Kompenzace za zpožděný nebo zrušený let
Cestování přináší spoustu skvělých zážitků, někdy nám ale může pěkně pocuchat nervy. Dlouhé bezvýznamné čekání v odletové hale na letadlo, se kterým už jsme měli přistávat v cílové destinaci nebo zpráva o zrušení našeho letu nám může cestování pořádně znechutit. Takové situace se bohužel dějí a v tomto článku se dozvíte, jak si při nich počínat a co můžete od aerolinky požadovat.
Nárok na kompenzaci
Nárok na kompenzaci nevzniká každému automaticky a řídí se striktními podmínkami, které upravuje Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. Prvně se musíme ujistit, že náš let začíná ve státě Evropské Unie, v Norsku, Švýcarsku nebo na Islandu, nebo v tomto státě končí a je provozován evropskou aerolinkou. Nezáleží na tom, jestli byla letenka koupena přímo u aerolinky, nebo u zprostředkovatele (např. Pelikán, Královna, Letuška, apod.). Pokud tuto podmínku splňujeme, můžeme si ji odškrtnout a pokračovat k další.
Kompenzace za zpožděný let
Bez ohledu na příčinu zpoždění mají aerolinky povinnost postarat se o své cestující, pokud je let opožděn. Při zpoždění má aerolinka tři možnosti, co cestujícím nabídne. Cestující může dostat buď poukaz na občerstvení, proplacený nocleh nebo finanční kompenzaci. Nutno podotknout, že aerolinka si nemůže sama vybrat, jakou kompenzaci cestujícímu nabídne, musí se řídit pravidly uvedenými ve zmíněném Nařízení EU. Tato pravidla si nyní přiblížíme.
Nárok na občerstvení
Poukaz na občerstvení má právo dostat každý cestující, jehož odlet je opožděn o určitý čas. Délka zpoždění, od které máme na poukázku nárok se liší podle délky letu:
• Lety v délce 3 500 km a více – zpoždění min. 4 hodiny
• Lety v délce 1 500 – 3 500 km – zpoždění min. 3 hodiny
• Lety v délce do 1 500 km – zpoždění min. 2 hodiny
Poukaz většinou stačí na sendvič nebo bagetu a láhev vody, případně na malé jídlo z letištní restaurace. Pracovníci aerolinky cestující svolají na určité místo, kde jim poukazy předají. Pokud cestující výzvu přeslechl, může se zeptat obsluhy na své gate.
Nárok na ubytování
V případě, že se zpoždění protáhne přes noc do dalšího dne, musí cestujícímu aerolinka zajistit a zaplatit ubytování včetně dopravy z letiště a přiměřené stravy. Tato povinnost aerolince vyplývá opět při jakémkoliv důvodu vzniku zpoždění, ať už je to porucha letadla, stávka, hurikán nebo třeba i nehoda na runwayi, která zamezuje letadlům odlétat a přilétat. O právo nechat se ubytovat se musí cestující často přihlásit sám, např. u pracovníka u gate nebo přepážky check-in. Aerolinky toto poskytují nerady a často se snaží z této povinnosti cestujícímu vymluvit, trvejte však na svém, případně se odkažte na Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, kde je tato povinnost zanesena. Pokud i přesto aerolinka ubytování na místě nezajistí, můžete si ho zajistit sami a poté po aerolince požadovat proplacení nákladů.
Je-li zpoždění delší než 5 hodin, má cestující nárok kromě občerstvení a noclehu také zrušit svou letenku, přičemž aerolinka mu musí proplatit její nevyužitou část a případně dopravu do výchozího bodu cesty.
Nárok na finanční odškodnění
Pro cestujícího nejvýhodnější je samozřejmě finanční kompenzace. Ta se váže k času příletu do cílové destinace. Pokud v cílové destinaci přistanete minimálně o 3 hodiny později, než je uvedeno v letovém řádu, případně na letence, má cestující nárok na peněžní odškodnění. To platí i v případě, pokud letadlo přistane na jiném letišti a do cílové destinace jste dopraveni jiným způsobem, např. autobusem. Vždy se počítá čas příjezdu do cílové destinace. U finanční kompenzace už ale hraje roli důvod zpoždění a ne vždy na něj cestující dosáhne.
Na finanční odškodnění má cestující nárok, pokud zpoždění vzniklo:
• z důvodu stávky zaměstnanců aerolinek
• tak, že se pilot nebo posádka na let dostavili pozdě
• z důvodu nemimořádné technické závady na letadle (např. při přistání praskla pneumatika podvozku)
Nárok na odškodněním cestujícím nevzniká, pokud zpoždění vzniklo:
• špatným počasím (mlha, vichřice, výbuch sopky, apod.)
• z důvodu stávky zaměstnanců letiště
• z důvodu mimořádné a aerolinkou neovlivnitelné závady na letadle (např. při srážce s ptákem)
• na základě pokynů řídících letového provozu
• nestabilní politickou situací v zemi (válka, povstání, apod.)
• z jiných bezpečnostních důvodů
Pokud tedy splňujeme i nyní nárok na finanční kompenzaci, můžeme se při zpoždění o více jak 3 hodiny domáhat následujících částek:
Při letech v rámci EU, Švýcarska, Norska a Islandu:
• do 1 500 km – 250 EUR
• nad 1 500 km – 400 EUR
Při letech mezi EU, Švýcarskem, Norskem a Islandem a letištěm mimo:
• do 1 500 km – 250 EUR
• 1 500 – 3 500 km – 400 EUR
• nad 3 500 km – 600 EUR
O odškodnění žádejte první přímo u aerolinky, nejlépe emailem s přiloženou kopií palubní vstupenky, letenky a nejlépe fotkou příletové tabule dokazující zpoždění daného letu. Pokud vás aerolinka odbyde, nabídne nižší odškodnění nebo máte pochybnost o její interpretaci důvodu zpoždění, obraťte se na Úřad pro civilní letectví, aby případ přezkoumali, nebo případ předat specializované agentuře. O mém případu s Travel Servicem jsem už článek psal.
Kompenzace za zrušený let
Pokud se nám stane nepříjemnost, že je náš let zrušen, máme nárok na vystavení nové letenky, finanční odškodnění nebo vrácení peněz. Tento nárok cestujícímu vzniká, ať už je důvod zrušení letu jakýkoliv.
Nárok na občerstvení a nocleh
Aerolinky zpravidla nabídnou cestujícímu místo v jiném spoji. Pokud je cestující už na letišti a rozhodne se letět nabídnutým spojem, opět má nárok na občerstvení a případně nocleh při cestě následující den na náklady aerolinky stejně jako při zpoždění letu, který je popsán výše.
Nárok na finanční odškodnění
Při zrušení letu můžeme získat i finanční odškodnění. Zde je důležitý den, kdy nám aerolinka zrušení letu oznámí. Nárok na jakékoliv finanční odškodnění nám zaniká, pokud nás aerolinka o zrušení letu informuje:
• 14 dní před odletem a dříve,
• 7-14 dní před odletem s tím, že cestujícímu zajistí náhradní dopravu s odletem nejvíce o 2 hodiny dříve a příletem nejvíce o 4 hodiny později
• 7 dní před odletem a později s tím, že cestujícímu zajistí náhradní dopravu s odletem nejvíce o 1 hodinu dříve a příletem nejvíce o 2 hodiny později
Dále cestujícímu nevzniká nárok na finanční kompenzaci (nikoliv nárok na občerstvení nebo ubytování) při zrušení letu z mimořádných příčin, jako jsou počasí, stávka letištního personálu (nikoliv personálu aerolinky) nebo nestabilní politické situaci v zemi odletu nebo příletu.
V ostatních případech máme stejné nároky na kompenzace jako u zpožděných letů, a to u letů:
• do 1 500 km – 250 EUR
• 1 500 – 3 500 km – 400 EUR
• nad 3 500 km – 600 EUR
O kompenzaci žádá cestující přímo aerolinku, které v emailu uvede důvod, proč o kompenzaci žádá a přiloží kopii letenky, případně další dokumenty a informace, které by mohly pomoci při vyřízení žádost o kompenzace. Pokud vás aerolinka odbyde nebo nabídne nižší odškodnění, obraťte se na Úřad pro civilní letectví, aby případ přezkoumali. Pokud se ale s případem nechceme zabývat sami, můžeme využít služeb specializovaných agentur, které tyto nároky cestujících vymáhají. U nich ovšem musíme počítat s tím, že si vezmou část (zpravidla 15-30 %) vymožené částky jako provizi.
Dobrý den, chci se zeptat za zpoždění letu jsme dostali voucher od Smartwings na letenky a finanční odškodnění v rámci pojištění od pojišťovny (žádáno zvlášť)
Mohu využít obě tyto kompenzace nebo jen jednu?
Dobrý den, určitě obě, pokud jste se pojistila u pojišťovny tak to nezbavuje Smartwings povinnosti platit kompenzace.
Ahoj, mohu se prosím zeptat zda v tomto případě je možno žádat o kompenzaci:
Qatar Airways, let BKK – DOH (3h layover) – PRG … let BKK-DOH opožděn o 3h 35m (obdržel jsem meal voucher 400 THB plus potvrzení o zpoždění, a důvodem bylo, že použité letadlo z jiného letu přiletělo pozdě, takže jej nemohli „otočit“ včas). V DOH jsem tedy nemohl stihnout přestup (o cca 20m) a tudíž mě již v BKK informovali o přeřazení na pozjděší let DOH-PRG o 6h 30m později než původní.
Děkuju za odpověď
Ahoj, je to aerolinka ze státu mimo EU, která letí do EU, nárok v tomto případě tak není.
Dobrý den Honzo,
ja som letel z Pekingu, kde sme nabrali hneď stratu asi 1 hodinu a na prestup v Londýne som mal 1,5hod s konečnou stanicou Viedeň. Birtish mi zamietli kompenzáciu pre “ enroute slot delay“. Majú na to právo? Mám pocit, že tie aerolinky si stále nájdu nejakú výhovorku a tým pádom nemusia platiť, len škoda že to nariadenie je potom úplne zbytočné…Ďakujem za odpoveď
Dobrý den, jelikož to jsou aerolinky mimo EU a let je také ze země mimo EU, tak nárok na kompenzace v tomto případě není.
Dobrý den, při zpátečním letu z turecké Antaliye měl Smartwings více než 6ti hodinové zpoždění. Netušil jsem, že pro kompenzaci budu muset doložit letenky a díky tomu, že se nejednalo o online check-in, měli jsme letenky fyzicky. Po příletu jsem je bez rozmýšlení vyhodil. Je možné někde požádat o duplikát letenek nebo je to jen nějaký zbytečný požadavek, kterým se znepříjemňuje nárokování kompenzací? Předem moc díky za radu
Dobrý den, je potřeba znát rezervační kód, pokud to bylo přes cestovku, tak vám ho sdělí cestovka.
Dobrý den, Honzo,
15.8.24 jsme měli letět z Drážďan na Mallorku s Ryanair a asi 5-6hodin před odletem nám bylo sděleno, že náš let byl zrušen a nabídli nám vrácení ceny letenek a nebo výběr jiného letu. Další let odlétal o 3 dny později tedy 18.8. samozřejmě už jsme měli zaplacené ubytování pronájem auta. Tak jsem chtěl odletět z jiného letiště (Praha, Norimberk nebo Vídeň) , ale na jiné letiště mě to nepustilo k výběru letenek. Tak jsem si nechal vrátit cenu letenek a aby jsme vůbec na dovolenou odletěli tak jsem musel koupit letenky na následující den, samozřejmě za jinou cenu 🤦♂️
kopíruji důvod: Your flight was cancelled due to airport and Air Traffic Control slot delays, , which are completely outside of our control.
Žádosti o kompenzace za zrušený let jsem podal, zatím mi jen odpověděli , že to zpracovávají. Máme v tomto případě nárok na kompenzace? Děkuji
Dobrý den, pokud vám nebyli schopni nabídnout alternativní let, tak vám musí proplatit ten náhradní co jste zaplatil (rozdíl od toho, co vám vrátí za váš původní let). Pokud udají tento důvod, tak nárok na kompenzace není, ale je pak otázka, jestli to je ten pravý důvod, to může pak prověřit Úřad pro civilní letectví.
Dobrý den, prosím Vás uznali nám kompenzaci za 20 hodin zpoždění letu. Poslali voucher na jejich služby což já nikdy nevyužiji. Létám jen organizovaně přes CK. Můžu tento voucher odmítnout a chtít finanční kompenzaci?. Předem děkuji
Dobrý den, ano, určitě.
Dobrý den,byla nám přiznána kompenzace za zpožděný let. Poslali nám voucher, který nevyuziji jelikož cestujeme pouze s cestovní kanceláří. Mohu tento voucher odmítnout a žádat finanční kompenzaci? A mám ještě jednu otázku. Máme nárok na kompenzaci ve výši 400 eur, voucher je na na 7500 Kč. Mohu rozpoznávat i tuto skutečnost, že kompenzace není v plné výši? Moc děkuji za odpověď.
Dobrý den, ano, voucher můžete odmítnout a rozporovat i částku.
Dobrý den, měli jsme zpožděný přílet z Lamezia Terme do Prahy o 3 hodiny 59 minut. Smart Wings odmítají kompenzaci. Chtěla jsem se obrátit na Úřad civilního letectví, ale jejich formulář mě nepustí,že by měl případ řešit italský Úřad civilního letectví. Jak mám postupovat,pokud chci řešit kompenzaci přes Úřad civilního letectví v Česku?
Dobrý den, nemáte špatně zadané destinace? Určitě to spadá pod CAA i kdyby to byl jen jednosměrný let z Lamezie do Prahy.
Dobrý den, máme nárok na kompenzaci za zpoždění letu, ale omylem jsem letenky vytratila. jak to můžu řešit? mám jen smlouvu a zpáteční letenky.
Dobrý den, stačí rezervační kód který bude uveden na zpáteční letence a je stejný pro oba směry.
Dobrý den,
prosím, myslíte, že má cenu žádat kompenzaci u letu z Ostravy do Palmy de Mallorca, když jsme přistáli s 3 hodinovým a 53 minutovým zpožděním? Důvodem podle všeho byla kombinace organizačních problémů v Antalayi v Turecku, odkud letadlo přiletělo do Ostravy, kvůli pozůstatkům heckerského útoku z předešlých dní a přeplněného letového provozu.
Děkuji za odpověď.
Zuzana
Dobrý den, určitě má význam požádat vždy, to že aeorlinka stanoví několik důvodů najednou je standardní trik, jak se placení kompenzací vyhnout.
Dobrý den, Anglie platí také na kompenzaci zpožděného letu z Londýna se zpožděním cca 3,5 h? Společnost Ryanair. Děkuji
Dobrý den, ano, UK implementovali podobný systém jako má EU.
Dobrý den,
jak prosím postupovat při zrušení letu na Sicílii. Oficiální informace je kvůli výbuchu sopky. Ale přes polovinu letadel ve stejné době přistálo a to i od stejné společnosti (Wizz air). Je to podle vás šance na kompenzaci? Propadlo mě ubytování.
Děkuji, Mili
Dobrý den, ne, stačí minimální vliv počasí a už není moc šance kompenzace dostat. Ono je tam spousta faktorů, kdy stačí třeba 30 minut uzavřené letiště a pak ten let už nemůže letět kvůli přesáhnutí doby letu pilotů, protože by se nestihl vrátit, protože není volný slot… atd. Primární důvod je ale to uzavření a nárok pak není. Pokud vás odmítnou, můžete nechat prozkoumat případ u Úřadu pro civilní letectví.
Dobrý den, chci se zeptat jestli je lepší řešit kompenzaci po vlastní ose žádostí u letecké společnosti nebo to zadat agentuře (která si strhne -25%)? Když to zadám agentuře nemůžu už následně sama nijak komunikovat s leteckou společností. Je možné nejdřív zkusit zažádat sama a v případě neuznání od letecké společnosti to zkusit znovu přes agenturu?
Zpoždění příletu jsme měli 4h, PRG-AYT. Děkuji 🙂
Dobrý den, určitě se vyplatí to nejprve zkusit po vlastní ose a pak pokud vás odmítnou zkusit ještě podat podnět na Úřad pro civilní letectví.
Dobrý den, dnes nám přišlo toto-upozorňujeme, že došlo ke změně některého z Vašich letů. Níže Vám zasíláme aktualizovaný letový řád Vašeho zájezdu.Toto jsem obdržel dnes od Invie,Měl jsem letět 8.6. v 6 45hod. místo toho je to až v 9,55 hod.takže přílet bude zřejmě opožděn o 3 hodiny,nebo více.Letíme s FLY EGYPT do Hurgády?Máme nárok na kompenzace?
Dobrý den, rozhodující je čas na příletu, pokud tak bylo zpoždění větší než 3h, bude nárok i na kompenzace.
Dobry den, hledal jsem tady kombinaci sve cesty a nenasel jsem to v predchozich otazkach. Budu Vam moc vdecny, kdyz mi date radu.
Letel jsem z Washingtonu do Prahy s prestupem ve Frankfurtu. Na jedne letence, let zarizovala Lufhansa, ale prvni cast letu DC ->Frankfurt byl operovan United Airlines. Prvni let nabral hodinu a pul zpozdeni a ve Frankfurtu mi to uletelo. Od Lufthansy mi prisla ihned SMS, ze me rebookli na jejich jiny let o necele 4 hodiny pozdeji. Do Prahy me tak celkove dopravi o necele 4h pozdeji, ale zavinila to americka spolecnost. Je v tomto pripade relevantni odskodneni? Podam ho asi na stranku Lufthansa, tam uz to znam.
Jinak mam i jeden poznatek na sdileni. pro ostatni Letel jsem takto z Newarku do Frankfurtu v unoru, take Lufthansa, a let byl rovnou zrusen. Dali me ten samy let o den pozdeji. Hotel ani jidlo nenabidli, ale vycetl jsem na netu, ze se mam postarat sam a pak naskenovat ucty. Ze kdyz si nedam k veceri tri humry ve Four Seasons, tak nebude problem. A skutecne nebyl. Sel jsem na stranky Lufthansa, tam ke na to zalozka, vyplnil detaily letu, nahral skeny uctenek (hotel 130USD, nejake jidlo na letisti), za dva dny mi prisel email, ze se za tu situaci omlouvaji (uz pknekolikate) a ze jsem eligible na 600E odskodneni a vsechny ucty. Za dalsi dva dny penize na uctu a jeste dalsi email s omluvou. Za mne je Lufthansa trosku zkostnatela stran interieru letadel atd, ale jednani maji na vysoke urovni. Moje zena se mi smeje, jestli se nechci zivit zdrzovanim n letisti a kasirovanim odskodneho 🙂
Dobrý den, tam by mělo být rozhodující, u koho jste letenky kupoval, aerolinky se obvykle právě vymlouvají, že za to může dopravce mimo EU a tím pádem nárok není, ale existuje několik soudních rozhodnutí, kdy pokud je to prodáváno pod kódem aerolinka z EU, tak nárok je, takže bych to určitě zkusil přímo přes LH.
Dobrý den, Honzo,
právě ted se nám stala prvně velká špatnost. Máme letenky do Miami z Prahy. začiname letem do Istanbulu a z Istanbulu do Miami. Let z Prahy do Istanbulu nám byl teď zrušen a nevíme co dělat. Letecká společnost Turkish Airline a letenky jsem kupovali u Pelikána. Můžeme poprosit o radu? Děkuji,
Dobrý den, viz odpověď na facebooku.
Dobrý den
Dnes zpožděný let 8 hodin z Hurghady do Prahy, máme nárok na kompenzaci, letíme s Fly Egypt a ta asi není evropská? A nevíte, jaká je s nimi komunikace nebo radši řešit s agenturou? Děkuji
Dobrý den, pokud je aerolinka mimo EU a letí se z destinace mimo EU do EU, tak je to ten jediný případ, kdy nárok na kompenzace nevzniká.
Dobrý den,
měli jsme s Wizzairem šestihodinove zpoždění kvůli technické závadě. Ve čtvrtek jsem to zaregistroval do jejich systému, do dvou hodin potvrdili, že na kompenzaci máme nárok a včera již byly peníze na účtu 🙂 Rád bych Vám přispěl na provoz webu, protože nejvíce informací jsem získal v této diskuzi. Děkuji 🙂
Dobrý den, super, jsem rád, že se to povedlo, není potřeba nic přispívat, stačí, když budete sledovat web dál :).
Ahoj Honzo, letěli jsme z Prahy do Istambulu, až tam jsme se dozvěděli, že náš let má 5,5h zpoždění. Zpoždění chci reklamovat sama. Kam se mám obrátit s reklamací u Turkish Airlines. Děkuji Leona
Bez vysvětlení, letiště bylo v plném provozu.
Ahoj, je potřeba založit ticket pod odkazem níže, reagují celkem rychle:
https://www.turkishairlines.com/en-tr/any-questions/customer-relations/feedback/
Dobry den Honzo, poradíte, jestli vzniká nárok na kompenzaci v případě: let Miami-Londýn-Praha, kupovane letenky u BA, let Miami-Londýn měl byt operovan AA, let Londýn-Praha měl byt s BA. Den pred odletem mi nešel na let udelat on-line checkin. Řešila jsem s BA, pry mi AA bez udání duvodu let zrušila (pouze mně, let jako takovy proběhl). BA mi nabídla alternativu Miami-Madrid-Praha. Téměř ve stejných časech. Ale kvůli technické závadě na letadle z Madridu jsem dorazila do Prahy o 3h pozdeji oproti te puvodní variantě, která mela byt pres Londýn. Mam v tomto případě nárok na kompenzaci a mam ji požadovat po AA, BA nebo Iberii? Je lepsi se nechat zastoupit? Předem Dekuji
Dobrý den, za lete zodpovídá vždy ten prodejce, který vám to prodal. Pokud jste tak nakupovala letenku u BA, tak bohužel nárok na kompenzace EU nebude, protože je to dopravce mimo EU a s letem do EU, bez ohledu na to, že vás pak přesměrovali na let s již evropskou aerolinkou. Nicméně UK má podobný systém kompenzací jako EU a mohlo by to jít reklamovat tam, dokonce i výše kompenzací jsou prakticky stejné.
Dobrý den pane Honzo,
ve Čt 25.4. ráno jsem měl odlétat se společností Ryanair z Vídně do Paříže. Ve St večer, tj. cca 10h před odletem, došla zpráva, že z důvodů stávky letištních dispečerů na letištích v Paříži jsou lety do Paříže zrušeny. Ta stávka se nakonec nekonala, ale lety už zrušeny byly.
V návaznosti na cestu a přílet do Paříže jsem měl zarezervováno a zaplaceno : dálniční známku do Rakouska, parkoviště u letiště Vídeň, autobusový spoj mezi letištěm Beauvais a centrem Paříže, ubytování v Paříži a podle mnoha doporučení i dopředu zakoupeny lístky do muzea Louvre.
Požádal jsem okamžitě všechny možné strany o refundaci s příslušným odůvodněním.
Aerolinky peníze vrátí, ale u ostatních už bylo příliš pozdě na zrušení ( nebo mají v podmínkách, že objednané zrušit nelze … Louvre a bus z letiště Beauvais ) nebo storno poplatky za zrušení jsou už 100% ( ubytování ).
Zjišťuji a tedy se ptám jestli je nějaká možnost domoci se náhrad za zaplacené nebo přímo i kompenzací dle ustanovení nařízení EU č. 261 u letecké společnosti nebo i přímo u letiště ?
Vím, že Ryanair má v podmínkách pro kompenzace vyloučeny právě stávky personálu letišť, proto i ta druhá část otázka ohledně kompenzace od letiště.
Za názor děkuji.
Dobrý den, bohužel je to případ, kdy nárok na kompenzace nemáte žádný. V EU mají nařízené kompenzace jen aerolinky a to v případě, že je zrušen let jejich vinou. V tomto případě byl let zrušen z důvodu stávky mimo vliv aerolinky a je jedno, jestli se ta stávka nakonec konala nebo ne (ten let byl zrušen na základě pokynů regulátora). Letiště ani řízení letového provozu žádnou odpovědnost v těchto případech nemají. Bohužel si takhle mohou brát pracovníci těchto organizací cestující po celé EU jako rukojmí a už několik let to prakticky nikoho nezajímá…
Mám dotaz, minuly týden wizzair měl podle nich chybu, koupili jsme letenky za 500 Kč na Sicílii a zajistili si ubytování, auto atd. Přišel e-mail prave, ze nám vrací ve formě kreditu za letenky. Proste mate smulu a kupte si nové a drazsi. Myslíte, ze by šlo reklamovat a nesouhlasit a vyžadovat letenky za tu cenu. Dík za odpověď.
Dobrý den, jediná cesta je přes soud, u těchto letenek nikdy nekupovat jakékoliv další služby a to platí prakticky pro všechny letenky. Každá aerolinka má právo letenky zrušit nebo změnit až do 14 dní před odletem a to bez jakýchkoliv kompenzací.