Ryanair - triky s kurzem - Honzovy letenky
Skupiny létají s Honzou

Ryanair – triky s kurzem

1.6.2018 14:38 65 komentářů

Už je to poměrně dávno, kdy zavedl Ryanair možnost využít jeho nevýhodný kurz během rezrevace, aktuálně ale ještě přitvrdil.
 

Celý problém se týká letenek kupovaných v jiné měně, než je CZK. Ryanair nově nabízel možnost využít jeho kurz (cca o 1 Kč vyšší než kurz bank), která byla implicitně zaškrtnutá. Pro účtování v originální měně stačilo informaci rozkliknout a odškrtnout check-box nabízející tuto „službu.
Nově ale Ryanair přitvrzuje, i v tomto případě se mi ale podařilo najít způsob jak rezervaci obejít, projdeme si to krok po kroku.

1. Výběr letenek

Zkusíme to třeba na trase z Berlína do Sevilly, kde si na 13.10.2018 – 20.10.2018 vybereme letenku za 114,22 €.
 

2. Zadání platební karty

Jakmile zadáme platební kartu, systém pozná, že je vedená českou bankou a nabídne tak nevýhodný kurz 27,46 Kč na euro (aktuální u Fio 26,42 Kč). Zajímavostí je, že částku Vám Ryanair ukazuje jako 114,22 €, z karty ale bude strhávat oněch 3 137,03 Kč, což uvede i do itineráře (screen je z předešlé platby, kde jsem se nechal ještě nachytat).
 

 
Nabízí se tak možnost kurz odmítnout, tak jak tomu bylo do teď – kliknout na „Click here for more information“ a zaplatit v eurech. Nově se však k překvapení asi všech objeví jako splatná částka cena v korunách za zmíněných 3 137,03 Kč – takže kurz jsme odmítli a stejně to zaplatíme.
 

 
Nepomůže vám ani eurová karta vydaná českou bankou, systém prostě pozná, že jste z ČR a bez ohledu na to v jaké měně máte účet částku zaúčtuje v CZK, takže 3 137,03 Kč.

3. Jak to obejít

Nevím jestli to je celé chyba nebo třeba Ryanair zkouší co si všechno nechají zákazníci líbit, ale k účtování v EUR se dostaneme jednoduchým trikem – změníme typ platební karty na jinou a zpět na tu naši. Situace se najednou obrací – v CZK máme účtovanou částku ve chvíli, kde je vybrán „výhodný kurz“, pokud check-box odškrtneme, částka je zpět v EUR a v EUR se také zaúčtuje na kartě.
 

 
Stačí tedy přidat jedno zaškrtnutí a odškrtnutí a na jedné letence jsme v tomto případě ušetřili 119 Kč.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Profilový obrázek
    Aleš napsal(a):

    Dobrý den, kupoval jsem letenky Praha – Londýn a zpět. Celková cena, kterou jsem podle RyanAir měl zaplatit, byla 1743 CZK, ovšem v rezervaci už pod tím byla uvedena cena 72.5 EUR (1901 CZK) a tato částka mi byla poté také stržena z účtu. Má cenu se nějak ozvat nebo je to už můj problém a nikdo nic řešit nebude? Nejde mi ani tak o ty peníze, ale spíš o princip a poučení do budoucna. Díky za odpověď 🙂

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, určitě reklamace přes online chat. Karta bude vedena nějakým způsobem v EUR (i když se může tvářit jako CZK) a je tam v tomto případě potřeba odškrtnout převod viz článek výše.

  • Profilový obrázek
    Tomáš U napsal(a):

    Dobrý den
    Rád bych letěl z Krakowa, cena ale vychází v zlotých, jak tu cenu změnit, aby mi to ukazovalo buď EUR nebo koruny. Já mám účet primárně v EUR a jiný v českých korunách a nevím, z jakého to pak platit.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, klidně to zaplťte eurovou nebo CZK kartou, banka si to přepočítá, pozor na odškrtnutí garantovaného kurzu, viz článek.

  • Profilový obrázek
    Lenka napsal(a):

    Dobrý den, mám také dotaz 🙂 kupovala jsem letenky Praha – Budapešť přes kreditní kartu KB. V emailu mám napsáno … celkem zaplaceno v měně držitele karty 6736kč. Z účtu mi bylo strženo 7335Kč. V bance mi řekli, že s tím nemohou nic dělat, že to obchodník (Ryanair) poslal v dolarech. Mohu s tím něco dělat?

    • Profilový obrázek
      Honza napsal(a):

      stalo se mi to samé…min týden jsem kupoval 2x Praha – Londýn a 2x Praha – Bergamo. Celou dobu i při rezervaci vidím ceny v CZK a nakonec v internet bankingu se mi to přepočítávalo z EUR na CZK, takže jsem zaplatil víc než jsem měl. Mám Unicredit bank.

    • Profilový obrázek
      Honza napsal(a):

      tak už vím..jakmile zadám číslo karty, ,,podrobný rozpis položek ceny“ se přepne do EUR….i přesto že mám učet veden v CZK…

    • Profilový obrázek
      Lenka napsal(a):

      A proč u mě dolary?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Bude to určitě nastavením karty/vydavatele…

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano určitě reklamovat u Ryanairu.

  • Profilový obrázek
    Hana napsal(a):

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Dnes jsem poprvé nakupovala letenky přes Ryanair. Celková cena, kterou uváděl Ryanair v rezervaci byla 5 278,35 Kč. Platila jsem částku pomocí debetní karty České spořitelny a banka si naúčtovala částku 5 775,88. Můžete mi prosím poradit, kam se mám obrátit nebo jak je možné že takhle strhnou o 500,- více. Děkuji moc.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Pokud to byla letenky z ČR tak je problém u karty ČS, nějakým způsobem některé karty účtují v EUR i třeba u KB, následně Ryanair použije svůj kurz pro přepočet, reklamovat se to dá jak u Ryanairu tak u ČS.

    • Profilový obrázek
      Hana napsal(a):

      Ano je to zpateční letenka Praha – Řím. Na Ryanair jsem již napsala stížnost a zkusím ještě zavolat do ČS.
      Děkuji moc za pomoc.

    • Profilový obrázek
      Honza napsal(a):

      v posledním kroku když zadáte číslo platební karty tak se suma nenápadně napozadí přepne do EUR…pomůže odškrnout že nesouhlasíte s garantovaným kurzem a ihned se cena přepne zase do CZK…

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Takže je to klasika, která funguje i obráceně… bude to ale vydavatelem karty nejspíše…

  • Profilový obrázek
    klara napsal(a):

    Hele a nezměnili to zase? Já tam takovou volbu vůbec nikde nemám. A nějaký checkbox taky ne. Cenu mám uvedenou v Eurech a nenabízí mi to vůbec platbu v CZK, jen polskejch, britskejch atd.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Je to v závislosti na typu platební karty 😉

  • Profilový obrázek
    Lucka napsal(a):

    Dobrý den, letěla jsem už několikrát, ale teď je to poprvé, kdy jsem si letenky (trochu se strachem :-D) kupovala sama a také se mi stal podobný případ. Byla jsem překvapená jako ostatní. Díky této diskuzi už vím, jak do budoucna zkusit přepočet EUR obejít.

    U letenek jsem měla částku 3 260,26 CZK a 136,50 EUR (zajímavostí je, že při nákupu a stále v itineráři cesty je psána jakási „sleva cestovného“ -299,70 Kč). Samozřejmě z účtu se strhla částka vyšší a to 3 580,44 CZK. Kartu mám u Komerční banky.

    Má cenu psát na jejich chat pro vrácení peněz? Má tu někdo zkušenosti s tím, že by mu peníze opravdu vrátili, případně jak argumentovat? Vím, že se u mě jedná o malou částku, ale jak říkají jiní… jde mi o princip… Tyhle různé „šachy“ s cenami aj. by se měly v diskuzích více probírat, aby se o tom lidé dozvěděli! Obzvláště ti, kteří objednávají letenky 10x dražší než jsou ty moje…

    Za případnou odpověď moc díky!

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Tohle bude problém u té KB, z nějakého záhadného důvodu to účtují v EUR. Podobně to má ČS, u Air bank ani Fio se mi to nikdy nestalo…

    • Profilový obrázek
      Jirka napsal(a):

      Ahoj, mám stejný problém, jako to vše níže napsané. Mám obyčejnou debetní kartu od Komerční banky. Kupoval jsem včera letenku Pardubice-Alicante a teprve po zadání čísla platební karty se to přeplo na EUR a už to jelo, kurz 24,15… atd.
      Kolega s kartou od ČSOB takový problém neměl, vše správně zaúčtováno v korunách.
      Nutno dodat, že v létě jsem kupoval letenky pro celou rodinu Norimberk-Crotone a tam mě to s mojí KB kartou zřejmě identifikovalo jako Euráka a tak jsem naopak žádné problémy s přepočtem jak uváděno výše v článku neměl. Správně účtováno v Eurech a pak podle kurzu KB.
      Při loňském nákupu Wroclaw-Malaga stačilo známý odstavec odkliknout a Eurová platba se přepla zpět na zlotý, které se pak rovněž normálně zůčtovaly pře kurz KB.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, pokud se to samo přepne tak to jde i tím odstavcem vypnout, problém je také často v tom, že pokud se některý údaj upraví, přepne se rovnou zase do EUR….

  • Profilový obrázek
    Nikola napsal(a):

    Ahoj, kupovala jsem teď poprvé letenky přes Ryanair do Říma – celkově v korunách to mělo být 2.396 Kč a z účtu mi bylo strženo 2.610 Kč. Můžete mi prosím poradit, kam se mám obrátit nebo jak je možné že takhle strhnou o 400,-více. Díky

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, bude tam problém v přepočtu kurzu, nejspíš je karta primárně vedena v EUR (vím o problému třeba u ČS, KB) a tak se to zaúčtovalo v eurech kurzem Ryanair, reklamovat na online chatu…

  • Profilový obrázek
    Karel napsal(a):

    Mám opačný problém.
    Není nějaká možnost, jak si zobrazit ceny v libovolné méně, resp. v EURech?
    Pokud letíte někam z Čech, je cena letenky zobrazena v CZK. Zobrazená cena je však už přepočtena kurzem Ryanairu, ta byla původně v EURech.
    Pozná se to jednoduchým způsobem.
    Let z Čech do Španělska a zpět:
    Cesta tam i zpět zobrazena v CZK:
    tam: 1100,78
    zpět: 1386,33Kč
    Celkem: 2487Kč Ryanair vám však účtuje v EUR 103€ (kurz 24,01), vy ale platíte 103*26,5(kurz vaší banky)=2744Kč

    Pokud si navolíte jednosměnnou cestu ze Španělsko do Čech ( zobrazeno v místní měně , tedy €):48,54€
    Podobným trikem zjistíte cestu Čechy Španělsko: 38,34€
    Čechy – Španělsko je Ryanair kurz 28,71
    Španělsko – Čechy je tedy Ryanair kurz 28,56

    Pokud byste tedy platili 48,54€ + 38,34 kurzem vaší banky (26,5), bylo by vám zaúčtováno 2302Kč, což je 441Kč rozdíl, neboli o 20% více.
    Pokud se tedy ceny zobrazují v CZK, Ryanair si je dafacto přepočítá dvakrát. Nejprve z EUR na CZK(zobrazená cena, kurz 24) po té je znovu přepočítá na EUR (kurz 28,7) a vy je pak platíte kartou(vedenou v CZK), takže je znovu převádíme na CZK (tentokrát kurzem banky 26,5).

    Zajímalo by mě tedy, jestli někdo nepřišel na to, jak vždy pracovat jen s EURy.
    Protože je to nehorázná zlodějna.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Je to problém karet a banky. Nevím proč, ale některé banky mají primárně vedené karty v EUR i když se tváří jako CZK a Ryanair to pak dělá takhle zválštně prakticky 2x. Standardní karta musí umět strhnout v libovolné měně a v aktuálním kurzu banky. Jinak z ČR letenky v EUR jedině kurzem Ryanair, což se nevyplatí.

  • Profilový obrázek
    míša napsal(a):

    A nevíte prosím, jak platit u Wizz Air? Taky mi to teď při platbě nabízí výběr : libry 45,98 a CZK 14874,24. Podle kurzu Fio je tedy částka v Kč nevýhodná o cca 80-90kč. Ale nejsou tam žádná zaškrtávací políčka jako je popisováno u Ryanair atd. Takže teď nevím, jestli vybrat raději libry (aby se to taky nepřepočítalo nějakým nevýhodným kurze) nebo Kč. Děkuji!

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, vždy v základní měně, takže předpokládám libry, banka si to pak zaúčtuje vždy aktuálním kurzem.

  • Profilový obrázek
    Iveta napsal(a):

    Dobrý den, mám podobný problém, kupovala jsem letenky, měly být za 15 296kč a místo toho mi strhly 16 368kč, bohužel o žádném rozdílném kurzu u Ryanairu jsem absolutně netušila. Dvakrát jsem využila online chat, ale pokaždé mě odbyli informací, že je to prostě směnný kurz a odpojili mě. Tímto bych se chtěla zeptat, zda se někomu podařilo ten rozdíl dostat nazpátek. Předem děkuji za info

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, máte KB nebo Českou spořitelnu? Bude to nejspíše v nastavení karty, která strhává v eur a tím pádem se použije kurz Ryanair..

  • Profilový obrázek
    Zuzana Skálová napsal(a):

    Dobrý den, nyní jsem takto dle návodu kupovala 4 letenky na Sicilii, ačkoli jsem na změnu karty a zpátky klikla a platba zůstala v eurech, nakonec se místo 15231 kč z karty odečetlo 16 636 Kč..

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ideálně reklamace na Ryanair, někdy to strhne trochu nečekaně i tak blbě.

  • Profilový obrázek
    Petra napsal(a):

    Mohu se zeptat? Chystám se kupovat letenky od Ryanairu,ale moc tady nechápu ten kurz,cena se mi tedy musí strhnout v eurech?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ano, aktuálně Ryanair přehodí cenu na CZK a stačí zaškrtávátkem odškrnout a nechat ji v eurech.

  • Profilový obrázek
    Petr napsal(a):

    Tak nyní už to nenabízí tu změnu karty, respektive tu možnost tam prostě nemám, ale kupoval jsem letenky jednotlivě, tak jsem si to zkusil a funguje zase ta první varianta. Stačí odškrtnout to políčko v informaci o kurzu. Částka se mi převedla na koruny a ta se mi strhla z karty. Při neodškrtnutém políčku se mi opravdu odečetlo o 300Kč více (letenka za cca 2750,-Kč a odešlo mi 3029,-Kč). Kdyby to byla jedna letenka, tak nic neřeknu ale když jich kupujete 4, tak to už pak pocejtíte. Tohle jednání se mi teda moc nelíbí, ale letenky měli nejlevnější, tak co nadělám…..

  • Profilový obrázek
    AV napsal(a):

    Mě se teď stalo to, že jsem si kupovala letenku na únor do Londýna. Napsali, že celková částka je nějakých 1458kč. Přišlo mi to tak i v potvrzovacím mailu (a mám to tak i v itineráři na jejich netu). Jenže když jsem si pak zkontrolovala účet, strhli mi tam najednou 1596kč… vůbec jsem nepochopila, co se stalo. Přitom v obou případech byla vespod uvedená i ta částka v eurech a ta byla stejná, 59,82 euro. Nerozumím a docela mě to naštvalo. Nevíte, co s tím dělat, jestli jde vůbec něco? Jako nejde mi o nějakých ani ne 150kč, ale štve mě to prostě z principu.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Napsat na online chat, obvykle to vrací, je to ten rozdíl bankovního a jejich kurzu. Vždy se to musí platit přímo v eurech.

  • Profilový obrázek
    Dana napsal(a):

    Dobrý večer, chci se zeptat.Při zadání platby MasterCard mi políčko s převodem kurzu nenabízí,ale syn má Visa card a jemu se tam políčko objeví. Kurz Ryanair o 14eur víc. Nevíte proč? Nevím tedy, zda si u mé karty strhne banka nebo Ryanair. Dekuji předem za info.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, je tam spousta aspektů, i já někdy musím měnit kartu, vždy se snažte nechat strhnout částku v původní měně.

  • Profilový obrázek
    Inka Pospíšilová napsal(a):

    Shodná zkušenost. Obrnili jsme se trpělivostí a pročekali jsme se na live-chat. Výsledek nula s tím, že máme sepsat stížnost. Rozdíl dělal asi 700 Kč. Stižnost sepsána, Ryanair zaslal automatickou odpověď o přijetí a od té doby nic – už cca 2 měsíce. Komunikaci firmy a kompenzaci rozdílu neočekávám. Slečna na live chatu se bránila tím, že společnost se kryje, kdyby došlo ke změně kurzu mezi zadáním platby a připsáním peněz – u online platby kartou trochu nesmysl.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Už to naštěstí nedělají…

  • Profilový obrázek
    Moni napsal(a):

    Tak prave sa mi stalo presne to isté …. total price 401 EUR ale platbu strhlo z euroveho účtu 436Eur, hned som kontaktovala banku či maju nejaky novy poplatok a tam ma informovali že to je Ryanair ma účet v dolaroch a on si to strhol v dolaroch že som asi nezaškrtla platobné podmienky…. nakoľko letenky kupujem už 6 rokov, posledné razy mi pri zadavani platobnej karty skočili dolare ako celková cena a zmenila som to ….ale dnes cena bola v eurach a teda som pokračovala a zaplatila ….a na prekvapenie sms prišla a strhli mi o 35 eur viac…. tak som skusila ešte raz kupiť listok a pozrieť to….cena v eurach po zadani karty v eurach , ak som odškrtla poličko v tych podmienkach zmenilo sa to na dolare….. takže je to obyčajný podfuk mam dojem… a zajtra to riešim v ryanair online, kedže dnes už boli off…

    • Profilový obrázek
      Karel napsal(a):

      Můžu se zeptat, jak reklamace dopadla? Taky se nám strhlo víc, než nám ukazovali

  • Profilový obrázek
    Richard napsal(a):

    Qja som pouzil Slovensku kartu v Euro na platbu v Euro a oni mimtompreratali ich kurzom na USD. A strhli o 10% viac. Takze ani € karta nepomaha :(.

    • Profilový obrázek
      Moni napsal(a):

      a riešili ste to v Ryanair?

  • Profilový obrázek
    Ivan napsal(a):

    Prečo si nezaložíte účet vo Fio v Bratislave. Budete mať nárok na eurovú kartu v krajine eurozony zdarma, zdarma platby kartou, a zdarma vedenie euroveho účtu a teda neriešite. Bratislava je krásna , pobočky sú hned v centre. Ale musí to byť vás jediný účet vo Fio a súčasne v SR, lebo FIo ma systém, ked si založíte účet v Prahe, tak na Slovensku, ak by ste prišli by ste dostali IBAN – CZxxxxx, a teda jasne krajina mimo eurozonu. Súčasne si môžete založiť účet v CZK a nan si vložiť peniaze a zameniť za eura.

    • Profilový obrázek
      Jiri napsal(a):

      Fio banka je snad ta opravdu poslední možnost. Prosím Vás na světě existují i jiné banky, než ty na které jde reklama na Nově! Pokud aspoň trochu přemýšlíte hlavou najdete 1000x lepší věci, než je Fio banka.

    • Profilový obrázek
      Ivan napsal(a):

      Nepozerám NOVU. Ale mohli by ste svojou inteligenciou ponať aj dôvod vašho postoja do komentára. Posledná možnosť ? Ucet v eurách zdarma, vedenie účtu v eurách zdarma, prevodzy medzi CZK do Eur v rámci banky HNED. Platby kartou v zahraničí v eurozone vrátane Reunionu a iných EU krajin zdarma. Skúste si použiť kartu Ceska Sporitelna, CSOB, KB a počítať koľko vás to stojí. Prosím, bavíme sa o BANKE, kde máte peniaze garantované do 20000 eur a zdarma služby. UK nebude od 03/2019 v EU a teda ani v Eurozone pre platby v EURACH nebudú kartou zdarma. Napr. Transferw… není o prevodoch, zasi si nemusíme klamať. Peniaze toho, kto pošle penize NIKDY NEOPUSTIA danú krajinu, hoci firma sa snaží vsugerovať do hlavy klientom malú lož. Oni neurobia žiadny medzinarodny bankový prevod. Opakujem medzinárodny bankový prevod. Oni potrebujú len dostatok klientov v danej krajine. A kedže ich majú môžu iba v ich súkromnom systéme spárovať platby, ale peniaze nikdy neodídu z krajiny. Není to medzinárodny prevod.

  • Profilový obrázek
    Lucie H. napsal(a):

    Asi ti sem úplně nepatří, ale nám Ryanair zrušil let z Milána do Prahy 2 dny před návratem z Milána, pro 6 lidí jsme sehnali jen let do Mnichova a pak autem. Požádala jsem o refundaci a ještě nemám peníze na účtě a je to téměř měsíc. Takže za mě Ryanair nikdy více …..jsou to zloději.

    • Profilový obrázek
      Markéta napsal(a):

      Urgovat, urgovat a jeste jednou urgovat.. taky nam nevratili penize po mesici, pak si nas na zákaznické lince prehazovali sem a tam jak horkej brambor dalsi mesic. Hnus, ale penize poslali.. nevzdavejte to 🙂

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *