Skupiny létají s Honzou

Ryanair – triky s kurzem

1.6.2018 14:38 115 komentářů

Už je to poměrně dávno, kdy zavedl Ryanair možnost využít jeho nevýhodný kurz během rezrevace, aktuálně ale ještě přitvrdil.
 

Celý problém se týká letenek kupovaných v jiné měně, než je CZK. Ryanair nově nabízel možnost využít jeho kurz (cca o 1 Kč vyšší než kurz bank), která byla implicitně zaškrtnutá. Pro účtování v originální měně stačilo informaci rozkliknout a odškrtnout check-box nabízející tuto „službu.
Nově ale Ryanair přitvrzuje, i v tomto případě se mi ale podařilo najít způsob jak rezervaci obejít, projdeme si to krok po kroku.

1. Výběr letenek

Zkusíme to třeba na trase z Berlína do Sevilly, kde si na 13.10.2018 – 20.10.2018 vybereme letenku za 114,22 €.
 

2. Zadání platební karty

Jakmile zadáme platební kartu, systém pozná, že je vedená českou bankou a nabídne tak nevýhodný kurz 27,46 Kč na euro (aktuální u Fio 26,42 Kč). Zajímavostí je, že částku Vám Ryanair ukazuje jako 114,22 €, z karty ale bude strhávat oněch 3 137,03 Kč, což uvede i do itineráře (screen je z předešlé platby, kde jsem se nechal ještě nachytat).
 

 
Nabízí se tak možnost kurz odmítnout, tak jak tomu bylo do teď – kliknout na „Click here for more information“ a zaplatit v eurech. Nově se však k překvapení asi všech objeví jako splatná částka cena v korunách za zmíněných 3 137,03 Kč – takže kurz jsme odmítli a stejně to zaplatíme.
 

 
Nepomůže vám ani eurová karta vydaná českou bankou, systém prostě pozná, že jste z ČR a bez ohledu na to v jaké měně máte účet částku zaúčtuje v CZK, takže 3 137,03 Kč.

3. Jak to obejít

Nevím jestli to je celé chyba nebo třeba Ryanair zkouší co si všechno nechají zákazníci líbit, ale k účtování v EUR se dostaneme jednoduchým trikem – změníme typ platební karty na jinou a zpět na tu naši. Situace se najednou obrací – v CZK máme účtovanou částku ve chvíli, kde je vybrán „výhodný kurz“, pokud check-box odškrtneme, částka je zpět v EUR a v EUR se také zaúčtuje na kartě.
 

 
Stačí tedy přidat jedno zaškrtnutí a odškrtnutí a na jedné letence jsme v tomto případě ušetřili 119 Kč.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Michal napsal(a):

    Nezmenili to zase? Vcera jsem kupoval letenky, hledal jsem vsude odmitnuti kurzu, nikde nic nebylo. Vsude byla jen castka v EUR napsana, tak jsem si rikal, ze ok, konecne to zrusili. Ale stejne mi strhli CZK prepocitane jejich kurzem…

  • jikkra napsal(a):

    Aktualizace k příspěvku z 4.3.2020 od Jikkry
    Ahoj, komunikace s Raynairem proběhla – bohužel Laszlo na druhé straně nedokázal pochopit, že ačkoli je platební karta česká, účet je vedený v eurech, proto stále mlel o podmínkách nákupu a konverzi měny. Obrátil jsem se proto na svou banku, kde vše hned vstřícně řešili – dokonce poradili provést reklamaci až po uskutečnění letu, aby mi letenku nezrušili.
    Každopádně mám teď větší problém s virem (ne osobně 😀 ), takže je otázka, jestli se vůbec někam poletí.

    K postupu z článku „jak obejít výhodný kurz“ -myslím si, že už to nefunguje:
    nedá se měnit mezi jednotlivými kartami, na výběr je pouze KARTA nebo Paypal… u karty se nikde neobjeví v jakém kurzu to platíte a jestli se to nějak převádí, pouze u toho paypalu tam vyběhnou ty podmínky a dá se tam odškrtnout kurz.

    • Honza napsal(a):

      Na webu už jsem to v nové verzi také nenašel, stále ale funguje stará verze webu, kde to stále jde. Stejně tak to jde i přes mobilní aplikaci.

  • jikkra napsal(a):

    Ahoj, tak jsem vcera preplatil u ryanairu. A zacal patrat, kde je chyba – uz jednou se mi to stalo, ale nechal jsem to byt, ted uz me to dopalilo.
    Zpatecni letenka Dublin-Praha a zpet – na strankach vse v eurech, tak jsem zaplatil eurovym uctem od Airbank, ale ejhle misto 181.98e odeslo 198,26e.
    Emailem prisla potvrzenka na 181.98e zkonvertovana „vyhodnym kurzem“.
    Snazil jsem se to dneska vyresit pres ryanair chat – pani na me zkousela to s tim kurzem, nasledne me odkayala na https://contactform.ryanair.com,
    nejake zkusenosti, jak postupovat – co napsat, co prilozit? dik za radu

    • Honza napsal(a):

      Po vyplnění té reklamace by měly rozdíl vrátit…

  • fairplay napsal(a):

    Dobrý den,
    při nákupu letenky na orig. webu Ryanairu kartou ČS mi tato banka v posledním kroku převedla cenu na eura a zdražila bezdůvodně cenu o cca 8%. Transakci jsem ihned reklamoval a peníze mi do týdne vrátili. Podotýkám, že jsem vždy letenky platil kartami od jiných bank a tam se nikdy nestalo, cena byla stržena vždy v takové výši, v jaké se zobrazovala na webu.
    Inu, zkušenosti je mnohdy potřeba, aby člověk více rozmýšlel, kterou kartou zaplatí.
    Kdyby někdo potřeboval pomoci, ozvěte se, rád poradím. Nechat si tyto praktiky líbit je to nejhorší, co můžete udělat.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano bohužel to dělá i KB, nechápu jak na to přišli ale spousta lidí kvůli tomu nadává na Ryanair, tentokrát za to můžou ale banky, respektive karetní společnosti…

  • Aleš napsal(a):

    Dobrý den, kupoval jsem letenky Praha – Londýn a zpět. Celková cena, kterou jsem podle RyanAir měl zaplatit, byla 1743 CZK, ovšem v rezervaci už pod tím byla uvedena cena 72.5 EUR (1901 CZK) a tato částka mi byla poté také stržena z účtu. Má cenu se nějak ozvat nebo je to už můj problém a nikdo nic řešit nebude? Nejde mi ani tak o ty peníze, ale spíš o princip a poučení do budoucna. Díky za odpověď 🙂

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, určitě reklamace přes online chat. Karta bude vedena nějakým způsobem v EUR (i když se může tvářit jako CZK) a je tam v tomto případě potřeba odškrtnout převod viz článek výše.

  • Tomáš U napsal(a):

    Dobrý den
    Rád bych letěl z Krakowa, cena ale vychází v zlotých, jak tu cenu změnit, aby mi to ukazovalo buď EUR nebo koruny. Já mám účet primárně v EUR a jiný v českých korunách a nevím, z jakého to pak platit.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, klidně to zaplťte eurovou nebo CZK kartou, banka si to přepočítá, pozor na odškrtnutí garantovaného kurzu, viz článek.

  • Lenka napsal(a):

    Dobrý den, mám také dotaz 🙂 kupovala jsem letenky Praha – Budapešť přes kreditní kartu KB. V emailu mám napsáno … celkem zaplaceno v měně držitele karty 6736kč. Z účtu mi bylo strženo 7335Kč. V bance mi řekli, že s tím nemohou nic dělat, že to obchodník (Ryanair) poslal v dolarech. Mohu s tím něco dělat?

    • Honza napsal(a):

      stalo se mi to samé…min týden jsem kupoval 2x Praha – Londýn a 2x Praha – Bergamo. Celou dobu i při rezervaci vidím ceny v CZK a nakonec v internet bankingu se mi to přepočítávalo z EUR na CZK, takže jsem zaplatil víc než jsem měl. Mám Unicredit bank.

    • Honza napsal(a):

      tak už vím..jakmile zadám číslo karty, ,,podrobný rozpis položek ceny“ se přepne do EUR….i přesto že mám učet veden v CZK…

    • Lenka napsal(a):

      A proč u mě dolary?

    • Honza napsal(a):

      Bude to určitě nastavením karty/vydavatele…

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano určitě reklamovat u Ryanairu.

  • Hana napsal(a):

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Dnes jsem poprvé nakupovala letenky přes Ryanair. Celková cena, kterou uváděl Ryanair v rezervaci byla 5 278,35 Kč. Platila jsem částku pomocí debetní karty České spořitelny a banka si naúčtovala částku 5 775,88. Můžete mi prosím poradit, kam se mám obrátit nebo jak je možné že takhle strhnou o 500,- více. Děkuji moc.

    • Honza napsal(a):

      Pokud to byla letenky z ČR tak je problém u karty ČS, nějakým způsobem některé karty účtují v EUR i třeba u KB, následně Ryanair použije svůj kurz pro přepočet, reklamovat se to dá jak u Ryanairu tak u ČS.

    • Hana napsal(a):

      Ano je to zpateční letenka Praha – Řím. Na Ryanair jsem již napsala stížnost a zkusím ještě zavolat do ČS.
      Děkuji moc za pomoc.

    • Honza napsal(a):

      v posledním kroku když zadáte číslo platební karty tak se suma nenápadně napozadí přepne do EUR…pomůže odškrnout že nesouhlasíte s garantovaným kurzem a ihned se cena přepne zase do CZK…

    • Honza napsal(a):

      Takže je to klasika, která funguje i obráceně… bude to ale vydavatelem karty nejspíše…

  • klara napsal(a):

    Hele a nezměnili to zase? Já tam takovou volbu vůbec nikde nemám. A nějaký checkbox taky ne. Cenu mám uvedenou v Eurech a nenabízí mi to vůbec platbu v CZK, jen polskejch, britskejch atd.

    • Honza napsal(a):

      Je to v závislosti na typu platební karty 😉

  • Lucka napsal(a):

    Dobrý den, letěla jsem už několikrát, ale teď je to poprvé, kdy jsem si letenky (trochu se strachem :-D) kupovala sama a také se mi stal podobný případ. Byla jsem překvapená jako ostatní. Díky této diskuzi už vím, jak do budoucna zkusit přepočet EUR obejít.

    U letenek jsem měla částku 3 260,26 CZK a 136,50 EUR (zajímavostí je, že při nákupu a stále v itineráři cesty je psána jakási „sleva cestovného“ -299,70 Kč). Samozřejmě z účtu se strhla částka vyšší a to 3 580,44 CZK. Kartu mám u Komerční banky.

    Má cenu psát na jejich chat pro vrácení peněz? Má tu někdo zkušenosti s tím, že by mu peníze opravdu vrátili, případně jak argumentovat? Vím, že se u mě jedná o malou částku, ale jak říkají jiní… jde mi o princip… Tyhle různé „šachy“ s cenami aj. by se měly v diskuzích více probírat, aby se o tom lidé dozvěděli! Obzvláště ti, kteří objednávají letenky 10x dražší než jsou ty moje…

    Za případnou odpověď moc díky!

    • Honza napsal(a):

      Tohle bude problém u té KB, z nějakého záhadného důvodu to účtují v EUR. Podobně to má ČS, u Air bank ani Fio se mi to nikdy nestalo…

    • Jirka napsal(a):

      Ahoj, mám stejný problém, jako to vše níže napsané. Mám obyčejnou debetní kartu od Komerční banky. Kupoval jsem včera letenku Pardubice-Alicante a teprve po zadání čísla platební karty se to přeplo na EUR a už to jelo, kurz 24,15… atd.
      Kolega s kartou od ČSOB takový problém neměl, vše správně zaúčtováno v korunách.
      Nutno dodat, že v létě jsem kupoval letenky pro celou rodinu Norimberk-Crotone a tam mě to s mojí KB kartou zřejmě identifikovalo jako Euráka a tak jsem naopak žádné problémy s přepočtem jak uváděno výše v článku neměl. Správně účtováno v Eurech a pak podle kurzu KB.
      Při loňském nákupu Wroclaw-Malaga stačilo známý odstavec odkliknout a Eurová platba se přepla zpět na zlotý, které se pak rovněž normálně zůčtovaly pře kurz KB.

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, pokud se to samo přepne tak to jde i tím odstavcem vypnout, problém je také často v tom, že pokud se některý údaj upraví, přepne se rovnou zase do EUR….

  • Nikola napsal(a):

    Ahoj, kupovala jsem teď poprvé letenky přes Ryanair do Říma – celkově v korunách to mělo být 2.396 Kč a z účtu mi bylo strženo 2.610 Kč. Můžete mi prosím poradit, kam se mám obrátit nebo jak je možné že takhle strhnou o 400,-více. Díky

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, bude tam problém v přepočtu kurzu, nejspíš je karta primárně vedena v EUR (vím o problému třeba u ČS, KB) a tak se to zaúčtovalo v eurech kurzem Ryanair, reklamovat na online chatu…

  • Karel napsal(a):

    Mám opačný problém.
    Není nějaká možnost, jak si zobrazit ceny v libovolné méně, resp. v EURech?
    Pokud letíte někam z Čech, je cena letenky zobrazena v CZK. Zobrazená cena je však už přepočtena kurzem Ryanairu, ta byla původně v EURech.
    Pozná se to jednoduchým způsobem.
    Let z Čech do Španělska a zpět:
    Cesta tam i zpět zobrazena v CZK:
    tam: 1100,78
    zpět: 1386,33Kč
    Celkem: 2487Kč Ryanair vám však účtuje v EUR 103€ (kurz 24,01), vy ale platíte 103*26,5(kurz vaší banky)=2744Kč

    Pokud si navolíte jednosměnnou cestu ze Španělsko do Čech ( zobrazeno v místní měně , tedy €):48,54€
    Podobným trikem zjistíte cestu Čechy Španělsko: 38,34€
    Čechy – Španělsko je Ryanair kurz 28,71
    Španělsko – Čechy je tedy Ryanair kurz 28,56

    Pokud byste tedy platili 48,54€ + 38,34 kurzem vaší banky (26,5), bylo by vám zaúčtováno 2302Kč, což je 441Kč rozdíl, neboli o 20% více.
    Pokud se tedy ceny zobrazují v CZK, Ryanair si je dafacto přepočítá dvakrát. Nejprve z EUR na CZK(zobrazená cena, kurz 24) po té je znovu přepočítá na EUR (kurz 28,7) a vy je pak platíte kartou(vedenou v CZK), takže je znovu převádíme na CZK (tentokrát kurzem banky 26,5).

    Zajímalo by mě tedy, jestli někdo nepřišel na to, jak vždy pracovat jen s EURy.
    Protože je to nehorázná zlodějna.

    • Honza napsal(a):

      Je to problém karet a banky. Nevím proč, ale některé banky mají primárně vedené karty v EUR i když se tváří jako CZK a Ryanair to pak dělá takhle zválštně prakticky 2x. Standardní karta musí umět strhnout v libovolné měně a v aktuálním kurzu banky. Jinak z ČR letenky v EUR jedině kurzem Ryanair, což se nevyplatí.

  • míša napsal(a):

    A nevíte prosím, jak platit u Wizz Air? Taky mi to teď při platbě nabízí výběr : libry 45,98 a CZK 14874,24. Podle kurzu Fio je tedy částka v Kč nevýhodná o cca 80-90kč. Ale nejsou tam žádná zaškrtávací políčka jako je popisováno u Ryanair atd. Takže teď nevím, jestli vybrat raději libry (aby se to taky nepřepočítalo nějakým nevýhodným kurze) nebo Kč. Děkuji!

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, vždy v základní měně, takže předpokládám libry, banka si to pak zaúčtuje vždy aktuálním kurzem.

  • Iveta napsal(a):

    Dobrý den, mám podobný problém, kupovala jsem letenky, měly být za 15 296kč a místo toho mi strhly 16 368kč, bohužel o žádném rozdílném kurzu u Ryanairu jsem absolutně netušila. Dvakrát jsem využila online chat, ale pokaždé mě odbyli informací, že je to prostě směnný kurz a odpojili mě. Tímto bych se chtěla zeptat, zda se někomu podařilo ten rozdíl dostat nazpátek. Předem děkuji za info

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, máte KB nebo Českou spořitelnu? Bude to nejspíše v nastavení karty, která strhává v eur a tím pádem se použije kurz Ryanair..

  • Zuzana Skálová napsal(a):

    Dobrý den, nyní jsem takto dle návodu kupovala 4 letenky na Sicilii, ačkoli jsem na změnu karty a zpátky klikla a platba zůstala v eurech, nakonec se místo 15231 kč z karty odečetlo 16 636 Kč..

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ideálně reklamace na Ryanair, někdy to strhne trochu nečekaně i tak blbě.

  • Petra napsal(a):

    Mohu se zeptat? Chystám se kupovat letenky od Ryanairu,ale moc tady nechápu ten kurz,cena se mi tedy musí strhnout v eurech?

    • Honza napsal(a):

      Ano, aktuálně Ryanair přehodí cenu na CZK a stačí zaškrtávátkem odškrnout a nechat ji v eurech.

  • Petr napsal(a):

    Tak nyní už to nenabízí tu změnu karty, respektive tu možnost tam prostě nemám, ale kupoval jsem letenky jednotlivě, tak jsem si to zkusil a funguje zase ta první varianta. Stačí odškrtnout to políčko v informaci o kurzu. Částka se mi převedla na koruny a ta se mi strhla z karty. Při neodškrtnutém políčku se mi opravdu odečetlo o 300Kč více (letenka za cca 2750,-Kč a odešlo mi 3029,-Kč). Kdyby to byla jedna letenka, tak nic neřeknu ale když jich kupujete 4, tak to už pak pocejtíte. Tohle jednání se mi teda moc nelíbí, ale letenky měli nejlevnější, tak co nadělám…..

  • AV napsal(a):

    Mě se teď stalo to, že jsem si kupovala letenku na únor do Londýna. Napsali, že celková částka je nějakých 1458kč. Přišlo mi to tak i v potvrzovacím mailu (a mám to tak i v itineráři na jejich netu). Jenže když jsem si pak zkontrolovala účet, strhli mi tam najednou 1596kč… vůbec jsem nepochopila, co se stalo. Přitom v obou případech byla vespod uvedená i ta částka v eurech a ta byla stejná, 59,82 euro. Nerozumím a docela mě to naštvalo. Nevíte, co s tím dělat, jestli jde vůbec něco? Jako nejde mi o nějakých ani ne 150kč, ale štve mě to prostě z principu.

    • Honza napsal(a):

      Napsat na online chat, obvykle to vrací, je to ten rozdíl bankovního a jejich kurzu. Vždy se to musí platit přímo v eurech.

  • Dana napsal(a):

    Dobrý večer, chci se zeptat.Při zadání platby MasterCard mi políčko s převodem kurzu nenabízí,ale syn má Visa card a jemu se tam políčko objeví. Kurz Ryanair o 14eur víc. Nevíte proč? Nevím tedy, zda si u mé karty strhne banka nebo Ryanair. Dekuji předem za info.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, je tam spousta aspektů, i já někdy musím měnit kartu, vždy se snažte nechat strhnout částku v původní měně.

  • Inka Pospíšilová napsal(a):

    Shodná zkušenost. Obrnili jsme se trpělivostí a pročekali jsme se na live-chat. Výsledek nula s tím, že máme sepsat stížnost. Rozdíl dělal asi 700 Kč. Stižnost sepsána, Ryanair zaslal automatickou odpověď o přijetí a od té doby nic – už cca 2 měsíce. Komunikaci firmy a kompenzaci rozdílu neočekávám. Slečna na live chatu se bránila tím, že společnost se kryje, kdyby došlo ke změně kurzu mezi zadáním platby a připsáním peněz – u online platby kartou trochu nesmysl.

    • Honza napsal(a):

      Už to naštěstí nedělají…

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *