Skupiny létají s Honzou

Travel Service / Smartwings kompenzace

29.5.2018 15:06 127 komentářů

V uplynulém půlroce jsem měl tu čest řešit s Travel Service (doprodej letenek pod značkou SmartWings) kompenzace za zpožděný let.
 

Nutno říct, že sám nebo pro CK Triplo mám za sebou řešení kompenzací přes easyJet, Ryanair, Wizz Air, transavia, ČSA… ale to, co byl schopný předvést Travel Service si nikdo ze zmíněných ani náznakem nedovolil.

Zpoždění letadla

Kompenzace jsem řešil za zpožděný let QS1980 z Pardubic do Burgasu, který byl na příletu zpožděný více jak 6 hodin, už na letišti si kamarádka nechala vystavit potvrzení, které uvádí jako důvod zpoždění technické problémy.
 

 
Na první pohled jasný nárok na kompenzace, letí se z EU/do EU, navíc evropská aerolinka, zpoždění z technických důvodů, kompenzace 250 € za osobu by tak měly být bez větších problémů vyplaceny.
 
Zájezd byl přes cestovní kancelář. Podle zákona má každá cestovní kancelář povinnost poskytnout klientovi součinnost v řešení jakýchkoliv problémů během cesty i případných reklamací po skončení cesty, cestovní kancelář je navíc v tomto vztahu zákazníkem letecké společnosti, součinnost při řešení kompenzací by se tak nabízela. Kamarádce ale od CK byl jako kompenzace (4 osoby x 250 €) nabídnut výlet do delfinária :). CK, která má smlouvu s Travel Service si jednoduše nebude dělat zle a tak i zpětné řešení kompenzace nechala na kamarádce.

Kontaktování Travel Service

Ta se obrátila na mě a já jsem se snažil Travel Service kontaktovat a teď přichází standardní počáteční problémy. První email jsem posílal na Travel Service v červenci, následovaly další 3 na různé kontaktní emaily (Travel Service má sice kontaktní form, ale z toho se nikdo neozývá) a 2 telefonáty, na kterých jsem byl ujištěn, že mým emailem se zabývají a bude na něj odpovězeno. No první odpověď přišla v prosinci:
 
Vždy se snažíme operovat naše lety dle letového řádu, ve výjimečných případech však mohou nastat situace, kdy časové nepravidelnosti nelze zabránit. Zpoždění na Vašem letu bohužel vzniklo v důsledku střetu letadla s ptákem. Tato situace patří mezi přírodní jevy, které jsou zcela mimo jakoukoli účinnou kontrolu a žádná letecká společnost je nemůže eliminovat.
 
Pokud nejste trochu znalí poměrů u Travel Service, necháte se odbýt (a zde podle mě také převážná většina žadatelů skončí). Jenže výmluva na ptáka v motoru je ta nejčastější u Travel Service a to z jednoho prostého důvodu, mají potvrzeno soudem, že v tom případě nemusí platit kompenzace. Což je celkem logické a shodou okolností nedávno našeho letu k podobné situaci došlo, přímo na této rotaci (Brno – Burgas – Pardubice – Burgas – Brno) ale v ten den žádné veřejné záznamy o střetu letadla, které daný den linku letělo nejsou. Dotazuji se tak, jak a kdy ke střetu došlo, odpovědi dostávám:
 
jakékoli provozní záznamy mohou být předloženy pouze dozorujícím orgánům či příslušnému soudu. V případě dalších dotazů jsem Vám k dispozici.“, po naléhání dostávám upřesňující odpověď: „k události došlo před letem QS1482 z Brna do Burgasu.
 
Podle flightradaru se ale letadlo z Brna do Burgasu přihlásilo na odlet až s uvedeným zpožděním, ptáka tak při pojíždění nebo startu dle dostupných informací nenasálo.
Tím to pro Travel Service končí a dále se s vámi bavit nebudou. Nezbývá než se zeptat tedy u nadřízeného orgánu.

Úřad pro civilní letectví

Zasílám dotaz, na který dostanu ihned telefonickou odpověď s informací, že stížnosti na Travel Service se jen hromadí a je potřeba poslat oficiální stížnost, tak aby dostala číslo jednácí v systému úřadu.
První odpověď úřadu dostávám:
 
Vzhledem k situaci, že na tento let již bylo podáno několik stížností a byly uznány, obrátíme se na TVS přímo s žádostí o vyplacení kompenzace cestujícím
následovaná dalším, celkem vtipným vykrucováním Travel Service:
 
obdržela jsem odpověď od Travel Service, že rodina XXX byla zařazena na seznam stěžovatelů, kterým bude vyplacena kompenzace. Paní, která toto řeší je nyní týden mimo kancelář…
Jak z reklamy na Air bank 🙂
 
čas běží a v lednu přichází další informace od CAA:
Úřad pro civilní letectví obdržel konečné stanovisko leteckého dopravce Travel Servise, a.s. (zpožděný let QS 1980 z Pardubic do Burgasu, ze dne 16. 7. 2017), dle kterého mají XXX nárok na kompenzaci ve výši 250 EUR na osobu, v souladu s článkem 7 nařízení (ES) 261/2004. Platbu je možné očekávat do 2 týdnů od potvrzení bankovních údajů dopravci.
Platba se nám trochu zdržela z důvodu nedodání plné moci (moje chyba).
Po dalších cca 3 týdnech se úřad informuje:
 
Zajímalo by mě, zda a jakým způsobem byli leteckým dopravcem informováni o zpoždění letu, např. zda jim předal písemné oznámení, které by stanovilo pravidla pro náhradu škody nebo zda si všimli, že by taková informace byla zveřejněna v místě registrace k přepravě (check-in přepážka). Dále by mě zajímalo, zda jim letecký dopravce poskytl na letišti stravu /pití či voucher, a pokud ano, v jaké hodnotě.
 
Tady už to trochu začíná smrdět průšvihem pro Travel Service, info podáváme.
Po dalším cca měsíci se najednou celá situace otáčí:
 
Při vyřizování stížnosti ze strany Travel Service došlo nejprve k přislíbení úhrady kompenzace, ačkoliv dopravce od počátku odmítal vinu na zpožděném letu. Dle vyjádření leteckého dopravce došlo ke zpoždění letadla z důvodu střetu letounu s ptákem, a to na předchozí rotaci letu. Tato událost si následně vyžádala nezbytný několikahodinový technický zásah. Střet letadla s ptákem je, v souladu s judikaturou Soudního dvora Evropské unie, nutné posuzovat jako mimořádnou okolnost, která vylučuje nárok cestujících na kompenzaci ve smyslu nařízení (ES) č. 261/2004. Vzhledem k tomu, že Váš let byl operován pronajatým letounem společnosti orange2fly, letecký dopravce nebyl schopen Úřadu dodat potřebné dokumenty a důkazy včas, a proto úhradu kompenzace prve přislíbil. Když Úřad pro civilní letectví (dále jen „Úřad“) po několika týdnech, kdy k úhradě kompenzace nedošlo, platbu urgoval, letecký dopravce dodal Úřadu veškeré důkazy, které svědčí v mimořádnou okolnost odůvodňující zpoždění letu. Z výše uvedeného důvodu není možné, aby Úřad s leteckým dopravcem v této věci zahájil přestupkové řízení ve smyslu § 93a odst. 3 písm. a) leteckého zákona. Vzhledem k tomu, že letecký dopravce původně přistoupil na úhradu kompenzace, ačkoliv byl let zpožděn z důvodu mimořádné okolnosti, kterou dopravce přesvědčivě doložil, podařilo se nám s dopravcem sjednat úhradu kompenzace ve smyslu komerčního gesta. Upozorňuji, že na toto komerční gesto není právní nárok a jeho vyplacení je v libovůli dopravce. Přesto doufám, že dopravce svému slibu dostojí, a tuto platbu Vám uhradí.
 
Takže jako na houpačce, byl pták neuznáme, uznáme, za 2 týdny posíláme, jen tu není paní co to má poslat, hrozí správní řízení a z ničeho nic najednou důkaz máme, ale jsme tak hodný, že kompenzace pošleme :). Klidně to mohlo být jak popisuje Travel Service, obrázek si ale udělá určitě každý sám.
 
Výsledek je vyplacená kompenzace 4x 250 € 18.4.2018, tedy skoro přesně 9 měsíců po daném letu.
 
Pokud tak budete žádat o kompenzace u Travel Service stojí za to to nevzdávat a zkusit třeba postup, který jsem popsal.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Helena napsal(a):

    Loni v březnu jsme při letu do Egypta chytli zpoždění zralé na kompenzaci á 400 euro. Po měsíci a jedné urgenci nám v květnu přišly vouchery na 5000,-Kč, se kterými jsme nesouhlasily, protože to je vlasně půlka nároku…ale dál už nikdy žádná reakce- psala jsem asi pětkrát. Vouchery platí do konce května, tedy holky vyměkly, že uplatníme ty vouchery. Stalo se, vybraly jsme let, vouchery nám potvrdili a teď chtějí doplatek cca 9 000Kč – a to je bomba- zaplatit on-line přes telefonní operátorku, že jí nadiktuji své přístupové údaje ke kartě a jinak to s těmi vouchery nejde…tak co si o tomto myslíte?

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, i po roce je stále nárok na refund celé částky, pokud nemáte o vouchery zájem, je nejlepší se obrátit na letecký úřad. Jinak platba po telefonu s diktováním čísla karty je aktuálně stále u některých aerolinek standardem, nicméně mě na všechny platby vždy posílal Smartwings odkaz na platbu normálně kartou online.

  • Tereza napsal(a):

    Dobrý den, prave jsme se vratili z dovolené v Egyptě. zpatecni let z marsa Alam do Brna opozden o 7 a pul hodiny. tesne nez nas dopravili na letište nam delegat společnosti Exim/ Fischer neformalne oznamil, ze letadlo kterym mame letet,jeste ani nevyrazilo z Brna kvuli mlze. CK Blue style svoje klenti hbite vratila na hotely. Nas nechali trcet na letišti od 4hodin do 14:30. nepostarali se ani o rodiny s malými dětmi. Dva dny predem, stejna situace ale všichni cestující byli prevezeni na nejbližší hotel…Cetla jsem, ze v případě povětrnostních podmínek narok na kompenzaci nevznika ale i tak se chci zeptat, co si o tom myslite? mame to zkusit aspon u CK? v případě že zajezd byl zprostredkovan, nemela by se o nas postarat prave CK? navic na letišti v Brně nam sdelili, ze se mlha rozplynula uz kolem 11 hod a ze pro nas mohli priletet driv. Letadlo pro nas bylo nakonec vypraveno z Prahy( cestující z Brna prevezli do Prahy autobusem). predem dekuji za nejake info ci vas nazor.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud tam byla mlha tak nárok bohužel není, pak už se neřeší, jestli pro vás mohli doletět dříve nebo ne, do toho zasahuje spousta faktorů. Nárok určitě byl na občerstvení, to lze případně reklamovat, CK má určitě v podmínkách že první a poslední den je určen na cestu, podle nařízení EU se CK navíc podílí na úhradě nákladů jen pokud je zpoždění delší a pak je tam i limit na max. náklady při zpoždění.

  • Eva napsal(a):

    Smartwings a ČSA už požádaly o dluhové moratorium, takže sbohem kompenzace.

    • Honza napsal(a):

      Nevypadá to s nimi úplně dobře…

  • Eva napsal(a):

    V dané situaci se domoci odškodnění i když právoplatného, je velká hra vabank. Advokáti jsou nenasytní, chtějí peníze ze všech stran a to ještě ani nehnou prstem. Klienta často neupozorní na
    úskalí sporného řízení, není to v zájmu jejich peněženky. Udělají to jen ti slušní, ale tolik jich zase
    není.
    Navíc často jen kopírují mafiánské vymahačské firmy výborně napojené na celý systém.
    Může se stát, že se k odškodnění vůbec nedostanete, naopak skončíte ve ztrátě za poplatky advokátúm.
    Opatrnost je na místě.

  • Karel napsal(a):

    Dobrý den, nemáte prosím někdo nové informace ohledně aktuální rozhodovací praxe soudů pokud jde o nutnost uplatnit nárok u letecké společnosti do 6 měsíců ode dne letu? Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 23. října 2019 č.j. 18Co 265/2019 – 62, který rozhodl, že nárok je nutné uplatnit v 6 měsíční lhůtě, byl sice zrušen Ústavním soudem, jak píše gumidos, ale bohužel o žádnou tečku se nejedná, řízení pokračuje, protože rozsudek Městského soudu byl zrušen Ústavním soudem v podstatě jen z formálních důvodů, soud o věci samé, tzn. zda tedy platí nebo neplatí lhůta 6 měsíců, vůbec nerozhodoval. Pozor tedy na tvrzení gumidose, že není problém si nárok vysoudit, naopak, aktuálně stále hrozí, že soud žalobu zamítne, pokud nebyl nárok u letecké společnosti uplatněn do 6 měsíců. Pokud jste naopak nárok u letecké společnosti uplatnili (např. výzvou, dopisem) do 6 měsíců ode dne letu, pak i podle aktuální judikatury na nárok právo máte a pak bych se opravdu nebál leteckou společnost žalovat. Druhou věcí je pak samozřejmě finanční situace jednotlivých leteckých společností, tzn. riziko toho, že zbankrotují dříve, než si nárok vysoudíte a případně i vyexekuujete. Děkuji a zdravím, Karel

  • Marie napsal(a):

    Také čekám na kompenzaci od sw.
    Loni v říjnu byl let zpoždění z Prahy do Egypta o více jak tři hodiny, psala sem i na civilní letectví a nikdo se neozval

    • Honza napsal(a):

      Bohužel aktuální situace tyto nároky ještě prodlužuje…

  • gumidos napsal(a):

    Pro Eva z 11.5.2020.
    Naše situace je odlišná v tom, že já jsem, oproti vám, vymohl veškeré kompenzace od SW, dále zajímavý úrok, pak veškeré náklady advokáta včetně soudního poplatku a veškeré náklady exekutora. Peníze mám v tuto chvíli na účtu. Podstoupil jsem celou proceduru , jak jsem zde popisoval. Tedy se cítím oprávněn o této věci hovořit či psát.
    Určitě jsem nekomunikoval s „ombudsmanem SW“ protože mi přijde nesmyslné spojovat pojem ombudsman s jednou ze stran sporu, navíc tou dlužící. Nejsem ani zastáncem doporučovaného „bombardování“ SW žádostmi – postačuje zcela jedna výzva k plnění a následně předžalobní upomínka. Protože SW neplní ani na základě pravomocného rozsudku a musel jsem vymoci pomocí exekutora, považuji je za šmejdskou firmu.
    Advokáta jsem bez problémů sehnal, účtoval dle vyhlášky a neměl s tím žádný problém. Byly to formulářové žaloby, veškeré podklady jsem doložil sám. Jednání nařízeno ani nebylo.
    Nejchytřejším se tedy necítím – to jste mě špatně pochopila, ale protože jsem zvítězil, cítím se zkušeným v této věci.

  • Eva napsal(a):

    Kam se prosím ztratil můj předchozí příspěvek s odkazem na nové sociální sítě SW ?
    https://m.facebook.com/pg/nebertenamkridla/posts/?ref=page_internal&mt_nav=0

    • Honza napsal(a):

      Odkazy automaticky padají do spamu 😉

  • Eva napsal(a):

    Pro gumidos 6.5. 22.00
    Žádné hlouposti neříkám, jen z Vaší strany nebyl správně pochopen obsah textu. Prošli jsme celým kolem včetně ombudsmana SW, to je ten prolhaný advokát co musel zastupovat SW i u soudního jednání. Víme čím jsme si prošli do této chvíle, nyní máme skoro po 1,5 roce vyjádření ÚCL že nám má SW zaplatit do několika týdnů, pokud ovšem mezitím nezkrachuje bez pomoci daňových poplatníků, viz před chvílí přidaný příspěvek. Naopak Vaše tvrzení, že za advokáta nikdo nic nezaplatí není pravda. Oslovili jsme jich cca 6 a všichní si řekli nehorázné peníze na úrovni vymáhacích společností. Za tarif to nikdo z nich dělat nechtěl. Takže klídek, nejste nejchytřejší.

  • Eva napsal(a):

    Samochvála Smartwings na sociálních sítích smrdí, žádná novinka. Všichni poškození jejich jednáním jim můžou teď oficiálnė sdělit co si o jejich službách myslí.
    https://m.facebook.com/pg/nebertenamkridla/posts/?ref=page_internal&mt_nav=0

  • gumidos napsal(a):

    navazuji na svoje předchozí zprávy a oznamuji úplné vítězství v boji se Smartwings. Stručně shrnuto – jednalo se o zpoždění z 07/2017. Pan Karel podává nepravdivé zprávy – jím zmíněný rozsudek byl zrušen rozhodnutím Ústavního soudu IV.ÚS 286/20 ze dne 10. 3. 2020. Zrušením pozbyl platnosti – tečka.
    V mém případě jsem žaloval sám za sebe jako „průzkum bojem“ již v roce 2017, Smartwings dobrovolně neplnil ani po pravomocném rozsudku a částku vymohl exekutor. Následně jsme podali žalobu za zbylé 3 členy rodiny – žaloba podána v 11/2018, opěr pravomocně přisouzena kompenzace, Smartwings opět neplnil a vymohl exekutor. Finančně to vyšlo takto: náhrada 3 x 400 Euro = 30.858,- Kč. Úrok z prodlení = 6.580,- Kč. Náklady advokáta + soudní poplatek = 16.600,- Kč. Náklady exekutora = 8.000 Kč. Celkem tedy dvojnásobek původní kompenzace musela uhradit tato šmejdská společnost.
    Tedy doporučuji všem – nevzdávejte svůj boj, vyhrajete ho. Vezměte si advokáta – jeho náklady uhradí Smartwings, nebude vás to stát 1/3 jako u většiny vymáhacích společností, které považuji za „spřátelené“ se Smartwingsem.

    • Honza napsal(a):

      Díky za info!

  • Eva napsal(a):

    Smartwings vs. ČT: V debatě se řešila státní pomoc firmám, aerolinky se cítí poškozeny, uveřejněno
    06 Dub 2020 na webu https://zdopravy.cz/category/letectvi/. Po přečtení jsem si v archivu dohledala zmíněné Otázky Václava Moravce (i když je běžně nesleduji). Okolo 40 minuty pořadu se hovoří o společnosti Smartwings. A co se nedozvím, spolumajitel SW, nechvalné podnikatelské pověsti, miliardář Šimáně je přítel Andreje Babiše. Tak proto to všechno takhle chodí. Pak chápu plány, proč z peněz daňových poplatníkú zachraňovat soukromou firmu, ve které 49% vlastní číňané. A pak se mají poškození domoci svých nároků řádnou cestou. Je to hnus Velebnosti, ručka ručku myje.

  • Eva napsal(a):

    Dobrý den, Smartwings lžou, v každé odpovědi vám napíšou něco jiného. Na Ombudsmana zapomeňte, když na něj přitlačíte na pana „advokáta“, ten je přímo na stížnost pro neetické jednání k České advokátní komoře. Už jsme ho po měsích dotlačili k činnosti, je velmi sebestředný a arogantní. Přeposílá jen lživá zamítavá vyjádření Smartwings. Úřad pro civilní letectví přidělil číslo, následovalo 5 měsíců nečinnosti a totálního mlčení. Úřad sídlí v jedné ulici se Smartwings, je to propojená mafie. SW adresa Praha 6, K Letišti 1068/30 a adresa ÚCL K letišti 1149/23 Aadvokáti jsou velmi drazí a výsledek nejistý, hrozí krach. Realita České republiky.

    • Gumidos napsal(a):

      Nepište nesmysly. Advokát vás zastoupí za odměnu dle tarifu, kterou zahrne do žaloby jako náklady. Nebude vás to stát ani korunu.

  • Karel napsal(a):

    Dobrý den,
    děkuji za odpověď na otázku ohledně vymahatelnosti odškodnění po uplynutí 6 měsíců ode dne letu. Smartwings argumentuje rozsudkem Městského soudu v Praze ze dne 23. října 2019 č.j. 18Co 265/2019 – 62 (lze dohledat na internetu), dle kterého soud skutečně aplikoval 6 měsíční lhůtu i na nároky za zpožděný let dle evropského nařízení. Nevím, jestli to není nějaká novinka v rozhodovací praxi soudů.. Nároku se budu domáhat dál, pokud bych si prošel soudním řízení, dám vědět výsledek..

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ono už takovýchle rozsudků bylo více a pak je přebili rozsudky evropského soudu, takže tam bych to jako šanci moc neviděl…

    • Gumidos napsal(a):

      Tento rozsudek byl zrušen Ústavním soudem.

  • Karel napsal(a):

    Dobrý den, mám nárok na kompenzaci za významně zpožděný let, nicméně uplatnil jsem ji až po 6 měsících od předmětného letu a Smartwings mi nyní odpověděli, že nárok na kompenzaci je nevymahatelný, protože jsem se neozval ve lhůtě 6 měsíců. Přitom všude se píše, že nárok lze uplatnit i 3 roky zpětně. Nesetkal jste se s tím někdo? Děkuji, Karel

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, lež jako věž, určitě se nenechat odmítnout.

  • Marky napsal(a):

    Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda máte na Úřad civilního letectví emailovou adresu, kam stížnost poslat anebo je lepší doporučeně, řeším kompanzaci letu za zpožděný let se SW, která nereaguje, psala jsem i jejich ombudsmanovi, který sice případu přiřadil číslo, ale bohužel odpovědi jsem se přes dva měsíce nedočkala i po několika urgencích.
    Díky za odpověd a přeju všem pevné nervy v řešení podobných komplikacích.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, poslal bych to standardně na podatelna@caa.cz

  • gumidos napsal(a):

    Pro Mark ze dne 2.1.2020.
    Právník není nutný, ale vhodný – pohlídá lhůty a působí to lépe. Při zaslání předžalobní výzvy pak jeho náklady hradí protistrana. Žalobu je krajně vhodné podat na soudu příslušném sídlu žalovaného – tedy Obvodní soud pro Prahu 6.

  • Ota napsal(a):

    Zdravím,
    doporučíte prosím někdo nějaké advokáty z Prahy, kteří byli v řízení ve vėci odškodnění zpoždění letu proti SW ÚSPĖŠNÍ?
    Běží nám lhůta a nemáme na nikoho reference.
    Případné díky
    Ota

  • Mark napsal(a):

    Hello gumidos,

    It is interesting reading your experiences. I have a letter from the Spanish Aviation authority that SmartWings should pay me compensation of EUR 400 for a cancelled flight from Malaga to Prague, on 1 May 2019. I have written and called to SmartWings many times and no response. So with this letter I plan to go to court here in Prague but I’m not sure about how to proceed. Is it necessary to have a lawyer? Should I go to the district court where I live?

    Any advice is much appreciated.

    Hezky den!

    Mark

    • Honza napsal(a):

      Hi, try to contact Czech civil aviation authority, they will be able to contact directly SmartWings including your letter.

  • Iva napsal(a):

    Ahoj, v srpnu jsme meli zpozdeny let o vic nez 6h. Bombarduju Smartwing od zacatku zari. Leteli jsme teda z Polska. Jednou mi teda Poláci odpověděli, ze to nebyla jejich chyba, ze zpozdeni vzniklo kvuli jarnimu zruseni Boeingu. Ale ze chteji mit spokojene klienty, tak nam nabizeji kompenzaci 200e/os. Tak jsem jim psala, ze tohle ve vylukach plneni neni. No a od te doby se neozvali… Co myslite? Ma nekdo zkusenost s letem z Polska?
    Diky Iva

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, určitě bombardovat, nárok je na plnou kompenzaci… případně pak obrátit se na polský letecký úřad.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *