Skupiny létají s Honzou

Ryanair – triky s kurzem

1.6.2018 14:38 126 komentářů

Už je to poměrně dávno, kdy zavedl Ryanair možnost využít jeho nevýhodný kurz během rezrevace, aktuálně ale ještě přitvrdil.
 

Celý problém se týká letenek kupovaných v jiné měně, než je CZK. Ryanair nově nabízel možnost využít jeho kurz (cca o 1 Kč vyšší než kurz bank), která byla implicitně zaškrtnutá. Pro účtování v originální měně stačilo informaci rozkliknout a odškrtnout check-box nabízející tuto „službu.
Nově ale Ryanair přitvrzuje, i v tomto případě se mi ale podařilo najít způsob jak rezervaci obejít, projdeme si to krok po kroku.

1. Výběr letenek

Zkusíme to třeba na trase z Berlína do Sevilly, kde si na 13.10.2018 – 20.10.2018 vybereme letenku za 114,22 €.
 

2. Zadání platební karty

Jakmile zadáme platební kartu, systém pozná, že je vedená českou bankou a nabídne tak nevýhodný kurz 27,46 Kč na euro (aktuální u Fio 26,42 Kč). Zajímavostí je, že částku Vám Ryanair ukazuje jako 114,22 €, z karty ale bude strhávat oněch 3 137,03 Kč, což uvede i do itineráře (screen je z předešlé platby, kde jsem se nechal ještě nachytat).
 

 
Nabízí se tak možnost kurz odmítnout, tak jak tomu bylo do teď – kliknout na „Click here for more information“ a zaplatit v eurech. Nově se však k překvapení asi všech objeví jako splatná částka cena v korunách za zmíněných 3 137,03 Kč – takže kurz jsme odmítli a stejně to zaplatíme.
 

 
Nepomůže vám ani eurová karta vydaná českou bankou, systém prostě pozná, že jste z ČR a bez ohledu na to v jaké měně máte účet částku zaúčtuje v CZK, takže 3 137,03 Kč.

3. Jak to obejít

Nevím jestli to je celé chyba nebo třeba Ryanair zkouší co si všechno nechají zákazníci líbit, ale k účtování v EUR se dostaneme jednoduchým trikem – změníme typ platební karty na jinou a zpět na tu naši. Situace se najednou obrací – v CZK máme účtovanou částku ve chvíli, kde je vybrán „výhodný kurz“, pokud check-box odškrtneme, částka je zpět v EUR a v EUR se také zaúčtuje na kartě.
 

 
Stačí tedy přidat jedno zaškrtnutí a odškrtnutí a na jedné letence jsme v tomto případě ušetřili 119 Kč.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Jirka napsal(a):

    Diky moc za radu, ja pouzil virtualni kartu z Wise, asi by to fungovalo i pres Revolut nebo podobnou sluzbu a pak slo vybrat menu PLN. Nabizena cena v USD na Ryanairu byla o 30 dolaru vyssi nez kolik mi strhli pri prepoctu pln -usd na Wise. To je mazec 700kc usetrenych! Jeste jednou diky za tenhle clanek.

    • Honza napsal(a):

      Není zač, jesem rád, když to pomůže 🙂

  • Jirka napsal(a):

    Dobrý den, nebylo by řešení dát také platbu převodem z účtu a zaplatit z EUR karty? Jak je to v tomto případě konverzí měn? děkuji.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, převodem bohužel u Ryanair platit nelze.

  • Sylva napsal(a):

    Díky za přínosný příspěvek, ušetřila jsem 550 kč!

  • Pavel napsal(a):

    Zdravím, potřeboval by jsem poradit, jak zaplatit v Euro, let z Prahy do Malagy. Stále mi to nabízí jenom Kč. Děkuji.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, měna je nastavena vždy podle destinace odletu a je to tak vždy nejvýhodnější, pokud checete platit eurovou kartou, tak se vám to po jejím zadáním přepočítá na eura, ale nedoporučuju, není to výhodné.

  • FK napsal(a):

    Dnes jsem díky tomu „nezaškrtnutí“ jejich garantovaného kurzu ušetřil něco málo přes 500Kč. Takže děkuji za stále platný tip.

    • Honza napsal(a):

      Super, jsem rád, že se hodí 🙂

    • Míša napsal(a):

      Ahoj Honzo. Moc díky za rady. Zdá se, že problém s garantovaný kurzem už je vyřešen. Jen jsem zrušila zaškrtnutí políčka a k platbě mi šly eura lepším kurzem banky.

    • Honza napsal(a):

      Tak super! 🙂

  • Silvie napsal(a):

    Dobrý den,

    jen se tu chci podělit o svoji čerstvou zkušenost s nákupem letenek v EUR u Ryanair, abyste se mohli vyhnout zdlouhavému procesu a případným neúspěchům.
    Na kroku s placením letenky jsem zadávala rovnou EUR kartu a neúspěšně. Ozývala se chyba i po třech pokusech. Zkusila jsem pro jistotu i EUR kartu jiné banky opět neúspěšně se stejnou hláškou po třech pokusech.
    Zaexperimentovala jsem tedy s Revolutem, kam jsem si poslala EURa ze svého EUR účtu, a tak se vyhla nevýhodným kurzům a poplatkům s CZK. Při zadání karty Revolut mi Ryanair ani jednu chybu nezahlásil Rozbalily se mi možnosti, v jaké měně chci letenky zaplatit s tím, že jsem zůstala u EUR a nedošlo tedy k žádnému přepočítání na kurz v CZK.
    Pokud byste chtěli platit jinou měnou např. GBP, tak Vám nabídnou kurz proti EUR s odchylkou minimálně 5 %, jak jsem si stihla také srovnat.
    Přeji Všem čtenářům plno procestovaných destinací:)

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, díky za info, bohužel minulý týden byly problémy některých karetních společností, tak proto asi nešla zadat platba.

  • Monika napsal(a):

    Zdravím,
    taky jsem tento problém řešila. Nakonec se nám to povedlo obejít, díky aplikaci Ryanairu a Apple Pay. To nám to z účtu vzalo v EUR a je to dle kurzu naší banky. Kurz byl cca 25kč a ryanair nám dával kurz přes 27kč. Hrůza….

    • Petra napsal(a):

      Mončo, takže při platbě letenek použít appku RA + metodu Apple Pay?

  • Jana napsal(a):

    Dobrý den,
    a Revolutky se to netýká? Zkoušela jsem kartu české spořitelny a tam mi to opravdu háže garantovaný kurz. Když zadám revolutku, tak se to jeví, že není garantovaný kurz nastaven a je tam pak rozbalovací nabídka, v které měně chci platit a tam už ten garnatovaný kurz je. Stane se něco, když dám zaplatit a pokud nebude částka souhlasit, tak platbu u raynair nepotvrdit? Prostě se tím celý nákup letenek zruší a můžu provést znova?

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, vždy záleží v jaké měně je ta karta vydána, u Revolutu je možné že je to primárně v EUR a pak přepočítávají do CZK. Poslední dobou je ale ten rozdíl minimální.

  • Elace napsal(a):

    Dobrý den, mám problém. Mám zakoupené letenky u RyanAir … U jedné potřebuji změnit jméno – relativně standartní operace – poplatek 115EUR (Je to hodně ale budiž) Nicméně pokud se to snažím provést chce to po mě 3450 Kč (140EUR) bez možnosti změny měny bez jakéhokoli kurzu … prostě fixní částka. Support tvrdí, že mají takový kurz. Jenže to je o 22% víc než je deklarováno … nějskou radu?

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ten poplatek mají pro každou měnu stanovený jinak pro CZK je to těch 3 450 Kč a nijak to obejít nejde.

  • Simona napsal(a):

    Dobrý den, dcera si koupila letenky Praha – Neapol, již jednou přebukovala, zaplatila poplatky . Bohužel nemůže ani tento nový termín. Může nechat letenky propadnout, aniž by platila další poplatky? Letenky kupovala dvě – pro kamarádku. Děkuji za odpověď Simona A

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud nepoletí, letenky jednoduše propadnou, nic se řešit nemusí.

  • Miroslav napsal(a):

    Dobrý den,
    dnešní zkušenost velmi špatná. Celý proces rezervace jsou částky zobrazované v CZK. Ovšem platba z MasteCard stržena z korunového účtu v EUR za kurz devizy prodej. Rozdíl mezi cenou dle Raynair a strženou částkou je přes 3000 korun 🙁 Dle infolinky KB není k reklamaci důvod. A na Raynair nereagují vůbec 🙁

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den pokud jste neodškrtnul tlačítko převodu jak je v návodu, tak bohužel Ryanair reklamaci neuzná, pokud to bylo v CZK a banka vede kartu v EUR tak to je pak problém banky..

  • Honza napsal(a):

    Dnešní zkušenost dobrá. Cena zobrazena v CZK.
    Po zadání čísla kreditní karty MC od KB, vyskočilo 3D secure autorizace a na mobilu potvrzení v KB klíči včetně správné částky v korunách. Stržená částka v CZK sedí.
    Po zadání čísla karty VISA Revolut se objevila (povinná) možnost vybrat měnu platby CZK/EUR/GBP/USD včetně částek v příslušných měnách a hláška o super fixním kurzu (jak víme lživá), nicméně částka v CZK seděla, částky v EUR a USD byly zlodějské (+6,6%). Tuto možnost jsem ale nepoužil, tak nevím co by se strhlo.

  • Tereza napsal(a):

    Pěkný den všem,

    stala se mi podobná věc, jak ostatním zde. Letenky jsem kupovala v eurech, ale po zaplacení se mi pod částkou objevila věta: „Celkem zaplaceno v měně držitele karty.“ částka v dolarech. Samozřejmě vyšší. Po odečtení jsem zjistila, že oproti kurzu eura je to asi o 600 Kč více. Volala jsem tedy do banky, po delším rozhovoru ochotná paní došla k závěru. Jelikož mám kartu Visa, která primárně funguje v dolarech se to tedy bralo, jako měna moji karty. Převádí se to přes nějakou asociaci, která má nevýhodný kurz. Tzv. DCC platba, stejné jako například ATM bankomaty v cizině. V bance s tím nemůžou nic dělat a bohužel se tomu nejde vyvarovat ani při další platbě, pokud tedy nejde vyloženě u Rayanair stanovit pevná platba ve vybrané měně. Kamarádka platila s MasterCard a peníze se ji odečetli v normálním kurzu eura. Není to tedy problém bank, ale pravděpodobně jen karet od Visi.

    Myslíte, že to mám zkusit reklamovat u Rayanair? A kdyby ano, raději asi až po odletu?

    Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Obávám se že to bude problém těch VISA karet a tím pádem to asi u Ryanair neuznají, ale zkusit se to určitě může.

  • Tereza napsal(a):

    Dobrý den, pokouším se pořídit si letenky u Ryanair a nechce mě to při platbě pustit dál bez toho, aniž bych měla zaškrtnutý jejich směnný kurz. „Platba nebyla autorizována“. Když políčko garantovaného kurzu zaškrtnu, najednou to jde. Nevíte jak z toho ven?

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel se mi nikdy nestalo že by po odškrtnutí nešlo uhradit, není třeba karta nastavena striktně jen na nějakou měnu nebo něco podobného?

    • Michal napsal(a):

      Dobrý den,mám stejný problém. Snažím se zaplatit letenky v PLN debetní nebo kreditní kartou MasterCard od RB. Vždy hláška “.platba nebyla autorizovaná.” Zná někdo řešení? Díky

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, platim stejnou kartou minimálně 2x měsíčně a někdy si to prostě postaví hlavu a neprojde to, ideálně zkusit jinou, apple pay apod.

  • Jaroslav napsal(a):

    Vybral jsem si 2 zpáteční letenky Praha-Malorka za inzerovanou cenu 16.891 Kč. Šedým písmem je pod tím uvedeno uvedeno:
    „Celkem zaplaceno v měně držitele karty. Sazba FX 0.04175 EUR. 705.29 EUR. Celkový poplatek za směnu měny je 6.5 % nad posledním dostupným referenčním směnným kurzem ECB vůči euru.“
    Z karty ke korunovému účtu ve spořitelně mně strhli 18.524 Kč.
    Tušíte někdo jestli je šance těch 1600 Kč dostat zpět?

    • Honza napsal(a):

      Bohužel je to tím, že z nějakého důvodu máte vedenou kartu v EUR (nemusí být vidět u vás, ale je to u karetní společnosti), Ryanair jak to zjistí tak nabídne automaticky tento nevýhodný kurz a pak ho i zaúčtuje (pokud to neodškrnete), určitě reklamovat u banky i u Ryanair a uvidíte.

    • Honza napsal(a):

      Karta přeci není „vedena v EUR“. Karta je k účtu a ten je v CZK. VISA používá pro pro konverzi USD a MC používá EUR. Když kdekoli platím a vidím částku v cizí měně, tak se převádí nejdřív na USD resp. EUR kurzem VISA/MC a pak se strhne v korunách z korunového účtu kurzem banky. Všude to takhle funguje, v obchodě na internetu. Jen u Ryanairu nejprve zveřejněnou cenu v CZK převedou na EUR zlodějským kurzem a pak nás ještě nechají, aby nás obrala karetní asociace + banka mechanizmem výše. Proto můžou vinu házet jeden na druhého.

  • Pepper napsal(a):

    Ahoj,

    mám kartu u ČS, při nákupu u Ryanair mi samozřejmě z karty odešlo víc než mělo. Řešil jsem reklamaci přímo u ČS, kde mi jí zamítli a poslali tohle zdůvodnění:

    „Dle Informací ČS, a.s. k platebním službám ( dokument který vychází z Všeobecných obchodních podmínek Banky), konkrétně oddíl 4 postupujeme správně:

    Zúčtování mezinárodní platby kartou (platba u obchodníka, výběr hotovosti) provádíme v české měně. Pokud platbu uskutečníte v měně, která je uvedena v našem kurzovním lístku pro kartové transakce, použijeme pro přepočet kurz z tohoto kurzovního lístku platného v den provedení platby (výjimečně můžeme použít i kurz ze dne zpracování). V ostatních případech platbu nejprve přepočte kartová společnost na EUR s použitím svého směnného kurzu. My pak platbu přepočteme z EUR na českou korunu podle našeho kurzovního lístku pro kartové transakce platného v den, kdy platbu zpracujeme. V případě platby u obchodníka použijeme kurz deviza prodej, v případě výběru hotovosti kurz valuta prodej.

    Transakce tedy byla přepočtena dle pravidel. Na stránkách csas.cz je informace o používaných kurzech:

    Kurzovní lístek – Kartové transakce – Bezhotovostně – datum – Prodáváme

    Tam je dne 9. 6. 2021 uvedený kurz 26,172 Kč/EUR

    Částka transakce uváděná obchodníkem je podle všeho pouze orientační, pokud by zaslali částku k zaúčtování rovnou v korunách, bylo by zaúčtováno v korunách v částce jakou by poslali.

    Transakci zaslali do České spořitelny, a. s. (dále ČS), k zaúčtování v měně EUR, v ČS tedy došlo k standardnímu přepočtu dle výše uvedených pravidel.“

    Jen chci dodat že celou dobu se částka ukazovala v Kč. Má někdo zkušenost s platbou Ryanair přes Revolut, je s tím nějaký problém ?

    • Honza napsal(a):

      Je to standardní problém jenom ČS a KB takže je to v jejich nastavení s karetní společností…

  • Gabriela R. napsal(a):

    Ahoj, prosím o radu, mám kartu VISA, dívám se na Ryanair letenky a ceny jsou stále v Kč a velmi příznivé, když došlo na placení, tak nakonec moje banka nabídla jen možnost platit v USD. Vůbec v Kč ne. Jenže Ryanair v meilu s letenkami píše cenu v Kč: 3555,99 Kč a v USD 181,35 USD. Jelikož jsem platila v USD, banka dala kurz 21,644 Kč a tak mi to převedli a strhli samo v Kč, ptž účet je veden v CZK a to dělá 3925,14 Kč.
    Takže před placením a v meilu od Ryanair je cena 3555,99 Kč ale mě banka nechala platit v USD (181,35$) no a teď mi vzali ale 3925,14 Kč :/ dnes jsem koupila letenky za 6,5 tis cca a bude rozdíl ješte větší.

    Dá se to někde reklamovat? U banky, ryanair? Četla jsem níže že někdo řesil, ale ne asi ješte tento případ :/

    Děkuji moc, Gábi

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, tohle je problém banky, zatím to nebyly schopny banky úplně vysvětlit proč, ale KB, Česká spořitelna nebo Unicredit bank u transakcí na Ryanair jedou přes cizí kurzy, což tam pak udělá ten rozdíl. Zkusit reklamovat u banky, vím o tom, že několika lidem rozdíl kompenzovali. Já mám Air bank a Fio, kupoval jsem letenky u Ryaniar tak 500x a nikdy se mi to při letu z CZ nestalo..

  • Andrea napsal(a):

    Ahoj. Jaka je situace ted? Koukam jak na web tak i do appky a nikde tam po zadani karty neni moznost odklikavat konverzi. Letenku se zobrazuje v Eurech z Německa, karta vydaná v CR. Jak to ted uctuji? Dekuji

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, aktuálně už by se to mělo účtovat rovnou v eurech, pokud ne tak bude problém u banky, vím že to občas dělaly některé karty od KB nebo ČS.

  • Nikola napsal(a):

    Dobrý den. Já jsme třeba před vánocema kupovala letenky do Anglie, taky mi to převedli lotři a strhli mi více než měli, hned jsem psala reklamaci přes formulář a vůbec se neozvali. Vidím to bledě.

    • Honza napsal(a):

      Ideálně online chat a neustále reklamovat, jiná cesta bohužel není…

  • Zuzana Mullerová napsal(a):

    Dobrý den,

    3.1.2021 jsem kupovala letenky Bratislava – Dublin a platila kartou od mBank. Transakce vypadala celou dobu v EUR (sumu v Kč jsem nepostřehla a ani žádnou možnost výběru kurzu či měny platby), ale nakonec se mi z karty strhla platba s kurzem cca 28 Kč/EUR, přičemž na kartě mělo být okolo 26,3Kč/EUR. Bydlím v ČR, karta je k běžnému účtu v ČR, s lepšími úrokovými sazbami při platbě v cizí měně.
    Z mBank mi napsali, že to v Kč strhnul přímo Ryanair a že s tím nic neudělají.
    V chatu Ryanairu mi napsali, že vždy účtují v měně země odletu (možná to byl jen slovní obrat agenta, nevím) a že s tím taky nic nehodlají dělat.

    Má někdo zkušenost, že by Ryanair rozdíl uhradil? Má cenu argumetovat tím, že země odletu je Slovensko, a vše se zobrazovalo v EUR a měli i účtovat v EUR a ne v Kč tím jejich kurzem? Klidně jim zkusím napsat znovu, třeba trefím ochotnějšího agenta…

    Děkuji za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel v tom posledním kroku může být právě tato zrada, dost často je pak problém také s nastavením karty… obecně ale v minulosti tyhle reklamace Ryanair uznával.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *