Ryanair – vyřízení refundu
CC0 Pixabay
Zatímco na začátku koronavirové krize vyplácel Ryanair peníze za zrušený let poměrně rychle, aktuálně jsou lhůty opravdu dlouhé.
Potřebuju poradit s refundem
Denně dostávám spoustu dotazů k refundu letenek od Ryanair, proto jsem dal dokupy postup, u kterého se nakonec ukázalo, že k výplatě peněz za zrušený let dojít může. Tento postup použijte pokud jste rezervovali přímo na ryanair.com nebo máte od prodejce rezervační kód, pokud ne musíte řešit přes prodejce.
1. Zrušení letu a žádost
V první řadě je potřeba počkat na zrušení letu. Nestačí doporučení ČR o zrušení letu, nestačí fakt, že nemáte možnost jak se dostat na letiště odletu. Vždy je potřeba počkat na email o zrušení konkrétního letu.
V emailu kliněte na Vrácení peněz a ve zobrazeném formuláři vyplňte požadované údaje. Nezapomeňte zaškrtnout, že žádáte za všechny cestující a lety.
Pokud email nepřijde je potřeba se přihlásit do správy rezervace ve které se klikáním na Vrátit peníze proklikáte k obecnému formuláři, ten najdete rovnou také pod tímto odkazem.
Následně vyplňte formulář, opět nezapomeňte zaškrtnout, že si přejete refund za všechny trasy a cestující.
Pokud nemůžete najít vaši rezervaci ani po přihlášení, tak začněte rovnou odkazem na formulář výše a vyplňte údaje z emailu.
Dále se může stát, že po odeslání formuláře zahlásí error – s největší pravděpodobností jste tak formulář už vyplňovali a je potřeba čekat.
Často se stane, že vyplníte formulář EU261, na základě něhož vám přijde zamítavé stanovisko o refundu. Je to však formulář pro žádost o kompenzace a na ty při rušní kvůli koronaviru nárok není. Jeho vyplnění nemá nic společného s žádostí o refund zaplacených letenek.
2. Voucher a podpora
Po několika dnech až týdnech přijde na email voucher za zrušené lety platný jeden rok od chvíle vystavení.
Vouchery lze používat pouze pro nové rezervace se stejným jménem prvního cestujícího na letence. Pokud voucher neodmítnete nejste automaticky zařazeni ve frontě na vyplacení (trochu se liší info agent od agenta). Proto je potřeba kontaktovat Ryanair pomocí online chatu.
Ten najdete pod odkazem zde
Po spuštění chatu napište „agent“, odmítněte hodnocení a klikněte ne poslední možnost pro spojení s operátorem, následně vypľňte formulář o vaší rezervaci a čekejte ne připojení agenta. Tomu sdělte, že si nepřejete voucher a chcete být vyplaceni, dostanete informaci, že vás zařadí do fronty a je tak potřeba čekat.
3. Výplata
Ačkoliv to vypadalo, že Ryanair bude držet peníze minimálně po celé léto, u prvních rezervací, které jsem takto zpracoval v březnu začínají platby chodit. Příkladem info o termínech u jedné rezervace:
Email o zrušení letu – 14.3.2020
Vyplnění refund formu – 17.3.2020
Email s voucherem – 20.4.2020
Odmítnutí voucheru – 22.4.2020
Výplata peněz – 27.5.2020
Vzhledem k množství žádostí v následujících měsících mohou být samozřejmě lhůty aktuálně delší.
Zdravím Honzo.
Mam dotaz ohledně refundu. Když mi poprvé změnili v půlce dubna čas odletu, zažádal jsem o refund, protože bylo jasné, že se nikam nepoleti. To bylo zatím bez odpovědi. A když mi v půlce května poslali mail se zrušením letu, chtěl jsem zažádat znovu o refund, ale hodilo to error, jak je popsáno v článku. A když jsem se dnes podle návodu snažil proklikat přes rezervace na refund formulář, tak mi to nabízí na vyplnění jen jeden let a jednoho pasažéra. A bojím se to potvrdit. Abych pak nedostal vráceno jen za jednu letenku a jednoho pasažéra a nikde tam nevidím zaskrtavaci políčko pro všechny lety a cestující. Díky moc za odpověď.
Ahoj, ideálně napsat na online chat, aktuálně už to celkem frčí. Jinak s největší pravděpodobností se to bude zpracovávat, teď jsou ty čekačky fakt dlouhé…
Děkuji moc za úžasný návod. Byla jsem rozčarovaná z voucheru a nevěděla, jak ho odmítnout, ale s tímto návodem mám zažádáno o vrácení peněz a to během 10 minut. Ještě jednou děkuji Honzovi za jeho úžasné stránky a rady!!!
Jsem rád, že se hodí 🙂
Hmm, možnost spojení s operátorem už v nabídce není 😀 Narazil na to taky někdo?
Asi to bylo mimo dobu, kdy jsou operátoři online..
A nevíte prosím, jak zažádat u Lufthansa? Taky nabízí jen voucher. Díky Katka
Bohužel je dneska jednodušší ty peníze dostat z nízkonákladovek které mají peněz více, určitě odmítat a čekat, jednou to určitě vyplatit musí.
zrusili mi let, zazadal jsem o refund, ale voucher mi nenabidli, ale dneska mi prisel od nich tento mail:
Dear Customer,
We apologise for any inconvenience caused from your recent flight cancellation.
We sent you an email inviting you to move your cancelled flight for free or apply for a refund. Moving your flight is very easy, there are no change fees, you don’t have to pay the fare difference and you can travel to any destination on our network. Please check Ryanair.com as there may be options for you to move to an alternative flight on the next/previous day to your original.
We’re operating over 1,000 flights a day from 1 July and we’ve introduced new health measures on board to protect our guests and people. Free Move is a great option if you still wish to travel over the next couple of months and we’ve made a short video to show you how to complete your Free Move in 4 easy steps. Click here
We look forward to welcoming you on board in the very near future.
Yours sincerely,
Zrovna dnes jsem si ráno všiml, že dali možnost rebooku i na jiné trasy a termíny po celé léto, refund ale funguje stále.
Tak dnes jsem se spojila s agentem pres chat s tim, ze opravdu chci vratit penize a nechci voucher. Jen se me slusne znovu zeptal, zda opravdu prachy a ne voucher a pak uz jen, ze ok peníze vratime, jen to bude chvilku trvat, popral hezky den a konec. Takže ja jsem s komunikaci zaměstnanců v Ryanair velice spoko.
Dobrý den Honzo, prosím, komunikace s agentem přes online chat je v Aj??
Email o zrušení letu mi přišel v Čj, zažádala jsem o vrácení peněz, přesně jak píšeš, poslali voucher, který nechci. Do online chatu jsem se zatím neodvážila. Bojím se Aj.
Umím základ, asi si dokážu přeložit z Aj do Čj a selským rozumem tomu tak nějak porozumět. Ale obráceně se obávám, že to fungovat nebude…
Já angličtinu také moc neovládám, ale když si zároveň otevřete Google translate, tak to zvládnete. Přeložíte si, co píšou a svoji žádost si v tom taky necháte přeložit. Nebojte se toho 🙂
Tak vyřešeno, přesně, jak se píše v článku, odmítnete voucher a oni vás zařadí do výplatní fronty, jděte do toho 🙂
Klidně přes překladač, dneska to zvládne bez problému a oni na to jsou také zvyklí.
Já jsem měla letenku na maltu z vidne s lauda a penize ani pres podporu ani formular mi jeste vraceny nebyly, uz nevim, na koho se obratit, tvrdi ze byly poslany 14.3. ale nic nepřišlo …
Do půlky března ještě chodily, ideálně tak tedy prověřit u banky.
Díky za tip 🙂 Voucher jsem odmítl, ale furt mi tvrdí, že refund zpracují až prý budou v kancelářích, což bude cca za 2 měsíce. Na dotaz, jak je možné, že už někdo refund dostal, stále dokola tvrdí, že nikdo nic dostat nemohl, že mají zakázáno z domova refund zpracovat 🙂
Prosím, nemáte někdo představu, jak by to mohlo být na začátku srpna s odletem do New Yorku z Prahy přes Frankfurt? Letím se Singapore airlines, mám brzy doplácet ubytování… už by to chtělo vědět, jestli se let uskuteční nebo ne. Díky.
To bohužel dneska netuší nikdo.
Wizz čeká hodně dlouho před samotný let. Pak nabízí refund, nebo 120% poukaz. Zatím to vypadá, že to funguje. Je nutno požádat o poukaz, pak až o refund (100%, ne 120%) přišla mi vcelku hned i faktura na mail. (Kdybych neplatila ve forintech, tak bych možná vzala i poukaz, ale tahle nechci).
Ryan jsem požádala o refund 16.5. (potvrzení na mail ani nepřišlo), dnes mi přišel poukaz… a jedeme dál 🙁
Já jsem také v koncích. V březnu jsme byli na Maltě. Po třech dnech nám zrušili zpáteční let. Sehnali jsme si náhradní, ale do Krakova. Ten nám dali na letišti zadarmo asi jako náhradu. My ale odlétali z Norimberku a měli jsme tam auto. Jelikož nebyl žádný přímý let, museli jsme z Krakova do Varšavy a poté do Norimberku. A teď jak z nich dostat ty peníze. Email nemají. Proklikám se až k robotovi na chat, ale tam asi s touto variantou nepočítají. Nevíme co dál. Jestli to předat nějaké společnosti a nechat vymáhat. Poradíte někdo? Díky.
Tam záleží jak jste přijali ten náhradní let, obecně je samozřejmě nárok na úhradu nákladů pro cestu co cílové destinace, pokud je tak je to 3 roky po letu…
Diky za tipy Ryanair, ja porad cekam / od brezna / na penize od MyTrip. Zkousela jsem jiz uplne vsechno.
Tak koukám, že jsem vše udělal úplně stejně. Ale nejhorší je to, že si z lidí dělají banku skrz vouchery, které neustále nutí dokola, to chctělo celkem vytrvalost. Zajímal by mě potom ten poměr lidí, kteří přijmou voucher a nestihnou ho do roka a do dne vyčerpat, peníze pak asi propadnou.
Aktuálně čekám na částku, ten chat jsem absolvoval 15.5.2020, tak si asi ještě počkám, mám i autorizovaný přepis konverzace s agentem, tak je asi budu tak za týden opět otravovat.
Je to samozřejmě jejich cíl, aby ten poměr lidí byl co nejnižší..
Dobrý den, jak jste prosím odmítli voucher? Žádala jsem o vrácení peněz, ale přišel mi voucher. Děkuji.
Je potřeba naspat na online chat.
Nevíte jak to má wizzair? Máme od února rezervovaný let 1.6. Vídeň-ohrid a 8.6. zpět. Zatím se tváří že se nic neděje a normálně letí. Na webu wizzair jsem žádnou refundaci nenašel. Díky
Ruší to klidně den před odletem, takže zatím počkat.
Zatímco LOT dál dělá jakoby se nechumelilo a nechává si líbit kvanta naštvaných cestujících čekajících na refund všude po svých sítích. Achjo.
Tak já jsem voucher odmítnul 12.5. a stále čekám. Každopádně celá ta komunikace od Ryanair je taková prazvláštní…je tam vidět jak se snaží člověka nasměrovat na ten voucher. Ale asi to vlastně i chápu…tak snad peníze brzy dorazí 🙂 Díky za info 🙂