Skupiny létají s Honzou

Basilej + Mulhouse 2014

9.10.2014 14:38 1 komentář

Nabídku od SWISS jsem nemohl nechat jen tak bez povšimnutí a tak jsem naplánoval 3-denní výlet do alsaského města Mulhouse s návštěvou švýcarské Bazileje.
Hned na úvod upozorním, že necestuju kvůli tomu, abych za každou cenu viděl všechny památky a hnal se po městě podle průvodce. Baví mě cestovat, pozorovat styl života v destinacích, ochutnávat místní speciality a prostě si výlet jen tak užít. Proto i tento report bude zaměřen spíše na zajímavosti a tipy týkající se cestování.

Na letiště a do Jumbolina

Z Pardubic jsme vyjížděli RegioJetem v 9:14, po povinném kafi, croissantu se šunkou a jablečným dortíkem za 29 Kč:) jsme byli asi za hoďku v Praze, mimochodem internet tentokrát jaksi nešlapal.
Po poměrně bohatých zkušenostech s dobíháním letadel už radši cestujeme s předstihem, proto zbylo dostatek času i na výměnu peněz v pražské směnárně Exchange, kde si stačí vytisknout kupon ze stránek a dostanete VIP kurz.
Standardní cestou na letiště – metro+bus 119 – jsme se dostali do Terminálu 2 asi okolo 12 hodiny. Díky Bille, která je umístěna mezi prvním a druhým terminálem si tak můžete dát svačinu, k tomu pivko za 1 euro:), kde jinde se Vám to poštěstí…

Na bezpečnostní kontrolu jsme šli s boardingpassem v mobilu, což obsluhu sice trochu zaskočilo, ale prošlo to vpohodě, pak už následovalo pozorování letadel, přičemž jedním z nich bylo na čas letící Avro RJ1H (Jumbolino), se kterým jsme letěli.
Přiznám se, že i když jsem letět už tak 100x, stejně jsem měl o bezpečnosti tohoto celkem poruchového a zastaralého letadla pochybnosti.
Boarding proběhl na klasický aerolinky celkem rychle, load factor snad 100% a už jsme se hrnuli na dráhu. O 100 osob v letadle se stará dvoučlenná posádka, přičemž s takhle nepříjemnou letuškou jsem letět poprvé, paní ta práce evidentně moc nebavila. Místa na sezení bylo naprosto stejně jako třeba v Ryanair.
Po vzletu, který byl vpohodě následovalo rovnání klapek, které je u tohoto typu doprovázeno neuvěřitelným hučením a skřípěním, na což si ale po svačině, která obsahuje housku + cokoliv k pití, v našem případě víno tak nějak zvyknete.

Jumbolino
Místo v letadle
Kabina letadla
Občerstvení
Švýcarská čokoláda
Jumbolino

Euroairport

Po hodině jsme sedli na Euroairportu na dráhu jako do peřinky a vystupovali přímo na plochu, jako u nízkonákladovek.
Letiště je rozděleno na 2 části – švýcarskou a francouzskou, zatímco někde musíte potupně i po připojení Švýcarska k Shengenu procházet kolem celních budek, na některých místech jsou zábrany rozdělány.
Pokud se vydáváte z letiště do Basileje, tak bus 50 Vás hodí ze švýcarské části letiště přímo na vlakovou stanici v centru města.

Cesta do Mulhouse

My jsme ale jeli na ubytování v Mulhouse, kam se dopravíte z francouzské části letiště autobusem Distribus za 2,50€ na vlakovou stanici St. Louise. Tady je potřeb si koupit lístek na vlak za 6€ do Mulhouse (pozor, lístek se stejně jako v Itálii musí před nástupem do vlaku označit). Podle kategorie vlaku jste na hlavní vlakové stanici v Mulhouse za 13 – 23 minut.
Ubytování jsme měli zamluvenou v BB Mulhouse Centre, které je vzdáleno od vlaku asi 15 minut chůze skrz střed města. Můžu vřele doporučit – ubytování pro 1 – 3 osoby vyjde na 45€/noc, bufetová snídaně pak stojí 6€. V celém hotelu je k dispozici docela rychlá Wi-Fi.

Hotel BB
Snídaně
Croissant

Výlet do Basileje

Druhý den jsme měli na programu výlet do Basileje. Zpáteční jízdenka na vlak vyjde na 15€ a obdržíte opět 2 jízdenky, každou z nich musíte označit opět před nástupem do vlaku. Rychlejší vlak jede do centra Bazileje asi 20 minut, a dosahuje rychlosti až 220 km/h.
Vzhledem k počasí, které se začalo kazit už v Mulhouse a hnalo se za námi do Basileje jsme nasadili rychlé tempo s prohlídkou Munster, Mittlere Bridge, Markplatz nebo Univerzity. Během tripu po Basileji jsme nevynechali ani pověstnou čokoládu nebo preclíky, které koupíte na každém rohu.

Tramvaj v Basileji
Muzeum Basilej
Basilej
Most v Basileji
Radnice

Vzhledem k tomu, že začínalo pěkně pršet, po 3 hodinách jsme výlet do Basileje ukončili a vydali se stejnou cestou do Mulhouse.
Docela dost nás překvapilo, jak jsou v Mulhouse během poledne všechny fastfoody totálně přecpané, vyplatí se tedy jíst mimo tento exponovaný čas. Naproti našemu hotelu bylo dostatek možností jídla i s přijatelnou cenou – třeba Kebab za 3,50€.
Večer jsme se vydali na prohlídku centra Mulhouse, které také stojí za zhlédnutí, nesměla chybět ochutnávka vín nebo sýru Comte.

Náměstí Mulhouse
Mulhouse
Katedrála Mulhouse

Cesta domů

Třetí den ráno jsme se po vydatné snídani vydali směrem domů. Akorát časově jsme to tentokrát měli jen tak tak, takže fronta cirka 15 lidí na vlakové lístky (zatímco u nás si člověk obvykle koupit lístek a zmizí, tady trval prodej jednoho lístku tak 3-5 minut) nás celkem překvapila. Proto jsme se rozhodli koupit lístek v automatu (bere jen karty), který je teda taky slušná brzda, ale nakonec se povedlo. Tady pozor – zatímco na pokladně kupujete lístky na jakýkoliv vlak, v automatu pouze lístky na vybraný vlak a pokud Vám ujede, jiným jet nemůžete.
Zpátky na letišti v Basileji stojí za návštěvu vyhlídková terasa, na které byl celkem rušný provoz hlavně díky easyJet.
Vzhledem k tomu že online check-in lze u SWISS provést nesmyslně nejdříve 24 hodin před odletem, odbavili jsme se tentokrát v kiosku. S odletem nebyl žádný problém, let taky jak po másle, posádka tentokrát příjemná a usměvavá. Po přistání následoval úprk na bus, metro a následně vlak, díky kterému jsme zvládli cestu z hotelu v Mulhouse domů do Pardubic za 6 hodin.
V souhrnu supr pohodový výlet s francouzsko-švýcarským nádechem – s letenkou za 1500 Kč, ubytováním za 450 Kč na osobu a noc, naprostá spokojenost.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Jakub napsal(a):

Super článok! Ideme tiež na 3 dni z Prahy ale s easyJetom a sme ubytovaní tiež v BB Mulhouse Centre. 😀