Skupiny létají s Honzou

Ryanair – triky s kurzem

1.6.2018 14:38 83 komentářů

Už je to poměrně dávno, kdy zavedl Ryanair možnost využít jeho nevýhodný kurz během rezrevace, aktuálně ale ještě přitvrdil.
 

Celý problém se týká letenek kupovaných v jiné měně, než je CZK. Ryanair nově nabízel možnost využít jeho kurz (cca o 1 Kč vyšší než kurz bank), která byla implicitně zaškrtnutá. Pro účtování v originální měně stačilo informaci rozkliknout a odškrtnout check-box nabízející tuto „službu.
Nově ale Ryanair přitvrzuje, i v tomto případě se mi ale podařilo najít způsob jak rezervaci obejít, projdeme si to krok po kroku.

1. Výběr letenek

Zkusíme to třeba na trase z Berlína do Sevilly, kde si na 13.10.2018 – 20.10.2018 vybereme letenku za 114,22 €.
 

2. Zadání platební karty

Jakmile zadáme platební kartu, systém pozná, že je vedená českou bankou a nabídne tak nevýhodný kurz 27,46 Kč na euro (aktuální u Fio 26,42 Kč). Zajímavostí je, že částku Vám Ryanair ukazuje jako 114,22 €, z karty ale bude strhávat oněch 3 137,03 Kč, což uvede i do itineráře (screen je z předešlé platby, kde jsem se nechal ještě nachytat).
 

 
Nabízí se tak možnost kurz odmítnout, tak jak tomu bylo do teď – kliknout na „Click here for more information“ a zaplatit v eurech. Nově se však k překvapení asi všech objeví jako splatná částka cena v korunách za zmíněných 3 137,03 Kč – takže kurz jsme odmítli a stejně to zaplatíme.
 

 
Nepomůže vám ani eurová karta vydaná českou bankou, systém prostě pozná, že jste z ČR a bez ohledu na to v jaké měně máte účet částku zaúčtuje v CZK, takže 3 137,03 Kč.

3. Jak to obejít

Nevím jestli to je celé chyba nebo třeba Ryanair zkouší co si všechno nechají zákazníci líbit, ale k účtování v EUR se dostaneme jednoduchým trikem – změníme typ platební karty na jinou a zpět na tu naši. Situace se najednou obrací – v CZK máme účtovanou částku ve chvíli, kde je vybrán „výhodný kurz“, pokud check-box odškrtneme, částka je zpět v EUR a v EUR se také zaúčtuje na kartě.
 

 
Stačí tedy přidat jedno zaškrtnutí a odškrtnutí a na jedné letence jsme v tomto případě ušetřili 119 Kč.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Profilový obrázek
    Hanka napsal(a):

    Nevíte prosím, jak se s Ryanairem spojit? Anglicky neumím, live-chat mi tam hodil nějakého robota, který mi napsal, že nepochopil, co po něm chci, mám mu napsat krátký dotaz. Na webu jsem nikde nenašla ani formulář, jak reklamovat strženou platbu, ani e-mailovou adresu, kam by se dalo napsat. Mohu psát jen česky, anglicky neumím. Česká spořitelna mi místo 8.500,-Kč strhla téměř o tisíc korun více a reklamaci mi zamítli. Děkuji za informaci.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý denm, bohužel jiná cesta než přes online chat není… v online chatu napište „talk to agent“ a nechte se přepojit přímo na agenta.

  • Profilový obrázek
    petra Ha. napsal(a):

    Dobrý den, prosím o radu – včera jsem koupila letenky prg-rho-prg, cena se celou dobu ukazovala v CZK 8553 za celou rezervaci, dole u platby taktéž, a v závorce částka v eur (341,84eur). Banka česká s. mi strhla o 800Kč víc a to 9 367 kč.

    Na ryanair chatu mi napsali, že to není jejich chyba, ale chyba banky. Prosím nevíte, na čí straně je opravdu chyba? Reklamaci jsem zaslala i na čs. ale obávám se, že ty peníze mi nikdo nevráti.

    Děkuji moc

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel je to problém banky. Vede kartuv EUR (ačkoliv vy to nevidíte), vím že ten problém byl u ČS a KB, obvykle ale na základě reklamace uznali… Ten rozdíl tam je pak v dvojím převodu do EUR a zase zpět.

  • Profilový obrázek
    Standa napsal(a):

    Velmi Vám děkuji za Vaše stránky a nápovědu. Funguje to!!!! Jste skvělý. Je opravdu k neuvěření, jaké pastičky….

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Super, jsem rád, že pomůže 🙂

  • Profilový obrázek
    Daniel napsal(a):

    Zdravim , taky jsem dneska naletel . Aspon vim co priste co delat . Let do Barcelony a zpatky platba v eurech , coz jsem ja provedl , stoji o 6.5 % z celkove castky vice , takze odskrtnout policko a platit v ceskych korunach !!! Kdo za to muze , moje banka , nebo Ryanair ? Myslite , ze ma cenu to reklamovat a u koho , u banky , nebo u letecke spolecnosti ?

    Jinak diky , pristi vim co delat , dik za navod .

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Tuším že u Ryanair ta reklamace celkem procházela…

  • Profilový obrázek
    Iveta napsal(a):

    Dnes se snažím rezervovat, a ani v tom starém vzhledu, tam nevidím odmítnutí kurzu…. nevíte kde to je zašité ?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Není karta vystavení rovnou v EUR? Některé banky to tak mají i když se tváří jako CZK.

  • Profilový obrázek
    Michal napsal(a):

    Nezmenili to zase? Vcera jsem kupoval letenky, hledal jsem vsude odmitnuti kurzu, nikde nic nebylo. Vsude byla jen castka v EUR napsana, tak jsem si rikal, ze ok, konecne to zrusili. Ale stejne mi strhli CZK prepocitane jejich kurzem…

  • Profilový obrázek
    jikkra napsal(a):

    Aktualizace k příspěvku z 4.3.2020 od Jikkry
    Ahoj, komunikace s Raynairem proběhla – bohužel Laszlo na druhé straně nedokázal pochopit, že ačkoli je platební karta česká, účet je vedený v eurech, proto stále mlel o podmínkách nákupu a konverzi měny. Obrátil jsem se proto na svou banku, kde vše hned vstřícně řešili – dokonce poradili provést reklamaci až po uskutečnění letu, aby mi letenku nezrušili.
    Každopádně mám teď větší problém s virem (ne osobně 😀 ), takže je otázka, jestli se vůbec někam poletí.

    K postupu z článku „jak obejít výhodný kurz“ -myslím si, že už to nefunguje:
    nedá se měnit mezi jednotlivými kartami, na výběr je pouze KARTA nebo Paypal… u karty se nikde neobjeví v jakém kurzu to platíte a jestli se to nějak převádí, pouze u toho paypalu tam vyběhnou ty podmínky a dá se tam odškrtnout kurz.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Na webu už jsem to v nové verzi také nenašel, stále ale funguje stará verze webu, kde to stále jde. Stejně tak to jde i přes mobilní aplikaci.

  • Profilový obrázek
    jikkra napsal(a):

    Ahoj, tak jsem vcera preplatil u ryanairu. A zacal patrat, kde je chyba – uz jednou se mi to stalo, ale nechal jsem to byt, ted uz me to dopalilo.
    Zpatecni letenka Dublin-Praha a zpet – na strankach vse v eurech, tak jsem zaplatil eurovym uctem od Airbank, ale ejhle misto 181.98e odeslo 198,26e.
    Emailem prisla potvrzenka na 181.98e zkonvertovana „vyhodnym kurzem“.
    Snazil jsem se to dneska vyresit pres ryanair chat – pani na me zkousela to s tim kurzem, nasledne me odkayala na https://contactform.ryanair.com,
    nejake zkusenosti, jak postupovat – co napsat, co prilozit? dik za radu

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Po vyplnění té reklamace by měly rozdíl vrátit…

  • Profilový obrázek
    fairplay napsal(a):

    Dobrý den,
    při nákupu letenky na orig. webu Ryanairu kartou ČS mi tato banka v posledním kroku převedla cenu na eura a zdražila bezdůvodně cenu o cca 8%. Transakci jsem ihned reklamoval a peníze mi do týdne vrátili. Podotýkám, že jsem vždy letenky platil kartami od jiných bank a tam se nikdy nestalo, cena byla stržena vždy v takové výši, v jaké se zobrazovala na webu.
    Inu, zkušenosti je mnohdy potřeba, aby člověk více rozmýšlel, kterou kartou zaplatí.
    Kdyby někdo potřeboval pomoci, ozvěte se, rád poradím. Nechat si tyto praktiky líbit je to nejhorší, co můžete udělat.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano bohužel to dělá i KB, nechápu jak na to přišli ale spousta lidí kvůli tomu nadává na Ryanair, tentokrát za to můžou ale banky, respektive karetní společnosti…

  • Profilový obrázek
    Aleš napsal(a):

    Dobrý den, kupoval jsem letenky Praha – Londýn a zpět. Celková cena, kterou jsem podle RyanAir měl zaplatit, byla 1743 CZK, ovšem v rezervaci už pod tím byla uvedena cena 72.5 EUR (1901 CZK) a tato částka mi byla poté také stržena z účtu. Má cenu se nějak ozvat nebo je to už můj problém a nikdo nic řešit nebude? Nejde mi ani tak o ty peníze, ale spíš o princip a poučení do budoucna. Díky za odpověď 🙂

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, určitě reklamace přes online chat. Karta bude vedena nějakým způsobem v EUR (i když se může tvářit jako CZK) a je tam v tomto případě potřeba odškrtnout převod viz článek výše.

  • Profilový obrázek
    Tomáš U napsal(a):

    Dobrý den
    Rád bych letěl z Krakowa, cena ale vychází v zlotých, jak tu cenu změnit, aby mi to ukazovalo buď EUR nebo koruny. Já mám účet primárně v EUR a jiný v českých korunách a nevím, z jakého to pak platit.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, klidně to zaplťte eurovou nebo CZK kartou, banka si to přepočítá, pozor na odškrtnutí garantovaného kurzu, viz článek.

  • Profilový obrázek
    Lenka napsal(a):

    Dobrý den, mám také dotaz 🙂 kupovala jsem letenky Praha – Budapešť přes kreditní kartu KB. V emailu mám napsáno … celkem zaplaceno v měně držitele karty 6736kč. Z účtu mi bylo strženo 7335Kč. V bance mi řekli, že s tím nemohou nic dělat, že to obchodník (Ryanair) poslal v dolarech. Mohu s tím něco dělat?

    • Profilový obrázek
      Honza napsal(a):

      stalo se mi to samé…min týden jsem kupoval 2x Praha – Londýn a 2x Praha – Bergamo. Celou dobu i při rezervaci vidím ceny v CZK a nakonec v internet bankingu se mi to přepočítávalo z EUR na CZK, takže jsem zaplatil víc než jsem měl. Mám Unicredit bank.

    • Profilový obrázek
      Honza napsal(a):

      tak už vím..jakmile zadám číslo karty, ,,podrobný rozpis položek ceny“ se přepne do EUR….i přesto že mám učet veden v CZK…

    • Profilový obrázek
      Lenka napsal(a):

      A proč u mě dolary?

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Bude to určitě nastavením karty/vydavatele…

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ano určitě reklamovat u Ryanairu.

  • Profilový obrázek
    Hana napsal(a):

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Dnes jsem poprvé nakupovala letenky přes Ryanair. Celková cena, kterou uváděl Ryanair v rezervaci byla 5 278,35 Kč. Platila jsem částku pomocí debetní karty České spořitelny a banka si naúčtovala částku 5 775,88. Můžete mi prosím poradit, kam se mám obrátit nebo jak je možné že takhle strhnou o 500,- více. Děkuji moc.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Pokud to byla letenky z ČR tak je problém u karty ČS, nějakým způsobem některé karty účtují v EUR i třeba u KB, následně Ryanair použije svůj kurz pro přepočet, reklamovat se to dá jak u Ryanairu tak u ČS.

    • Profilový obrázek
      Hana napsal(a):

      Ano je to zpateční letenka Praha – Řím. Na Ryanair jsem již napsala stížnost a zkusím ještě zavolat do ČS.
      Děkuji moc za pomoc.

    • Profilový obrázek
      Honza napsal(a):

      v posledním kroku když zadáte číslo platební karty tak se suma nenápadně napozadí přepne do EUR…pomůže odškrnout že nesouhlasíte s garantovaným kurzem a ihned se cena přepne zase do CZK…

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Takže je to klasika, která funguje i obráceně… bude to ale vydavatelem karty nejspíše…

  • Profilový obrázek
    klara napsal(a):

    Hele a nezměnili to zase? Já tam takovou volbu vůbec nikde nemám. A nějaký checkbox taky ne. Cenu mám uvedenou v Eurech a nenabízí mi to vůbec platbu v CZK, jen polskejch, britskejch atd.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Je to v závislosti na typu platební karty 😉

  • Profilový obrázek
    Lucka napsal(a):

    Dobrý den, letěla jsem už několikrát, ale teď je to poprvé, kdy jsem si letenky (trochu se strachem :-D) kupovala sama a také se mi stal podobný případ. Byla jsem překvapená jako ostatní. Díky této diskuzi už vím, jak do budoucna zkusit přepočet EUR obejít.

    U letenek jsem měla částku 3 260,26 CZK a 136,50 EUR (zajímavostí je, že při nákupu a stále v itineráři cesty je psána jakási „sleva cestovného“ -299,70 Kč). Samozřejmě z účtu se strhla částka vyšší a to 3 580,44 CZK. Kartu mám u Komerční banky.

    Má cenu psát na jejich chat pro vrácení peněz? Má tu někdo zkušenosti s tím, že by mu peníze opravdu vrátili, případně jak argumentovat? Vím, že se u mě jedná o malou částku, ale jak říkají jiní… jde mi o princip… Tyhle různé „šachy“ s cenami aj. by se měly v diskuzích více probírat, aby se o tom lidé dozvěděli! Obzvláště ti, kteří objednávají letenky 10x dražší než jsou ty moje…

    Za případnou odpověď moc díky!

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Tohle bude problém u té KB, z nějakého záhadného důvodu to účtují v EUR. Podobně to má ČS, u Air bank ani Fio se mi to nikdy nestalo…

    • Profilový obrázek
      Jirka napsal(a):

      Ahoj, mám stejný problém, jako to vše níže napsané. Mám obyčejnou debetní kartu od Komerční banky. Kupoval jsem včera letenku Pardubice-Alicante a teprve po zadání čísla platební karty se to přeplo na EUR a už to jelo, kurz 24,15… atd.
      Kolega s kartou od ČSOB takový problém neměl, vše správně zaúčtováno v korunách.
      Nutno dodat, že v létě jsem kupoval letenky pro celou rodinu Norimberk-Crotone a tam mě to s mojí KB kartou zřejmě identifikovalo jako Euráka a tak jsem naopak žádné problémy s přepočtem jak uváděno výše v článku neměl. Správně účtováno v Eurech a pak podle kurzu KB.
      Při loňském nákupu Wroclaw-Malaga stačilo známý odstavec odkliknout a Eurová platba se přepla zpět na zlotý, které se pak rovněž normálně zůčtovaly pře kurz KB.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, pokud se to samo přepne tak to jde i tím odstavcem vypnout, problém je také často v tom, že pokud se některý údaj upraví, přepne se rovnou zase do EUR….

  • Profilový obrázek
    Nikola napsal(a):

    Ahoj, kupovala jsem teď poprvé letenky přes Ryanair do Říma – celkově v korunách to mělo být 2.396 Kč a z účtu mi bylo strženo 2.610 Kč. Můžete mi prosím poradit, kam se mám obrátit nebo jak je možné že takhle strhnou o 400,-více. Díky

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Ahoj, bude tam problém v přepočtu kurzu, nejspíš je karta primárně vedena v EUR (vím o problému třeba u ČS, KB) a tak se to zaúčtovalo v eurech kurzem Ryanair, reklamovat na online chatu…

  • Profilový obrázek
    Karel napsal(a):

    Mám opačný problém.
    Není nějaká možnost, jak si zobrazit ceny v libovolné méně, resp. v EURech?
    Pokud letíte někam z Čech, je cena letenky zobrazena v CZK. Zobrazená cena je však už přepočtena kurzem Ryanairu, ta byla původně v EURech.
    Pozná se to jednoduchým způsobem.
    Let z Čech do Španělska a zpět:
    Cesta tam i zpět zobrazena v CZK:
    tam: 1100,78
    zpět: 1386,33Kč
    Celkem: 2487Kč Ryanair vám však účtuje v EUR 103€ (kurz 24,01), vy ale platíte 103*26,5(kurz vaší banky)=2744Kč

    Pokud si navolíte jednosměnnou cestu ze Španělsko do Čech ( zobrazeno v místní měně , tedy €):48,54€
    Podobným trikem zjistíte cestu Čechy Španělsko: 38,34€
    Čechy – Španělsko je Ryanair kurz 28,71
    Španělsko – Čechy je tedy Ryanair kurz 28,56

    Pokud byste tedy platili 48,54€ + 38,34 kurzem vaší banky (26,5), bylo by vám zaúčtováno 2302Kč, což je 441Kč rozdíl, neboli o 20% více.
    Pokud se tedy ceny zobrazují v CZK, Ryanair si je dafacto přepočítá dvakrát. Nejprve z EUR na CZK(zobrazená cena, kurz 24) po té je znovu přepočítá na EUR (kurz 28,7) a vy je pak platíte kartou(vedenou v CZK), takže je znovu převádíme na CZK (tentokrát kurzem banky 26,5).

    Zajímalo by mě tedy, jestli někdo nepřišel na to, jak vždy pracovat jen s EURy.
    Protože je to nehorázná zlodějna.

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Je to problém karet a banky. Nevím proč, ale některé banky mají primárně vedené karty v EUR i když se tváří jako CZK a Ryanair to pak dělá takhle zválštně prakticky 2x. Standardní karta musí umět strhnout v libovolné měně a v aktuálním kurzu banky. Jinak z ČR letenky v EUR jedině kurzem Ryanair, což se nevyplatí.

  • Profilový obrázek
    míša napsal(a):

    A nevíte prosím, jak platit u Wizz Air? Taky mi to teď při platbě nabízí výběr : libry 45,98 a CZK 14874,24. Podle kurzu Fio je tedy částka v Kč nevýhodná o cca 80-90kč. Ale nejsou tam žádná zaškrtávací políčka jako je popisováno u Ryanair atd. Takže teď nevím, jestli vybrat raději libry (aby se to taky nepřepočítalo nějakým nevýhodným kurze) nebo Kč. Děkuji!

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, vždy v základní měně, takže předpokládám libry, banka si to pak zaúčtuje vždy aktuálním kurzem.

  • Profilový obrázek
    Iveta napsal(a):

    Dobrý den, mám podobný problém, kupovala jsem letenky, měly být za 15 296kč a místo toho mi strhly 16 368kč, bohužel o žádném rozdílném kurzu u Ryanairu jsem absolutně netušila. Dvakrát jsem využila online chat, ale pokaždé mě odbyli informací, že je to prostě směnný kurz a odpojili mě. Tímto bych se chtěla zeptat, zda se někomu podařilo ten rozdíl dostat nazpátek. Předem děkuji za info

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, máte KB nebo Českou spořitelnu? Bude to nejspíše v nastavení karty, která strhává v eur a tím pádem se použije kurz Ryanair..

  • Profilový obrázek
    Zuzana Skálová napsal(a):

    Dobrý den, nyní jsem takto dle návodu kupovala 4 letenky na Sicilii, ačkoli jsem na změnu karty a zpátky klikla a platba zůstala v eurech, nakonec se místo 15231 kč z karty odečetlo 16 636 Kč..

    • Honza
      Honza napsal(a):

      Dobrý den, ideálně reklamace na Ryanair, někdy to strhne trochu nečekaně i tak blbě.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *