Skupiny létají s Honzou

Ryanair – nákup letenky, tarify, tipy

28.1.2019 17:30

Letenky u Ryanair se dají pořídit za pár korun. Kdo by odolal tak nízkým cenám? Nenechejte se nachytat a nezaplaťte zbytečně moc za služby, které nepotřebujete. Nákup letenky u Ryanair krok po kroku. Od roku 2020 spustil Ryanair nový systém rezervací letenek

Typ letenky u Ryanair

Při výběru letenky si do vyhledávače na hlavní stránce Ryanair zvolíme letiště odletu a příletu. Zobrazí se nám pouze letiště, mezi kterými Ryanair provozuje přímé spojení, nebo spojení s garantovaným přestupem. Po výběru data odletu a příletu a zvolení věkové skladby cestujících (informace o cestování s dětmi naleznete zde) už zjistíte samotné ceny letenek s rozpětím +-2 dny. Okolní dny si můžeme libovolně proklikávat a hledat lepší cenu.

Letenku na zvolený let vybereme kliknutím na žlutý rámeček s cenou. Objeví se nám na výběr tři až čtyři tarify, ve kterých můžeme letenku koupit: Value, Regular, Plus a FlexiPlus. Jak dokončit nákup letenky se dozvíte na konci článku.

Value tarif od Ryanair zaručuje nejnižší cenu, za kterou můžete letenku získat. Zahrnuje vlastně jen samotnou službu přemístění z bodu A do bodu B a malé příruční zavazadlo o rozměrech 40x25x20 cm (více o zavazadlech u Ryanair zde). Všechny další služby jsou za dodatečný příplatek (není nutností si tyto služby přikupovat!). Odbavení letenek (zadání údajů do systému pro získání palubních vstupenek) je zdarma při provedení online, a to nejdříve 48 hodin před odletem (nenechte se zmást místními časy, např. při odletu z Londýna v pátek v 18:00 místního času se půjde kvůli časovému posunu odbavit ve středu až v 19:00 středoevropského času, což je stále 48 hodin předem).

Hned poté se nás systém zeptá na jméno cestujícího. Zadat jméno je nutné, případná změna jména je pak za vysoký poplatek.

Při pokračování v nákupu nám systém okamžitě nabídne možnosti výběr sedadel. Nejnižší cena za sedadlo je 120 Kč, může se ale vyšplhat i přes 500 Kč. Výběr sedadla vám zajistí, že budete sedět jako skupina pohromadě na sedadlech, na kterých chcete a navíc je vám umožněno odbavit si vaše letenky už 60 dní před odletem. Pokud za sedadlo připlácet nechceme, zůstává nám standardní čas na odbavení nejdříve 48 hodin před odletem každého letu (zpáteční let opět 48 hodin předem) s tím, že nám bude sedadlo zdarma přiděleno na některé ze zbylých míst (skupina ale bude sedět odděleně, Ryanair cestující bez přikoupeného sedadla rozděluje).

Po výběru sedadel se nás systém zeptá na příplatková zavazadla. Pokud žádné další zavazadlo nechceme, klikneme na „Pouze 1 malé zavazadlo“. Z levnějších příplatkových zavazadel můžeme zvolit „Přednostní nástup do letadla a 2 palubní zavazadla“, kdy si můžeme vzít s sebou na palubu ještě druhé příruční zavazadlo o rozměrech 55x40x20 cm a do letadla budeme nastupovat jako první. Dražší jsou pak odbavená zavazadla 10 kg a 20 kg, která poputují do zavazadlového prostoru letadla (nemusíme tak brát ohledy na spoustu zakázaných předmětů v příručním zavazadle).

Dále si k rezervaci můžeme přikoupit Fast track u bezpečnostní kontroly, což je speciální kontrolní stanoviště bez front s prioritní kontrolou (vyplatí se hlavně, pokud máte málo času na přestup nebo víte, že dorazíte na letiště jen chvíli před odletem), občerstvení (dá se koupit i na palubě), cestovní pojištění, parkování (poslední dvě položky se většinou nevyplatí, výhodněji vyjde zařídit si pojištění přímo u vaší pojišťovny a parkování přímo na stránkách parkovišť). Nejlevněji vyjdou tyto příplatkové služby při nákupu hned při rezervaci, při pozdějším dokoupení jsou za vyšší cenu.

Tarif Regular a Plus

Zdánlivě výhodné tarify Regular a Plus v ceně zahrnují více služeb. Regular zahrnuje kromě malého příručního zavazadla také druhé větší příruční zavazadlo a přednostní nástup do letadla (lze zakoupit ke standardnímu tarifu od cca 150 Kč) a výběr standardního sedadla zdarma (v ceně 120 – 270 Kč). Tarif Plus zahrnuje oproti Regular ještě odbavené zavazadlo do 20 Kg (v ceně 650 Kč) a check in na letišti zdarma, neobsahuje zase dvě příruční zavazadla a přednostní nástup.

Tarif Regular se prakticky nevyplatí. Pokud zvolíme tarif Value a k němu si ručně navolíme sedadlo a přednostní nástup do letadla, dostaneme se na nižší cenu, než kdybychom si koupili tarif, který tyto služby „zahrnuje v ceně“.

Výhodnost tarifu Plus je také sporná. Pokud si opět navolíme k tarifu Value sedadlo a odbavené zavazadlo zvlášť, dostaneme se na nižší cenu. Služba odbavení letenek na letišti je prakticky zbytečná, odbavení můžeme provést online zdarma 48 hodin před odletem (30 dní před odletem při zakoupení sedadla). Pokud ale odbavení na letišti vyžadujeme, je toto nejlevnější možnost, jak toho dosáhnout (jinak je odbavení na letišti za vysoký poplatek).

Tarif FlexiPlus

Nejdražší prodávané letenky u Ryanair jsou letenky FlexiPlus. Ty jsou výhodné snad jen pro cestující, kteří potřebují flexibilitu v datu a čase letu. Zahrnuje dvě příruční zavazadla, přednostní nástup do letadla, výběr jakéhokoliv sedadla, Fast Track u bezpečnostních kontrol, odbavení letenek na letišti zdarma (jinak je odbavení na letišti za poplatek 55 EUR) a flexibilní letenky včetně změny destinace zdarma, pokud změnu učiníte v den odletu. Pokud změnu provedete dříve, nebude Vám sice účtován poplatek za změnu letu, budete ale muset doplatit rozdíl v ceně původní a nové letenky. Tarif FlexiPlus je specifický a jeho výhodnost nelze přímo určit, jelikož změnu letu lze udělat za poplatek 35 EUR + rozdíl v ceně letenky (ta může být velice různá). FlexiPlus je tak jediným tarifem, u kterého je toto možné „zdarma“.

Dokončení nákupu letenek u Ryanair

Ať už jste koupili letenku v jakémkoliv tarifu, dokončení nákupu platbou je vždy stejné. Pokud jste to ještě neprovedli, je nutné se přihlásit k účtu Ryanair (případně se nově registrovat). Kliknete v pravém horním rohu na cenu rezervace a zvolíte „Dokončení nákupu“. Systém nám nabídne ještě několik doplňkových služeb, které jsme ještě nekoupili a pak už jen zadáme údaje k platební kartě nebo PayPalu, odešleme rezervaci a je hotovo.

Udělal jsem při rezervaci chybu

Co dělat, když při rezervaci letenek u Ryanair udělám chybu? Pokud se jedná o překlep ve jméně, ten je možné zdarma opravit přes online chat Ryanairu nebo jeho telefonické centrum. Změna celého jména je za výše zmíněný poplatek 115 EUR za jeden směr. První se ale raději podívejte, jestli za lepší cenu nevyjde koupit letenku úplně novou.

Pokud jsme udělali chybu při výběru data letu, času odletu nebo celkově v destinaci, kam chceme letět, je potřeba jednat rychle. Při takovýchto chybách dovoluje Ryanair opravu data, času i destinace zdarma. Jedině ale pokud k nápravě dojde do 48 hodin od provedení rezervace, poté už jen za vysoký poplatek (až 65 EUR za jednu letenku, opět je lepší se první podívat, jestli nevyjde levněji letenka nová). Změnu provedeme po kliknutí ve zvolené rezervaci na Správa rezervací. Změna do 48 hodin je bez poplatku, pouze za doplatek rozdílu ceny letenky. Při přerezervaci na levnější letenku se přeplatek nevrací.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • eliska janouskova napsal(a):

    Dobry den poku mame zakoupeno flexi plus od Rayneru a letime 3 dospeli a 2 deti znamena to ze si muzeme vzit 3 prirucni zavazadla na palubu a kolik kufru na odbaveni ? dekuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, není to Family plus? Tam je na každého 10 kg zavazadlo a jedno 20 kg zavazadlo.

  • Johana Casta napsal(a):

    Dobrý večer, chápu správně, že když mám zakoupenou letenku v tarifu plus, tak nemusím dopředu dělat online odbavení a bez ničeho stačí přijít ( s cest. pasem ) na letiště, kde na přepážce mou letenku najdou podle jména? Děkuji, Johana.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano.

  • Andrea napsal(a):

    Dobrý den,chtěla bych koupit letenku pro dceru z Prahy do Bari Itálie .Dcera má 17 let a nechce nás to přes systém pustit.Jak to můžu koupit?Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, 17-ti letá se kupuje jako dospělý, takže vás to přímo na http://www.ryanair.com pustit musí.

  • Pavel napsal(a):

    Dobrý den, je možné dokoupit pojištění storna letenky po zakoupení letenky? Vrací se plná cena letenky? Je storno podmíněno pouze zdravotními důvody, nebo je vrácení peněz možné bez udání důvodu? Případně, pokud letíme 2 osoby, je nemoc jedné důvodem ke stornu obou letenek? Děkuji.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, storno se dokupuje obvykle max so 3 dní od nákupu letenek, dělajího standardní české pojišťovny a vždy je to pouze na zdravotní nebo rodinná rizika.

  • Pavel napsal(a):

    Dobrý den, měl bych dotaz provedl jsem check-in u Ryanair a všiml jsem si, že u jména mám místo Zuzana – Zuzka, bude to problém, je třeba to nějak řešit?

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano, je potřeba napsat na online chat, kde vám upraví jméno zdarma.

    • Pavel napsal(a):

      Děkuji, měl jste pravdu, musel jsem se sice na chat připojit dvakrát poprvé mě zrušili check-in to trvalo 2 hodiny a pak mě to opravdu zdarma přepsali.

    • Honza napsal(a):

      Tak fajn, že to klaplo 🙂

  • Jana napsal(a):

    Dobrý den, kupuji letenky pro 4 osoby v tarifu Basic a potřebuji rezervovat konkrétní sedadla v letadle jen pro 2 osoby. To se mi ale v rámci objednávky nedaří zadat, objeví se informace, že je třeba vybrat sedadla pro všechny cestující. Je v tomto případě nejlepším řešením rozdělit nákup letenek do dvou objednávek? Jedna pro 2 osoby s rezervací sedadel a druhá pro 2 osoby s náhodným výběrem sedadel? Moc děkuji za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, lze vybrat jen pro dvě osoby, nemáte tam nějaké děti? Že například nejdříve vyplňujete ty co vybrat nemusíte a pak to po vás chce přiřadit ty co musíte vyplnit povinně.

  • Monika napsal(a):

    Dobrý den. Chtěla bych zakoupit letenku pouze se směrem tam a zpáteční letenku zakoupit později až podle toho jak cena letenek klesne. To by neměl být problém, že? Děkuji za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ne, problém to není, doufat ale že zpáteční let klesne se moc nevyplácí.

  • Kamila napsal(a):

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat ohledně pojištění sjednané přes Ryanair – XCover Komplexní cestovní ochrana. Než jsem si něco načetla, tak jsem to při koupi letenek přikoupila. Teď čtu, že se pojištění moc nevyplatí. Je lepší tedy pojištění zrušit a sjednat ho někde jinde? Jde mi hlavně o případné onemocnění dětí, kdybychom nakonec nemohli odletět, zda se nám vrátí cena za letenky? Moc se v tom nevyznám, je tam hodně informací, dokázal byste mi, prosím, poradit? 🙂 Děkuji.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, podmínky pojištění neznám, zrušit ale půjde jen těžko, případně přikoupit storno stojí cca 200 Kč u každé větší české pojišťovny.

  • Kristina napsal(a):

    Dobrý den,
    přemýšlíme se synem o dovolené v říjnu, ale je to stále 50:50. Ubytování bych booknout mohla nezávazně, tam se dá zdarma zrušit i tři dny před příjezdem, jak ale letenky???? Nejraději bych tedy nejlevnější variantu, aby mě pak nemrzelo, kdyby propadly, tj. bez zavazadla… Šlo by pak zavazadlo přikoupit třeba týden před odletem a nebo to již pak nelze přidat.
    Případně, lze uzavřít nějaké pojištění STORNA, pokud bychom zkrátka na nakonec neletěli???
    Děkuji předem za odpověď a zkušenosti.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, pojištění storna si můžete u pojišťovny přikoupit ke kterékoliv letence, ale vždy se jedná o zdravotní rizika. K letenkám můžete přikoupit zavazadla kdykoliv do odletu, je ale potřeba počítat s tím, že cena je pak vyšší.

  • Pepa napsal(a):

    Dobrý den,
    chtěl bych Vás poprosit o radu. Koupili jsme letenky u společnosti Ryanair, ale z důvodu onemocnění syna planými neštovicemi nemůžeme odletět. Mám cestovní pojištění, které se na tuto skutečnost taky vztahuje. Pojišťovna po mně chce potvrzení o stornu letu, to ale Ryanair nenabízí. Nevíte, poskytuje společnost nějaké potvrzení o neabsolvování letu? A pokud ano, musím si o něj asi požádat až po termínu letů, i když už teď vím, že neodletíme? Děkuji. Pepa

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, zatlačit na pojišťovnu, ta po vás nemá co chtít potvrzení, že jste neletěl, stačí čestné prohlášení.

  • Jana Hrůzová napsal(a):

    Dobrý den, mám letenku Plus, myslela jsem si, že v tomto případě nemusím být na letišti už 2 hodiny předem? Je to, prosím, pravda? A také jsem nabyla dojmu, že pokud budu mít jen kabelku, tak nemusím čekat ty fronty na kontrole? Předem děkuji za odpověď, Jana Hrůzová

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, zvolený tarif nemá vliv na to, v kolik musíte být na letišti. 2h před odletem je doporučení, pokud se odbavíte online tak jediný limit, který musíte splnit je 30 minut před odletem být na gate, ale klidně se můžete na hodinu zaseknout na bezpečnostní kontrole, navíc ta rezerva 2h před odletem se hodí vždy pro případné zpoždění při cestě na letiště.

  • Petra napsal(a):

    Dobrý den,
    kolik letenek lze koupit u Ryanair na jeden nákup?
    Poletí nás šest nebo osm.
    Děkuji za odpověď

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, to nebude problém, lze jich koupit na jednu rezervaci až 25.

  • Radim napsal(a):

    Dobrý den,

    prosím o informaci a Vaše případné zkušenosti. Letíme teď tam i zpět s Ryanairem celkem 3 osoby s tarifem Regular. Kdysi platilo, že v rámci tohoto tarifu byly ještě 3 EUR kredit / osoba na nákup na palubě. Platí to stále? Máte s uplatněním někdo zkušenosti. V peněžence v mém účtu na Ryanair to nevidím.

    Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, aktuálně bych řekl, že tam žádná podobná výhoda není, minimálně u rezervací, které spravuji tam nic není ani v nabídce toho tarifu, ani v rezrevacích.

  • Veronika napsal(a):

    Dobrý den, mám problém s objednáním letenek. Přítel a syn se jmenují úplně stejně a nechce mě to pustit dál. Neporadíte mi prosím co s tím? Předem děkuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ke křestnímu jménu syna připojte JR, je to standardní postup.

  • Milan napsal(a):

    Mám zakoupené a zaplacené letenky,nemohu v daný den odletět,odletový den je 16.6.2024 jek je to se změnou pasažéra (můj náhradník) Je možná změna zdarma pokud je to s takovým předstihem ? Týká se společností Ryanair .
    Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý dne, ne, změna je vždy za 120 €. Takže buď změna osoby nebo termínu za poplatek nebo se nechají letenky jednoduše propadnout.

    • Sarka Zelinska napsal(a):

      Dobrý den, lze dokoupit pojištění u Ryanair storna letu později než při nákupu letenky? Nakoupili jsme 22/5, letíme až v srpnu. Jedná se pouze o cestu zpět (Korfu-Bratislava), tam letíme se Smartwings. Příčina: možná nemoc, úraz či požáry na ostrovech. A existuje nějaká možnost pojistit takto oba lety, nejl. najednou? Nabízí to nějaká pojišťovna i později než při nákupu? Děkuji moc, Šárka

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, obvykle to jde tak 2-3 dny od nákupu.

  • Pavla napsal(a):

    Dobrý den,
    chtěla bych Vás poprosit o radu… v létě letím ze Santiaga do Prahy přes Madrid. Letenku Madrid Praha u Ryanairu už koupenou mám a nyní si potřebuji dokupit tu ze Santiaga do Madridu. Zde jsem ovšem narazila na problém. Při vyplňování jména mi formulář nabízí tři kolonky: Jméno, Křesťní jméno a Druhé příjmení. Druhé příjmení není povinné, další dvě ano a pokud je nevyplníte, objeví se u obou červeně výzva: Vyplňte křestní jméno. Vůbec si tedy nevím rady, kam zadat křestní jméno a kam přijmení, a bojím se aby s tím později nebyl problém.
    Moc děkuji za jakoukoliv odpověď. Pavla

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, zkuste si přepnout do angličtiny, první by mělo být jméno, druhé příjmení, akorát do češtiny to mají asi špatně přeložené.

  • Jaroslava Klofáčová napsal(a):

    Dobrý den, je prosím možné u Ryanair vyměnit dva lety za jeden?
    Děkuji.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ne, změnit lze vždy jen jeden let za druhý.

  • Michaela napsal(a):

    Dobrý den, mám koupené letenky do Itálie na kterých je uvedeno, neplatíte státní daně. Dle sazebníku Ryanair je vládní daň do Itálie cca 7eur/osoba. Kde a kdy daň zaplatím? Na stránkách Ryanairu jsem informaci o extra úhradě nenašla. Děkuji za odpověď

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, to je pouze informativní. Cena letenky je vždy konečná, nic doplácet nemusíte.

  • Simona napsal(a):

    Dobrý den,
    s letenkou Ryanair jsem přikoupila službu Fast track na Stansted London. Je nutná rezervace na letišti v Londýně, nebo jdu automaticky s palubním lístkem na kontrolu Fast track?
    Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, předpokládám, že by vám měl přijít minimálně QR kód na průchod turniketem.

  • Michal Brázda napsal(a):

    ahoj Honzo, prosimtě vyplatí se pojištění od ryanairu, o pojištění skrz úraz mi nejde ale že tam mají pojištění kdyby se něco zrušilo do 500€, vyplatí se to? Nebo už je nějaké pojištění automaticky u Ryanairu.
    Máme letenky z Vídně do Trevisa.
    moc děkuji za odpověď

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, pokud se letenky zruší, tak máte vždy nárok na vyplacení plné částky, případně pokud je to méně než 14 dní do odletu a je to vina aerolinka tak je nárok i na kompenzace. Takže to pojištění mi přijde víceméně zbytečné. Že by pojišťovna nabídla nějaké zajímavé částky plnění v případě zrušení letu si nemyslím.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *