Skupiny létají s Honzou

Ryanair – vyřízení refundu

27.5.2020 14:31 338 komentářů

CC0 Pixabay

Zatímco na začátku koronavirové krize vyplácel Ryanair peníze za zrušený let poměrně rychle, aktuálně jsou lhůty opravdu dlouhé.
 

Potřebuju poradit s refundem
 
Denně dostávám spoustu dotazů k refundu letenek od Ryanair, proto jsem dal dokupy postup, u kterého se nakonec ukázalo, že k výplatě peněz za zrušený let dojít může. Tento postup použijte pokud jste rezervovali přímo na ryanair.com nebo máte od prodejce rezervační kód, pokud ne musíte řešit přes prodejce.

1. Zrušení letu a žádost

V první řadě je potřeba počkat na zrušení letu. Nestačí doporučení ČR o zrušení letu, nestačí fakt, že nemáte možnost jak se dostat na letiště odletu. Vždy je potřeba počkat na email o zrušení konkrétního letu.

V emailu kliněte na Vrácení peněz a ve zobrazeném formuláři vyplňte požadované údaje. Nezapomeňte zaškrtnout, že žádáte za všechny cestující a lety.

Pokud email nepřijde je potřeba se přihlásit do správy rezervace ve které se klikáním na Vrátit peníze proklikáte k obecnému formuláři, ten najdete rovnou také pod tímto odkazem.

Následně vyplňte formulář, opět nezapomeňte zaškrtnout, že si přejete refund za všechny trasy a cestující.

 
Pokud nemůžete najít vaši rezervaci ani po přihlášení, tak začněte rovnou odkazem na formulář výše a vyplňte údaje z emailu.
 
Dále se může stát, že po odeslání formuláře zahlásí error – s největší pravděpodobností jste tak formulář už vyplňovali a je potřeba čekat.
Často se stane, že vyplníte formulář EU261, na základě něhož vám přijde zamítavé stanovisko o refundu. Je to však formulář pro žádost o kompenzace a na ty při rušní kvůli koronaviru nárok není. Jeho vyplnění nemá nic společného s žádostí o refund zaplacených letenek.

2. Voucher a podpora

Po několika dnech až týdnech přijde na email voucher za zrušené lety platný jeden rok od chvíle vystavení.

Vouchery lze používat pouze pro nové rezervace se stejným jménem prvního cestujícího na letence. Pokud voucher neodmítnete nejste automaticky zařazeni ve frontě na vyplacení (trochu se liší info agent od agenta). Proto je potřeba kontaktovat Ryanair pomocí online chatu.
Ten najdete pod odkazem zde
Po spuštění chatu napište „agent“, odmítněte hodnocení a klikněte ne poslední možnost pro spojení s operátorem, následně vypľňte formulář o vaší rezervaci a čekejte ne připojení agenta. Tomu sdělte, že si nepřejete voucher a chcete být vyplaceni, dostanete informaci, že vás zařadí do fronty a je tak potřeba čekat.
 

3. Výplata

Ačkoliv to vypadalo, že Ryanair bude držet peníze minimálně po celé léto, u prvních rezervací, které jsem takto zpracoval v březnu začínají platby chodit. Příkladem info o termínech u jedné rezervace:
 
Email o zrušení letu – 14.3.2020
Vyplnění refund formu – 17.3.2020
Email s voucherem – 20.4.2020
Odmítnutí voucheru – 22.4.2020
Výplata peněz – 27.5.2020
 

 
Vzhledem k množství žádostí v následujících měsících mohou být samozřejmě lhůty aktuálně delší.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Iva napsal(a):

    Dobrý den, jaký doklad požaduje Ryanair, pokud chci žádat o refundaci letenky z důvodu nemoci? Potvrzení pracovní neschopnosti, nebo nějaké potvrzení od lékaře? Let má být 19.3. a jsem už od září v dlouhodobé pracovní neschopnosti a uschopněná do té doby určitě nebudu. Letenku jsem kupovala až začátkem října. Děkuji za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den pokud nemáte pojištění storna, tak nárok na refund z důvodu nemoci není.

    • Iva napsal(a):

      Dobrý den, děkuji za odpověď. Na stránkách ale takovou možnost mají, dá se rozkliknout i důvod vážné onemocnění. https://refundclaims.ryanair.com/

    • Honza napsal(a):

      Určitě to zkuste, ze zkušenosti vím, že obvykle bohužel žádost neschválí.

  • Tomáš P. napsal(a):

    Dobrý den,
    na konci ledna letošního roku nám byl odložen let z Bratislavy do Dublinu se společností Ryanair téměř o 7 hodin z důvodu poruchy letadla. Měli bychom dostat každý 400EUR kompenzace. Po příletu z Dublinu jsme hned poslali do Ryanairu Reklamační formulář dle nařízení EU č. 261. Bylo nás pět a každý to reklamoval sám, jak to reklamovat hromadně na to jsme nepřišli my ani jiní spolucestující, tak jsme usoudili, že musíme každý zvlášť. Každopádně jednomu z nás se Ryanair vyjádřil, že mu pošle 400EUR na účet do 10 pracovních dní, což by mělo být během následujícího týdne, ale ostatním se zatím nikdo nevyjádřil. Ještě to není ani 3 týdny od podání reklamace, tak nevíme, jestli máme čekat nebo jak postupovat dál.

    Děkuji moc za informace.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano, to bych počkal, a pokud se třeba do týdne nebude nic dít, tak urgovat přes online chat.

  • Jana napsal(a):

    Dobrý den, koupili jsme letenky Brno – Londýn s Ryanair, přisel email, že změnili čas letu z 18 h na 22:30 odlet, že se máme vyjádřit do 24 h, jestli akceptujeme. Bohužel to manžel přehlídl. Zkoušeli jsme chat, ale máme počkat až prijde email( 1-3 měs. Před odletem), pak bude prý možné udělat změnu na jiný čas bez poplatku.
    Jelikož se obávám, že letenky již budou vyprodány, chtěla bych koupit odlet znovu na jiny termin, a již koupené letenky “tam”nechat proplatit zpět nebo voucher, je to možné nebo máme smůlu?
    Děkuji Jana

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, jakmile přijde email o změně nebo v rezervaci je vidět změna, tak lze letenky změnit na výhodnější termín. Ale obvykle se to zobrazí ihned po provedené změně.

  • Lily Hurska napsal(a):

    Dobrý den,

    dne 16.9.2022 nám byl zrušen let (z důvodu air controll strike ve Francii), nejbližší let od ryanera je na den 21. 9. 2022, tedy za 5 dní.
    Měli bychom kompenzaci za ubytování a stravu? Případě máme si hledat nějaký jiný let domů? Jak postupuje letecká spoelčnost, pokud si najdeme alternativní způsob dopravy domů?

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, sami si ho nehledejte. Buď přijměte nabídku Ryanairu, pak je nárok na proplacení nákladů nebo napište na online chat a zkuste domluvit alternativu třeba po zemi nebo s jinou aerolinkou. Musí s tím ale Ryanair souhlasit. Pokud u Ryanair odmítnete náhradní let tak máte nárok jen na proplacení ceny za letenku a už ne dalších nákladů. Nárok na kompenzace není vůbec protože to není vinou Ryanair.

  • Tereza Š. napsal(a):

    Nevěděl byste jak získat od Ryanair potvrzení o nenastoupení letu kvůli nemoci člena rodiny? Pojišťovna potřebuje důkaz, že jsme neletěli, ale letenky zrušit nelze, nebo jsem teda nevěděla jak. Děkuji Tereza

    • Honza napsal(a):

      Většina pojišťoven to jen tak zkouší, zatlačil bych na ně s čestným prohlášením, že jsem ten let neletěl. Ještě jsme to jednou dělali tak že jsme požádali Ryanair o proplacení neodletěných tax, které nám zamítli, ale to té pojišťovně jako potvrzení stačilo.

  • Petra napsal(a):

    Dobrý den, mohu poprosit o radu, jestli ma společnost Ryanair někde uvedenou lhůtu po vyřízení reklamce/ kompenzace za zpožděný let více než 3 hodiny dle EU-261. Žádost o komepenzaci jsem posílala před měsícem a zatím i po urgencích nemám žádnou odpověď.
    Děkuji za radu a hezký den. PH

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ideálně je neustále urgovat, obvykle to bývá do pár týdnů vyřešeno.

  • Renata napsal(a):

    Dobrý den, obracím se na vás s dotazem. 9.7. Jsme meli odletat ze Skiathosu zpet do Vidne. Po asi 4hodinovem zpozdeni byl let zrusen. Zustali jsme zde bez informaci – pouze email, ze byl let zrusen. Na vyber vraceni penez za letenku nebo jiny let ze stejne do stejne destinace…to nebylo mozne(letenky vyprodany na dalsi dva lety v nasledujicim tydnu). Museli jsme tedy trajektem do Solune, odtud letet do Bratislavy, nasledne busem do Vidne. Muj dotaz zni, mame narok na nejake kompenzace? Duvod zruseni letu jsem nikde nedohledala.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, je to podle důvodu zrušení a to vám aerolinka sdělí jakmile pošlete formulář EU 261 – Ryanair na to má na webu přímo stránku.

  • Štěpán napsal(a):

    Dobrý den, měli jsme s přáteli (skupina 8 lidí) odletět do 24.6 do Bruselu, ale z důvodu stávky zaměstnancův Bruselu nám byl let zrušen. Oznámení o zrušení přišlo 22.06. Peníze mi byly okamžitě vráceny, nicméně jsme měli zarazervované bydlení + transport v Bruselu, za který nám peníze vracet nikdo nechce. Mohu požádat o kompenzaci? Případně když o ní chci zažádat Ryanair chce po mě plnou moc od všech pasažérů. Znamená to tedy, že kompenzace bude pro každého pasažéra nebo jednotně pro celou skupinu? Dočetl jsem se, že na tento typ letu to je 250 €. Díky

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano, pokud to byly zaměstnanci Ryanairu tak nárok na kompenzaci je, pokud letiště tak není. Většinou šlo ve formuláři požádat rovnou za všechny bez plné moci, pokud by jí chtěli, stačí si ji napsat a podepsat…

  • Pavel napsal(a):

    Dobrý den, včera ve 23.50 jsem měl odletět s rodinou z Boloně do Prahy od Ryanair. Let byl nejdříve zpožděný na 2.50 a nakonec zrušen. Žádné lety nejsou zpět do Prahy přes Ryanair, až v úterý, tedy za 6 dní. Sehnal jsem zpět cestu vlakem přes Mnichov za dost peněz. Žena bude mít zřejmě problémy v zaměstnání. Můžu žádat kompenzaci a čekat, že mi ji proplatí? Moc díky.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ten let byl zrušen z důvodu výpadku řízení letového provozu v Praze, což je mimo vinu aerolinky, nárok na kompenzace tak není, pouze refund letenek.

  • Petra napsal(a):

    Dobrý den,
    již minulý rok jsme se snažili o kompenzaci za zpožděný let.
    Letěli jsme se smartwings, ale přes CK EXIM.
    Šlo o let z Palma de Mallorca do Prahy, kdy mělo podle kapitána letadlo technické problémy.
    Šlo o více jak 5-6 hodin.
    Bohužel nikdo na mail se žádostí neodpovídá a jejich kontaktní formulář se nám nedaří vyplnit.
    Problém je v čísle letenky (TKT, ETKT), které si nedokážeme nijak zjistit, v CK nám poradili zadat č. objednávky zájezdu, ale to též nefunguje a bez tohoto nelze formulář odeslat.
    Takový začarovaný kruh, nemáte nějaký tip?
    Moc děkuji a hezký večer 🙂

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, to je standardní domluva mezi CK a aerolinkou – CK dává ruce pryč a Smart chce údaje které ale nemáte, musí to vyřešit i bez nich, kdyžtak se obrátit na letecký úřad.

  • Martin napsal(a):

    Dobrý den, potřebujeme zrušit pět letenek z rodinných důvodů kolik je storno poplatek

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, letenky nelze zrušit. Jedinou výjimkou jsou vážné důvody jako je úmrtí v rodině apod, to obvykle Ryanair povolí, jinak ale možnost není.

  • Dana napsal(a):

    Dobrý den, nemáte nikdo radu jak postupovat… koupila jsem letenky přes Kiwi s odletem v červnu, za tři dny po zaplacení a potvrzení rezervace, byl let ze strany letecké společnosti zrušen, nabízené možnosti byly 3x větší než původní cena. Rozhodla jsem se nevyužít možnosti a zažádala jsem o vrácení peněz, Od té doby si dopisuji a nikam se to neposunulo, při nabídce asistované vrácení peněz , která je zpoplatněná = nevím co si pod tímto pojmem mám představit. Máte radu jak na to? Děkuji.

  • Alena napsal(a):

    Dobrý den Honzo,
    koupila jsem přes Letušku letenky Praha-Londýn a zpět a let byl zrušen 7 dní před odletem. Náhradní let nenabídli, sama jsem si našla let na druhý den, který ale nevyhovoval. Letuška prý podá žádost o vrácení peněz za letenky a až jestli žádost schválí letecká společnost dostaneme peníze za letenky a zaplatíme za vystavení dobropisu 246,- Kč. Důvod zrušení letu letecká společnost nesdělila. Chtěla bych podat žádost o refundaci, ale když se dostanu k vyplnění čísla letu tak mi to píše, že je požadováno platné číslo letu, což zadávám i ve správném tvaru. Dál mě to pak nepustí. Máte nějakou radu jak postupovat? Děkuji velmi

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud to koupila letuška tak i ona přímo dostane případný refund. U Ryanair bych čekal že to bude z nějakého důvodu stávky apod. proč to letadlo neletělo, takže nárok na kompenzaci nebude ale bude určitě vždy nárok na refundaci… pokud nemáte přímý přístup do rezervace tak musíte vždy přes letušku, pokud máte a nejde vyplnit to číslo letu tak napsat na online chat.

  • Ivana napsal(a):

    Dobrý den Honzo, měla bych dotaz ohledně letenek od Ryanair. Pokud dojde ke zrušení letu, s jakým časovým předstihem o tom Ryanair informuje? Máme naplánovanou cestu přes 3 destinace (4 různé letenky) na 10 dní, tak abychom někde nezůstali 😃. Zatím jsme s nimi letěli jen jednou, tak nemáme moc zkušeností. Moc děkuji za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, všechny aerolinky to mohou bez nutnosti placení kompenzace udělat do 14 dní před odletem, pak už jedině při nějaké neočekávatelné situaci – stávka, počasí, apod.

  • Barbora napsal(a):

    Dobrý den, chci se optat. Máme zakoupené letenky PRG-Dublin – nastala situace, že 2 členové rodiny onemocněli a nemůžou letět. Poletí jenom jedna osoba. Chci se optat, zda se těmto 2 lidem musí dělat online odbavení nebo prostě do letadla nenastoupí? Jak to udělat. Přebukování nemá cenu pač to vyjde ještě dráž než letenky, které jsme zakoupili. Děkuji za informaci.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, jednoduše je neodbavíte a nic se nestane…

  • Slavka napsal(a):

    Dobrý den, také prosím o radu. Kupovala jsem 4 lety přes kiwi, 2 tam a 2 zpátky s přestupem. Jeden let zrušili a tím to narušilo celou cestu. Nebylo možné najít žádnou adekvátní náhradu, nová letenka by stála mnoho násobně víc, jak cela cesta. Tím to však neskončilo, jiné lety se začali přesouvat, došlo tam k několika změnám. Neustále změny také samozřejmě znemožnili cestu. Řešila jsem refundaci s Raynarem v chatu i přes Kiwi, bohužel mi uznali pouze jeden oficiálně zrušený let ze 4, za který zaslali voucher. 3 další lety mi propadli 🙁 Kiwi píše, že s tím nic víc neudělají, Raynar o tom rozhoduje a jiné lety neuznává a tím situaci uzavřeli. Nepřijde mi fer přijít o ceny 3 letů, když nebyla moje vina, že se vše pořád měnilo a rušilo, cesta nebyla možná. Moc děkuji za radu.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel to je kiwi, to vám nikdy neřekne, že ty lety nakupuje jako jednosměrné, Ryanair je jako přestupní neprodává a tak nemá důvod je rušit a tím pádem ani refundovat, pro příště se vyhnout kiwi obloukem, s tímhle už bohužel nic udělat nepůjde.

  • Martina napsal(a):

    Dobrý deň, viete mi poradiť.. Na Vianoce 2019 som kupovala letenky , na máj 2020 , samozrejme sme ich nevyužili. Tak keď som počula, že vrátenie peňazí je zdlhavé požiadala som o voucher. No ten sme nemohli využiť, pretože sme ešte neboli po očkovaní 14dní , tak nám voucher prepadol. Ryainar písal že dokonca roka nám peniaze vráti a teda niesom si istá či vráti a tak som sa radšej chcela opýtať . ďakujem

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, určitě urgovat přes online chat, je potřeba mít také vyplněné všechny potřebné formuláře, ale to vám na tom online chatu řeknou.

  • Jitka napsal(a):

    Dobrý den Honzo,
    kupovala jsem na voucher od kamarádky letenky do Italie od Ryanair. Poslala mi poukaz, aby byla platba z jejího voucheru za zrušený let.
    Kupovala jsem letenky na sebe, uplatnila její číselný kód z voucheru. Bohužel jsem nevěděla, že mám zapsat jako prvního cestujícího její jméno a pak až sebe.
    Vybraly jsme letenky, sedadla atd., při platbě jsme použily kód. Bylo tam napsané potvrzení, že platba byla stržena z „voucheru“, čili k platbě nula. Při následné kontrole jsme zjistily, že nemáme žádný naplánovaný let. Ani jedna.
    Máme ještě vyčkat nebo koupit znova letenky? Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud nepřišel na email itinerář, tak ta platba neproběhla, proto klidně můžete udělat rezervaci znova.

  • Václav napsal(a):

    Dobrý den, rád bych se zeptal, jak se postupuje v případě, že se Ryanair nevyjádří a let již propadl?
    Minulý týden jsme měli odlétat do Dánska, ale byl jsem cizí osobou napaden a z důvodu pracovní neschopnosti, jsem doma o berlích. Tudíž, jsem nemohl opravdu odcestovat. Je to i v řešení Policie, která případ vyšetřuje,jako výtržnictví… Mám možnost nějak peníze, za letenky dostat zpět? Pojištěné nebyli, pač to byla rychlá akce, druhý den jsme chtěli odlétat. .
    Děkuji, za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel nárok ani při takovéto situaci není, jedině kdyby byly letenky pojištěny.

  • Denisa napsal(a):

    Dobrý den, má někdo zkušenosti s požadováním náhrady za zpoždění let více než 3h?

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano mají na to přímo formulář, takže ten vyplnit, pokud se nebude nic dít tak pak urgovat přes online chat, u Ryanair to jde celkem bez problémů.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *