Skupiny létají s Honzou

Ryanair – nákup letenky, tarify, tipy

28.1.2019 17:30

Letenky u Ryanair se dají pořídit za pár korun. Kdo by odolal tak nízkým cenám? Nenechejte se nachytat a nezaplaťte zbytečně moc za služby, které nepotřebujete. Nákup letenky u Ryanair krok po kroku. Od roku 2020 spustil Ryanair nový systém rezervací letenek

Typ letenky u Ryanair

Při výběru letenky si do vyhledávače na hlavní stránce Ryanair zvolíme letiště odletu a příletu. Zobrazí se nám pouze letiště, mezi kterými Ryanair provozuje přímé spojení, nebo spojení s garantovaným přestupem. Po výběru data odletu a příletu a zvolení věkové skladby cestujících (informace o cestování s dětmi naleznete zde) už zjistíte samotné ceny letenek s rozpětím +-2 dny. Okolní dny si můžeme libovolně proklikávat a hledat lepší cenu.

Letenku na zvolený let vybereme kliknutím na žlutý rámeček s cenou. Objeví se nám na výběr tři až čtyři tarify, ve kterých můžeme letenku koupit: Value, Regular, Plus a FlexiPlus. Jak dokončit nákup letenky se dozvíte na konci článku.

Value tarif od Ryanair zaručuje nejnižší cenu, za kterou můžete letenku získat. Zahrnuje vlastně jen samotnou službu přemístění z bodu A do bodu B a malé příruční zavazadlo o rozměrech 40x25x20 cm (více o zavazadlech u Ryanair zde). Všechny další služby jsou za dodatečný příplatek (není nutností si tyto služby přikupovat!). Odbavení letenek (zadání údajů do systému pro získání palubních vstupenek) je zdarma při provedení online, a to nejdříve 48 hodin před odletem (nenechte se zmást místními časy, např. při odletu z Londýna v pátek v 18:00 místního času se půjde kvůli časovému posunu odbavit ve středu až v 19:00 středoevropského času, což je stále 48 hodin předem).

Hned poté se nás systém zeptá na jméno cestujícího. Zadat jméno je nutné, případná změna jména je pak za vysoký poplatek.

Při pokračování v nákupu nám systém okamžitě nabídne možnosti výběr sedadel. Nejnižší cena za sedadlo je 120 Kč, může se ale vyšplhat i přes 500 Kč. Výběr sedadla vám zajistí, že budete sedět jako skupina pohromadě na sedadlech, na kterých chcete a navíc je vám umožněno odbavit si vaše letenky už 60 dní před odletem. Pokud za sedadlo připlácet nechceme, zůstává nám standardní čas na odbavení nejdříve 48 hodin před odletem každého letu (zpáteční let opět 48 hodin předem) s tím, že nám bude sedadlo zdarma přiděleno na některé ze zbylých míst (skupina ale bude sedět odděleně, Ryanair cestující bez přikoupeného sedadla rozděluje).

Po výběru sedadel se nás systém zeptá na příplatková zavazadla. Pokud žádné další zavazadlo nechceme, klikneme na „Pouze 1 malé zavazadlo“. Z levnějších příplatkových zavazadel můžeme zvolit „Přednostní nástup do letadla a 2 palubní zavazadla“, kdy si můžeme vzít s sebou na palubu ještě druhé příruční zavazadlo o rozměrech 55x40x20 cm a do letadla budeme nastupovat jako první. Dražší jsou pak odbavená zavazadla 10 kg a 20 kg, která poputují do zavazadlového prostoru letadla (nemusíme tak brát ohledy na spoustu zakázaných předmětů v příručním zavazadle).

Dále si k rezervaci můžeme přikoupit Fast track u bezpečnostní kontroly, což je speciální kontrolní stanoviště bez front s prioritní kontrolou (vyplatí se hlavně, pokud máte málo času na přestup nebo víte, že dorazíte na letiště jen chvíli před odletem), občerstvení (dá se koupit i na palubě), cestovní pojištění, parkování (poslední dvě položky se většinou nevyplatí, výhodněji vyjde zařídit si pojištění přímo u vaší pojišťovny a parkování přímo na stránkách parkovišť). Nejlevněji vyjdou tyto příplatkové služby při nákupu hned při rezervaci, při pozdějším dokoupení jsou za vyšší cenu.

Tarif Regular a Plus

Zdánlivě výhodné tarify Regular a Plus v ceně zahrnují více služeb. Regular zahrnuje kromě malého příručního zavazadla také druhé větší příruční zavazadlo a přednostní nástup do letadla (lze zakoupit ke standardnímu tarifu od cca 150 Kč) a výběr standardního sedadla zdarma (v ceně 120 – 270 Kč). Tarif Plus zahrnuje oproti Regular ještě odbavené zavazadlo do 20 Kg (v ceně 650 Kč) a check in na letišti zdarma, neobsahuje zase dvě příruční zavazadla a přednostní nástup.

Tarif Regular se prakticky nevyplatí. Pokud zvolíme tarif Value a k němu si ručně navolíme sedadlo a přednostní nástup do letadla, dostaneme se na nižší cenu, než kdybychom si koupili tarif, který tyto služby „zahrnuje v ceně“.

Výhodnost tarifu Plus je také sporná. Pokud si opět navolíme k tarifu Value sedadlo a odbavené zavazadlo zvlášť, dostaneme se na nižší cenu. Služba odbavení letenek na letišti je prakticky zbytečná, odbavení můžeme provést online zdarma 48 hodin před odletem (30 dní před odletem při zakoupení sedadla). Pokud ale odbavení na letišti vyžadujeme, je toto nejlevnější možnost, jak toho dosáhnout (jinak je odbavení na letišti za vysoký poplatek).

Tarif FlexiPlus

Nejdražší prodávané letenky u Ryanair jsou letenky FlexiPlus. Ty jsou výhodné snad jen pro cestující, kteří potřebují flexibilitu v datu a čase letu. Zahrnuje dvě příruční zavazadla, přednostní nástup do letadla, výběr jakéhokoliv sedadla, Fast Track u bezpečnostních kontrol, odbavení letenek na letišti zdarma (jinak je odbavení na letišti za poplatek 55 EUR) a flexibilní letenky včetně změny destinace zdarma, pokud změnu učiníte v den odletu. Pokud změnu provedete dříve, nebude Vám sice účtován poplatek za změnu letu, budete ale muset doplatit rozdíl v ceně původní a nové letenky. Tarif FlexiPlus je specifický a jeho výhodnost nelze přímo určit, jelikož změnu letu lze udělat za poplatek 35 EUR + rozdíl v ceně letenky (ta může být velice různá). FlexiPlus je tak jediným tarifem, u kterého je toto možné „zdarma“.

Dokončení nákupu letenek u Ryanair

Ať už jste koupili letenku v jakémkoliv tarifu, dokončení nákupu platbou je vždy stejné. Pokud jste to ještě neprovedli, je nutné se přihlásit k účtu Ryanair (případně se nově registrovat). Kliknete v pravém horním rohu na cenu rezervace a zvolíte „Dokončení nákupu“. Systém nám nabídne ještě několik doplňkových služeb, které jsme ještě nekoupili a pak už jen zadáme údaje k platební kartě nebo PayPalu, odešleme rezervaci a je hotovo.

Udělal jsem při rezervaci chybu

Co dělat, když při rezervaci letenek u Ryanair udělám chybu? Pokud se jedná o překlep ve jméně, ten je možné zdarma opravit přes online chat Ryanairu nebo jeho telefonické centrum. Změna celého jména je za výše zmíněný poplatek 115 EUR za jeden směr. První se ale raději podívejte, jestli za lepší cenu nevyjde koupit letenku úplně novou.

Pokud jsme udělali chybu při výběru data letu, času odletu nebo celkově v destinaci, kam chceme letět, je potřeba jednat rychle. Při takovýchto chybách dovoluje Ryanair opravu data, času i destinace zdarma. Jedině ale pokud k nápravě dojde do 48 hodin od provedení rezervace, poté už jen za vysoký poplatek (až 65 EUR za jednu letenku, opět je lepší se první podívat, jestli nevyjde levněji letenka nová). Změnu provedeme po kliknutí ve zvolené rezervaci na Správa rezervací. Změna do 48 hodin je bez poplatku, pouze za doplatek rozdílu ceny letenky. Při přerezervaci na levnější letenku se přeplatek nevrací.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Dana napsal(a):

    Dobrý den, moc děkuji za odpověď, na můj dotaz :

    Dobrý den, prosím o informaci, případně radu, co dělat. Jedná se o odbavená zavazadla 20 kg. Zadala jsem při koupi letenek ke každé osobě 1, celkem 4 x 20 kg zavazadlo. V potvrzené rezervaci vidím tato zavazadla na obou letech, ale když se přihlásím na ryanair, tak u detailu letu máme tato zavazadla uvedená pouze u letu tam, u letu zpět pouze malé do kabiny. Nevšimla jsem si, při koupi letenek, že byla vůbec možnost zadat zavazadla zvlášt pro cestu tam i pro cestu zpět.
    Moc děkuji. DV.

    ODPOVĚDĚT
    Honza
    Honza napsal(a):
    4.2.2022 (9:25)
    Dobrý den, v tomhle případě teda přikoupit pro let zpět, ve správě rezervace by to neměl být problém.

    Mezitím jsem ještě napsala přímo na Ryanair a odepsali mi toto, setkal jste se s tím? Mohu se spolehnout na poslední chvíli, že se mi to zobrazí i u letu zpět?

    With reference to your email would like to inform you that as we can see you have purchased 1PC 20Kg baggage for each passenger for your outbound and inbound flight. If you are unable to see below baggage with your booking same will be added 24-48 hours prior to departure

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ne, ale počkal bych tak až na to odbavení a pokud by nebyly ani tam tak pak až řešit.

  • Tereza napsal(a):

    Dobrý den,
    kde jsou ty časy, kdy jsme lítali jen s příručním zavazadlem a bohatě to stačilo 🙂
    Na konci března chceme na pár dní vyrazit i s dětmi pryč. Že je lepší navolit základní tarif letenek a pak si tam doházet zavazadla dle potřeby jsem pochopila. Ale není mi jasné, jak s kočárkem. měl by letět zdarma, ale v rezervaci mi to za něj počítá peníze. Zdarma tedy není? Nebo ho nemám zadávat a na letišti mi jej automaticky odbaví?

    Předem díky a mějte se krásně.
    Tereza

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, nepřidávat a na každé dítě je kočárek zdarma, ten co tam přidáváte je další navíc nebo kdybyste letěli bez dítěte.

  • Ev napsal(a):

    Dobrý den Honzo,
    stal se nám takový problém při rezervaci letenek. Letenky jsou koupené, zaplacené, check-in ještě neproběhl.
    Mamka při tvorbě rezervace zadala špatné číslo občanky, starý doklad, zapomněla že už má jinou. Lze tohle nějak změnit zdarma, či za poplatek nebo…?
    Zkoušela jsem chat s Ryan, ale už je to několik dní a nic.
    Moc díky za nápady.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, při rezrevaci se číslo dokladu nevyplňuje, jedině do checkin, takže pokud ho ještě nemáte tak tam jednoduše vyplníte to správné.

  • Lucia napsal(a):

    Dobrý den, prosím o zkušenosti. Na květen jsem koupila 3 letenky s pojistkou Plus. Švagrová zjistila, že otěhotněla a má rizikové. Dají se z tohoto důvodu vrátit peníze zpět za její letenku když nepoletí?
    Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, většinou musí doktor nedoporučit let, pak by to neměl být problém nárokovat.

  • Gabriela napsal(a):

    Koupila jsem letenku 2x jelikož během platby mi vypnul tablet ,přes mobil jsem koupila ještě jednou tu samou letenku u Ryanair ,poté jsem zjistila ze platba byla 2x stržena ,jednou z kreditni karty a pak přes Paypal .Je možno jednu rezervaci stornovat ?

    • Honza napsal(a):

      Ano, do 24h se obrátit na live chat.

  • Stanislav napsal(a):

    Dobrý den, chci se zeptat, koupili jsme si 2 zavazadla na palubě, ale chtěli bychom spíš v zavazadlovém prostoru, lze nějak změnit?? Děkuji za odpověď

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, jedině přes online chat po zaplacení rozdílu cen.

    • Veronika napsal(a):

      Dobrý den, koupila jsem letenky Praha -Manchester pro dva dospele.potřebovala bych změnit na jedno dítě a jeden dospělý. kupovala jsem přes aplikaci fly Away a buď jsem to přehlédla nebo mi to možnost dítěte nenabídlo.
      a ještě bych se ráda zeptala, na zpáteční let. V aplikaci Ryanairu najdu pro let zpět opět klik na odbavení?nebo jak to prosim funguje? a bude nutné letenky nazpět přímo vytisknout? nevím jestli budu mít tu možnost. dekuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, právě proto je lepší se podobným prodejcům příště vyhnout. Pokud máte plný přístup do rezervace Ryanair, stačí napsat na online chat a typ osoby vám změní. Pokud ne, tak je potřeba to dělat přes fly Away a ti si zcela určitě řeknou nějaký poplatek. Odbavit se online je potřeba vždy 24h před odletem, pokud máte přikoupena sedadla tak až 30 dní před odletem. Palubní vstupenku buď vytisknout nebo nahrát do mobilní aplikace.

  • Dana napsal(a):

    Dobrý den, prosím o informaci, případně radu, co dělat. Jedná se o odbavená zavazadla 20 kg. Zadala jsem při koupi letenek ke každé osobě 1, celkem 4 x 20 kg zavazadlo. V potvrzené rezervaci vidím tato zavazadla na obou letech, ale když se přihlásím na ryanair, tak u detailu letu máme tato zavazadla uvedená pouze u letu tam, u letu zpět pouze malé do kabiny. Nevšimla jsem si, při koupi letenek, že byla vůbec možnost zadat zavazadla zvlášt pro cestu tam i pro cestu zpět.
    Moc děkuji. DV.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, v tomhle případě teda přikoupit pro let zpět, ve správě rezervace by to neměl být problém.

  • Jarka K. napsal(a):

    Dobrý den, mohu Vás poprosit o radu.. V létě máme v plánu celá rodina vyrazit do Bulharska – Ryanair – Vídeň – Burgas (poprvé letadlem). Snažím se zorientovat v pravidlech společnosti. Poletíme 4 dospělí, 4 děti 2-11let a jeden 14tiletý. Sebou povezeme 4 20kg zavazadla. Aby to bylo co nejvýhodnější, budu muset tedy vytvořit zřejmě 2 oddělené rezervace?

    – v první 1 dospělý s výběrem místa za 6 Eur + 4 děti (všichni pouze s příručním zavazadlem zdarma)
    -v druhé 3 dospělí + 14tiletý (všichni Tarif Plus)

    Děkuji za Vaše super stránky i předem za odpověď 🙂

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den ne, ideálně je vzít všem základní tarif a v dalším kroku si pak přidáte ke komukoliv libovolný počet zavazadel.

  • Hanka napsal(a):

    Dobrý den, když kupuji letenku a syn se jmenuje stejně jako otec, přídavek Jr. se přidává kde? Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Za křestní jméno.

  • Petra napsal(a):

    Dobrý den, chci se zeptat. Přemýšlím, ze sebe a dceru zaplatím jako plus je jí 2.5 takže má klasickou letenku máme tedy nárok na 2 zavazadla? A manžela se synem pošlu jen klasicky s příručním, nebo pro plus mám nárok na zavazadlo (20 kg jen já).Moc děkuji za případnou radu co je lepší. Budeme mít 4 lety , tak je to pak znát.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, vždy je nejvýhodnější to koupit v základu a v dalším kroku si naházet počet zavazadel a Priority dle libosti, jde to nakombinovat jakkoliv.

  • Petr Táborský napsal(a):

    Dobrý den, chci si koupit letenky na červenec 2022 u společnosti Ryaniar. Obávám se nemožnosti odletět z důvodu Covid 19. Je lepší si u společnosti Ryanair zaplatit pojištění storna letenky či si v pojišťovně pro tento případ koupit pojištění? A ještě dotaz, pokud jeden z rodinných příslušníků nebude moci letět ze zdravotních důvodů, mohou ostatní členové zrušit svůj let též?
    Děkuji za odpověď

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, lepší je si to pojistit u ČR pojišťovny, kde máte dané podmínky. Jinak pojištění storna je vždy na danou osobu a pak podle podmínek pojištění se může vztahovat i na ostatní, ale to záleží, jaké pojištění si vyberete.

  • Jirka napsal(a):

    Dobry den. Da se koupit letenka na jmeno jen jednoho ze 2 pasazeru?
    Diky
    Jirka

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, u Ryanair ne, vždy je potřeba vyplnit všechna jména při rezervaci.

  • Martin Spišák napsal(a):

    Dobrý den , koupili jsme si zpáteční letenky u společnosti Ryanair a připlatili zavazadlo 10 kg . Toto zavazadlo jde do podpalubí ? A je možno již po Check -in ještě dokoupit a zaplatit jedno zavazadlo pro druhou osobu 20 kg ? Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano, pokud jste si koupil 10 kg odbavené zavazadlo tak se standardně odbaví na checkinu. A do cca 4h před odletem můžete i po online checkinu zavazadla do rezervace bez problémů přidávat.

  • Vaclav napsal(a):

    Dobrý den, mám na 4.10 zakoupeny 2 letenky Pardubice alicante, nemohu ovšem najít možnost odbavení se ani v my ryanair. O letu jsem pravidelně informován maily. Díky.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, najděte v emailu 6-ti místný rezrevační kód (kombinace písmen a číslic) a vložte ho do pravého sloupečku s vaším emailem zde:
      https://www.ryanair.com/cz/cs/check-in
      Rezervaci tam můžete spravovat i udělat online checkin.

  • P. Prokopová napsal(a):

    Dobrý den, zarezerovala jsem si letenky od Ryanair 18.11. Rezervace je potvrzená, ale neobdržela jsem žádný e-mail a v bankovnictví je platba pouze v blokaci. Nevíte, v čem je problém? Děkuji za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, email mohl spadnout do spamu nebo se nekde zatoulat, pokud vidite rezervaci po prihlaseni do uctu, je to ok.

  • Barbora napsal(a):

    Dobrý den,
    Včera jsem zakoupila letenku Praha-Barcelona za 1448,- přes portál Pelikán. Dnes mi byl ze zmíněného portálu poslat e-mail o doplazit. Společnost Ryanair se rozhodla letenku zdražit o 600,-
    Je to možné? Můžou toto udělat?
    Děkuji za odpověď
    Bára

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, žádný prodejce neprodává letenku u Ryanair online, takže bohužel se to stává, je to na vás, klidně ale můžete pořídit letenku přímo na http://www.ryanair.com kde bude levnější.

  • Eva napsal(a):

    Dobrý den. Poradíte mi prosím … koupila jsem 2 zpáteční letenky Praha – Barcelona přes Ryanair, při rezervaci mi bylo nabídnut pojištění pro případ storna (asi za 1000 Kč pro obě letenky). Koupila jsem i toto pojištění. Nyní nastala situace, že nemůžeme odletět a já potřebuji pojištění uplatnit. Bohužel nemohu nikdy najít jak. Ryanair mi neodpovídá na emaily, pojistnou smlouvu také nikde nevidím. Mám jen u rezervace napsaná čísla pojistek. Nevíte, jak mohu postupovat?

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, myslím, že mají Axu tak se obrátit přímo tam, jinak vždy je to pouze ze zdravotních důvodů…

  • Martin napsal(a):

    Dobrý den, myslel jsem že obejdu pravidla a koupil jsem si letenku pro 16+ i kdyz mi je jeste 15.. letim podle letenky sám, ale jinak jedeme velká skupupina lidí..
    jde to jestě nejak zmenit? abych letel s nima podle predpisu, protoze jinak mi nedaji check in pokud se nemýlím?

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano jde to změnit na online chatu, kde vás přiřadí i ke skupině.

  • Renáta napsal(a):

    Dobrý den, jedeme poprvé dvě letecky a po výběru letenky se nabízí možnost 1) 1 malé palubní zavazadlo a 2) přednostní nástup do letadla a 2 palubní zavazadla. Když máme každá batůžek a jedno palubní zav. můžeme dát u jedné letenky 1) a u druhé 2) abychom ušetřily? Děkuji za odpověď. PS: po náhodném sedadle je možné se poté v letadle přesadit?

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano je možné u jednoho cestujícího pouze základ a u druhého Priority. Možné přesadit se je, ale je možné, že už nebudou levnější místa…

  • Pavla napsal(a):

    Dobry den chtěla bych se zeptat koupili jsme letenky pro mě a sestry,nejmladší je 12 let jenomže jsme udělali chybu ve věkové skupině.Koupili jsme dětskou 2-12 let. Mysleli jsme ze je to 12 let včetně. Teď nám nejde odbavit on-line.Musime koupit novou letenku nebo jak postupovat ? Dekuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, napište na online chat a věkovou kategorii Vám opraví.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *