Skupiny létají s Honzou

Rušení letenek kvůli koronaviru

10.3.2020 15:39 650 komentářů
Nabídka již není aktuální

CC0 Pixabay

Na základě vyhlášení italské karantény ruší letecké společnosti svoje linky do Itálie.
 

 
Aktuálně platí úplný zákaz vycestovat do zahraničí (mimo služební cesty, neodkladné cesty za rodinou nebo na úřad). Pokud se vrátíte do 24 hodin, nemusíte do karantény, v opačném případě je potřeba počítat se 14-denní karanténou.
 
Od 14.3.2020 mají vládou občané ČR zákaz vycestovat do 13 zemí jako je: Čína, Irán, Jižní Korea, Itálie, Španělsko, Francie, UK, Dánsko, Švédsko, Nizozemsko, Norsko a další, seznam zemí se bude postupně doplňovat. Nárok na vrácení peněz za letenky není, jediný případ bude, pokud bude linka zrušena.
 
Pro informaci jsem dal dokupy přehled největších provozovatelů linek do Itálie z ČR a okolí.
 
ČSA
ČSA zrušily svoje linky už minulý týden po vyhlášení zákazu letů mezi Itálii a ČR. Za všechny lety v období do začátku dubna tak bude vracet peníze. Nově je zrušená i linka do Tel Avivu.
 
Ryanair
Ryanair nejprve zrušil lety do Bergama, Trevisa a Boloni (obousměrně) na základě nařízení vlády ČR. Vzhledem k nízké poptávce ale dochází v období až do konce dubna 2020 k rušení některých rotací také na dalších letech z ČR (Barcelona, Zadar, ..). Od 13.3.2020 ruší Ryanair všechny lety z/do Itálie včetně těch z/do ČR až do 8.4.2020, opět je tak nárok na vrácení peněz.
 
easyJet
Aerolinka zatím neupravila nijak provoz letenek do Neapole. U Milána a Benátek byla nucena na základě nařízení vlády ČR nevozit cestující při letu do ČR. V opačném směru ale stále létá i prodává letenky. Zásadní problém je tak při nákupu třeba pouze jednoho směru, kdy aerolinka peníze nevrací, protože let provozuje. Vzhledem k ostatní aerolinkám je ale asi otázkou času, kdy k rušení přistoupí.
Aktualizace: easyJet od 11.3.2020 zrušil všechny lety do Itálie až do konce zimního letového řádu (28.3.2020).
 
Wizz Air
Ruší lety do Itálie od 10.3.2020 do 3.4.2020. Rovněž ruší lety od 12.3.2020 do 23.3.2020 do Izraele (hodí se hlavně u linek do Tel Avivu a Eilatu z okolních letišť). U všech zmíněných linek je tak nárok na vrácení peněz. Rovněž letový řád Wizz Airu až do konce dubna prořídl.
 
Vueling, Alitalia
Aerolinky zatím létají a rušení letů mimo menší redukce neoznámily, k zastavení ale dojde v nejbližších dnech asi také. Otázkou je jestli u Alitalie doje poté vůbec k obnovení… :/
Aktualizace: Vueling zrušil od 13.3.2020 rovněž svoji linku do Florencie.
 
Lety do USA
Od 14.3.2020 jsou na 30 dní rovněž zakázány lety z Evropy do USA (mimo letů z Velké Británie).
 

Základní pravidla vracení letenek

Pokud je váš let v některém z výše uvedených rozmezí tak vyčkejte na email o rušení od aerolinky, nemá cenu psát předem, nic vám stejně neřeknou a navíc se s největší pravděpodobností ani nedostanete na online chat či na řadu na telefonu. Pokud máte koupenou na jedné rezervaci letenku tam i zpět, tak máte právo zrušit obě cesty, i když byla oficiálně zrušena zatím jen jedna. Pokud máte letenku na jiné lince, která zrušena nebyla, kvůli koronaviru letenku u výše uvedených společností rušit nemůžete, jednoduše propadne a nic nemusíte nikde hlásit.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Jirka napsal(a):

    Pokračování s kiwi…
    Začínám se klonit k variantě, že zaplatím dalších 20E, aby za mě požádali o vrácení celé částky. Mám ale trochu obavu, jestli to má smysl… Za prvé se asi těžko budu domáhat a zjišťovat, jestli pro refundaci od leteckých společností udělali maximum… Nic je k tomu nemotivuje, provizi mají, mých dalších 20E taky. Dále z toho pro ně koukají už jen problémy a náklady. Letecké společnosti se samozřejmě budou v rámci svých možností bránit. Navíc jsem v mém případě zaregistroval, že ČSA už na stránkách nemá hned v úvodu, že vrátí peníze…. Jen nabízí v rámci „koronaviru“ první přebookování zdarma… Někde hlouběji na stránkách pak je uvedeno, že za zrušený let vracejí peníze, jak je to ale v této situaci, těžko říct. Třeba fakt nic nevrátí a případný voucher apod. dostane kiwi, protože ty letenky kupují na sebe, na svůj účet… (aspoň takový to na mě dělá dojem). Podobné je to s druhou letenkou… Na zákaznícké lince kiwi říkají, že „na mě kašlou“, protože řeší lidi, kteří odlétají za méně než 3 dny. Tak asi počkám, až spadnu do této kategorie a zkusím se doluvit z živým člověkem. Už se mi to jednou asi před týdnem podařilo… Prý také připravují nějaký self service, aby si každý mohl u letecké společnosti zažádat sám o vrácení letenky, ale kdy to bude a jak to bude probíhat…?

    • Honza napsal(a):

      ČSA zatím peníze vrací, zrovna dnes mi za jednu rezervaci přišly. Pokud máte odlet déle než za pár dní tak se aktuálně opravdu vyplatí spíše počkat…

  • Mirka napsal(a):

    Dobrý den Jirko,

    mám rovněž koupené letenky od KIWI.COM, a řeším stejný problém jako vy, a rovněž i další lidi tady, co koupili letenky přes kiwi.
    Mám letenky za 10.000,- všechny lety byly zrušené, refundace před týdnem v kreditech 5 100,- a nyní 2050,-CZK. V případě placené asistence nemáme ani jistotu, že nám ty peníze vrátí. Nevím, co má kiwi.com v plánu, ale před pár dny byl rozhovor s šéfem a majitelem kiwi a kladli mu otázku, jak bude řešit refundace, že jsou na něj stížnosti- psal něco jako“ že toho mají moc, a že problém řeší a vyřeší“ …Tak bych asi počkala, s čím přijde, popřípadě doufám, že nás bude opravdu hodně a budem muset vymyslet nějaký hromadný útok. Těch stížností je opravdu hrozně moc, jak na webu tak i na fb.

  • Iveta napsal(a):

    Dobrý den chci se jenom zeptat zda nemáte zkušenosti s Mytrip, kde jsme kupovali letenky do Thajska od Tai airways. Jelikož let, který je zitra, nebyl zrušen, tak airways nám poslala, že změnili let místo z Vídně z Frankfurtu. Zrušili jsme samozřejmě rezervaci, ale nikdo nám nic nepotvrdil jen automatická odpověď. A to ani nevím jestli vůbec letenky budou refundovat. Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel komunikace s podobnými servery byla problémová i před touto krizí, takže o to více to bude problémové i teď. Jiná šance než přímo přes mytrip tam ale není.

  • Lenka napsal(a):

    Hezký den, jen pro informaci. Právě přišly všechny peníze od easyjet, i přes jejich nesmyslné e-maily! Děkuji za rady a držím všem palce.

    • Honza napsal(a):

      Super 🙂

  • Lenka napsal(a):

    Jinak moc děkuji za rychlou odpověď pane Honzo :)- Uvidíme, počkáme. Na e-maily neodpovídají a na tel se dovolat nedá. Chat jim pro jistotu nefunguje :D.

  • Lenka napsal(a):

    Lenka napsal(a):
    25.3.2020 (14:28) – EASYJET!

    Dobrý den,
    my také stále čekáme na platbu u EasyJet, nikdo ještě nic nevrátil. Mě to nejdříve refund nabídlo a přišlo potvrzení, že se peníze vrátí, ale za pár dní přišlo potvrzení jen na jednu osobu u letu tam, ale kde nic tu nic a dovolat se nedá :-(. Takže taky vyčkáváme. Pan Honza psal, že mu většinou vše vrací, tak, snad budeme mít štěstí. Už se totiž nedostanu ani do té mé rezervace…

    • Honza napsal(a):

      Ze začátku to bylo celkem rychlé s vrácením, teď se to táhne, ale to je tak aktuálně u všech cestovních služeb…

  • Lenka napsal(a):

    Dobrý den,

    ráda bych se zeptala ohledně rezervace u easyjet, máme zpáteční letenky do Londýna, přišel mi email ohledně zrušeného letu, ale v rezervaci není možnost zažádat o peníze zpátky, jen přebookovat na jiné datum. Zákazník by měl kontaktovat infolinku, ale tam se nedá dovolat, stále přetížena. Četla jsem v komentáři pod, že peníze easyjet vrátil, mám tedy čekat a je možné, že easyjet peníze vrátí automaticky anebo mám podnikat nějaké kroky? Děkuji moc.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, mají ještě online chat takže tam bych se snažil dostat a domluvit se.

  • Stefan napsal(a):

    Dobry den,
    Mam zakoupeny let s CSA pres Letusku na 8.4.
    Let byl zrusen a snazim se ziskat refundaci.
    CSA me odkazuje na prodejce – Letusku.
    Jiz tyden se je snazim marne kontaktovat – neodpovidaji na email, kontaktni formulat ani zpravu pres facebook. Dovolat se je nemozne.
    Jaky postup by jste mi doporucili abych neztratil pravo na refundaci? V pripade ze by prodejce upadl do konkurzu muzu pozadovat nahradu po letecke spolecnosti i kdyz jsem letenku kupoval pres prodejce ?

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, v každém případě je potřeba to řešit přes prodejce. Pokud krachne tak pojištěný být nemusí, tam pak záleží jak se k tomu postaví IATA a další organizace… ale asi bych to nějak zvlášť nečekal…

  • Jana napsal(a):

    Doplneni- jedna se o spolecnost CSA 🙂

    • Honza napsal(a):

      aha, v tom případě požádat o refund přímo na stránkách ve formuláři a uvidíte, jak to dopadne..

  • Jana napsal(a):

    Dobry den, prisel mi email nekdy 13.3. Ze mi rusi let 10.4. A v nejblizsi dobe mi budou kontaktovat ohledne refundace atd… poslala jsem jim dotaz, zda se to tyka i zpatecniho letu. 20.3. Mi prisla odpoved, ze ano i zpatecni, ale ze od 20. 3. Jiz nevraci penize pouze poskytnou Vaucher… zatim mi tedy neprisel ani ten, ale ja o nej vzhledem k situaci nestojim a rada bych vraceni penez. Muzou se takto zachovat, nebo mam jeste nejakou moznost vybojovat penize zpet?

    Dekuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, prakticky všechny aerolinky začaly aktuálně dávat vouchery, obecně je to proti základním podmínkám, vzhledem k odkazu na vyšší moc jim to asi ale bude procházet… Určitě ale čekat na výzvu ke zrušení, včera mi přišel email na let 8.4.

  • Jirka napsal(a):

    Další info ke komentáři z 22.3.2020 (14:31)
    Kiwi „vylepšilo“ nabídku, už nabízí místo 14.000,- jen 2770,- a to ještě ve formě nějakého kreditu….
    To jsou ale filutové… (hodně mírně řečeno)
    Studoval jste někdo detailněji (nejlépe i z právního pohledu) jejich ochodní podmínky? Můžou vůbec takto postupovat?
    Díky.

  • Dana Nováková napsal(a):

    Dobrý den,
    chci se zeptat na situaci,kdy jsme si zakoupili letenku jako extra příplatek k autobusovému zájezdu do Holandska s odletem 27.6.Chceme zájezd stornovat,storno poplatky jsou do 90 dnů malé,ale cestovka nám tvrdí,že letenku stornovat nelze,že ji musíme zaplatit celou.Obvykle létají s KLM,low cost class.Jsou nějaká pravidla pro storno letenky nad 90 dnů odletu?
    Děkuji za odpověd.Dana

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, tam záleží jaký produkt byl vlastně koupen – jednotlivé služby, spojené služby nebo zájezd atd… podle toho se pak liší i řešení situace…

  • Hana napsal(a):

    Dobrý den, objednala jsem letenky přes kiwi, já vím, chyba. V případě zrušení letu mě bude kontaktovat aerolinka nebo se to dozvím ze strany kiwi? Vrácení peněz je samozřejmě přes kiwi nedosažitelný cíl, dala by se v tomto případě kontaktovat přímo aerolinka a vymáhat peníze po nich? nebo jsou ty peníze v podstatě uloženy u kiwi? Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, přímo přes aerolinku to nepůjde. Pouze pokud byste měla přímo rezervační kód k aerolince…

  • Zdenka napsal(a):

    Zakoupila jsem letenku Řím – Praha na 12.03. prostřednictvím OPODO; spoj zajišťují ČSA prostřednictvím SW. Let zrušen. Požádala jsem o refundaci letenky ČSA a dodala jim všechny doklady včetně faktury, na níž je uvedena částka přeúčtovaná agentem přepravci. V době podání žádosti o refundaci byl na stránkách ČSA výrazný banner, že za lety zrušené z důvodu koronaviru bude poskytnuta refundace – onen banner lze považovat za veřejný příslib. Jinak kolem toho ČSA „tančí“ ve smyslu, že jsem své finanční prostředky poskytla třetímu subjektu … Dle General Condition OPODO se nákup uskutečnil mým jménem a na můj účet. Jaká je naděje ( vím, že umírá poslední! ).

    • Honza napsal(a):

      Peníze vyplatí ČSA zpět na kartu kterou bylo hrazeno a to byla karta opodo, případně pokud jedou přes GDS tak se to řeší tam, takže je určitě potřeba jednat s opodo…

  • Martin napsal(a):

    Dobrý den,
    tak mám nové info ke svému příspěvku (viz níže). Měl jsem let s BA, který mi zrušili a nabízeli voucher nebo přebookování, nicméně po zavolání k nim jsem se bez problémů domluvil na vrácení peněz na účet (do 5-7 pracovních dnů), takže u BA Vám peníze zatím vrátí (pokud byl let zrušen!). (P.S. na začátku hovoru sice automat mluví o tom že pokud neodlétáte do 72 hodin, nemáte jim volat, ale neměli s tím žádný problém, takže se tím nenechte zaskočit. Samotné dovolání „k živému člověku“ trvalo tak maximálně 5 minut.)

    Mějte hezký den

    __________________________________
    Martin napsal(a):
    21.3.2020 (7:54)
    Dobry den, včera mi zrusili let s British Airways a …..

    • Honza napsal(a):

      díky za tip!

  • Tereza napsal(a):

    Dobrý den, mám koupené letenky do Dubaje přímo ze stránek Emirates. Napsali mi, že můj let byl zrušen a že mám kontaktovat linku. V podmínkách, které mi přišly společně s letenkou je napsáno, že je to letenka “nerefundovatelná”, takže mi nabídli zdarma přebookování na jiné datum či kredit s platností 1 rok. Upřímně vzhledem k aktuální situaci je dost možné, že nebudeme ještě další rok cestovat, zároveň je možné, že do té doby otěhotním a letenka v tu chvíli mi bude k ničemu. Na jiné jméno kredit ani přebookování není možné.
    Mám možnost dostat své peníze zpět v plné výši?
    Děkuji.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, určitě kontaktujte Emirates s žádosti o vrácení peněz, situace s vyšší mocí je aktuálně ale nepřehledná a asi se to bude řešit letenka od letenky.

  • Lenka napsal(a):

    Dobrý den, mám prosbu. Chtěla jsem se zeptat, jestli se někdo setkal s refundem od Easy Jet za zrušené lety. Oba lety byly let. společností zrušeny. Vybrali jsme refund a čekáme na vrácení částky. Přišel e-mail u obou letů a obou jmen, že se peníze vrací. Dnes přišlo, že k dnešnímu dni vracejí částku, která odpovídá ceně jedné osoby za jeden let tam – Bylo to i v tom potvrzení, uveden první let a jméno jedné osoby a částka odpovídá za jednu osobu při cestě tam. Má někdo zkušenost s tím, že to posílají po jednom? Nějak jsem to nepochopila a dost mě to zaskočilo. Jen doufám, že nevrátí jen tohle. Děkuji moc.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, zatím mi to u easyjet vrátili vždy celé i bez ohledu na to jaké emaily chodily…

  • Jirka napsal(a):

    Dobrý den. Přidám mou zkušenost s kiwi (ještě neuzavřenou). Máme koupené letenky v rámci jedné rezervace PRG-DUS a DUS-FUE (celkem 14tis Kč). Nejprve byl zrušen PRG-DUS (na to jsem je upozornil já). Nemohl jsem se tam dovolat, vždy to končilo na nějakém anglicky mluvícím automatu…. Po mailové intervenci (bez odpovědi) nabídli v online rezervaci zrušit celou rezervaci a vrátit nám 1500,- a to ještě nátlak – rozhodněte se do 24h, jinak to propadne (byla sobota ráno, takže se není kam dovolat, ověřit). Nechal jsem to „vyhnít“, přišel další mail „… rozhodnout se musíte do 48h..“ V pondělí ráno se mi podařilo dovolat k živému člověkovi, který mě ujistil, že možnost požádat o vrácení peněz je až do data odletu. Mezi tím se tam po dalších asi 2 mailech nebo odeslaných formulářích objevilo vrácení 4500,-. To už by zhruba odpovídalo tomu prvnímu letu. Přišli bychom však o 10tis za druhou letenku. Počkal jsem a nyní je zrušen i druhý let, tedy celá rezervace (zjistil jsem během pátka a napsal jim mail, protože na kiwi o tom nevěděli). V sobotu (dnes) se objevila nabídka kiwi na vrácení 4800,- celkem :-((( nebo zaplatit dalších asi 500,- a čekat, co jim vrátí letecké společnosti (ty uvádějí na stránkách, že vrací vše, samozřejmě…). Mám pocit, že to už je hodně za hranící… Ať už to dopadne jakkoliv, tak kiwi už nikdy více… J.

    • Honza napsal(a):

      Bohužel si v téhle situaci děla kiwi co chce, vypadá to ale že to má podchycené v podmínkách..

  • David napsal(a):

    Měl bych prosbičku,
    v období Velikonoc byl plánovaný let do Amsterdamu se společností KLM. Lety byly zrušeny, nicméně společnost nabízí kompenzanci pouze ve formě voucheru. Neměl bych mít nárok na vrácení peněz v plné výši namísto nabízeného voucheru?
    Děkuji za odpověď.
    S pozdravem
    David

    • Honza napsal(a):

      Měl, aerolinky se budou ale vymlouvat na vyšší moc a v tu chvíli není moc nikdo, kdo by rozsoudil na co je a není nárok, než případné soudy, takže buďto se spokojit s voucherem nebo čekat jak to vše dopadne.

  • Hana Spáčilová napsal(a):

    ODPOVĚĎ NA:
    Maritn napsal(a):
    21.3.2020 (10:22)
    Zdravim tak Wizzair mi zrusil let 9.4. Katowice -Fuerteventura . Prisla klasicka nabidka mailem 1) vymenit let 2 )vraceni penez na muj ucet 3) vraceni na ucet Wizz + 20% navic…praxe vratili mi kredit a tech 20% navic , ale nikde nevidim moznost vratit na ucet muj …jak to udelat uz to nekdo delal. kde je moznost to prevest nemuzu nic najit . Me nenabidlo nikde. Diky za jakekolv info

    == stejná situace, nakonec přišel e-mail s informací a prolinkem na vyplnění údajů pro refundaci. Přikládám: https://wizzair.com/en-gb/wizz-credit-conversion-request

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *