Skupiny létají s Honzou

Kompenzace za zpožděný nebo zrušený let

11.7.2018 14:17 136 komentářů

Cestování přináší spoustu skvělých zážitků, někdy nám ale může pěkně pocuchat nervy. Dlouhé bezvýznamné čekání v odletové hale na letadlo, se kterým už jsme měli přistávat v cílové destinaci nebo zpráva o zrušení našeho letu nám může cestování pořádně znechutit. Takové situace se bohužel dějí a v tomto článku se dozvíte, jak si při nich počínat a co můžete od aerolinky požadovat.

Nárok na kompenzaci

Nárok na kompenzaci nevzniká každému automaticky a řídí se striktními podmínkami, které upravuje Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. Prvně se musíme ujistit, že náš let začíná ve státě Evropské Unie, v Norsku, Švýcarsku nebo na Islandu, nebo v tomto státě končí a je provozován evropskou aerolinkou. Nezáleží na tom, jestli byla letenka koupena přímo u aerolinky, nebo u zprostředkovatele (např. Pelikán, Královna, Letuška, apod.). Pokud tuto podmínku splňujeme, můžeme si ji odškrtnout a pokračovat k další.

Kompenzace za zpožděný let

Bez ohledu na příčinu zpoždění mají aerolinky povinnost postarat se o své cestující, pokud je let opožděn. Při zpoždění má aerolinka tři možnosti, co cestujícím nabídne. Cestující může dostat buď poukaz na občerstvení, proplacený nocleh nebo finanční kompenzaci. Nutno podotknout, že aerolinka si nemůže sama vybrat, jakou kompenzaci cestujícímu nabídne, musí se řídit pravidly uvedenými ve zmíněném Nařízení EU. Tato pravidla si nyní přiblížíme.

Nárok na občerstvení

Poukaz na občerstvení má právo dostat každý cestující, jehož odlet je opožděn o určitý čas. Délka zpoždění, od které máme na poukázku nárok se liší podle délky letu:
 
• Lety v délce 3 500 km a více – zpoždění min. 4 hodiny
• Lety v délce 1 500 – 3 500 km – zpoždění min. 3 hodiny
• Lety v délce do 1 500 km – zpoždění min. 2 hodiny
 
Poukaz většinou stačí na sendvič nebo bagetu a láhev vody, případně na malé jídlo z letištní restaurace. Pracovníci aerolinky cestující svolají na určité místo, kde jim poukazy předají. Pokud cestující výzvu přeslechl, může se zeptat obsluhy na své gate.

Nárok na ubytování

V případě, že se zpoždění protáhne přes noc do dalšího dne, musí cestujícímu aerolinka zajistit a zaplatit ubytování včetně dopravy z letiště a přiměřené stravy. Tato povinnost aerolince vyplývá opět při jakémkoliv důvodu vzniku zpoždění, ať už je to porucha letadla, stávka, hurikán nebo třeba i nehoda na runwayi, která zamezuje letadlům odlétat a přilétat. O právo nechat se ubytovat se musí cestující často přihlásit sám, např. u pracovníka u gate nebo přepážky check-in. Aerolinky toto poskytují nerady a často se snaží z této povinnosti cestujícímu vymluvit, trvejte však na svém, případně se odkažte na Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, kde je tato povinnost zanesena. Pokud i přesto aerolinka ubytování na místě nezajistí, můžete si ho zajistit sami a poté po aerolince požadovat proplacení nákladů.
 
Je-li zpoždění delší než 5 hodin, má cestující nárok kromě občerstvení a noclehu také zrušit svou letenku, přičemž aerolinka mu musí proplatit její nevyužitou část a případně dopravu do výchozího bodu cesty.

Nárok na finanční odškodnění

Pro cestujícího nejvýhodnější je samozřejmě finanční kompenzace. Ta se váže k času příletu do cílové destinace. Pokud v cílové destinaci přistanete minimálně o 3 hodiny později, než je uvedeno v letovém řádu, případně na letence, má cestující nárok na peněžní odškodnění. To platí i v případě, pokud letadlo přistane na jiném letišti a do cílové destinace jste dopraveni jiným způsobem, např. autobusem. Vždy se počítá čas příjezdu do cílové destinace. U finanční kompenzace už ale hraje roli důvod zpoždění a ne vždy na něj cestující dosáhne.
 
Na finanční odškodnění má cestující nárok, pokud zpoždění vzniklo:
• z důvodu stávky zaměstnanců aerolinek
• tak, že se pilot nebo posádka na let dostavili pozdě
• z důvodu nemimořádné technické závady na letadle (např. při přistání praskla pneumatika podvozku)
 
Nárok na odškodněním cestujícím nevzniká, pokud zpoždění vzniklo:
• špatným počasím (mlha, vichřice, výbuch sopky, apod.)
• z důvodu stávky zaměstnanců letiště
• z důvodu mimořádné a aerolinkou neovlivnitelné závady na letadle (např. při srážce s ptákem)
• na základě pokynů řídících letového provozu
• nestabilní politickou situací v zemi (válka, povstání, apod.)
• z jiných bezpečnostních důvodů
 
Pokud tedy splňujeme i nyní nárok na finanční kompenzaci, můžeme se při zpoždění o více jak 3 hodiny domáhat následujících částek:
 
Při letech v rámci EU, Švýcarska, Norska a Islandu:
• do 1 500 km – 250 EUR
• nad 1 500 km – 400 EUR
 
Při letech mezi EU, Švýcarskem, Norskem a Islandem a letištěm mimo:
• do 1 500 km – 250 EUR
• 1 500 – 3 500 km – 400 EUR
• nad 3 500 km – 600 EUR
 
O odškodnění žádejte první přímo u aerolinky, nejlépe emailem s přiloženou kopií palubní vstupenky, letenky a nejlépe fotkou příletové tabule dokazující zpoždění daného letu. Pokud vás aerolinka odbyde, nabídne nižší odškodnění nebo máte pochybnost o její interpretaci důvodu zpoždění, obraťte se na Úřad pro civilní letectví, aby případ přezkoumali, nebo případ předat specializované agentuře. O mém případu s Travel Servicem jsem už článek psal.

Kompenzace za zrušený let

Pokud se nám stane nepříjemnost, že je náš let zrušen, máme nárok na vystavení nové letenky, finanční odškodnění nebo vrácení peněz. Tento nárok cestujícímu vzniká, ať už je důvod zrušení letu jakýkoliv.

Nárok na občerstvení a nocleh

Aerolinky zpravidla nabídnou cestujícímu místo v jiném spoji. Pokud je cestující už na letišti a rozhodne se letět nabídnutým spojem, opět má nárok na občerstvení a případně nocleh při cestě následující den na náklady aerolinky stejně jako při zpoždění letu, který je popsán výše.

Nárok na finanční odškodnění

Při zrušení letu můžeme získat i finanční odškodnění. Zde je důležitý den, kdy nám aerolinka zrušení letu oznámí. Nárok na jakékoliv finanční odškodnění nám zaniká, pokud nás aerolinka o zrušení letu informuje:
 
• 14 dní před odletem a dříve,
• 7-14 dní před odletem s tím, že cestujícímu zajistí náhradní dopravu s odletem nejvíce o 2 hodiny dříve a příletem nejvíce o 4 hodiny později
• 7 dní před odletem a později s tím, že cestujícímu zajistí náhradní dopravu s odletem nejvíce o 1 hodinu dříve a příletem nejvíce o 2 hodiny později
 
Dále cestujícímu nevzniká nárok na finanční kompenzaci (nikoliv nárok na občerstvení nebo ubytování) při zrušení letu z mimořádných příčin, jako jsou počasí, stávka letištního personálu (nikoliv personálu aerolinky) nebo nestabilní politické situaci v zemi odletu nebo příletu.
 
V ostatních případech máme stejné nároky na kompenzace jako u zpožděných letů, a to u letů:
 
• do 1 500 km – 250 EUR
• 1 500 – 3 500 km – 400 EUR
• nad 3 500 km – 600 EUR
 
O kompenzaci žádá cestující přímo aerolinku, které v emailu uvede důvod, proč o kompenzaci žádá a přiloží kopii letenky, případně další dokumenty a informace, které by mohly pomoci při vyřízení žádost o kompenzace. Pokud vás aerolinka odbyde nebo nabídne nižší odškodnění, obraťte se na Úřad pro civilní letectví, aby případ přezkoumali. Pokud se ale s případem nechceme zabývat sami, můžeme využít služeb specializovaných agentur, které tyto nároky cestujících vymáhají. U nich ovšem musíme počítat s tím, že si vezmou část (zpravidla 15-30 %) vymožené částky jako provizi.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Benes napsal(a):

    Při zpáteční cestě mi byl
    odepřen vstup na palubu s tím že letecká společnost Aircaraibes zrušila letenku . Bylo mi sděleno že si musím zakoupít novou letenku. Což jsem také v časové tísni udělal. Konformace atd vše OK. Samozřejmě propadl i navazující let. Aircaraibes na mé e-maily nereaguje.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, záleží u koho a jak jste letenky koupil, pokud přímo u aerolinky nebo u prodejce přes GDS je vždy nárok na kompenzace.

  • Pepa napsal(a):

    Zdravím. Letím v sobotu přes cestovku do Bulharska a dnes mi napsali, že mi odlet posouvají o 8 hodin později. Je tam nějaký nárok na kompenzaci nebo cokoliv, nebo mám smůlu a musím to přijmout tak jak to je? Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud je to koupené jako zájezd a mají v podmínkách možnost nebo že třeba první den je určen pro přepravu apod. tak to u charterových letů možné je. Kompenzace se vztahují hlavně na pravidelné lety.

  • Šárka napsal(a):

    Dobrý den, za zpožděný let Brno – Marsa Alam (o 5h a 15 min) nám společnost Smartwings zaslala vouchery (dva vouchery každy po 480 Eur) – tedy společnost přiznala chybu (technická závada) a zaslala kompenzaci ve formě voucherů platných 1 rok. Já jsem ale původně žádala o finanční kompenzaci zasláním peněz na účet. Musím se spokojit s voucherem nebo mohu reklamovat vyřízení a žádat peníze? Společnost Smartwings má svého ombudsmana. Mám se obrátit na něj? Mám šanci? A finanční kompenzace je pak ve výši 400Eur nebo se nějak krátí? Děkuji. Šárka Hladilínová

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, povinností je vyplatit peníze, takže vouchery odmítnout a zaslat požadavek na výplatu peněz.

  • Martina napsal(a):

    Dobrý den,
    Smartwings se nám po 6ti týdnech ozvalo s omluvou za zpožděný let a jako kompenzaci poslali vouchery. Nemáme o ně ale zájem (létáme jen přes cestovku). Můžete mi prosím poradit, jak postupovat dál? Předpokládám, že když jim odepíšu, že vouchery odmítám, už nebudou reagovat a peníze nezískám. Agentuře to dávat nechci. Mám zkusit Úřad letectví nebo vouchery zkusit prodat? Děkuji za odpověď

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud jsou vyloženě na vás, tak voucher odmítnout a pokud nebudou reagovat tak přes letecký úřad – důležité je aby byly plně vystaveny jen na vás, aby v tom nebyla zapletená cestovka (která vám je mohla vystavit jen na oko apod.).

  • Kveta napsal(a):

    Dobrý den, mám dotaz, zda je nárok na kompenzaci a navíc zda už není pozdě. Dne 11.3.2019 jsme měli zpožděný let se společností Smartwings ze Sálaly z Ománu do Prahy 15 hod, z důvodu technické závady amerického vojenského letadla, které blokovalo naši odletovou dráhu. Papíry jsem založila a našla je až teď. Moc děkuji za odpověď. Oramusová

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel nárok je jen 3 roky.

  • Kveta napsal(a):

    Dobrý den, chci se zeptat, zda by vznikl nárok na kompenzaci a navíc zda už není pozdě. Dne 10.3.2019 jsme měli se společností Smartwings zpoždění letu ze Sálaly v Ománu do Prahy 15 hod, z důvodu technické závady amerického vojenského letadla na naší odletové dráze. Cestovali jsme z dovolené se společností Fischer. Děkuji Oramusová

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, jelikož to nebyla závada přímo vašeho letadla tak bohužel na kompenzace nárok není.

  • Pepper napsal(a):

    Ahoj, tak nakonec jsem svěřil svůj „případ“ agentuře. Asi po dvou týdnech mi přišla tato odpověď:

    „Bohužel dopravce tento případ zamítl pro vyplacení finanční kompenzace z důvodu zpoždění vzniklého na předchozí rotaci. Toto zpoždění ovlivnilo rotaci stroje během dne a mělo dopad i na zpoždění Vašeho letu. Dle nařízení ECR 261/2004 o pravidlech náhrad při nepravidelnostech v letecké přepravě nárok na odškodnění bohužel nevzniká, neboť se jedná o okolnosti mimořádných událostí na které dopravce nemá vliv a není za zpoždění činěn odpovědným.“

    Opravdu nemusí dopravce z tohoto důvodu vyplácet odškodné ?

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, měl by se tam zkoumat důvod. Pokud to bylo mimo chybu aerolinky tak nárok není, pokud ale byla chyba na straně aerolinky i u předchozího letu, je podle mě i tak nárok na kompenzaci.

    • Lenka Kubíková napsal(a):

      Dobrý den, chci se zeptat, zda můžu žádat odškodnění za zpožděný let přímo u letecké společnosti sama také v případě, že letenky byly zakoupeny přes prostředníka (Student Agency). Děkuji, L. K.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, záleží jaká to byla letenka, některé aerolinky na to mají i přímo formuláře.

  • Pepper napsal(a):

    Ahoj, absolvoval jsem zpožděný let s Iberia BER- MAD IB3671 dne 10.2.2022 a uletěl nám přípoj let MAD – MEX IB6409, odpověď po vyplnění claim form na stránkách Iberie byla, že se omlouvají, ale ke zpoždění nedošlo jejich vinou a na kompenzaci není nárok. Dá se někde dohledat důvod zpoždění letu nebo to mám rovnou zkusit předat nějaké agentuře ?

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, doloží to jedině leteckému úřadu, takže se obrátit na něj (DE nebo ESP) a ten pak dá info, ale jinak to ověřit nejde.

  • Dalibor znojmo napsal(a):

    Dobrý den
    Stalo se nám ,že byl zrušen let z Vídně do Doha z technických dúvodú,máme o tom potvrzení přímo od Qataru.
    Dali nám ubytování přimo na letišti v hotelu a odlétali jsme s 26 hodinovým zpožděním.Navazující let z Doha na Zanzibar jsme ,
    tím pádem,absolovovali také s 24 hodinovým zpožděním.
    Jaká by měla být kompenzace v našem případě a jak máme postupovat.
    Vydané letenky na původní let jsme si ponechali.
    Děkuji za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, reklamovat přímo u Qatar, nárok na kompenzaci je, takže počkat co odpovědí a pak podle toho postupovat dál.

  • Alexandr napsal(a):

    Dobrý den, agentura Letuška mě osm dní před odletem informovala, že mnou zakoupený let je zrušený „s ohledem na současnou situaci a úpravu letového řádu“ a nabídla mi alternativní let posunutý o 24h na následující den. Ptají se, zda tuto změnu akceptuji. Jak mám nejlépe postupovat? Díky

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, nárok na kompnezace je, pokud byla letenka zrušena z důvodu na straně aerolinky. Pokud náhradní let přijmete, nic to nemění na případných kompnezacích.

  • Lubomír Krhut napsal(a):

    Dobrý den.Na koho se mohu obrátit,když jsem u společnosti My trip kupoval letenky 10 ks,které byli zrušeny a poslali mi náhradu jen za 4 ( kupoval jsem je na 3*) pro šest lidi stále dluží a mé prosby o navrácení ignorují. Kdyby to byla nějká akční letenka na Ukrajinu tak nad tím asi už mavnu rukou ale jednalo se o letenky do Mombasy ve výši cca 80 000.Zrušeno to bylo někdy v unoru a doteď čekám.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, jiná cesta než po nich neustále požadovat refund není. Pak už jedině na ČOI ale ta s tím toho moc neudělá…

  • Heddy napsal(a):

    Dobry den, mame rezervovane letenky na prosinec a nyni nam Airfrance dali vedet, ze navazujici let, ktery mel byt z Parize v 17 hod je zrusen a musime letet az dalsim letem ve 21 hod, to znamena 7,5 hod cekani s detmi jiz unavenymi z predesle 18ti hodinove cesty, takovyto let bychom za techto podminek nerezervovali, mame narok na nejakou kompenzaci?
    Dekuji za odpoved.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, bude to v rámci povolených změn, přílet bude do 4h od původního, takže nárok na kompenzace ani refundace nebude, obvykle je umožněna změna.

  • Karel napsal(a):

    Dobry den, 6.7. jsme meli letet z Bologni zpet s Rayairem do Prahy. Oznamili den predem zruseni letu z duvodu stavky zamestnancu letiste- dost letadel ale nadale letalo. Nabidli zmenu letenky o 4 dny nebo vraceni penez za letenku. Oboje neresilo nasi situaci a jeli jsme do CR nocnim vlakem. Nyni po nich zadam proplaceni nakladu za listek na vlak. Nekomunikuji, jsem v pravu? Mam na to narok? Diky moc

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, stávka opravdu byla, nebyla to tak chyba letecké společnosti, nárok na kompenzace tak není.

  • Patrik napsal(a):

    Dobrý den, Honzo,
    Letíme do Cancúnu (1.7. – 20.7.) s přestupem v Paříži (společností Air France), ale náš let z Paříže do Vídně byl zrušen a máme si vybrat náhradní termín. Problémem je, že jsme kvůli práci vázáni na určitý datum, ale když si ho vybereme, vzniká tím délka přestupu z původních 6h 20m na 18h 55m.
    Pokud tento let přijmeme, máme právo na hotel na letišti zdarma?
    Případně jestli máte zkušenost s konkrétním letištěm v Paříži (Charles De Gaulle)?
    Moc děkuji a přeji pěkný den.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, je to více jak 14 dní do odletu takže nárok na hotel nemáte, pokud ho aerolinka nenabídne sama. Jinak ještě je potřeba prozkoumat vstupní pravidla pro cesty z Mexika, respektive porovnat s tím s čím letíte (PCR/očkování/prodělání).

  • L napsal(a):

    Dobrý den, máme na konec ledna plánován let do Ekvádoru s KLM. Odlet je z Berlína, s 2hodinovým přestupem v Amsterdamu. Aerolinky nám právě poslaly e-mail, že náš let byl zrušen a přesunuli nás do letu o 12 hodin dřívějším, což znamená, že v Amsterdamu budeme trávit 14 hodin, navíc během večera a přes noc. Máme i v tomto případě nárok na nějaké kompenzace – například na nocleh? Všude čteme jen o zpoždění letu, což není úplně tento případ. Díky moc za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, můžete a nemusíte tu změnu přijmout, pokud ji přijmete tak už nárok na kompenzace není a navíc pozor na novou povinnost negativního testu při cestách přes AMS.

  • Vlasta napsal(a):

    Dobrý dne, od Pelikána jsme obdrželi vouchry za zrušený let. Kde je prosím můžu uplatnit, myslím, leteckou společnost při příštím letu. Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, přímo při rezervaci na Pelikánovi je tam možnost uplatnit voucher.

  • Veronika napsal(a):

    Dobrý den,včera mi přišel email o zrušení/změně letu do Curychu. Měla jsem si kliknout na odkaz,kde jsem si měla vybrat jiný datum letu. Jenže nic takového tam nebylo. Tam by mě zajímalo zda ten let je tedy zrušený,nebo jen změněný. Psala jsem i email na Pelikána,ale odpověď stále není. Děkuji předem

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ideálně do toho Pelikána zavolat, jen počítat s tím, že se na té lince čeká někdy i 30 minut.

  • Michaela R napsal(a):

    Dobrý den,
    potřebovala bych si ujasnit jednu věc. Přes Cestujlevne.com jsem našla letenky do USA. Při platbě jsem byla přesměrovaná z vyhledávače Cestujlevne na Studenagency, faktura mi taktéž přišla s hlavičkou Studenagency. Nyní se moje lety ruší, notifikace mi chodí ale už od letecké společnosti, se kterou jsem měla letět, nikoliv od Studentagency. U koho mám teda prosím zažádat o refundaci? Studenta nebo aerolinii?

    Díky moc a pěkný den 🙂

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, cestujlevne není prodejce, pouze mají affiliate program se Student Agency a pouze odkazují na jejich prodejní systém, takže vše řešit se Student Agency. Letecká společnost se s vámi bavit nebude, je tam i varianta že vám SA poskytne přístupy do rezrevace, pak můžete jednat s aerolinkou napřímo.

  • Zuzana napsal(a):

    Dobrý den, ČSA nám zrušila červencový let (z Paříže do Prahy), kupovala jsem to jako zpáteční letenku, vzhledem k předchozímu příspěvku tipuji, že by nám měli vrátit peníze či připsat kredit za celou letenku (tedy i nezrušený let do Paříže)? Raději bychom peníze, co pro to prosím musíme udělat? ČSA jsem kontaktovala všude možně (telefon, kontaktní formulář i facebookové stránky), ale zatím bez odpovědi.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, telefon by měl fungovat standardně, pokud byla letenka koupena jako zpáteční tak je nárok na refundaci obou segmentů.

  • Jan napsal(a):

    Dobrý den, z důvodu aktuální pandemie nám byl zrušen let z Prahy do Vancouveru. Letecká společnost nám nabídla voucher, ale snažíme se od nich získat finanční refundaci. Můj dotaz se týká zpátečního letu Vancouver – Praha, který se má uskutečnit až v srpnu. Dopravce nám řekl, že let bude pravděpodobně operovat a tak nemáme na odškodnění zpátečního letu nárok. Je tomu opravdu tak? Nedává mi to rozum, jelikož se nemám do Kanady aktuálně jak dostat a byla mi znemožněna cesta tam. Jaké jsou tedy mé možnosti a práva? Předem děkuji za rady a odpovědi.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud to bylo koupeno na jedné rezervaci tak máte nárok na refund všech segmentů.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *