Skupiny létají s Honzou

Ryanair – triky s kurzem

1.6.2018 14:38 95 komentářů

Už je to poměrně dávno, kdy zavedl Ryanair možnost využít jeho nevýhodný kurz během rezrevace, aktuálně ale ještě přitvrdil.
 

Celý problém se týká letenek kupovaných v jiné měně, než je CZK. Ryanair nově nabízel možnost využít jeho kurz (cca o 1 Kč vyšší než kurz bank), která byla implicitně zaškrtnutá. Pro účtování v originální měně stačilo informaci rozkliknout a odškrtnout check-box nabízející tuto „službu.
Nově ale Ryanair přitvrzuje, i v tomto případě se mi ale podařilo najít způsob jak rezervaci obejít, projdeme si to krok po kroku.

1. Výběr letenek

Zkusíme to třeba na trase z Berlína do Sevilly, kde si na 13.10.2018 – 20.10.2018 vybereme letenku za 114,22 €.
 

2. Zadání platební karty

Jakmile zadáme platební kartu, systém pozná, že je vedená českou bankou a nabídne tak nevýhodný kurz 27,46 Kč na euro (aktuální u Fio 26,42 Kč). Zajímavostí je, že částku Vám Ryanair ukazuje jako 114,22 €, z karty ale bude strhávat oněch 3 137,03 Kč, což uvede i do itineráře (screen je z předešlé platby, kde jsem se nechal ještě nachytat).
 

 
Nabízí se tak možnost kurz odmítnout, tak jak tomu bylo do teď – kliknout na „Click here for more information“ a zaplatit v eurech. Nově se však k překvapení asi všech objeví jako splatná částka cena v korunách za zmíněných 3 137,03 Kč – takže kurz jsme odmítli a stejně to zaplatíme.
 

 
Nepomůže vám ani eurová karta vydaná českou bankou, systém prostě pozná, že jste z ČR a bez ohledu na to v jaké měně máte účet částku zaúčtuje v CZK, takže 3 137,03 Kč.

3. Jak to obejít

Nevím jestli to je celé chyba nebo třeba Ryanair zkouší co si všechno nechají zákazníci líbit, ale k účtování v EUR se dostaneme jednoduchým trikem – změníme typ platební karty na jinou a zpět na tu naši. Situace se najednou obrací – v CZK máme účtovanou částku ve chvíli, kde je vybrán „výhodný kurz“, pokud check-box odškrtneme, částka je zpět v EUR a v EUR se také zaúčtuje na kartě.
 

 
Stačí tedy přidat jedno zaškrtnutí a odškrtnutí a na jedné letence jsme v tomto případě ušetřili 119 Kč.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Profilový obrázek
    Jaroslav napsal(a):

    Vybral jsem si 2 zpáteční letenky Praha-Malorka za inzerovanou cenu 16.891 Kč. Šedým písmem je pod tím uvedeno uvedeno:
    „Celkem zaplaceno v měně držitele karty. Sazba FX 0.04175 EUR. 705.29 EUR. Celkový poplatek za směnu měny je 6.5 % nad posledním dostupným referenčním směnným kurzem ECB vůči euru.“
    Z karty ke korunovému účtu ve spořitelně mně strhli 18.524 Kč.
    Tušíte někdo jestli je šance těch 1600 Kč dostat zpět?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Bohužel je to tím, že z nějakého důvodu máte vedenou kartu v EUR (nemusí být vidět u vás, ale je to u karetní společnosti), Ryanair jak to zjistí tak nabídne automaticky tento nevýhodný kurz a pak ho i zaúčtuje (pokud to neodškrnete), určitě reklamovat u banky i u Ryanair a uvidíte.

  • Profilový obrázek
    Pepper napsal(a):

    Ahoj,

    mám kartu u ČS, při nákupu u Ryanair mi samozřejmě z karty odešlo víc než mělo. Řešil jsem reklamaci přímo u ČS, kde mi jí zamítli a poslali tohle zdůvodnění:

    „Dle Informací ČS, a.s. k platebním službám ( dokument který vychází z Všeobecných obchodních podmínek Banky), konkrétně oddíl 4 postupujeme správně:

    Zúčtování mezinárodní platby kartou (platba u obchodníka, výběr hotovosti) provádíme v české měně. Pokud platbu uskutečníte v měně, která je uvedena v našem kurzovním lístku pro kartové transakce, použijeme pro přepočet kurz z tohoto kurzovního lístku platného v den provedení platby (výjimečně můžeme použít i kurz ze dne zpracování). V ostatních případech platbu nejprve přepočte kartová společnost na EUR s použitím svého směnného kurzu. My pak platbu přepočteme z EUR na českou korunu podle našeho kurzovního lístku pro kartové transakce platného v den, kdy platbu zpracujeme. V případě platby u obchodníka použijeme kurz deviza prodej, v případě výběru hotovosti kurz valuta prodej.

    Transakce tedy byla přepočtena dle pravidel. Na stránkách csas.cz je informace o používaných kurzech:

    Kurzovní lístek – Kartové transakce – Bezhotovostně – datum – Prodáváme

    Tam je dne 9. 6. 2021 uvedený kurz 26,172 Kč/EUR

    Částka transakce uváděná obchodníkem je podle všeho pouze orientační, pokud by zaslali částku k zaúčtování rovnou v korunách, bylo by zaúčtováno v korunách v částce jakou by poslali.

    Transakci zaslali do České spořitelny, a. s. (dále ČS), k zaúčtování v měně EUR, v ČS tedy došlo k standardnímu přepočtu dle výše uvedených pravidel.“

    Jen chci dodat že celou dobu se částka ukazovala v Kč. Má někdo zkušenost s platbou Ryanair přes Revolut, je s tím nějaký problém ?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Je to standardní problém jenom ČS a KB takže je to v jejich nastavení s karetní společností…

  • Profilový obrázek
    Gabriela R. napsal(a):

    Ahoj, prosím o radu, mám kartu VISA, dívám se na Ryanair letenky a ceny jsou stále v Kč a velmi příznivé, když došlo na placení, tak nakonec moje banka nabídla jen možnost platit v USD. Vůbec v Kč ne. Jenže Ryanair v meilu s letenkami píše cenu v Kč: 3555,99 Kč a v USD 181,35 USD. Jelikož jsem platila v USD, banka dala kurz 21,644 Kč a tak mi to převedli a strhli samo v Kč, ptž účet je veden v CZK a to dělá 3925,14 Kč.
    Takže před placením a v meilu od Ryanair je cena 3555,99 Kč ale mě banka nechala platit v USD (181,35$) no a teď mi vzali ale 3925,14 Kč :/ dnes jsem koupila letenky za 6,5 tis cca a bude rozdíl ješte větší.

    Dá se to někde reklamovat? U banky, ryanair? Četla jsem níže že někdo řesil, ale ne asi ješte tento případ :/

    Děkuji moc, Gábi

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, tohle je problém banky, zatím to nebyly schopny banky úplně vysvětlit proč, ale KB, Česká spořitelna nebo Unicredit bank u transakcí na Ryanair jedou přes cizí kurzy, což tam pak udělá ten rozdíl. Zkusit reklamovat u banky, vím o tom, že několika lidem rozdíl kompenzovali. Já mám Air bank a Fio, kupoval jsem letenky u Ryaniar tak 500x a nikdy se mi to při letu z CZ nestalo..

  • Profilový obrázek
    Andrea napsal(a):

    Ahoj. Jaka je situace ted? Koukam jak na web tak i do appky a nikde tam po zadani karty neni moznost odklikavat konverzi. Letenku se zobrazuje v Eurech z Německa, karta vydaná v CR. Jak to ted uctuji? Dekuji

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, aktuálně už by se to mělo účtovat rovnou v eurech, pokud ne tak bude problém u banky, vím že to občas dělaly některé karty od KB nebo ČS.

  • Profilový obrázek
    Nikola napsal(a):

    Dobrý den. Já jsme třeba před vánocema kupovala letenky do Anglie, taky mi to převedli lotři a strhli mi více než měli, hned jsem psala reklamaci přes formulář a vůbec se neozvali. Vidím to bledě.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ideálně online chat a neustále reklamovat, jiná cesta bohužel není…

  • Profilový obrázek
    Zuzana Mullerová napsal(a):

    Dobrý den,

    3.1.2021 jsem kupovala letenky Bratislava – Dublin a platila kartou od mBank. Transakce vypadala celou dobu v EUR (sumu v Kč jsem nepostřehla a ani žádnou možnost výběru kurzu či měny platby), ale nakonec se mi z karty strhla platba s kurzem cca 28 Kč/EUR, přičemž na kartě mělo být okolo 26,3Kč/EUR. Bydlím v ČR, karta je k běžnému účtu v ČR, s lepšími úrokovými sazbami při platbě v cizí měně.
    Z mBank mi napsali, že to v Kč strhnul přímo Ryanair a že s tím nic neudělají.
    V chatu Ryanairu mi napsali, že vždy účtují v měně země odletu (možná to byl jen slovní obrat agenta, nevím) a že s tím taky nic nehodlají dělat.

    Má někdo zkušenost, že by Ryanair rozdíl uhradil? Má cenu argumetovat tím, že země odletu je Slovensko, a vše se zobrazovalo v EUR a měli i účtovat v EUR a ne v Kč tím jejich kurzem? Klidně jim zkusím napsat znovu, třeba trefím ochotnějšího agenta…

    Děkuji za odpověď.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel v tom posledním kroku může být právě tato zrada, dost často je pak problém také s nastavením karty… obecně ale v minulosti tyhle reklamace Ryanair uznával.

  • Profilový obrázek
    Hanka napsal(a):

    Nevíte prosím, jak se s Ryanairem spojit? Anglicky neumím, live-chat mi tam hodil nějakého robota, který mi napsal, že nepochopil, co po něm chci, mám mu napsat krátký dotaz. Na webu jsem nikde nenašla ani formulář, jak reklamovat strženou platbu, ani e-mailovou adresu, kam by se dalo napsat. Mohu psát jen česky, anglicky neumím. Česká spořitelna mi místo 8.500,-Kč strhla téměř o tisíc korun více a reklamaci mi zamítli. Děkuji za informaci.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý denm, bohužel jiná cesta než přes online chat není… v online chatu napište „talk to agent“ a nechte se přepojit přímo na agenta.

  • Profilový obrázek
    petra Ha. napsal(a):

    Dobrý den, prosím o radu – včera jsem koupila letenky prg-rho-prg, cena se celou dobu ukazovala v CZK 8553 za celou rezervaci, dole u platby taktéž, a v závorce částka v eur (341,84eur). Banka česká s. mi strhla o 800Kč víc a to 9 367 kč.

    Na ryanair chatu mi napsali, že to není jejich chyba, ale chyba banky. Prosím nevíte, na čí straně je opravdu chyba? Reklamaci jsem zaslala i na čs. ale obávám se, že ty peníze mi nikdo nevráti.

    Děkuji moc

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel je to problém banky. Vede kartuv EUR (ačkoliv vy to nevidíte), vím že ten problém byl u ČS a KB, obvykle ale na základě reklamace uznali… Ten rozdíl tam je pak v dvojím převodu do EUR a zase zpět.

  • Profilový obrázek
    Standa napsal(a):

    Velmi Vám děkuji za Vaše stránky a nápovědu. Funguje to!!!! Jste skvělý. Je opravdu k neuvěření, jaké pastičky….

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Super, jsem rád, že pomůže 🙂

  • Profilový obrázek
    Daniel napsal(a):

    Zdravim , taky jsem dneska naletel . Aspon vim co priste co delat . Let do Barcelony a zpatky platba v eurech , coz jsem ja provedl , stoji o 6.5 % z celkove castky vice , takze odskrtnout policko a platit v ceskych korunach !!! Kdo za to muze , moje banka , nebo Ryanair ? Myslite , ze ma cenu to reklamovat a u koho , u banky , nebo u letecke spolecnosti ?

    Jinak diky , pristi vim co delat , dik za navod .

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Tuším že u Ryanair ta reklamace celkem procházela…

  • Profilový obrázek
    Iveta napsal(a):

    Dnes se snažím rezervovat, a ani v tom starém vzhledu, tam nevidím odmítnutí kurzu…. nevíte kde to je zašité ?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Není karta vystavení rovnou v EUR? Některé banky to tak mají i když se tváří jako CZK.

  • Profilový obrázek
    Michal napsal(a):

    Nezmenili to zase? Vcera jsem kupoval letenky, hledal jsem vsude odmitnuti kurzu, nikde nic nebylo. Vsude byla jen castka v EUR napsana, tak jsem si rikal, ze ok, konecne to zrusili. Ale stejne mi strhli CZK prepocitane jejich kurzem…

  • Profilový obrázek
    jikkra napsal(a):

    Aktualizace k příspěvku z 4.3.2020 od Jikkry
    Ahoj, komunikace s Raynairem proběhla – bohužel Laszlo na druhé straně nedokázal pochopit, že ačkoli je platební karta česká, účet je vedený v eurech, proto stále mlel o podmínkách nákupu a konverzi měny. Obrátil jsem se proto na svou banku, kde vše hned vstřícně řešili – dokonce poradili provést reklamaci až po uskutečnění letu, aby mi letenku nezrušili.
    Každopádně mám teď větší problém s virem (ne osobně 😀 ), takže je otázka, jestli se vůbec někam poletí.

    K postupu z článku „jak obejít výhodný kurz“ -myslím si, že už to nefunguje:
    nedá se měnit mezi jednotlivými kartami, na výběr je pouze KARTA nebo Paypal… u karty se nikde neobjeví v jakém kurzu to platíte a jestli se to nějak převádí, pouze u toho paypalu tam vyběhnou ty podmínky a dá se tam odškrtnout kurz.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Na webu už jsem to v nové verzi také nenašel, stále ale funguje stará verze webu, kde to stále jde. Stejně tak to jde i přes mobilní aplikaci.

  • Profilový obrázek
    jikkra napsal(a):

    Ahoj, tak jsem vcera preplatil u ryanairu. A zacal patrat, kde je chyba – uz jednou se mi to stalo, ale nechal jsem to byt, ted uz me to dopalilo.
    Zpatecni letenka Dublin-Praha a zpet – na strankach vse v eurech, tak jsem zaplatil eurovym uctem od Airbank, ale ejhle misto 181.98e odeslo 198,26e.
    Emailem prisla potvrzenka na 181.98e zkonvertovana „vyhodnym kurzem“.
    Snazil jsem se to dneska vyresit pres ryanair chat – pani na me zkousela to s tim kurzem, nasledne me odkayala na https://contactform.ryanair.com,
    nejake zkusenosti, jak postupovat – co napsat, co prilozit? dik za radu

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Po vyplnění té reklamace by měly rozdíl vrátit…

  • Profilový obrázek
    fairplay napsal(a):

    Dobrý den,
    při nákupu letenky na orig. webu Ryanairu kartou ČS mi tato banka v posledním kroku převedla cenu na eura a zdražila bezdůvodně cenu o cca 8%. Transakci jsem ihned reklamoval a peníze mi do týdne vrátili. Podotýkám, že jsem vždy letenky platil kartami od jiných bank a tam se nikdy nestalo, cena byla stržena vždy v takové výši, v jaké se zobrazovala na webu.
    Inu, zkušenosti je mnohdy potřeba, aby člověk více rozmýšlel, kterou kartou zaplatí.
    Kdyby někdo potřeboval pomoci, ozvěte se, rád poradím. Nechat si tyto praktiky líbit je to nejhorší, co můžete udělat.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano bohužel to dělá i KB, nechápu jak na to přišli ale spousta lidí kvůli tomu nadává na Ryanair, tentokrát za to můžou ale banky, respektive karetní společnosti…

  • Profilový obrázek
    Aleš napsal(a):

    Dobrý den, kupoval jsem letenky Praha – Londýn a zpět. Celková cena, kterou jsem podle RyanAir měl zaplatit, byla 1743 CZK, ovšem v rezervaci už pod tím byla uvedena cena 72.5 EUR (1901 CZK) a tato částka mi byla poté také stržena z účtu. Má cenu se nějak ozvat nebo je to už můj problém a nikdo nic řešit nebude? Nejde mi ani tak o ty peníze, ale spíš o princip a poučení do budoucna. Díky za odpověď 🙂

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, určitě reklamace přes online chat. Karta bude vedena nějakým způsobem v EUR (i když se může tvářit jako CZK) a je tam v tomto případě potřeba odškrtnout převod viz článek výše.

  • Profilový obrázek
    Tomáš U napsal(a):

    Dobrý den
    Rád bych letěl z Krakowa, cena ale vychází v zlotých, jak tu cenu změnit, aby mi to ukazovalo buď EUR nebo koruny. Já mám účet primárně v EUR a jiný v českých korunách a nevím, z jakého to pak platit.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, klidně to zaplťte eurovou nebo CZK kartou, banka si to přepočítá, pozor na odškrtnutí garantovaného kurzu, viz článek.

  • Profilový obrázek
    Lenka napsal(a):

    Dobrý den, mám také dotaz 🙂 kupovala jsem letenky Praha – Budapešť přes kreditní kartu KB. V emailu mám napsáno … celkem zaplaceno v měně držitele karty 6736kč. Z účtu mi bylo strženo 7335Kč. V bance mi řekli, že s tím nemohou nic dělat, že to obchodník (Ryanair) poslal v dolarech. Mohu s tím něco dělat?

    • Profilový obrázek
      Honza napsal(a):

      stalo se mi to samé…min týden jsem kupoval 2x Praha – Londýn a 2x Praha – Bergamo. Celou dobu i při rezervaci vidím ceny v CZK a nakonec v internet bankingu se mi to přepočítávalo z EUR na CZK, takže jsem zaplatil víc než jsem měl. Mám Unicredit bank.

    • Profilový obrázek
      Honza napsal(a):

      tak už vím..jakmile zadám číslo karty, ,,podrobný rozpis položek ceny“ se přepne do EUR….i přesto že mám učet veden v CZK…

    • Profilový obrázek
      Lenka napsal(a):

      A proč u mě dolary?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Bude to určitě nastavením karty/vydavatele…

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano určitě reklamovat u Ryanairu.

  • Profilový obrázek
    Hana napsal(a):

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Dnes jsem poprvé nakupovala letenky přes Ryanair. Celková cena, kterou uváděl Ryanair v rezervaci byla 5 278,35 Kč. Platila jsem částku pomocí debetní karty České spořitelny a banka si naúčtovala částku 5 775,88. Můžete mi prosím poradit, kam se mám obrátit nebo jak je možné že takhle strhnou o 500,- více. Děkuji moc.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Pokud to byla letenky z ČR tak je problém u karty ČS, nějakým způsobem některé karty účtují v EUR i třeba u KB, následně Ryanair použije svůj kurz pro přepočet, reklamovat se to dá jak u Ryanairu tak u ČS.

    • Profilový obrázek
      Hana napsal(a):

      Ano je to zpateční letenka Praha – Řím. Na Ryanair jsem již napsala stížnost a zkusím ještě zavolat do ČS.
      Děkuji moc za pomoc.

    • Profilový obrázek
      Honza napsal(a):

      v posledním kroku když zadáte číslo platební karty tak se suma nenápadně napozadí přepne do EUR…pomůže odškrnout že nesouhlasíte s garantovaným kurzem a ihned se cena přepne zase do CZK…

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Takže je to klasika, která funguje i obráceně… bude to ale vydavatelem karty nejspíše…

  • Profilový obrázek
    klara napsal(a):

    Hele a nezměnili to zase? Já tam takovou volbu vůbec nikde nemám. A nějaký checkbox taky ne. Cenu mám uvedenou v Eurech a nenabízí mi to vůbec platbu v CZK, jen polskejch, britskejch atd.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Je to v závislosti na typu platební karty 😉

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *