Skupiny létají s Honzou

Polsko ve třech dnech

5.8.2014 10:32 3 komentáře

Vlastní foto

Už asi měsíc létá Ryanair i na vnitrostátních polských linkách a ceny jsou více než zajímavé – startují na 25 PLN za jednu cestu. Právě tento fakt byl hnacím motorem pro naplánování následujícího tripu.
Cíl byl jasný – proletět se na extra krátkých letech Ryanairu a podívat se do vzdálenějších míst Polska od českých hranic. Volba nakonec padla na variantu letů: Wroclaw – Varšava – Gdaňsk – Wroclaw.
Celkem tedy 3 lety ve 3 dnech s návštěvou 3 polských měst.

Pardubice – Wroclaw

První den odjíždíme ranním vlakem v 6:36 z Pardubic, sice se dá jet ještě pozdějším rychlíkem a náš osobák tak dohonit, vzhledem ale k rekonstrukci v Ústí nad Orlicí by to mohl být risk, proto volíme sice delší ale jistější cestu vlakem, který jede přímo do Wroclawi.
Vlak je složen z polských a jednoho českého vagónu a už ze zkušenosti víme, že Češi lezou do českých, Poláci do polských vagónů a proto se i za hranicemi přemísťujeme do českého „humanizovaného“ vagónu, který s sebou veze i asi o 3 úrovně snesitelnější toaletu.
Během cesty se posilňujeme českým energetickým nápojem – pivem a asi po 4 hodinách jízdy dorážíme do polské Wroclawi, ve které nás přivítaly teploty přes 30 °C.
Nádraží je nové (od Eura 2012), dá se na něm najít i třeba KFC nebo Starbucks, po rychlé obhlídce okolí (při zpáteční cestě budeme mít poměrně málo času) kde koupit lístky a nějaký jídlo + pití na cestu se vydáváme do centra.
Vlak ČDPříjezd do Wroclawi

Wroclaw Glowny

Wroclaw

Z hlaváku jsme se vydali směrem do centra s malou zastávkou v Galerii Dominikanska. Vzhledem k tomu, že se blížil oběd, tak jsme hledali i vhodnou restauraci k obědu – meníčka, které zahrnují polévku, hl. jídlo, nápoj a desert se dají pořídit kolem 20 PLN, tedy asi 130 Kč. Nakonec jsme ale prošli hlavní náměstí – Rynek a k němu přilehlý květinový trh a vydali se směrem na staré město přes Nový Targ (trh), nedaleko kterého nás zastavila Hala Targová s nabídkou teplých jídel.
Je trochu škoda, že v Čechách se poměrně rychle upustilo od trhů, protože nabídka zeleniny, ovoce, masa a dalších věcí byla veliká. Po prohlídce trhu jsme si dali také jídlo – chtěli jsme něco typického, volba tedy padla na pirohy – velká porce, velmi chutné a za 5 PLN (33 Kč) – co víc si od oběda přát:)
Posilněni jídlem jsme se vydali přes most Pisakowy na ostrovy, které jsou ideální k odpočinku a odtud přes most Tumski (se zavěšenými zámky) ke Katedrále. Pak už následovala poměrně dlouhá štreka přes Grundwaldzki plac k Hale století, kde jsme naše putování po památkách Wroclawi zakončili.
Už nás trochu hnal i čas a tak jsme se vydali tramvají na nádraží – ve všech tramvajích a busech ve Wroclawi koupíte lístek kartou přes PayPass (kdy se toho asi dočkáme v ČR), navíc jsou veřejné části města pod Wi-Fi, máte tedy dostatek možností jak si najít spojení.
Galerie DominikanskaRynek Wroclaw

Targ WroclawTarg Wroclaw

PirohyMost do centra

Most se zámkyHala století

Park u halyKatedrála Wroclaw

Z Wroclawi do Varšavy

Z nádraží jezdí na letiště autobus č. 406 – cesta zabere asi 35 minut a vyjde na 3 PLN. Wroclawské letiště je opět nové a vypadá opravdu dobře. Před odletem můžete relaxovat venku na lavičkách pod stromy, samozřejmostí je Wi-Fi v hale a zásuvky v odletových halách.
Letíme Ryanair, takže zavazadla se po nových pravidlech víceméně nijak neřeší, jelikož šlo i o vnitrostátní linku, tak se neřešili ani občanky (i kdyby měli) a navíc k odbavení bylo snad max 5 zavazadel a tak byl nástup extra rychlý (od začátku odbavení do pushback asi 10 minut). Sedadla v Ryanairu jsou od tohoto roku přidělovaná, proto nastupujeme jako poslední a upřímně nechápu lidi, co s přiděleným sedadlem stojí ve frontě 30 minut před otevřením gate.
Let byl plánovaný na 1 hodinu – trval asi 35 minut, takže jsme přiletěli v předstihu – celý let je prakticky rozdělen do 3 částí – 10 minut stoupání, 10 minut letu a 10 minut klesání.
Z Modlinu jsme měli na výběr buď shuttle bus+vlak nebo přímý bus (ModlinBus). Už dopředu jsme kupovali ModlinBus (15 PLN) a byla to dobrá volba – bus odjížděl hned po tom, co se všichni vykodrcali od pásů, naprosto bez zácpy takže byl v centru za 35 minut a s WiFi na palubě.
Autobus nás vyhodil u Paláce Kultury (mimochodem podle mě nejhezčí budova ve Varšavě), odkud jsme si skočili ještě do Zlatých teras do Carrefouru pro jídlo a pití a vydali se na hotel – zvolili jsme 24 hodinovou jízdenku na všechnu MHD za 15 PLN.
Hotel jsme rezervovali přes HotelTonight – Hotel Atos na Mangalia na jednu noc za 38 €, které jsme všechny zaplatili z promo kreditů, takže jsme spali zdarma.
Letiště WroclawLetadlo Ryanair

Modlin busHotel Atos

Hotel AtosLet Ryanairem

Varšava

Druhý den jsme se vydali do města. Vzhledem k tomu, že byla Varšava za 2. světové války výrazně poničena, není tady zas až tolik památek ke koukání jako třeba v Praze (což mě osobně spíš vyhovuje:)). Vydali jsme se tedy do Starého města, kde jsme skoukli náměstí, královský palác, a po hlavní třídě se okolo Prezidentského paláce vydali do Saského parku, kde jsme putování po památkách kvůli příšernýmu vedru ukončili.
Jelikož jsem si chtěl nasbírat pár materiálů na stránky, vydali jsme se ještě na hlavní varšavské letiště – Chopin, o kterém v některém v následujících dnech napíšu:).
Čekání na náš spoj zpátky jsme si krátili ve Zlatých Terasách (zajímavý obchoďák spojený přímo s hlavní vlakovou stanicí Centralna), ve kterém jsme nakoupili i nějaký oblečení (oproti CZ je to o pár korun levnější) a pak se vydali do Modlinu prozměnu kombinací vlaku a shuttle busu.
Rynek VaršavaPadlý voják Varšava

Prezidentský palác VaršavaVěžáky Varšava

Palác kultury VaršavaPark Varšava

Z Varšavy do Gdaňsku

Vlak není v odpoledních hodinách úplně ta správná varianta, protože byl neuvěřitelně narvanej, postupně se ale začal vyprazdňovat. Z vlakového nádraží v Modlinu Vás dopraví shuttle bus přímo před terminál a celá cesta vyšla také na 15 PLN. Pokud budete kupovat lístek na místě, tak ho nekoupíte u kas PKP (podobně jako u nás nekoupíte lístek na Regiojet u ČD), ale u kasy v průchodu do Zlatých teras (Koleje Mazowieckie).
Na letišti v Modlinu opět potěší free Wi-Fi – jinak se jedná o malinké letiště obsluhované pouze Ryanair uzpůsobené pro provoz low-costu – kéž by podobně dopadla i stavba pardubického letiště.
Letadlo přiletělo na čas (jedná se o to samé letadlo, kterým jsme den před tím příletěli z Wroclawi a pokračuje dál do Gdaňsku) – odbavení tentokrát trochu vázlo, možná i proto, že se odbavovala 2 letadla, která přiletěla ve stejný čas.
Let trval asi 25 minut, takže rychlovka a do cíle jsme dorazili včas. Z letiště jezdí bus č. 210 do centra nebo bus 110 na stanici Wrzeszcz, který se nám hodil víc, protože byl blíž ubytování a navíc je to hned vedle Galerie Baltycka. Jízdenka opět na 24 hodin, tentokrát za 12 PLN a 40 minutová cesta do cíle (už při cestě z letiště poznáte, že se jedná o trochu jiné Polsko – víc „severské“). Rychlá večeře v North Fish (u nás Nordsee) a tramvají na ubytování – zvolili jsme Gdanska Szkola Floretu, která vyšla asi na 750 Kč za dvoulůžkový pokoj.
Od tramaje k ubytování je to asi 5 minut cesty po temných uličkách, nakonec jsme ale trefili a ubytovali se (jedná se spíš o sportovní ubytovnu a podle toho vypadal i personál vrátnice, se kterým bylo poměrně složitý se domluvit česky i anglicky).
Letiště ModlinRyanair interiér

Gdaňsk

Na Gdaňsk už nezbývalo moc času, proto jsme vyrazili brzo ráno …. no brzo v 8 no :D. První zastávka byla naplánovaná na místní pláž – Jelitkowo, škoda že je zrovna hnusně, jinak i podle teploty moře koupačka by byla ok – kempy plný, potkáváme i Čechy. Z pláže se vydáváme tramvají do centra města – konkrétně na hlavní třídu – Dlugá – většina památek se nachází buď přímo na třídě nebo v jejím okolí.
Na třídě mezi luxusními restauracemi nás zaujala místní jídelna a tak se vydáváme dovnitř s žádostí o nějaké typicé místní jídlo – dostáváme polévku (rybí s brambory a klobásou), která je jedním slovem famózní – po pořádném nášupu se vydáváme ještě doprohlídnout zbytek centra, včetně místního „London Eye“.
Tlačí nás čas a tak se vydáváme zpátky na Wrzeszcz, kde ještě nakoupíme v rychlosti maličkosti a busem 110 jedeme zpět na letiště.
JelitkowoGdaňsk centrum

Ruské kolo GdaňskDluga Gdaňsk

Polévka Gdaňsk

Z Gdaňsku do Pardubic

Letiště v Gdaňsku je stejně jako ve Wroclawi nové – dokonce se sem buduje vlakové spojení a tak je napůl ještě ve výstavbě – působí ale oproti Wroclawi strašně neosobně a možná i trochu nepříjemně, to vše umocňuje i absence WiFi a zbytečná předraženost letištních obchůdků.
Nízkonákladovky jsou vesměs odbavovány z části starého terminálu, ve kterém jsou nalepené 4 gate na sobě a tak se při odletu opět projevuje pro mě nepochopitelná tlačenka i přes přidělené zavazadlo do 3 letadel najednou:).
Letadlo nakonec sedá na čas – i když jaksi mine výjezd a po 30 s stání na runway dostane povolení objet ji, tankuje jen krapet paliva a zas žádná zavazadla, takže supr, nejspíš stihneme vlak do Pardubic. Odlétáme včas – prakticky stejně s letadlem vedle nás – máme i ve stejnou chvíli pushback, což mě trochu zaskakuje, ale snad se dá polským klukům věřit:)
Rychlý vzlet, zatáčka na jih – 40 minut a sedáme ve Wroclawi a začíná sprint na letiště. Sedáme v 15:05, bus jede ve 26 – z letadla jsme před terminálem do 5 minut takže pohoda, bus přijíždí, plní se k prasknutí a vyráží směr Wroclaw – ze zkušenosti víme, že stále není vyhráno – odpolední zácpy ve Wroclawi nás standardně neminuly a tak přijíždíme na nádraží asi v 16:20 – vlak jede v 16:53 (doporučuju sledovat odjezdy přímo v Polsku – v Českém idosu jeden čas psali odjezd 17:03) takže sprint do marketu naproti letišti – jídlo a pití na cestu, koupit jízdenky – v automatu před nádražím koupeno ihned za 23,60 € / osobu do Miedzylesie a sprint na vlak, který přijíždí na nástupiště ve 40 a je ihned plný.
Naštěstí hned za městem se začíná vlak vyprazdňovat a dokonce nenabírá ani zpoždění a tak dorážíme na hranice včas – pokračujeme na jízdenku Celodenní jízdenka Pardubický kraj, která jediná platí až do první přeshraniční stanice – vyhneme se tak drahým mezinárodním jízdenkám (no ve skutečnosti jsme si zapomněli koupit včas Včasnou jízdenku Polsko:) a v minulosti jsme už dostali céres od průvodčí, když jsme si koupili jízdenku až z hranic).
V Čechách nabíráme trochu zpoždění, naštěstí rychlík, na který přestupujeme v Chocni také a tak dorážíme do Pardubic chvilinku po plánu kolem 21 hodiny.

Letiště GdaňskLetadlo Ryanair

Vlak po ČR 175 Kč

Celkem tedy asi 1 948 Kč

Diskuze
PŘIDAT KOMENTÁŘ Chcete se na něco zeptat? Není vám něco jasné a nevíte si rady? Nebo naopak máte nějaké poznatky nebo zkušenosti, o které se chcete podělit? Napište do komentářů.
  • Petra napsal(a):

Dobrý den, v neděli jedu vlakem do Wroclawi a také na letiště a chtěla bych vás poprosit o řádu, kde zastavuje u nádraží autobus 406 směr letiště. Musím být do dvou hodin od příjezdu vlaků už v letadle. Předem vám děkuji. Petra

• Miky napsal(a):

Moc zajímavý…letos jsem jel do Polska taky jenom na 3 dny ale stihl jsem jenom Vratislav a Krakov. Hlavně protože jsme vyrazili po zemi. Polsko je úžasná země tak brzo vyrazím na větší cestu na víc dní a projedeme a proletí Polsko celé. Díky za inspiraci