Skupiny létají s Honzou

Ryanair – triky s kurzem

1.6.2018 14:38 115 komentářů

Už je to poměrně dávno, kdy zavedl Ryanair možnost využít jeho nevýhodný kurz během rezrevace, aktuálně ale ještě přitvrdil.
 

Celý problém se týká letenek kupovaných v jiné měně, než je CZK. Ryanair nově nabízel možnost využít jeho kurz (cca o 1 Kč vyšší než kurz bank), která byla implicitně zaškrtnutá. Pro účtování v originální měně stačilo informaci rozkliknout a odškrtnout check-box nabízející tuto „službu.
Nově ale Ryanair přitvrzuje, i v tomto případě se mi ale podařilo najít způsob jak rezervaci obejít, projdeme si to krok po kroku.

1. Výběr letenek

Zkusíme to třeba na trase z Berlína do Sevilly, kde si na 13.10.2018 – 20.10.2018 vybereme letenku za 114,22 €.
 

2. Zadání platební karty

Jakmile zadáme platební kartu, systém pozná, že je vedená českou bankou a nabídne tak nevýhodný kurz 27,46 Kč na euro (aktuální u Fio 26,42 Kč). Zajímavostí je, že částku Vám Ryanair ukazuje jako 114,22 €, z karty ale bude strhávat oněch 3 137,03 Kč, což uvede i do itineráře (screen je z předešlé platby, kde jsem se nechal ještě nachytat).
 

 
Nabízí se tak možnost kurz odmítnout, tak jak tomu bylo do teď – kliknout na „Click here for more information“ a zaplatit v eurech. Nově se však k překvapení asi všech objeví jako splatná částka cena v korunách za zmíněných 3 137,03 Kč – takže kurz jsme odmítli a stejně to zaplatíme.
 

 
Nepomůže vám ani eurová karta vydaná českou bankou, systém prostě pozná, že jste z ČR a bez ohledu na to v jaké měně máte účet částku zaúčtuje v CZK, takže 3 137,03 Kč.

3. Jak to obejít

Nevím jestli to je celé chyba nebo třeba Ryanair zkouší co si všechno nechají zákazníci líbit, ale k účtování v EUR se dostaneme jednoduchým trikem – změníme typ platební karty na jinou a zpět na tu naši. Situace se najednou obrací – v CZK máme účtovanou částku ve chvíli, kde je vybrán „výhodný kurz“, pokud check-box odškrtneme, částka je zpět v EUR a v EUR se také zaúčtuje na kartě.
 

 
Stačí tedy přidat jedno zaškrtnutí a odškrtnutí a na jedné letence jsme v tomto případě ušetřili 119 Kč.

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Silvie napsal(a):

    Dobrý den,

    jen se tu chci podělit o svoji čerstvou zkušenost s nákupem letenek v EUR u Ryanair, abyste se mohli vyhnout zdlouhavému procesu a případným neúspěchům.
    Na kroku s placením letenky jsem zadávala rovnou EUR kartu a neúspěšně. Ozývala se chyba i po třech pokusech. Zkusila jsem pro jistotu i EUR kartu jiné banky opět neúspěšně se stejnou hláškou po třech pokusech.
    Zaexperimentovala jsem tedy s Revolutem, kam jsem si poslala EURa ze svého EUR účtu, a tak se vyhla nevýhodným kurzům a poplatkům s CZK. Při zadání karty Revolut mi Ryanair ani jednu chybu nezahlásil Rozbalily se mi možnosti, v jaké měně chci letenky zaplatit s tím, že jsem zůstala u EUR a nedošlo tedy k žádnému přepočítání na kurz v CZK.
    Pokud byste chtěli platit jinou měnou např. GBP, tak Vám nabídnou kurz proti EUR s odchylkou minimálně 5 %, jak jsem si stihla také srovnat.
    Přeji Všem čtenářům plno procestovaných destinací:)

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, díky za info, bohužel minulý týden byly problémy některých karetních společností, tak proto asi nešla zadat platba.

  • Monika napsal(a):

    Zdravím,
    taky jsem tento problém řešila. Nakonec se nám to povedlo obejít, díky aplikaci Ryanairu a Apple Pay. To nám to z účtu vzalo v EUR a je to dle kurzu naší banky. Kurz byl cca 25kč a ryanair nám dával kurz přes 27kč. Hrůza….

    • Petra napsal(a):

      Mončo, takže při platbě letenek použít appku RA + metodu Apple Pay?

  • Jana napsal(a):

    Dobrý den,
    a Revolutky se to netýká? Zkoušela jsem kartu české spořitelny a tam mi to opravdu háže garantovaný kurz. Když zadám revolutku, tak se to jeví, že není garantovaný kurz nastaven a je tam pak rozbalovací nabídka, v které měně chci platit a tam už ten garnatovaný kurz je. Stane se něco, když dám zaplatit a pokud nebude částka souhlasit, tak platbu u raynair nepotvrdit? Prostě se tím celý nákup letenek zruší a můžu provést znova?

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, vždy záleží v jaké měně je ta karta vydána, u Revolutu je možné že je to primárně v EUR a pak přepočítávají do CZK. Poslední dobou je ale ten rozdíl minimální.

  • Elace napsal(a):

    Dobrý den, mám problém. Mám zakoupené letenky u RyanAir … U jedné potřebuji změnit jméno – relativně standartní operace – poplatek 115EUR (Je to hodně ale budiž) Nicméně pokud se to snažím provést chce to po mě 3450 Kč (140EUR) bez možnosti změny měny bez jakéhokoli kurzu … prostě fixní částka. Support tvrdí, že mají takový kurz. Jenže to je o 22% víc než je deklarováno … nějskou radu?

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, ten poplatek mají pro každou měnu stanovený jinak pro CZK je to těch 3 450 Kč a nijak to obejít nejde.

  • Simona napsal(a):

    Dobrý den, dcera si koupila letenky Praha – Neapol, již jednou přebukovala, zaplatila poplatky . Bohužel nemůže ani tento nový termín. Může nechat letenky propadnout, aniž by platila další poplatky? Letenky kupovala dvě – pro kamarádku. Děkuji za odpověď Simona A

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, pokud nepoletí, letenky jednoduše propadnou, nic se řešit nemusí.

  • Miroslav napsal(a):

    Dobrý den,
    dnešní zkušenost velmi špatná. Celý proces rezervace jsou částky zobrazované v CZK. Ovšem platba z MasteCard stržena z korunového účtu v EUR za kurz devizy prodej. Rozdíl mezi cenou dle Raynair a strženou částkou je přes 3000 korun 🙁 Dle infolinky KB není k reklamaci důvod. A na Raynair nereagují vůbec 🙁

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den pokud jste neodškrtnul tlačítko převodu jak je v návodu, tak bohužel Ryanair reklamaci neuzná, pokud to bylo v CZK a banka vede kartu v EUR tak to je pak problém banky..

  • Honza napsal(a):

    Dnešní zkušenost dobrá. Cena zobrazena v CZK.
    Po zadání čísla kreditní karty MC od KB, vyskočilo 3D secure autorizace a na mobilu potvrzení v KB klíči včetně správné částky v korunách. Stržená částka v CZK sedí.
    Po zadání čísla karty VISA Revolut se objevila (povinná) možnost vybrat měnu platby CZK/EUR/GBP/USD včetně částek v příslušných měnách a hláška o super fixním kurzu (jak víme lživá), nicméně částka v CZK seděla, částky v EUR a USD byly zlodějské (+6,6%). Tuto možnost jsem ale nepoužil, tak nevím co by se strhlo.

  • Tereza napsal(a):

    Pěkný den všem,

    stala se mi podobná věc, jak ostatním zde. Letenky jsem kupovala v eurech, ale po zaplacení se mi pod částkou objevila věta: „Celkem zaplaceno v měně držitele karty.“ částka v dolarech. Samozřejmě vyšší. Po odečtení jsem zjistila, že oproti kurzu eura je to asi o 600 Kč více. Volala jsem tedy do banky, po delším rozhovoru ochotná paní došla k závěru. Jelikož mám kartu Visa, která primárně funguje v dolarech se to tedy bralo, jako měna moji karty. Převádí se to přes nějakou asociaci, která má nevýhodný kurz. Tzv. DCC platba, stejné jako například ATM bankomaty v cizině. V bance s tím nemůžou nic dělat a bohužel se tomu nejde vyvarovat ani při další platbě, pokud tedy nejde vyloženě u Rayanair stanovit pevná platba ve vybrané měně. Kamarádka platila s MasterCard a peníze se ji odečetli v normálním kurzu eura. Není to tedy problém bank, ale pravděpodobně jen karet od Visi.

    Myslíte, že to mám zkusit reklamovat u Rayanair? A kdyby ano, raději asi až po odletu?

    Děkuji

    • Honza napsal(a):

      Obávám se že to bude problém těch VISA karet a tím pádem to asi u Ryanair neuznají, ale zkusit se to určitě může.

  • Tereza napsal(a):

    Dobrý den, pokouším se pořídit si letenky u Ryanair a nechce mě to při platbě pustit dál bez toho, aniž bych měla zaškrtnutý jejich směnný kurz. „Platba nebyla autorizována“. Když políčko garantovaného kurzu zaškrtnu, najednou to jde. Nevíte jak z toho ven?

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel se mi nikdy nestalo že by po odškrtnutí nešlo uhradit, není třeba karta nastavena striktně jen na nějakou měnu nebo něco podobného?

    • Michal napsal(a):

      Dobrý den,mám stejný problém. Snažím se zaplatit letenky v PLN debetní nebo kreditní kartou MasterCard od RB. Vždy hláška “.platba nebyla autorizovaná.” Zná někdo řešení? Díky

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, platim stejnou kartou minimálně 2x měsíčně a někdy si to prostě postaví hlavu a neprojde to, ideálně zkusit jinou, apple pay apod.

  • Jaroslav napsal(a):

    Vybral jsem si 2 zpáteční letenky Praha-Malorka za inzerovanou cenu 16.891 Kč. Šedým písmem je pod tím uvedeno uvedeno:
    „Celkem zaplaceno v měně držitele karty. Sazba FX 0.04175 EUR. 705.29 EUR. Celkový poplatek za směnu měny je 6.5 % nad posledním dostupným referenčním směnným kurzem ECB vůči euru.“
    Z karty ke korunovému účtu ve spořitelně mně strhli 18.524 Kč.
    Tušíte někdo jestli je šance těch 1600 Kč dostat zpět?

    • Honza napsal(a):

      Bohužel je to tím, že z nějakého důvodu máte vedenou kartu v EUR (nemusí být vidět u vás, ale je to u karetní společnosti), Ryanair jak to zjistí tak nabídne automaticky tento nevýhodný kurz a pak ho i zaúčtuje (pokud to neodškrnete), určitě reklamovat u banky i u Ryanair a uvidíte.

    • Honza napsal(a):

      Karta přeci není „vedena v EUR“. Karta je k účtu a ten je v CZK. VISA používá pro pro konverzi USD a MC používá EUR. Když kdekoli platím a vidím částku v cizí měně, tak se převádí nejdřív na USD resp. EUR kurzem VISA/MC a pak se strhne v korunách z korunového účtu kurzem banky. Všude to takhle funguje, v obchodě na internetu. Jen u Ryanairu nejprve zveřejněnou cenu v CZK převedou na EUR zlodějským kurzem a pak nás ještě nechají, aby nás obrala karetní asociace + banka mechanizmem výše. Proto můžou vinu házet jeden na druhého.

  • Pepper napsal(a):

    Ahoj,

    mám kartu u ČS, při nákupu u Ryanair mi samozřejmě z karty odešlo víc než mělo. Řešil jsem reklamaci přímo u ČS, kde mi jí zamítli a poslali tohle zdůvodnění:

    „Dle Informací ČS, a.s. k platebním službám ( dokument který vychází z Všeobecných obchodních podmínek Banky), konkrétně oddíl 4 postupujeme správně:

    Zúčtování mezinárodní platby kartou (platba u obchodníka, výběr hotovosti) provádíme v české měně. Pokud platbu uskutečníte v měně, která je uvedena v našem kurzovním lístku pro kartové transakce, použijeme pro přepočet kurz z tohoto kurzovního lístku platného v den provedení platby (výjimečně můžeme použít i kurz ze dne zpracování). V ostatních případech platbu nejprve přepočte kartová společnost na EUR s použitím svého směnného kurzu. My pak platbu přepočteme z EUR na českou korunu podle našeho kurzovního lístku pro kartové transakce platného v den, kdy platbu zpracujeme. V případě platby u obchodníka použijeme kurz deviza prodej, v případě výběru hotovosti kurz valuta prodej.

    Transakce tedy byla přepočtena dle pravidel. Na stránkách csas.cz je informace o používaných kurzech:

    Kurzovní lístek – Kartové transakce – Bezhotovostně – datum – Prodáváme

    Tam je dne 9. 6. 2021 uvedený kurz 26,172 Kč/EUR

    Částka transakce uváděná obchodníkem je podle všeho pouze orientační, pokud by zaslali částku k zaúčtování rovnou v korunách, bylo by zaúčtováno v korunách v částce jakou by poslali.

    Transakci zaslali do České spořitelny, a. s. (dále ČS), k zaúčtování v měně EUR, v ČS tedy došlo k standardnímu přepočtu dle výše uvedených pravidel.“

    Jen chci dodat že celou dobu se částka ukazovala v Kč. Má někdo zkušenost s platbou Ryanair přes Revolut, je s tím nějaký problém ?

    • Honza napsal(a):

      Je to standardní problém jenom ČS a KB takže je to v jejich nastavení s karetní společností…

  • Gabriela R. napsal(a):

    Ahoj, prosím o radu, mám kartu VISA, dívám se na Ryanair letenky a ceny jsou stále v Kč a velmi příznivé, když došlo na placení, tak nakonec moje banka nabídla jen možnost platit v USD. Vůbec v Kč ne. Jenže Ryanair v meilu s letenkami píše cenu v Kč: 3555,99 Kč a v USD 181,35 USD. Jelikož jsem platila v USD, banka dala kurz 21,644 Kč a tak mi to převedli a strhli samo v Kč, ptž účet je veden v CZK a to dělá 3925,14 Kč.
    Takže před placením a v meilu od Ryanair je cena 3555,99 Kč ale mě banka nechala platit v USD (181,35$) no a teď mi vzali ale 3925,14 Kč :/ dnes jsem koupila letenky za 6,5 tis cca a bude rozdíl ješte větší.

    Dá se to někde reklamovat? U banky, ryanair? Četla jsem níže že někdo řesil, ale ne asi ješte tento případ :/

    Děkuji moc, Gábi

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, tohle je problém banky, zatím to nebyly schopny banky úplně vysvětlit proč, ale KB, Česká spořitelna nebo Unicredit bank u transakcí na Ryanair jedou přes cizí kurzy, což tam pak udělá ten rozdíl. Zkusit reklamovat u banky, vím o tom, že několika lidem rozdíl kompenzovali. Já mám Air bank a Fio, kupoval jsem letenky u Ryaniar tak 500x a nikdy se mi to při letu z CZ nestalo..

  • Andrea napsal(a):

    Ahoj. Jaka je situace ted? Koukam jak na web tak i do appky a nikde tam po zadani karty neni moznost odklikavat konverzi. Letenku se zobrazuje v Eurech z Německa, karta vydaná v CR. Jak to ted uctuji? Dekuji

    • Honza napsal(a):

      Ahoj, aktuálně už by se to mělo účtovat rovnou v eurech, pokud ne tak bude problém u banky, vím že to občas dělaly některé karty od KB nebo ČS.

  • Nikola napsal(a):

    Dobrý den. Já jsme třeba před vánocema kupovala letenky do Anglie, taky mi to převedli lotři a strhli mi více než měli, hned jsem psala reklamaci přes formulář a vůbec se neozvali. Vidím to bledě.

    • Honza napsal(a):

      Ideálně online chat a neustále reklamovat, jiná cesta bohužel není…

  • Zuzana Mullerová napsal(a):

    Dobrý den,

    3.1.2021 jsem kupovala letenky Bratislava – Dublin a platila kartou od mBank. Transakce vypadala celou dobu v EUR (sumu v Kč jsem nepostřehla a ani žádnou možnost výběru kurzu či měny platby), ale nakonec se mi z karty strhla platba s kurzem cca 28 Kč/EUR, přičemž na kartě mělo být okolo 26,3Kč/EUR. Bydlím v ČR, karta je k běžnému účtu v ČR, s lepšími úrokovými sazbami při platbě v cizí měně.
    Z mBank mi napsali, že to v Kč strhnul přímo Ryanair a že s tím nic neudělají.
    V chatu Ryanairu mi napsali, že vždy účtují v měně země odletu (možná to byl jen slovní obrat agenta, nevím) a že s tím taky nic nehodlají dělat.

    Má někdo zkušenost, že by Ryanair rozdíl uhradil? Má cenu argumetovat tím, že země odletu je Slovensko, a vše se zobrazovalo v EUR a měli i účtovat v EUR a ne v Kč tím jejich kurzem? Klidně jim zkusím napsat znovu, třeba trefím ochotnějšího agenta…

    Děkuji za odpověď.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel v tom posledním kroku může být právě tato zrada, dost často je pak problém také s nastavením karty… obecně ale v minulosti tyhle reklamace Ryanair uznával.

  • Hanka napsal(a):

    Nevíte prosím, jak se s Ryanairem spojit? Anglicky neumím, live-chat mi tam hodil nějakého robota, který mi napsal, že nepochopil, co po něm chci, mám mu napsat krátký dotaz. Na webu jsem nikde nenašla ani formulář, jak reklamovat strženou platbu, ani e-mailovou adresu, kam by se dalo napsat. Mohu psát jen česky, anglicky neumím. Česká spořitelna mi místo 8.500,-Kč strhla téměř o tisíc korun více a reklamaci mi zamítli. Děkuji za informaci.

    • Honza napsal(a):

      Dobrý denm, bohužel jiná cesta než přes online chat není… v online chatu napište „talk to agent“ a nechte se přepojit přímo na agenta.

  • petra Ha. napsal(a):

    Dobrý den, prosím o radu – včera jsem koupila letenky prg-rho-prg, cena se celou dobu ukazovala v CZK 8553 za celou rezervaci, dole u platby taktéž, a v závorce částka v eur (341,84eur). Banka česká s. mi strhla o 800Kč víc a to 9 367 kč.

    Na ryanair chatu mi napsali, že to není jejich chyba, ale chyba banky. Prosím nevíte, na čí straně je opravdu chyba? Reklamaci jsem zaslala i na čs. ale obávám se, že ty peníze mi nikdo nevráti.

    Děkuji moc

    • Honza napsal(a):

      Dobrý den, bohužel je to problém banky. Vede kartuv EUR (ačkoliv vy to nevidíte), vím že ten problém byl u ČS a KB, obvykle ale na základě reklamace uznali… Ten rozdíl tam je pak v dvojím převodu do EUR a zase zpět.

  • Standa napsal(a):

    Velmi Vám děkuji za Vaše stránky a nápovědu. Funguje to!!!! Jste skvělý. Je opravdu k neuvěření, jaké pastičky….

    • Honza napsal(a):

      Super, jsem rád, že pomůže 🙂

  • Daniel napsal(a):

    Zdravim , taky jsem dneska naletel . Aspon vim co priste co delat . Let do Barcelony a zpatky platba v eurech , coz jsem ja provedl , stoji o 6.5 % z celkove castky vice , takze odskrtnout policko a platit v ceskych korunach !!! Kdo za to muze , moje banka , nebo Ryanair ? Myslite , ze ma cenu to reklamovat a u koho , u banky , nebo u letecke spolecnosti ?

    Jinak diky , pristi vim co delat , dik za navod .

    • Honza napsal(a):

      Tuším že u Ryanair ta reklamace celkem procházela…

  • Iveta napsal(a):

    Dnes se snažím rezervovat, a ani v tom starém vzhledu, tam nevidím odmítnutí kurzu…. nevíte kde to je zašité ?

    • Honza napsal(a):

      Není karta vystavení rovnou v EUR? Některé banky to tak mají i když se tváří jako CZK.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *