to jde pak podle podmínek účtu, kde se bude určitě něco strhávat.

  • Profilový obrázek
    Martin napsal(a):

    Dobry den, včera mi zrusili let s British Airways a krome moznosti prebookovani nebo vraceni penez formou voucheru (pres online formulář) tam maji jeste tuto volbu „To get a refund, by cancelling your booking, please call us.“, coz trochu mezi radky chapu tak ze pres zavolani by mohli pri zrusenem letu vratit i primo penize. Nemate nahodou aktualni zkušenost jak k tomu British pristupuji? Předem diky 🙂

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Já u nich žádnou rezervaci nemám, třeba poradí někdo další.

  • Profilový obrázek
    Lucie napsal(a):

    Dobrý den,
    Máme koupené letenky od Ryanair na 16.4.2020 zpáteční do Anglie Manchester z Prahy. Zatím nám poslal dvakrát email o přebukovani zdarma. Ale asi by jsme chtěli vrátit peníze. Nevíme jak to bude vypadat v září. Ale všude čtu že možná nebudou muset vracet z důvodu vyšší moci. Je to tak? Máme ještě počkat?

    Děkuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, já bych počkal, pokud to nebudou chtít vracet tak vám jako tak dají voucher nebo rebook, lety na duben budou zcela určitě zrušeny také, takže počkat než bude jasno.

  • Profilový obrázek
    Mirka napsal(a):

    Dobrý den, mám přes kiwi.com zakoupené v rámci jedné rezervace tři letenky: odlet 28.3. Vídeň – Fuerteventura ( let zrušen), 5.4.Fuerteventura – Barcelona ( let je stále aktivní) a 5.4. let Barcelona-Videň ( let zrušen). Mám dotaz, zda mám nárok na refundaci i nezrušeného letu, když se nemám jak dostat na Fuerteventuru, nebo zda si myslíte,že se do 5.4 se zruší i ten poslední let z Fue do BRC? Děkuji předem za odpověď

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, obecně si myslím, že se také zruší, pokud ne, tak je to vyloženě na kiwi a jejich podmínkách, se kterými jste letenky kupovala…

  • Profilový obrázek
    david napsal(a):

    hezky den, meli jsme letez vidne do larnaky, dnes, v patek 20. brezna. letenku jsme kupovali pres kiwi, letet jsme meli wizzair. na vraceni penez jsme nemeli narok, nic jsme se proto ani nesnazili rusit.

    dnes, v patek 19. brezna odpoledne, mi prisla sms a e-mail, ze let z vidne na larnaku, stejne jako zpatecni z larnaky do vidne, jsou zruseny.

    je lepsi se uchazet o nahradu skody na kiwi (pod spravou rezervaci mi to vsak nenabizi nic, jak se penez domahat) – nebo na wizzair?

    moc dekuji!

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Bohuzel vám kiwi nedá do Wizz Air rezervační kód abyste mohli přímo přes ně, takže budete muset nejspíše přes Kiwi.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *